Vraag

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-01 07:46
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een traject om zonnepanelen te laten plaatsen. Dit gaat via een schouw op afstand. Nu wordt er opgemerkt door de zonnepaneellverancier dat mijn aparte groepenkast geen aardlekschakelaar heeft. Klopt dit?
Is de draaiende knop een aardlekschakelaar of niet? De knop zet wel alles uit. Andere zonnepaneelleveranciers heb ik hier nog niet over gehoord en wil het even zeker weten voordat ik een elektricien laat komen.
Alvast bedankt!

Alle reacties

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:48
Zo te zien heb je idd geen aardlekschakelaar, volgens mij is it wel verplicht (sowieso aan te raden..)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Deze meterkast is één grote clusterfuck van NEN1010-overtredingen (en ik ben geen electricien).

Die ronde knop is de hoofdschakelaar. Zo te zien bedraad met 2,5 mm2, veel te dun. Er zijn geen aardlekschakelaars. Ik zie allemaal lasklemmen, deze mogen niet in een groepenkast voorkomen. En hangt er nou een los schroefje ergens klem achter een draadje, wachtend tot een opportuun moment om ergens in te vallen en een geweldige sluiting te veroorzaken?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
Wilke schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:11:
En hangt er nou een los schroefje ergens klem achter een draadje, wachtend tot een opportuun moment om ergens in te vallen en een geweldige sluiting te veroorzaken?
Ik tel 3 zulke schroefjes? 7(8)7

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Dus wat te doen: met het Hager spul is niets mis, het kastje ook niet. Laat ze de hele boel (binnen de groepenkast) opnieuw bedraden, zou ik suggereren. Onder toevoeging van hun eigen spullen, aardlekschakelaar(s).

Dit mag onder 0% BTW tarief want noodzakelijk om panelen veilig aan te sluiten.

[Voor 7% gewijzigd door Wilke op 06-01-2023 13:16]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kheos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Ik tel 3 zulke schroefjes? 7(8)7
Als ik het goed zie zit in elk geval dat bovenste schroefje in dat busje geklemd? Dus dat kan zomaar een feature zijn van die kast, dat er wat schroeven worden meegeleverd voor bevestiging (die in de huidige installatie niet nodig waren of zo)?

Maar inderdaad geen aardlekschakelaar te bekennen...

@socommeister is dit je hele groepenkast, of slechts een deel of een extra kast elders in huis of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
Orion84 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Als ik het goed zie zit in elk geval dat bovenste schroefje in dat busje geklemd? Dus dat kan zomaar een feature zijn van die kast, dat er wat schroeven worden meegeleverd voor bevestiging (die in de huidige installatie niet nodig waren of zo)?

Maar inderdaad geen aardlekschakelaar te bekennen...

@socommeister is dit je hele groepenkast, of slechts een deel of een extra kast elders in huis of zo?
Ik had het over het losse schroefje ernaast (en dan nog 2 onderaan)

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kheos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ik had het over het losse schroefje ernaast (en dan nog 2 onderaan)
Ik ook:

Nogmaals: weet niet of ik het goed zie, maar zou kunnen dat die dus geklemd zit in dat busje.

Die verticale aarddraad loopt namelijk ook nog voor die horizontale langs en die horizontale zit al voor de schroef, dus lijkt me stug dat die verticale draad dat schroefje op zijn plek houdt.

[Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2023 13:24]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 15:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan nog, kabel kan er achter komen hangen oid. En die kamrail is ook niet echt aanraakveilig.
En bij het Hue doosje of dat is zie ik het koper er ook uitsteken.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:15

Vliegvlug

Flight Simple

TS heeft het over “aparte groepenkast” waarmee hij waarschijnlijk een onderverdeler bedoelt en niet dat hij een afwijkende of vreemde groepenkast heeft.
@socommeister kan je dat verduidelijken?

Als het een onderverdeler betreft zal de voedende kabel als het goed is van een aardlekschakelaar voorzien zijn en heb je geen losse ALSen in de onderverdeler nodig.

Is wel onhandig als je zoals nu zonnepanelen erbij gaat plaatsen want die zit dan op dezelfde aardlekschakelaar, zou toch een eigen ALS daarvoor plaatsen, zeker wanneer een 100 of 300mA versie wordt voorgeschreven voor de omvormer.
In de hoofdgroepenkast zit nu als het goed is een 30mA versie.
Wat ik zou doen is die naar de onderverdeler verplaatsen voor de bestaande groepen en dan een aardlekautomaat plaatsen voor de PV groep.
De voedende kabel kan je dan nog beveiligen met een 300mA ALS indien dat nodig of wenselijk is. Gaat deze kabel bijv. buiten in je tuin door naar een schuur?

Die onderverdeler moet zoals anderen zeggen wel opgeschoond worden. Zo zie ik er ook lasklemmen in en een los apparaat (een Shelly?) dat mag niet. Ook zijn sommige aders te ver gestript. Een aanraakveilige kamrail is ook wel zo veilig.
En inderdaad die losse schroefjes, ik zie er op de foto al 4 maar zullen er minstens 5 zijn.
Deze zitten in de kast geklemd bij leveren om de kast mee vast te zetten maar blijkbaar zijn er anderen gebruikt bij de plaatsing. Haal die losse even weg.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze gaat nog even van BK >>> DEI :)

Tweakers Discord

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:34
Heb je ook een overzicht foto van de hele kast?

Er klopt idd niet veel van....

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:40
vragen:
Wat zit er in je hoofdkast voor zekering waar deze kast op zit?
Wat is de afstand van deze kast naar de hoofdkast?

Tips:
Schroeven verwijderen die los in de kast hangen.
In plaats van lasdoppen moeten er rijgklemmen in de kast gebruikt worden (in combinatie met kambrug)
Plaats de domotica in een apart kastje buiten de kast, of zet het vast.
Plaats een kamrail met bescherming onder de automaten.

Antwoord:
Plaats hier 4 aardlekautomaten waarvan één 300ma. (in de hoofdkast een gewone groep)

Motivatie: er komt 3 fase binnen, je kan met deze bedrading op elke fase 1 verbruiker zetten en 1 opwekker.

[Voor 15% gewijzigd door IplugNplay op 06-01-2023 21:25]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Wel lekker veel ruimte om uit te breiden, dat wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee