Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Meerdere kringen buskabels - Niko Home Control

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kovi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-04-2023
Dag allen,

Ik zie even door het bos de bomen niet meer en vindt niet direct alle informatie die ik zoek.

Voor mijn niko home control busbekabeling in mijn nieuwbouw heb ik op elk verdiep een aparte EIB buskabel voorzien. Aan mijn zekeringskast komen nu dus 3 afzonderlijke kabels aan. Nu vraag ik mij af hoe ik deze moet connecteren aan het niko home control systeem. Ze zeggen normaal op de bovenste railkoppeling aansluiten en dan 4 kabels doorverbinden tot aan de connected controller?
Maar het lijkt me bizar om deze alle 3 tesamen in de aansluiting te ploffen. Moet ik nog een tussenstap doen vooraleer ik deze kan aansluiten of hoe doe ik dit het beste?

Kan iemand mij hier even wat mee uit de nood helpen?

Alvast bedankt :)

Groetjes

Alle reacties

• Droflen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-11 10:59
Ik zit met dezelfde vraag, maar kan ook het antwoord niet vinden. Hoe heb je dit opgelost?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KNX rijgklemmen van Phoenix? Ervan uitgaande dat NHC op dezelfde manier als KNX aangesloten “mag” worden.

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-11 19:23
De niko home control bus heeft een vrije topologie. Alle componenten zitten feitelijk parallel. Buiten de meterlast is de polariteit ook niet van belang.

Je kan dus de drie kabels parallel aan de 'A'- en 'B'-aansluiting zeten.

De totale lengte van buskabel dient onder de 1000 meter te blijven.
2 x 0.7mm2 verdient de voorkeur, maar je kan ook met netwerkkabel werken (je gebruikt er dan maar 2 van de 8)

Tip:
Zet op elke verdieping een kast met kast-modulen. Deze kasten verbindt je onderling een 4 aderige kabel:
voor respectievelijk: '+' '-' 'A' en 'B"
De bedieningen hang je vervolgens weer alleen aan de 'A' en 'B' (de bus)

[ Voor 52% gewijzigd door aandegrift op 22-12-2023 14:25 ]

Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal