Toon posts:

Uitval GPU door drivers WIN11

Pagina: 1
Acties:

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:33
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over wat mij gisteren tijdens het gamen overkwam. Ik speelde WOW en plotseling viel mijn monitor uit. De PC bleef “aan”, maar gaf geen signaal meer naar de monitor.

Ik heb toen de display kabel naar Port 2 gezet.

PC opnieuw opgestart en toen zag ik dat er in de resolutie iets mis was. Ik kreeg op foutmeldingen bij het opstarten van WOW. “Memory access error “gerelateerd.

Uit controle bleek toen dat de AMD adrenaline niet meer draaide. Bij driver check op de AMD site, kreeg ik de melding dat de drivers “oud” waren en dat deze vervangen waren door Windows drivers. Bij systeem controle bleek dit te kloppen.

Alle AMD gerelateerde software moest helemaal opnieuw worden geïnstalleerd. Daarna werkte het pas weer.

Tijdens het uitvallen was de GPU warm, dat je de hand er nog wel gewoon op kon houden.

SSD drive gaf geen error bij controle.

Systeem:

Ryzen 7 5700x
AMD 6800xt
Iiyama G-master 3467wqsu
32gb

WIN11 home

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen?

Alvast dank voor de hulp!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:11

Dhrax

Prog Lord

WoW is een behoorlijke shit show op dit moment (op mijn pc). Het regent error 132 meldingen, welke in 3 smaakjes komen;

* memory could not be executed
* memory could not be written
* memory could not be read

Daarnaast veel crash naar desktop, system freezes e.d. Vaak moet ik de grafische instellingen binnen WoW weer opnieuw instellen omdat deze soms ook reset worden.

De memory errors zijn terug te vinden als dump files en hier kun je wel wat mee troubleshooten. Hard locks e.d. troubleshooten vanuit het Windows Logboek.

Met andere games heb ik eigenlijk nooit issues dus ik wijt het volledig aan WoW. Switch maar eens naar DX11 (om te testen) en de kans is groot dat je nooit meer een crash gaat krijgen. Ik weiger een game onder DX11 te draaien die gewoon volledige DX12 support heeft.

[Voor 6% gewijzigd door Dhrax op 08-01-2023 00:56]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43

Nemesizz

Untouchable

Klinkt een beetje als het zelfde 'probleem' wat ik een tijdje terug had, dat Windows update zelf maar besluit om de videokaart drivers te updaten omdat de gebruikte versie ouder is dan in de update van Windows.

Vervelende is, dat die dat dus ook kan doen terwijl de videokaart nog in gebruik is (game, of film kijken). Bij mij gebeurde het 2 maand geleden ook tijdens het gamen. Loop even weg wat te drinken halen, kom terug en zie m'n desktop ipv de game, vensters allemaal resized, en dingen als MSI Afterburner (ik gebruik een custom fan profiel) ook allemaal gecrashed. Na kortstondig zoeken bleek dat Windows besloten had de drivers te updaten.

Zelf update videokaart drivers niet zo vaak (don't fix it if it ain't broken), meeste updates doen toch dingen waar ik niks mee doe, en soms heeft een nieuwe driver juist problemen.

Het is dus een feature van Windows zelf...helaas (ergens ingevoerd bij zo'n major update in Windows 10 vorig jaar of het jaar daarvoor, dat Windows zelf drivers kan updaten van hardware, Win11 heeft die 'feature' out of the box al). Het is wel uit te schakelen, echter update die alle andere drivers dan ook niet meer (chipset, netwerkchip, soundcard, enz) en krijg je best veel errors in je eventviewer.

Misschien dat het mogelijk is alleen automatische videokaart driverupdates te blocken, maar ik zou zo niet weten hoe (het is dus alles of niets), en vaak gaat het dan ook gepaard met andere problemen (block je automatische updates, kan het zijn als je het vervolgens handmatig een keer wil dat die dan ook gaat klagen... weet het niet zeker nog niet geprobeerd).

Bij mij was het overigens 'het andere merk' chip, en een andere game, maar wel op z'n minst al met 2 PC's dat probleem gehad (ongeveer dezelfde dag, ene crashte bij video kijken, andere tijdens gamen).

WoW kan misschien wel de nodige problemen hebben, heb er zelf eerlijk gezegd nog weinig van gemerkt (meerdere PC's, op één crash na met de pre-launch patch , verder geen problemen gehad nog, zelfs niet op de Intel IGP chip ;) ).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee