Maquettebouw: welke zaag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:55
Hoi allen,

Geen idee of dit hier het juiste subtopic is, maar hoort volgens mij wel bij klussen.

Ik moet binnenkort voor een projectje veel (heel veel) houten liggers in korte stukjes zagen.
Liefst zonder al te veel splinters en opkuiswerk.
Ik dacht hiervoor een klein zaagmachine te kopen en zoek ervaring.

De Proxxon Afkortzaag KG 50 lijkt me hiervoor een geschikte kandidaat, net als de Proxxon Tafelcirkelzaag KS 230.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaiH9yz7qENtkVUbA39ytpZLPoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MrskFDjRqvZtfPHuXddfRSJ9.png?f=user_large

Het betreft leggers met een dikte van 10mm, dus niets te spectaculair (ik heb toegang tot een paneelzaag, maar dat gaat niet goed lukken, denk ik :) ).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 06:04
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een cirkelzaag is eigenlijk vrij grof voor dit soort dingen; de tanden van een cirkelzaagblad zijn al groter dan je staafje van 10mm. Ik zou eerder naar een figuurzaagmachine oid kijken, danwel een tafel decoupeerzaag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:30

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De splinters komen door het niet ondersteunde stuk van de stok. Als je dus een hulpmiddel maakt met een 10 mm gat. met een sleuf voor de zaag in het midden die net zo breed is als de zaag, kan het volgens mij ook in de tafelzaag die je al hebt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hier nog twee tips voor je:
https://www.lidl.nl/p/par...gmachine-350-w/p100344314
https://www.lidl.nl/p/parkside-decoupeerzaag/p100339062

Die zijn na je project nog universeel inzetbaar

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:55
@The Eagle Die tafelcirkelzaag heeft een zaagblad van 58mm. Ik zie niet direct hoe groot de tanden zijn, maar zal geen 10mm zijn, lijkt me.

@thunder7 Hmm, goed idee voor zo'n hulpstuk. Los daarvan, de paneelzaag die ik heb, is iets te grof (dat is eerder dit formaat)

@DexterDee Nadeel van deze twee is dat je het hout zelf moet ondersteunen en het dus nogal snel scheef gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 11:31
Gewoon een normale (216mm) afkortzaag met een 80-tands blad geen optie?

Dit zaagt vrijwel splinterloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-07 21:30

rdejongjr

Gnome

@DexterDee Nadeel van deze twee is dat je het hout zelf moet ondersteunen en het dus nogal snel scheef gaat zijn.
[/quote]

bij de bandzaag kun je een plaatje hout ervoor/achter leggen om het haaks te houden?
Pagina: 1