Vraag

Ik zoek een?
Nieuwe smartphone. Mijn huidige Huawei Mate Pro 20 voldeed prima, maar zowel de batterij als de usb-c-aansluiting vertonen kuren. Als er veel foto's en documenten opstaan, valt ie ook geregeld uit of loopt ie vast, maar dat kan denk ik komen door het gebrek aan ruimte. In combinatie met die onbetrouwbare stroomvoorziening leidt dat er toe dat je telefoon 's nachts ineens uitstaat niet meer te bereiken bent en bijv geen wekker meer hebt. Als ik dit eenvoudig kan verhelpen zonder nieuwe telefoon en dat de moeite waar is ook qua ondersteuning/veiligheid dan overweeg ik reparatie. Maar anders toch een nieuwe.

Wat is je budget?
Uiteindelijk zo min mogelijk, maar ik wil inclusief folie lamineren bij MediaMarkt (daar hoeft de telefoon niet gekocht te worden) en een beschermhoesje van Spigen liever wel onder de 400 blijven. Dit slokt een enorm deel van mijn budget op dat ik ook voor andere dingen had kunnen gebruiken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik bel veel (privé) via telefoon en WhatsApp. Een goede spraakkwaliteit van microfoon en speaker is dus belangrijk. Daarnaast vind ik waterdichtheid een enorme pré en maak ik veelvuldig gebruik van de camera. (Ik heb een goede compactcamera, maar die neem ik alleen mee op vakantie of uitstapjes. Als daily driver is de camera van de telefoon dus in gebruik.) Ik speel wel wat spelletjes op de telefoon, maar dat zijn meestal puzzelachtige spelletjes om dingen te verbinden of te combineren. (Candy Crush, Fishdom, Diamond Digger, Loop, Wereld Geografie, Super Hexagon, Angry Birds, etc) Er wordt veel op gebrowst en gebruik gemaakt van Netflix, Youtube, Spotify etc. Qua social media is het 95% Twitter en daarnaast af en toe Mastodon, Discord, Reddit of Insta / FB. Een goede GPS / kompas zodat navigeren mogelijk is als ik de TomTom niet bij mij heb, of als ik de planeten e.d. wil lokaliseren is ook fijn. Verder stel ik mijn home automation dingen ermee in, zoals Hue en Nest edn heb ik een Samsung Smartwacht (die perfect werkte met smartphones van LG en Huawei, dus dat maakt denk ik weinig uit) Al met al denk ik op zich heel mainstream wensen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik las gisteren de laatste nieuwe telefoon BBG en daar kreeg ik het gevoel dat ik misschien nog beter even zou kunnen wachten, gezien de CES en de release van nieuwe telefoons later dit jaar, die de prijzen van huidige telefoons nog zouden kunnen drukkenn. De huidge prijzen van bijv. de Pixel 6a en Moto Edge 20 256 GB zijn allebei € 299 en dat klinkt dus wel heel aantrekkelijk.Ook de Samsung A52s en A53 klinken interessant, maar zijn wel wat duurder. Ik was heel tevreden over Huawei, maar zolang zij geboycot worden zie ik dat niet zo zitten. Ook Xiaomi maakt interessante telefoons maar ik ben ook niet happig op bloatware. Uit de BBG en andere bronnen kwam ik daarom tot deze shortlist van telefoons https://tweakers.net/pric...;1839688;1745882;1794282/ Ik sta in principe open voor ieder merk zolang gebruiksgemak, garantie en kwaliteit voorop staan en ik niet via omwegen hoef te importeren. Bestellen in Nederland, of bij Amazon Duitsland geniet de voorkeur.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik dacht dat de Pixel 6a met deze wensen een no-brainer zou zijn oa vanwege camerasoftware, OS-support en de Tensor, zeker voor de huidige prijs, maar de Motorola Edge 20 256 GB lijkt veel beter uitgerust te zijn voor hetzelfde geld. Als de camera van de Edge 20 al beter is dan mijn huidge camera (van de Mate 20 Pro) dan ga ik er sowieso weer op vooruit natuurlijk. Kijk ik naar de Samsung A52s 5G of A53 of de andere alternatieven zien ze er eigenlijk allemaal best goed uit. En wie weet mis ik nog wel een toestel van een ander merk waar ik naar zou moeten kijken. De Nord CE lijkt me bijv ook mooi en zo voelen alle telefoons die ik vond best vergelijkbaar aan met hun eigen voors en tegens. De ene dag neig ik naar de Pixel, de andere dag naar een Samsung of Motorola en dan twijfel ik weer door alle andere telefoons. Graag hulp bij het duiden van de verschillen in opties en kwaliteit en wat ik daar in het dagelijks gebruik nu echt van ga merken. Hopelijk kan ik dan een goede keuze maken.

tl;dr Wat is nu onder de 400 euro (en liever nog een stuk lager) de beste telefoon voor mijn wensen?

Edit: modellen weggedaan en toegevoegd aan de tekst en aan mijn shortlist.

Edit 2: na heel veel vergelijken denk ik dat de keuze gaat tussen Pixel 6a en de A52s 5g of de A53 5g 256 gb. Welke daarvan de beste is, weet ik niet. Camera en updatebeleid lijken vergelijkbaar. Of de besparing of extra uitgave het waard is, vind ik lastiger te duiden.

[Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 08-01-2023 11:50]

Alle reacties

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-01 18:21
De Motorola Edge 20 lijkt qua hardware op bepaalde punten wel beter, maar mist ook verschillende features t.o.v. de Pixel 6a zoals OIS (optische beeldstabilisatie) voor de camera, stereo speakers en waterdichtheid. De software van de Pixel 6a zorgt voor beduidend betere foto's dan de Edge 20 en gezien de goede reputatie van Huawei qua cameras betwijfel ik zeer dat de Edge 20 betere fotos neemt. De Huawei Mate 20 Pro scoort zelfs al beter in de dxomark camera test dan de duurdere Pro variant van de Motorola Edge 20:
https://www.dxomark.com/h...ew-triple-cam-juggernaut/
https://www.dxomark.com/m...not-quite-flagship-level/

Afgezien van de matige batterijduur is de A52s ook een prima keuze, maar Samsung telefoons hebben ook relatief veel bloatware.

Bij de Motorola Edge 20 moet je ook meewegen dat die nog maar anderhalf jaar aan beveiligingsupdates krijgt. De A52s krijgt bijvoorbeeld nog 2.5+ jaar aan updates en de 6a nog een dikke 4 jaar.
@RepareerDroid Dank voor je reactie! Hoe kijk je naar de andere telefoons uit mijn lijstje (of 1 die ik nog niet gevonden heb)? Zit daar nog een echt alternatief tussen of is mijn eerste gedachte correct en is de Pixel 6a onverslaanbaar op dit prijspeil?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 21:21
Ik zag elders op het forum bij abonnement de Samsung S21 FE voor 360 Euro voorbij komen. Naar mijn mening is dat de beste prijs/kwaliteit die je kunt krijgen op dit moment.

Pixel 6a is goed behalve de verwerking snelheid en dan zie je toch een voorkeur voor de Pixel 7 voorbij komen.

Sony 10 IV zie je vooral positief op de accu voorbij komen. Scherm is ideaal voor films kijken door de iets langere en smallere beeldverhouding.
@swhnld Ik heb nu een fijn abonnement (onbeperkt mobiel + 1GB glasvezel thuis van T-Mobile) en als ik daar zou verlengen komt de S21 FE op 432. De voordelen van T-Mobile ten opzichte van KPN (veel duurder in combinatie mobiel + thuis) en Ziggo (niet beschikbaar waar ik woon) wil ik dan liever niet opgeven. Het prijsverschil met de S21FE of Pixel 7 wordt me dan echt te groot helaas.

Vwb de snelheid vd Pixel 6a. Ik dacht juist dat de Tensor heel snel was. Wat minder dan de 888 of 2100, maar nog steeds prima. Waarin merk je dat hij tekort schiet?

[Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 07-01-2023 02:04]

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 02:56
Heb zelf sinds een maand of 2 nu de Pixel 6a. Ik merk qua snelheid niet dat die erg traag is.
Enige wat jammer is dat het scherm 60hz. En de accu laad erg langzaam op imo.

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

60hz heb ik nu ook, voor zover ik kan nagaan. Wel een scherm met hogere resolutie, maar ik moet ergens keuzes maken

Kwam nog wel de OnePlus Nord CE2 (249 euro) tegen en de Vivo V21 5g (300 euro). Beide hebben een MediaTek soc).Die heb ik nog aan de vergelijking toegevoegd.

Edit: uiteindelijk denk ik dat de keuze is tussen de Pixel 6a en de Samsung A52s 5g of A53 5g 256 gb. Allemaal goede camera's en langdurige ondersteuning, lijkt me. Welke daarvan nu echt de beste koop is, en of dat het extra geld, of juist de besparing waard is, daar loop ik nog in vast.

[Voor 34% gewijzigd door Jorgen op 08-01-2023 11:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RepareerDroid
Jorgen schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:25:
Edit: uiteindelijk denk ik dat de keuze is tussen de Pixel 6a en de Samsung A52s 5g of A53 5g 256 gb. Allemaal goede camera's en langdurige ondersteuning, lijkt me. Welke daarvan nu echt de beste koop is, en of dat het extra geld, of juist de besparing waard is, daar loop ik nog in vast.
Tenzij je nog andere belangrijke eigenschappen hebt die je wil meenemen in je beslissing blijft de Pixel 6a toch de betere keuze gezien de superieure camera en in tegen stelling tot de Samsungs lage hoeveelheid bloatware.

De A53 heeft een merkbaar tragere soc dus ik zou in ieder geval de keuze beperken tot de Pixel 6a en A52s.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 26-01 21:21
De A53 heeft de langste ondersteuning van de 3 overgebleven toestellen, dus is gezien jou lange gebruik uiteindelijk de goedkoopste optie.
Er worden binnenkort nieuwe toestellen aangekondigd door Samsung waaronder de A54, https://www.androidplanet...a54-specificaties-gelekt/
dus dan kun je deze website in de gaten houden:
https://www.samsung.com/nl/promo/?cat=mobile
Ook geeft Samsung wel eens een extra korting code via de chat. Vraag ze maar wat de beste keuze is, A52, A53, wachten op A54? Of toch S21 FE maar die zit net boven je budget?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:59
Ik heb de A52s, S21 FE en Nord 2T gebruikt.
De A52s is echt een trage telefoon in gebruik. Persoonlijk zou ik voor een andere optie gaan. Hoe de Pixel 6a reageert in de praktijk weet ik niet.

• RepareerDroid
swhnld schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:26:
De A53 heeft de langste ondersteuning van de 3 overgebleven toestellen, dus is gezien jou lange gebruik uiteindelijk de goedkoopste optie.
Er worden binnenkort nieuwe toestellen aangekondigd door Samsung waaronder de A54, https://www.androidplanet...a54-specificaties-gelekt/
Ook geeft Samsung wel eens een extra korting code via de chat. Vraag ze maar wat de beste keuze is, A52, A53, wachten op A54? Of toch S21 FE maar die zit net boven je budget?
De A53 heeft maar 1 jaar langer ondersteuning dan de 6a en heeft een soc die nu al merkbaar trager is, laat staan over 4 jaar.

Met een paar maanden wachten zal er ook genoeg keuze zijn buiten Samsung om waaronder de Pixel 7a. Maar zowel de A54 als 7a zullen wel boven de 400 euro kosten rond de lancering.
RepareerDroid schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:25:
[...]
Tenzij je nog andere belangrijke eigenschappen hebt die je wil meenemen in je beslissing blijft de Pixel 6a toch de betere keuze gezien de superieure camera en in tegen stelling tot de Samsungs lage hoeveelheid bloatware.

De A53 heeft een merkbaar tragere soc dus ik zou in ieder geval de keuze beperken tot de Pixel 6a en A52s.
Zal je 6 vs 8 gb niet missen? Opslag is ook relatief klein natuurlijk. Maar voor de rest lijkt hij me hartstikke mooi
swhnld schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:26:
Als ik met mijn beperkte budget dus ik moet keuzes maken en de uitgave niet te hoog laten worden. Als ik lang ondersteuning wil dan moet ik voor A53 of 6a inderdaad. Ja 21FE vind ik echt te duur.
Roodey schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:37:
Ik heb de A52s, S21 FE en Nord 2T gebruikt.
De A52s is echt een trage telefoon in gebruik. Persoonlijk zou ik voor een andere optie gaan. Hoe de Pixel 6a reageert in de praktijk weet ik niet.
Wat gebruik je dan nu?
RepareerDroid schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:42:
[...]
De A53 heeft maar 1 jaar langer ondersteuning dan de 6a en heeft een soc die nu al merkbaar trager is, laat staan over 4 jaar.

Met een paar maanden wachten zal er ook genoeg keuze zijn buiten Samsung om waaronder de Pixel 7a. Maar zowel de A54 als 7a zullen wel boven de 400 euro kosten rond de lancering.
Ik weet niet of ik zo lang durf te wachten met de onbetrouwbare stroom (accu + usb poort)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:59
De S21 FE en die bevalt wel qua snelheid. Aanschafprijs 499.
Mis wel het snelladen van de Nord 2T.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat is echt ruim boven budget helaas.
Misschien morgen nog even bij Samsung op de chat vragen en anders toch de Pixel nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RepareerDroid
Jorgen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Zal je 6 vs 8 gb niet missen? Opslag is ook relatief klein natuurlijk. Maar voor de rest lijkt hij me hartstikke mooi
Als je veel zware apps gebruikt kan 8GB een voordeel zijn, maar over het algemeen zou 6GB meer dan genoeg moeten zijn voor de komende jaren. Daarnaast heb je bij de Pixel het voordeel van sneller geheugen, een snellere soc en snellere opslag.

128GB is voor normaal gebruik meer dan voldoende. Bij zoveel opslag is er meestal genoeg onnodige data die je kunt verwijderen of back-uppen of kun je door enkel de cache van alle apps te legen al heel wat opslagruimte terug krijgen. Mijn ervaring is in ieder geval dat als je 128GB vol krijgt dan krijg je 256 of 512 GB ook wel vol en loop je uiteindelijk altijd tegen hetzelfde probleem aan.
RepareerDroid schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:03:
[...]
Als je veel zware apps gebruikt kan 8GB een voordeel zijn, maar over het algemeen zou 6GB meer dan genoeg moeten zijn voor de komende jaren. Daarnaast heb je bij de Pixel het voordeel van sneller geheugen, een snellere soc en snellere opslag.

128GB is voor normaal gebruik meer dan voldoende. Bij zoveel opslag is er meestal genoeg onnodige data die je kunt verwijderen of back-uppen of kun je door enkel de cache van alle apps te legen al heel wat opslagruimte terug krijgen. Mijn ervaring is in ieder geval dat als je 128GB vol krijgt dan krijg je 256 of 512 GB ook wel vol en loop je uiteindelijk altijd tegen hetzelfde probleem aan.
Dat is ook zeker zo

• hgeert
  • Laatst online: 08:09
Motorola Edge 30 neo, ik heb deze en die is heel goed voor zijn geld.
Bij T-Mobile in de winkel zeiden ze dat Google momenteel honderd euro cashback heeft op de Pixel 6a. Ik kan daar niets over vinden. Iemand die hier meer over weet?

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:42
Jorgen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:34:
Bij T-Mobile in de winkel zeiden ze dat Google momenteel honderd euro cashback heeft op de Pixel 6a. Ik kan daar niets over vinden. Iemand die hier meer over weet?
zie promotie bij belsimpel op dit moment
cy-gor25 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:35:
[...]

zie promotie bij belsimpel op dit moment
Dan zou T-Mobile met 366 uiteindelijk goedkoper zijn, als daar nog ook 100 euro van af kan. Ik kan alleen bij Google nog niet vinden welke winkels meedoen

• cy-gor25
Jorgen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Dan zou T-Mobile met 366 uiteindelijk goedkoper zijn, als daar nog ook 100 euro van af kan. Ik kan alleen bij Google nog niet vinden welke winkels meedoen
Het is precies wat vaag. Bij Google zelf kost de gsm 349 euro 8)7

https://store.google.com/...jR2w0Wld4Zk5tRT0ifQ%3D%3D
hgeert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:06:
Motorola Edge 30 neo, ik heb deze en die is heel goed voor zijn geld.
Ik heb ook naar Motorola gekeken. Dat was naast Samsung eigenlijk voor mijn gevoel de grootste concurrent voor de Pixel 6a. Van wat ik uit de reacties begrijp zijn de extra functies van de Moto's natuurlijk fijn om te hebben, maar is de Pixel in alles sneller/snappier en dat zie ik ook als ik de soc's in depth vergelijk.

Ik mag met een beetje extra korting nog naar Samsung kijken, maar als Samsung en Motorola niet ver onder de 299 uitkomen vd Pixel, dan vallen ze denk ik toch af.
@RepareerDroid @swhnld @Dracoz @Roodey @hgeert @cy-gor25 Dank voor alle suggesties en het meedenken, allemaal. Ik heb na goed afwegen voor de Pixel 6a gekozen bij Belsimpel (€ 299) Doorzichtige Spigen case erbij uitzoeken en daarna meteen even naar MediaMarkt om het scherm te laten lamineren. Verwachting is zaterdag in huis, dan is dat ook weer een zorg minder voor de komende jaren

😊👍👍

• cy-gor25
Jorgen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
@RepareerDroid @swhnld @Dracoz @Roodey @hgeert @cy-gor25 Dank voor alle suggesties en het meedenken, allemaal. Ik heb na goed afwegen voor de Pixel 6a gekozen bij Belsimpel (€ 299) Doorzichtige Spigen case erbij uitzoeken en daarna meteen even naar MediaMarkt om het scherm te laten lamineren. Verwachting is zaterdag in huis, dan is dat ook weer een zorg minder voor de komende jaren

😊👍👍
Veel plezier met je aankoop!

Ik vind persoonlijk de hybrid hoesjes van spigen iets minder, laten gemakkelijk los aan de hoeken. Spigen Tough Armor is mijn go-to hoes sinds jaren en werkt goed.

Scherm lamineren ben ik niet thuis in. Werkt dit beter dan tempered glass?
@cy-gor25 Dankje! Ik weet niet precies welke van Spigen ik nu van mijn Huawei heb, maar dat is ook zo'n transparante, net als de Hybrid voor de Pixel. Die zit er echt heel goed omheen bij deze telefoon. Ik had voorheen ook altijd tempered glass, maar dat brak als de telefoon viel en met wat pech was je scherm alsnog stuk. Ook begon het aan de randen te flinteren. Uiteindelijk heb je gedurende de levensduur van de telefoon grote kans dat je meerdere glaasjes verslijt. Nu heb ik mijn Huawei al vier jaar met hetzelfde folie erop en dat werkt uitstekend. Begint nu wat te slijten aan de randen, maar verder is het super. Heeft veel klappen opgevangen en is makkelijk schoon te maken. En omdat het professioneel bevestigd wordt, zit het ook hartstikke netjes erop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee