Geen geld terug bij vertraging vlucht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 08:14
Goedemiddag,

Een maand geleden ben ik naar het buitenland gegaan met het vliegtuig vanaf Schiphol. Na het inchecken van de koffer en de paspoortcontrole zag ik ineens dat mijn vlucht vertraging had. Dat kan gebeuren. Het was met twee uur vertraagd. De vliegmaatschappij heeft me een mail gestuurd om te laten weten dat het vertraagd was en ik heb ook €5 op mijn vliegticket gekregen, die kon ik uitgeven om wat eten te halen.

Na bijna twee uur kreeg ik weer een mailtje van de vliegmaatschappij. Alweer vertraging. Dit keer €10 op mijn vliegticket om wat te halen.

Toen dat uurtje wachten voorbij was stond ik met de andere passagiers bij de gate te wachten en er was helemaal niemand van de vliegmaatschappij voor paspoort/vliegticket controle. En volgens mijn mail en de borden hadden we op dat moment al in de lucht moeten zitten :).

De vlucht was initieel gepland om 14:15. Uiteindelijk begon het boarden pas om 18:40. Dit is best een lange tijd en naar mijn mening kan ik daar wel iets mee om iets van een compensatie te krijgen.

Ik heb een formulier ingevuld bij de vliegmaatschappij om een compensatie aan te vragen. Deze hebben ze afgekaatst. Blijkbaar was dat vliegtuig eerder op de dag naar een andere bestemming geweest en mocht het vliegtuig (nog) niet terug naar Schiphol omdat er mist was.

Wat vinden jullie van deze situatie? En zou er nog een kans zijn (misschien via een andere weg) om een compensatie te krijgen? Op de website van de Rijksoverheid zie ik dit staan bij het kopje "Geen recht op een schadevergoeding"

U heeft geen recht op een schadevergoeding in de volgende gevallen:
Slecht weer op de luchthaven of tijdens de vlucht.

Er was in Nederland (Schiphol) op dat moment geen slecht weer, maar op een ander vliegveld blijkbaar wel.

Mochten jullie de volledige reactie willen zien van de vliegmaatschappij dan hoor ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:59
Mijn mening: vertraging hoort er een beetje bij. Je hebt wat geld gehad om te eten en misschien leuke mensen ontmoet. Lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 10:12
Hoeveel later dan gepland is de vlucht geland op de bestemming? Is er een reden opgegeven van de vertraging?

[ Voor 26% gewijzigd door Josk79 op 06-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen recht op compensatie als
Door een besluit van de luchtverkeersleiding.
Als dat besluit er dus is, dan hebben ze je claim terecht afgewezen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat de vraag van de TS is: Geldt een besluit van de verkeersleiding als reden ook als die niet plaatsvindt op de luchthaven van vertrek maar bij de luchtverkeersleiding van de vorige vlucht van het toestel?

Immers de reden van de vertraging van de TS is het ontbreken van het vliegtuig en niet:
1. Het vliegtuig mocht niet landen op de luchthaven van vertrek van de TS
2. Het vliegtuig kon/mocht niet vertrekken van de luchtverkeersleiding als start van de vlucht van de TS.

Zeker de kortere Europese vluchten is een serie van landen en weer doorgaan en zo kort mogelijk de vliegtuigen aan de grond houden. Is in dat geval een vertraging van de eerste vlucht van de dag een rechtvaardiging om alle volgende vluchten ook te vertragen zonder dat er recht op compensatie ontstaat?

Ik kan het antwoord niet verschaffen, maar vooral de vraag verduidelijken als ik het goed begrijp. Verder ben ik het best met @talkatoo eens, al hangt dat wel van de manier waarop het gaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
Josk79 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:08:
Hoeveel later dan gepland is de vlucht geland op de bestemming? Is er een reden opgegeven van de vertraging?
dat was ongeveer 4 uur. De hele tijd dat ik in het vliegveld was heb ik niks van een reden gehoord, alleen door de piloot toen we uiteindelijk in het vliegtuig waren.
jack zomer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:09:
Geen recht op compensatie als
[...]

Als dat besluit er dus is, dan hebben ze je claim terecht afgewezen.
Oké. Dat is wel een goed punt. Maar maakt het nog uit dat het besluit kwam van een ander vliegveld/land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
fluidified schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:17:
[...]

dat was ongeveer 4 uur. De hele tijd dat ik in het vliegveld was heb ik niks van een reden gehoord, alleen door de piloot toen we uiteindelijk in het vliegtuig waren.

[...]

Oké. Dat is wel een goed punt. Maar maakt het nog uit dat het besluit kwam van een ander vliegveld/land?
Ik denk het wel, immers is het in beginsel de keuze van de luchtvaartmaatschappij om jouw vlucht afhankelijk te maken van die vlucht. Het is daarmee geen overmacht, maar gewoon gevolg van hun keuze. Maar dat de luchtvaartmaatschappij dat anders ziet snap ik ook wel weer, maar je kan kijken of zo'n claim bedrijf er wel zin in heeft. Want ongetwijfeld is dit scenario al heel vaak voorbij gekomen, en is het vast al wel een keer voor de rechter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:02

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gooi hem eens door de wizard van euclaim?

https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht

Mist is normaal gesproken wel "overmacht" en dikke pech, maar het kan ook zo maar een smoesje zijn. Dat zou ik wel even controleren...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fluidified schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:17:
[...]

[...]

Nee ik vind van niet. Jou toestel kon blijkbaar niet vertrekken uit het land van vertrek.
Het gevolg daarvan is dat het laat op ams kwam.
In mijn optiek gewoon overmacht. een maatschappij kan moeilijk voor elke binnenkomende vlucht een backup toestel hebben staan.

Maar goed, dat is meer mijn mening dan een juridische verklaring waarom het wel of niet overmacht zou zijn

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
@jack zomer @Hielko
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben en het gewoon overmacht is. En dat ik misschien een zeur ben :).

@Hann1BaL
Bedankt voor het verduidelijken van mijn vraag. Het is inderdaad een maatschappij die constant doorgaat. De passagiers van de vorige vlucht zie je het vliegtuig uit gaan en niet veel later zitten de passagiers van de volgende vlucht er alweer in.

@Question Mark Ik heb een aanvraag gedaan en de documenten die ik voor nu bij de hand heb, bijgevoegd. Ik zal het later aanvullen en kijken of zij er iets mee kunnen. Ik heb wel van dit soort bedrijven gehoord die claims maken voor je. Ik denk dat zij misschien een gedeelte van de compensatie zullen krijgen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@fluidified Er zijn genoeg no cure no pay partijen die inderdaad de zaak voor je oppakken. Vaak voor rond de 25% van het bedrag.
Die geven vaak ook al snel aan of “er wat te halen valt” of dat het niet onder de schuld van de maatschappij valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fluidified schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:49:
@jack zomer @Hielko
@Question Mark Ik heb een aanvraag gedaan en de documenten die ik voor nu bij de hand heb, bijgevoegd. Ik zal het later aanvullen en kijken of zij er iets mee kunnen. Ik heb wel van dit soort bedrijven gehoord die claims maken voor je. Ik denk dat zij misschien een gedeelte van de compensatie zullen krijgen of iets dergelijks.
Zij pakken inderdaad een percentage (29% + 33 euro), maar hebben wel een erg hoge succesfactor. Waar je als gewone sterveling aan het lijntje gehouden wordt, bundelen zij veel aanvragen voor één vliegtuigmaatschappij en starten simpelweg een rechtszaak. De regels zijn vrij helder, dus zo'n rechtszaak is vaak een hamerstuk. Maatschappijen gokken er vaak op dat één consument geen rechtszaak start...

En het scheelt je zelf werk en frustratie.. EUclaim handelt alles af...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zij hebben een bewuste keuze gemaakt geen ander toestel te regelen voor de vlucht.
Zelf ook 1 keer meegemaakt dat wij een grote vertraging hadden. In ons geval was dit de terugvlucht naar AMS. De vlucht naar waar wij vandaan kwamen was ook al zodanig vertraagd, doordat ze geen ander vliegtuig wilde regelen.
Het heeft wat communicatie gekost, maar uiteindelijk zagen ze ook wel in dat het een bewuste keuze is die zij gemaakt hadden en beslist geen overmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
@fluidified Je kan gewoon je claim opnieuw indienen en rechstreeks verwijzen naar de verordering van het Europees parlement.
https://www.euclaim.nl/wo.../Verordening-261-2004.pdf

Hierin staat letterlijk ''Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen
in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen"

Met nadruk op vlucht in kwestie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:00:
@fluidified Je kan gewoon je claim opnieuw indienen en rechstreeks verwijzen naar de verordering van het Europees parlement.
https://www.euclaim.nl/wo.../Verordening-261-2004.pdf

Hierin staat letterlijk ''Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen
in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen"

Met nadruk op vlucht in kwestie ;)
Scherp :) dankjewel.
Ik heb nu net een claim geopend via euclaim. Kan ik die beter laten lopen, of zal ik zelf nog contact opnemen met de vliegmaatschappij met deze informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
fluidified schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Scherp :) dankjewel.
Ik heb nu net een claim geopend via euclaim. Kan ik die beter laten lopen, of zal ik zelf nog contact opnemen met de vliegmaatschappij met deze informatie?
Ik regel mijn claims altijd zelf bij de luchtvaarmaatschappij. Dat verloopt (mits wat geduld) in feite vrij vlot en natuurlijk beetje op je strepen staan ;) En scheelt toch 30% die je niet moet afgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik regel mijn claims altijd zelf bij de luchtvaarmaatschappij. Dat verloopt (mits wat geduld) in feite vrij vlot en natuurlijk beetje op je strepen staan ;) En scheelt toch 30% die je niet moet afgeven :)
Dat is waar. Ik kan alleen niet vinden waar ik mijn case bij EUclaim kan intrekken. Als ik nu ook nog zelf contact opneem met de vliegmaatschappij wordt er misschien wel dubbel geclaimd en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Bovendien zou EUclaim het waarschijnlijk ook niet leuk vinden als zij het werk doen voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lt.Mitchell schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Sinds corona tijd schijnt het wel drama te zijn qua doorlooptijden... Je hebt gelijk dat het wel geld scheelt hoor. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 06-01-2023 14:48 ]

Pagina: 1