Toon posts:

Elk spel crasht naar desktop in willekeurige tijd

Pagina: 1
Acties:

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 19:54
Beste tweakers,

Ik heb een pc waarbij elke spel die ik probeer, crasht naar de desktop. Soms kan het bijvoorbeeld een kwartier duren, soms binnen een paar minuten. Ook als ik niet beweeg in het spel crasht het spel naar de desktop.

In dit geval test ik Dying Light 2 en Back4Blood. Beide crashen, maar ook Trackmania2 Stadium en Rainbow Six Siege crashen bijvoorbeeld.

Ik heb gisteren de partitie waar Windows enzo op stond, geformatteerd en een schone Windows 11 installatie op uitgevoerd (daarvoor had ik Windows 10, maar ook daar dus crashes). Crashes blijven gebeuren.

Draaien van 3DMark benchmark of zelfs de Extreme Stress test leiden niet tot crashes. Superposition benchmark meerdere keren draaien op 8K gaat ook zonder problemen. Windows Geheugencontrole uitgevoerd, geen problemen gevonden.

CPU, MOBO en SSD zijn nieuw.

Kan het dan nog steeds een probleem met de RAM modules zijn? Of met de voltage van de voeding naar de GPU? Zouden de Windows geheugencontrole en de benchmarks dan ook niet iets vreemds moeten laten zien?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:55
post een lijst met hardware wat er in dat systeem zit

• Cooperator
Summary
Operating System
Windows 11 Home N 64-bit
CPU
Intel Processor
RAM
32,0GB
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. B660M DS3H DDR4 (U3E1) 30 °C
Graphics
Q3279WG5B (2560x1440@75Hz)
4095MB NVIDIA TITAN X (Pascal) (NVIDIA) 28 °C
Storage
465GB Western Digital WDC WD5000AACS-00ZUB0 (SATA ) 24 °C
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA ) 22 °C
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD)) 26 °C
931GB Western Digital WDC WDS100T2B0C-00PXH0 (Unknown (SSD))
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-224GB
Audio
Realtek High Definition Audio

• Cooperator
Lijst verwijderd.

[Voor 99% gewijzigd door Cooperator op 06-01-2023 17:28]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16
Ik mis je voeding in je iets te grote lijst met opsomming die waarschijnlijk compleet nutteloos is.

Gegeven dat windows zelf niet crasht, zou ik denken dat er ofwel een driverprobleem is, ofwel gpu, ofwel voeding, ofwel iets anders. Yepz - de keuze is reuze. Beste is dingen vervangen en testen. Helft van het geheugen gebruiken, kijken of de boel dan crasht, zo ja, andere helft. Voeding (tijdelijk) vervangen. Grafische kaart (tijdelijk) vervangen. Etc.

Test ook met alleen het minimum aan usb-apparaten. Test met een andere monitor als het niet een directe hdmi/dvi/vga aansluiting is.

Ook: verwijder een aantal van je schijven en test opnieuw. Je hebt er nogal wat aangesloten.

Een optie kan zijn de boel te proberen met oudere grafische drivers (heeft bij mij wel eens een raar probleem opgelost).

En dit hoeft niets te betekenen, maar ziet er raar uit (dus verdenk ik persoonlijk de voeding, maar het is waarschijnlijker dat ik fout zit ;) ):
MEMORY CONTROLLER 2.704 V
+3.3V 2.688 V
+5V 4.516 V
+12V 0.128 V
-12V -9.792 V
-5V -7.232 V
Succes met zoeken

• Cooperator
Bovenstaande heb ik vanuit Speccy.

Daarnaast zit er een Corsair AX860 voeding in.

Kan het een BIOS instelling zijn die niet goed staat?
Of bepaalde voedingskabels die wellicht niet juist zijn aangesloten?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16
Cooperator schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:06:

Op je twee vragen: Ja en Ja. Niet heel waarschijnlijk, maar zeker mogelijk.

• freaky35
lees het een uit met HWInfo en post daarvan een screenshot hier,wat de sensors aangeven,Speccy is maar mati(mijn mening)

• Cooperator
freaky35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:09:
lees het een uit met HWInfo en post daarvan een screenshot hier,wat de sensors aangeven,Speccy is maar mati(mijn mening)

[Voor 47% gewijzigd door Cooperator op 06-01-2023 17:16]

• Cooperator
Klopt dit wel?

https://tweakers.net/i/18N-aUZ7KTmMq3jT1ozAuUPxMxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9qqEFzoFinNLvGe4v8cVpXc.png?f=fotoalbum_large

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je harddisk bevat schrijffouten, vervang die eens..?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik kreeg crashes omdat de voedingskabel naar de gpu niet goed vast zat.

Kun je dat nakijken?

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-02 06:10
wat is de temperatuur van de Titan in games?

• freaky35
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:34:
Je harddisk bevat schrijffouten, vervang die eens..?
Precies dit,die HDD is kapot,heeft fouten en moet vervangen worden,

koppel die in elk geval af kwant dat kan dus voor problemen zorgen

[Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2023 17:42]

• Cooperator
freaky35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Precies dit,die HDD is kapot,heeft fouten en moet vervangen worden,

koppel die in elk geval af kwant dat kan dus voor problemen zorgen
Op die schijf staat geen Windows en geen spellen geïnstalleerd, maar oke, ik ga de bestanden overzetten en dan de schijf loskoppelen. Kijken of dat wat uitmaakt.

• Cooperator
In de tussentijd sensoren gestart en toen Dying Light gestart. Spel crashte heel snel en daarna screenshots van de sensoren gemaakt (voor analyse max waarden ofzo). Heb tevens een logging gedaan, maar weet niet of jullie hier wat uit kunnen halen en hoe ik het CSV bestand kan delen..

• Cooperator
Jan Smit schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:36:
Ik kreeg crashes omdat de voedingskabel naar de gpu niet goed vast zat.

Kun je dat nakijken?
Zoals in mijn nieuwe sensoren post te zien, was de temp max 73,8 graden tot aan de crash.

• freaky35
Cooperator schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Zoals in mijn nieuwe sensoren post te zien, was de temp max 73,8 graden tot aan de crash.
die temp is geen probleem,dat zou geen crash mogen veroorzaken

Welke merk/type voeding zit er in het systeem?

Heb je de cpu ook trouwens al getest?
Met bv een stresstest ?

[Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2023 18:08]

• Cooperator
freaky35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:04:
[...]

die temp is geen probleem,dat zou geen crash mogen veroorzaken

Welke merk/type voeding zit er in het systeem?

Heb je de cpu ook trouwens al getest?
Met bv een stresstest ?
Corsair AX860. Heb volgens mij toen nog met Windows 10 een cpu benchmark gedaan in 3d mark. Geen stresstest.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Cooperator schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 02:41:
[...]

Corsair AX860. Heb volgens mij toen nog met Windows 10 een cpu benchmark gedaan in 3d mark. Geen stresstest.
Kan best zijn dat je problemen hebt door die voeding (leeftijd en gebrek aan moderne functionaliteit)...

Stel dat het ding echt 10-11 jaar oud is dan zou ik hem linea recta vervangen ookal staat het wellicht los van je problemen.

• Suncatcher
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-02 18:25
Cooperator schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:06:

Een snelle search op google laat zien dat deze voeding uit 2013 stamt. Dat is stokoud. Ik heb al een paar voedingen zien falen en het begint altijd met onverklaarbare crashes in zwaardere spellen op willekeurige tijden. Na langere tijd start je PC vaak opnieuw op tijdens het gamen en kan je alleen nog oude games zoals Doom stabiel spelen.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:48
Heb je al eens in de windows logboeken gekeken? Daar kan soms nuttige informatie te vinden zijn over de bron van crashes.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:29

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf ook een AX860 gebruikt icm een 3900X en 2080/6650XT en eigenlijk nooit problemen gehad.
Dus strikt moderne functionaliteit is niet het probleem, maar de leeftijd aan de andere kant...

• Cooperator
Het model psu mag dan wel oud zijn, maar zo lang heb ik die niet hoor. Enkele jaren maar.

Harde schijf met fouten verwijderen is ook niet de oplossing.

Heb daarna 1 geheugen module eruit gehaald en ja hoor, geen crashes meer. Blijkbaar heb ik teveel vertrouwen gehad in de windows memory diagnostic?

Ik moet echter nog kijken wat precies het probleem is..de geheugen slot(moederbord is echter nieuw), de geheugen module(is al aantal jaren oud) of misschien op de een of andere manier niet helemaal goed aangesloten.

Maar ik heb in ieder geval geen crashes meer en heb nog 16gb aan ram geheugen over met 1 module, wat op zich meer dan voldoende is voor de spellen die ik speel.

Bedankt voor jullie hulp!

• freaky35
1x16gb kan je gaan merken in performance omdat je geen dual channel meer hebt,daar ben je 2 reepjes voor nodig

https://www.overclock.net...h-custom-configs.1751608/

ik gebruik ehm met anta 777 absolut, config

[Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2023 23:44]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:29

Thomg

Aww yiss

Memtest overnacht draaien.
https://www.memtest.org

En inderdaad, je gaat inleveren op meer dan alleen capaciteit.

• Schaarbakkes
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-02 17:13
nieuw mobo is altijd controleren of je huidig geheugen compatibel is en indien niet vervangen.
Dat weet iedereen dacht ik?
Zou es controleren of je geheugen compatibel is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee