Welke volgende verduurzaam stap in jaren 30 woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 15:37
Hoi!

Wij wonen nu 1 jaar in ons eerste koophuis en wij hadden direct voor het intrekken in de woning de vloer laten isoleren (schuimbeton) en vloerverwarming geplaatst op de gehele begane grond. Dit bevalt erg goed en de verwarming hield de beneden verdieping ook goed warm (thermostaat staat ingesteld op 19 graden en het gaat over 40m2 aan oppervlakte) tijdens de koude winterweek van laatst. Het gasverbruik in die week (week van 12 december) kwam net iets boven de 30m3 uit.

Het gaat trouwens om een tussenwoning. Beide gevels zijn 2 jaar geleden geïsoleerd en het dak is 5 jaar geleden vervangen (daar zal vast iets van isolatie in zitten).

Nu zijn wij rustig na aan het denken over de volgende verduurzaam stap. Nu denk ik erover om dit jaar het volgende te doen:
  • (Grotendeels) het oude dubbelglas laten vervangen door HR++ glas in bestaande kozijnen.
  • Op de bovenverdieping de oude radiatoren vervangen voor lage temperatuur radiatoren en evt een airco (in de slaapkamer).
Voordat ik wat experts laat langskomen en offertes laat uitschrijven was ik vooral benieuwd naar wat praktische informatie omtrent het vervangen van oud dubbelglas in bestaande houten kozijnen. Is dit een relatief makkelijke klus? Ik begrijp dat dit zich natuurlijk alleen loont als de kozijnen in goede staat zijn. Zijn er nog andere zaken waarmee wij rekening moeten houden? Ik kan hier niet zoveel over terug lezen, behalve dat het gewoon mogelijk zou moeten zijn.

Maar zijn dit überhaupt logische vervolgstappen of zijn er andere opties die we zouden kunnen overwegen?

Thanks alvast voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:03
Glas laat zich over het algemeen 1 op 1 vervangen , mits het nu al dubbelglas is natuurlijk . Anders kom je sponningsruimte te kort . Triple glas gaat wel meer dikte opleveren qua totaal glaspakket . Misschien dat je met dunnere glaslatten nog wat kan winnen. Makkelijkste is even een paar offertes op te vragen van glaszetters . Zou wel alles in een keer doen , of iig rekening houden met je schilderwerk . Daarna moet je kozijn natuurlijk weer gedaan worden .

Airco erbij op de benedenverdieping ? Is dat nog een idee ? Wij hebben ons huis ook uit die tijd (1925) ook verduurzaamt , maar daar hebben de airco's die we vorig jaar hebben opgehangen ons in de maand december goed mee kunnen verwarmen . Kost wel het e.e.a. aan kWh natuurlijk , maar minder als de gasprijs nu (en ja variabel contract ....)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
Dat is zeker een makkelijke klus. Ik zit in een vergelijkbare situatie: 1 jaar geleden jaren 30 huis gekocht, en schuimbeton op de benedenverdieping met vvw. Boven radiatoren.

In oktober het oud dubbelglas vervangen door HR++-glas. Simpele klus, was in een dag geklaard. Maar doordat er 1 raam kapot ging bij het plaatsen (met spijkerpistool een spijker in het raam ipv in het kozijn geschoten) , en een voorzetraam niet helemaal in het kozijn paste zijn ze een maand later moeten terugkomen, omdat ze dus 2 nieuwe ramen moesten bestellen. Je moet erna wel terug schilderen inderdaad, dus daar kun je best wel rekening mee houden.

Jaren 30-huis, dus dan denk ik aan glas in lood. Wij hadden 3m² GIL, en daar heb ik een HR++ voorzetraam voor laten plaatsen, aan de binnenkant.

Tip: vraag om ramen met kunststof 'warm edge' afstandhouders (soms spacers genoemd), in plaats van de bekende aluminum afstandhouders. Die vormen namelijk een koudebrug. Zie je niks van, kost maar een paar euro extra en zorgt voor zo'n 10% betere isolatie, vooral bij kleinere ramen waarbij je veel rand ten opzichte van het totaaloppervlak hebt.

Voor 21m² glas kwamen we uit op 4700€, of 223€ per m². Daarvoor krijg je nog 53€ per m² subsidie, dus totaalbedrag komt voor ons uit op 3600€, of 171€ per m². Ventilatieroosters (Ducoton 10) waren volgens mij nog 150 of 175€ per meter.

Heb je je ventilatie goed geregeld? Als het kan liefst systeem D, ook in een jaren 30 huis. Wij hebben zelf een systeem C aangelegd met het Hybalans+, was prima te doen. Maar ventilatieroosters zorgen echt wel voor comfortklachten, qua tocht/kou en geluid. Dus alleen doen als een Systeem D echt niet kan.

Radiatoren zou ik niet meteen vervangen door LTV radiatoren: eerst goed in kaart brengen welke types radiatoren je hebt, en welk vermogen ze nog overhebben bij 30-35-40° graden. Eventueel met ventilatoren eronder. Als blijkt dat je dan vermogen te kort komt, kun je een upgrade overwegen, maar de consensus is dat LTV-radiatoren geen meerwaarde hebben ten opzichte van gewone. Het vermogen op lage temperaturen is vergelijkbaar bij vergelijkbare afmetingen. En het voordeel is dat je gewone radiatoren gemakkelijker goedkoop op marktplaats zou kunnen halen. Check de verschillende warmtepomp topics voor tips om je radiatoren en hun vermogen in kaart te brengen. De HyTools app op je telefoon heeft een goede calculator hiervoor.

Een voorbeeld van mijn warmtelichamen in huis (work in progress):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlQx9tRdye1vwEwgmKj4S4U3Ph0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRbdnj7zE6gLO245yneWzLcX.png?f=fotoalbum_large

Daaruit blijkt dat ik in vergelijking met wat uit de Koevlaasformule komt relatief weinig vermogen te kort kom in de huidige situatie, met T10 en T11's in de slaapkamers. Met een upgrade naar T22's (en eventueel een extra radiator op zolder) zou ik toe moeten komen.

Andere zaken waar je aan kan denken is gericht op kierenjacht gaan, en waarschijnlijk het vervangen van tochtstrips: niet heel sexy, maar ik vond het stiekem best wel een leuk klusje: verwijderen van de aluminium met rubber-tochtstrips, schoonmaken en vetvrij maken van de sponning, nieuwe strip op maat snijden, plakken, etc. Ik kan hiervoor Qlon 3121 aanraden: kan kleine en grote kieren overbruggen, gemakkelijk te verwerken.

[ Voor 17% gewijzigd door marvel27 op 07-01-2023 09:23 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Thanks @Cybersijp en @marvel27 voor de vlotte en uitgebreide reactie.
Die heb ik aandachtig doorgenomen. Ik kom van het weekend even terug met een uitgebreidere reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:31
Ik mijn jaren dertig huis laten voorzien van triple glas. Mijn glaszetter maakte speciaal daarvoor glaslatten die aan de buitenkant de extra dikte op kunnen vangen (monulatten). Binnenkant is nog precies gelijk (onze wens), buitenkant heeft een iets ander gezicht maar wel heel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Knappel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:24:
Ik mijn jaren dertig huis laten voorzien van triple glas. Mijn glaszetter maakte speciaal daarvoor glaslatten die aan de buitenkant de extra dikte op kunnen vangen (monulatten). Binnenkant is nog precies gelijk (onze wens), buitenkant heeft een iets ander gezicht maar wel heel netjes.
Kun je hier een foto van plaatsen? Ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Bartoow Zoals @marvel27 schrijft, kieren dichten. Dat zou ik eerst doen. Kozijnen hebben misschien geen tochtstrips of ze zijn vergaan of overschilderd. Ook controleren of het hout niet rot is.

Vervolgens met een warmtebeeldcamera de zwakke plekken op laten sporen.

Daarna beslissen wat je gaat aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Nogmaals thanks alle voor het meedenken! @Cybersijp @marvel27 @mrmrmr

Kieren dichten
Goed punt. Ik heb destijds alleen nieuwe strips geplaatst bij de ramen in de studeerkamer omdat ze hier simpelweg ontbraken. Ik zal alle andere strips nog een kritisch bekijken en evt vervangen. 

Glas vervangen
Goed om te weten dat de klus relatief eenvoudig is. Echter het feit dat de kozijnen daarna opnieuw geschilderd moeten worden (ik neem aan alleen de buitenkant) was iets dat ik over het hoofd had gezien. Dan zal ik even moeten puzzelen met het budget, want ik verwacht niet dat we al het glas kunnen laten vervangen en daarbij ook alle kozijnen kunnen laten schilderen. Nu moet het schilderwerk aan een zijde van het huis sneller gedaan worden dan de ander (ivm minder beschutting tegen weersinvloeden). Dan zou ik kunnen overwegen om eerst die zijde helemaal te voorzijn van nieuw glas (en schilderwerk). Maar wellicht niet handig met subsidie aanvraag, omdat je deze maar een keer kan krijgen bij het vervangen van glas. Misschien toch doorsparen dan..

Radiatoren
Hier zal ik ook wat dieper in duiken. Mijn aaname was dat LTV radiatoren the way to go waren. Prima dat ‘normale’ radiatoren dan net zo goed voldoen. De huidige radiatoren op de bovenverdieping zijn ook gewoon oud en zien niet meer zo fris uit. Eigenlijk de voornaamste reden dat we ze wilde laten vervangen door moderene types.

Ventilatie
Kort antwoord op de vraag of de ventilatie goed geregeld is, is simpelweg: nee dat is het niet. Er is enkel natuurlijke ventilatie (ramen open en kieren). Er zijn zelfs geen ventilatieroosters in de ramen. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat bij het vervangen van het glas het plaatsen van ventilatieroosters voldoende zou zijn. Ik heb zelfs niet eens nagedacht over het laten plaatsen een actief systeem. Gaat dat niet een hele dure/lastige klus worden? Wellicht beter te realiseren als we over een aantal jaar een opbouw laten plaatsen. Ik zal mij er in ieder geval even in verdiepen.

Wij zullen ons budget eens goed in kaart gaan brengen en daarnaast wat offertes gaan opvragen. Zou het wellicht goed zijn om met dat laatste nog even te wachten totdat we het voorjaar in gaan? Ik kan mij goed voorstellen dat bij de bedrijven er nu nog topdrukte heerst en dat dat de prijzen wat ongunstiger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Bartoow schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:58:

Glas vervangen
Goed om te weten dat de klus relatief eenvoudig is. Echter het feit dat de kozijnen daarna opnieuw geschilderd moeten worden (ik neem aan alleen de buitenkant) was iets dat ik over het hoofd had gezien. Dan zal ik even moeten puzzelen met het budget, want ik verwacht niet dat we al het glas kunnen laten vervangen en daarbij ook alle kozijnen kunnen laten schilderen.
Interessant topic, voor wat betreft glas vervangen is dit zeker als je oud dubbelglas hebt volgens mij een no-brainer. Het staat zo leuk op funda als er dubbel glas is, maar bij ons was dat Belgisch glas (zo noemde de glaszetter het) uit 1990 met isolatiewaarde 0. Dat hebben we gelijk vervangen door HR++ en geeft naast betere isolatie al meer comfort.

Overigens zou je kunnen kijken of je een bedrijf kunt vinden dat zowel glas zet als schildert, combinatie komt wel vaker voor, dan werken ze het ook gelijk netjes af. (Bij ons had de glaszetter volgens de schilder netjes gewerkt, maar had net bepaalde puntjes niet even schilderklaar opgeleverd wat hem weer extra tijd gekost heeft.)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:03
Knappel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:24:
Hier een vergelijkbaar verhaal. Huis uit 1967 maar kon (makkelijk) 40mm triple glas in de bestaande kozijnen met de kunstof spacer. Het internet staat wat dat betreft vol broodje-aap verhalen dat triple-glas niet in bestaande kozijnen kan. Een goede glaszetter weet er wel raad mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
De kunst is eigenlijk het vinden van een glaszetter die dat wil doen. Ik heb met een vijftal gesproken, en zij wilden er allemaal niet aan.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvP1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-04 19:03
HR++ met u waarde 1.0 komt anders aardig in de buurt van de bovenkant van triple glas (0,7-0,9). Daarnaast is triple ook iets donkerder dan ander glas. Of je huis een lichte zonnebril heeft. Om die reden in ons al donkere huis voor hr++ gekozen en niet voor triple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:57
TwingyTwingy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Hier een vergelijkbaar verhaal. Huis uit 1967 maar kon (makkelijk) 40mm triple glas in de bestaande kozijnen met de kunstof spacer. Het internet staat wat dat betreft vol broodje-aap verhalen dat triple-glas niet in bestaande kozijnen kan. Een goede glaszetter weet er wel raad mee.
Dan krijg je geen subsidie toch? Voor subsidie van triple glas moet het kozijn mee vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joe28965 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Dan krijg je geen subsidie toch? Voor subsidie van triple glas moet het kozijn mee vervangen worden.
Klopt, maar dat maakt het niet onmogelijk. de bewering is vaak dat het technisch niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:03
Klopt, en je krijgt wel subsidie. Maar alleen de subsidie voor HR++ glas. Overigens is die bepaling onzin, sommige woningen hebben een raampartij van van 6m2 of meer, dan is het kozijn maar relatief zo'n kleine factor.

[ Voor 49% gewijzigd door TwingyTwingy op 12-01-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:37
Wij hebben in onze jaren30 tussenwoning defect oud dubbel glas vervangen voor HR++ en de nieuwe dakkappellen op zolder ook, maar al het dubbelglas in de uitbouw en op de 1e heb ik besloten te laten zitten zodat ik het over 5 a 10 jaar kan vervangen voor vacuumglas. Dan kan het kozijnwerk zonder gekunstel blijven maar heb je de isolatie van dik tripleglas. Niet eens om gas te besparen maar vanwege comfort (de sprong van U 1.0 naar 0.4 is nog echt wel significant en de radiatoren staan meeatal uit)

Wat dat laatste betreft, LTV radiatoren vind ik kwa verwarming zeker niet comfortabeler, maar ze zouden icm een wp wel beter moeten zijn in koelen, iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54

Kieren dichten
Goed punt. Ik heb destijds alleen nieuwe strips geplaatst bij de ramen in de studeerkamer omdat ze hier simpelweg ontbraken. Ik zal alle andere strips nog een kritisch bekijken en evt vervangen. 

Glas vervangen
Goed om te weten dat de klus relatief eenvoudig is. Echter het feit dat de kozijnen daarna opnieuw geschilderd moeten worden (ik neem aan alleen de buitenkant) was iets dat ik over het hoofd had gezien. Dan zal ik even moeten puzzelen met het budget, want ik verwacht niet dat we al het glas kunnen laten vervangen en daarbij ook alle kozijnen kunnen laten schilderen. Nu moet het schilderwerk aan een zijde van het huis sneller gedaan worden dan de ander (ivm minder beschutting tegen weersinvloeden). Dan zou ik kunnen overwegen om eerst die zijde helemaal te voorzijn van nieuw glas (en schilderwerk). Maar wellicht niet handig met subsidie aanvraag, omdat je deze maar een keer kan krijgen bij het vervangen van glas. Misschien toch doorsparen dan..

Radiatoren
Hier zal ik ook wat dieper in duiken. Mijn aaname was dat LTV radiatoren the way to go waren. Prima dat ‘normale’ radiatoren dan net zo goed voldoen. De huidige radiatoren op de bovenverdieping zijn ook gewoon oud en zien niet meer zo fris uit. Eigenlijk de voornaamste reden dat we ze wilde laten vervangen door moderene types.

Ventilatie
Kort antwoord op de vraag of de ventilatie goed geregeld is, is simpelweg: nee dat is het niet. Er is enkel natuurlijke ventilatie (ramen open en kieren). Er zijn zelfs geen ventilatieroosters in de ramen. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat bij het vervangen van het glas het plaatsen van ventilatieroosters voldoende zou zijn. Ik heb zelfs niet eens nagedacht over het laten plaatsen een actief systeem. Gaat dat niet een hele dure/lastige klus worden? Wellicht beter te realiseren als we over een aantal jaar een opbouw laten plaatsen. Ik zal mij er in ieder geval even in verdiepen.

Wij zullen ons budget eens goed in kaart gaan brengen en daarnaast wat offertes gaan opvragen. Zou het wellicht goed zijn om met dat laatste nog even te wachten totdat we het voorjaar in gaan? Ik kan mij goed voorstellen dat bij de bedrijven er nu nog topdrukte heerst en dat dat de prijzen wat ongunstiger maakt.
toon volledige bericht
Mijn persoonlijke mening is dat LTV convectoren het toch wel een stuk beter dan dan b.v. T22's of T33's als ik het hier zo lees. Ik kwam zelf van T10 radiatoren en daar deed mijn WP helemaal niets op. Ik zat gewoon lekker in de kou. Met standaard fans a la heatfan, climate booster etc. kon ik niet uit de voeten, simpelweg omdat de ruimte tussen de onderkant van de T10 en de muur niet breed genoeg was. Ik kon hem dus nooit onder de radiator hangen, omdat de heatfan zelf breder was dan mijn beschikbare ruimte.

T22's of T33's heb ik overigens nooit geprobeerd, maar je leest hier en daar wel wisselende verhalen op dit forum. Ik ben zelf voor Jaga's gegaan en dat werkt wel als een tierelier en het scheelt de nodige ruimte (helemaal als je T33's gaat plaatsen). Persoonlijk zou ik dus goed nadenken of eerst testen wat je wilt (en idd vermogen berekenen). Ik zit nu met een Ta van 30 graden (met eigen fans erop gelegd) en dat werkt eigenlijk nog te goed.. Iets te groot vermoedelijk, maar knijpen kan altijd nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
ID-College schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat LTV convectoren het toch wel een stuk beter dan dan b.v. T22's of T33's als ik het hier zo lees. Ik kwam zelf van T10 radiatoren en daar deed mijn WP helemaal niets op. Ik zat gewoon lekker in de kou. Met standaard fans a la heatfan, climate booster etc. kon ik niet uit de voeten, simpelweg omdat de ruimte tussen de onderkant van de T10 en de muur niet breed genoeg was. Ik kon hem dus nooit onder de radiator hangen, omdat de heatfan zelf breder was dan mijn beschikbare ruimte.

T22's of T33's heb ik overigens nooit geprobeerd, maar je leest hier en daar wel wisselende verhalen op dit forum. Ik ben zelf voor Jaga's gegaan en dat werkt wel als een tierelier en het scheelt de nodige ruimte (helemaal als je T33's gaat plaatsen). Persoonlijk zou ik dus goed nadenken of eerst testen wat je wilt (en idd vermogen berekenen). Ik zit nu met een Ta van 30 graden (met eigen fans erop gelegd) en dat werkt eigenlijk nog te goed.. Iets te groot vermoedelijk, maar knijpen kan altijd nog :)
Dat kinkt als een mooie oplossing, mijn commentaar dat ik ze niet comfortabeler vind dan radiatoren is bedoeld in mijn situatie zonder fans, thermostaatknop of zoneregeling, dus vrij rudimentair.

Dit is allemaal geen probleem overigens, en het grootste euvel in dergelijke situaties is eigenlijk vooral de vloerverwarming met zn buffer, dan krijg je boven overdag weinig "on demand" geleverd omdat een convector juist nauwelijks buffer heeft, en dat los je dan het beste op met zoneregeling (of een electrisch kacheltje).

Ik hou het hier vooralsnog liever simpel en richt me dus meer op het isoleren van de buitenste schil, de warmte trekt vanzelf omhoog, maar zie koelen in de toekomst wel als een belangrijke feat. (Dat moet wel met fans meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
O en nog t.a.v. OP,
mocht je boven convectoren overwegen en zo een airco achterwege willen laten;

Bij verwarmen met convectoren geldt hoe hoger de omkisting deste beter (schoorsteen effect), maar bij koeling just omgekeerd, en de dunste variant (T06 meen ik) is te smal voor ventilatortjes dus die moet je dan ook niet nemen.

Mijn idee is toekomstig in de zomer overdag ramen en gordijnen dicht en koeling met convectoren en ventilatoren aan, en snachts koeling uit (stilte) en ramen open.

Of dit ook daadwerkelijk werkt zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:45

JT

VETAK y0

Ander perspectief: je waterafvoer van de douche. Je hebt speciale waterwarmteterugwinners die je tussen je afvoerleiding zet en waarmee je aanvoerwater wordt verwarmd, dan door je afvoerwater van de douche. Schijnt 50% van de warmte terug te winnen...Geen idee of je er veel voor moet slopen in je huis ofzo, just saying :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:45

JT

VETAK y0

Ventilatie
Er zijn verschillende opties.
  • Je kunt leidingen door je hele huis aanleggen. Verreweg de meest invasieve optie.
  • Kennelijk heeft Brink oplossingen om via het trappengat het een en ander te doen waarmee je extensief leidingwerk kun vermijden. Geen idee hoe goed het in de praktijk werkt.
  • Er zijn oplossingen met warmteterugwinning per ruimte. Afhankelijk van je huis en je wensen is dat misschien een optie? Wij hebben ook in een jaren 30 woninkje gewoond, arbeiderswoninkje. Als ik er zo over nadenk dan had ik met beneden 2 van die ventilatoren en boven 1 kunnen volstaan.
Wat je ook kiest, je hebt afhankelijk van de optie >80% warmteterugwinning. Bij de beste optie zelfs dik over de 90%.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1