Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 20:30
Goedemorgen,

Graag wil ik 2 MS SQL Server instances installeren op een fysieke server voor 2 VMS programma’s.
Tevens zullen er 2 administrators inloggen in de SQL-omgeving.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat ik dan het beste Microsoft SQL server Standard + 3 user CAL licenties kan aanschaffen.

Waar ik echter niet achter kom is hoeveel cores licenties ik nodig heb.
In de fysieke server zitten 2x XEON Silver 4210 2.2Ghz 10 core. Er zullen geen virtuele machines komen.

Ik heb begrepen dat 1 licentie voor 2 cores het absolute minimum is. Maar hoeveel cores licenties raden jullie aan voor een goedwerkend en stabiel systeem?

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Even vanaf deze website getrokken: SQL Server Licensing Explained

You need to license every physical operating system environment (OSE) that is running SQL server software. You will need a core license for every core in the processor. You need at least four core licenses for each physical processor on the server (core licenses are sold in packs of two).

Introduction to Per Core Licensing and Basic Definitions

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5t31OJNSZ-Hgb03oVV-DsFefPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkjmpwIiRjnqMGPEDAz4li3J.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet zit er wat verschil in SQL versies, welke versie ga je installeren?

Als je dus een 2x XEON Silver 4210 2.2Ghz 10 core hebt waarbij je dus 20 cores in totaal hebt dan heb je dus per server 10 core licenties nodig, wat weer 5x een 2 core licentie is welke je aanschaft.

[ Voor 66% gewijzigd door HKLM_ op 06-01-2023 11:52 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Ik ga Microsoft SQL server 2019 Standard draaien.
Er zijn 2 cpu's aanwezig in het systeem: 2x XEON Silver 4210 2.2Ghz 10 core

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SQL Server Standard licenceer je "per cpu core" óf "per user". Waarbij "per user" elk apparaat/device/user is die direct of indirect gebruikt maakt van de database. Als je dus een website hebt die gebruik maakt van je SQL server, met 1000 gebruikers heb je 1000 user calls nodig.

Afhankelijk van het gebruikspatroon kan óf het een, óf het andere voordeliger zijn.

SQL Server 2019 licensing datasheet

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Dankjewel Mark.
Ik heb van Microsoft begrepen dat ik het beste kan kiezen voor "per user" namelijk 3 user CALS.

Begrijp ik het goed dat ik dan geen core licenties nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:53:
Dankjewel Mark.
Ik heb van Microsoft begrepen dat ik het beste kan kiezen voor "per user" namelijk 3 user CALS.

Begrijp ik het goed dat ik dan geen core licenties nodig heb?
Een user cal is iets anders als een core licentie. Met de user cal license je het connecten naar de SQL server toe. Iedere user die connect naar SQL heeft een user cal nodig.

Je hebt dus user cals nodig voor je Windows Server, en user calls voor SQL zelf.
Dit heb je i.i.g al nodig voor het opzetten van je SQL servert.

- Windows Server Licentie (behalve als je Linux gaat gebruiken natuurlijk)
- Windows SQL Server Licentie
- User Cals voor Windows Server (behalve als je Linux gaat gebruiken natuurlijk)
- User Cals voor SQL Server

[ Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 06-01-2023 11:58 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Sorry.. nu ben ik het een kwijt...

Nogmaals.. Microsoft raadde aan om Microsoft SQL server 2019 Standard + 3 user CAL licenties aan te schaffen.

Echter weet ik niet hoeveel core licenties ik dan moet aanschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:00:

Nogmaals.. Microsoft raadde aan om Microsoft SQL server 2019 Standard + 3 user CAL licenties aan te schaffen.

Neem de PDF even door die ik hierboven link. Daar staat het eigenlijk wel in uitgelegd.

Wij kunnen niet inschatten of 3 user calls voldoende is voor jouw gebruik. Elk apparaat/gebruiker wat direct of indirect gebruikt maakt van de SQL server moet dan een usercall hebben. Dat kan hard oplopen...

edit: je kiest voor het één of het ander. Als je usercalls afneemt, zijn core licenties niet meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 06-01-2023 12:03 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Beetje offtopic misschien, maar wat is een vms applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47

SambalBij

We're all MAD here

geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:00:

Als er echt maar 3 gebruikers (personen) zijn die die VMS applicatie gebruiken, dan is dat wel de goedkoopste oplossing.
0 dus...?

Je kiest óf voor SQL server + user CALs; óf voor SQL server + core licenses.

Dat laatste is bijvoorbeeld voor een database achter een publieke website; het aantal (potentiele) gebruikers is dan het hele grote boze internet, en 7 miljards user CAL's gaat dan best in de papieren lopen. Dan gebruik je dus core licenties (in jouw geval 20 stuks, 2 sockets * 10 cores per socket) waarmee je dan een onbeperkte hoeveelheid users mag laten connecten.

Ter vergelijk zie https://www.microsoft.com...r/sql-server-2019-pricing

In het voorstel voor jou dus een server licentie a $899 en 3 CAL's a $209 is $1526, terwijl je voor de core license optie een server a $899 en 20 cores a $3586 nodig hebt voor ruim $72K...)

[ Voor 13% gewijzigd door SambalBij op 06-01-2023 12:12 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Er zijn 2 VMS programma's (Video Management System :) die zullen connecten met de SQL service en 2 administrators.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47

SambalBij

We're all MAD here

geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:11:
Er zijn 2 VMS programma's (Video Management System :) die zullen connecten met de SQL service en 2 administrators.
Die administrators tellen mee, maar hoeveel mensen maken gebruik van die VMS applicatie? Als daar bijvoorbeeld 20 mensen wel eens mee werken, dan heb je het dus over 20 gebruikers en 2 administrators, en dus 22 user CAL's...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Niet echt een antwoord op je vraag, maar kan je dit niet doen op Azure SQL?

Dan hoef je ook niks aan OS onderhoud te doen op die machines en schaal je makkelijk mee in functie van de nood (en dan nog niet gesproken over hardware failures).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ga er maar vanuit dat voor elk camera systeem ook een CAL nodig is...
Devices not operated by humans require device CALs, even when connecting to SQL Server indirectly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:21
SambalBij schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Die administrators tellen mee, maar hoeveel mensen maken gebruik van die VMS applicatie? Als daar bijvoorbeeld 20 mensen wel eens mee werken, dan heb je het dus over 20 gebruikers en 2 administrators, en dus 22 user CAL's...
Het kan ook nog zijn, afhankelijk van het systeem, als dit voor bewakingscamera's is, dat de camera's een licentie nodig hebben.

Op dit soort momenten is een CORE licentie vaak een stuk gemakkelijker, maar ook flink meer euro's.

Heb je trouwens wel SQL Standaard nodig, kan je niet af met SQL Express. Tegenwoordig mag deze ook aan database site, CPU en Memory aan. Vaak meer dan voldoende capacities is mijn ervaring voor de meeste oplossingen.

Ik zou persoonlijk als het kan ook direct op SQL2022 gaan, als die ondersteund is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Wat een ellende toch altijd die MS licenties! (Dit is vooral mijn persoonlijke frustratie, heb er een paar keer per jaar mee te maken, te weinig om het te snappen)

Een vms opzet waar ik de laatste keer mee te maken had werd dus mooi een cloud dienst. Niks geen technisch beheer meer.

En waar zelf hosten moet vraag ik dus altijd of PostgreSQL (of MySQL) ook kan. Daarbij: voorstel voor mssql express is ook een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Misschien een domme vraag.. maar ben je verplicht om bij een core licentie ook werkelijk voor alle cores in de server (in bovenstaand geval 20) een licentie aan te schaffen?

Of is het ook mogelijk dat de SQL server op minder cores draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Alle cores als ik dat zo lees.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:
Misschien een domme vraag.. maar ben je verplicht om bij een core licentie ook werkelijk voor alle cores in de server (in bovenstaand geval 20) een licentie aan te schaffen?

Of een CPU uit de server halen? Scheelt je direct al het nodige aan kosten. Al haal ik uit je informatie nu niet of je 2 servers of 2 CPU's hebt.

Alternatief is 2 SQL instances te draaien op 1 fysieke server. Je hebt dan alleen maar licenties nodig voor 1 hardware doos.

Alternatief een Virtuele machine aanmaken en voor die VM's het aantal CPU's limiteren. Dit valt binnen de licentie mogelijkheden.

Of SQL Express nemen?

[ Voor 14% gewijzigd door Rolfie op 06-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Er is ook een tijd geweest waar je 1 vm met 1 vcpu moest licenceren met een licentie voor alle cores in het cluster.. ik hoop dat die onzin voorbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Rolfie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Alternatief is 2 SQL instances te draaien op 1 fysieke server. Je hebt dan alleen maar licenties nodig voor 1 hardware doos.
Dat wil hij ook zoals in de OP vermeld.
Of SQL Express nemen?
Als @geertvduin eens met wat meer specificaties komt zouden we daar misschien wat zinnigs over zeggen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het voor een systeem met zo weinig gebruikers niet zou kunnen, maar we weten de use case niet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00
SQL express is wel gelimiteerd tot 1.4gb memory. dus voor een beetje performance loads kan je er niks weinig mee

https://learn.microsoft.c...erver-ver16#CrossBoxScale

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Zwelgje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:17:
[...]

SQL express is wel gelimiteerd tot 1.4gb memory. dus voor een beetje performance loads kan je er niks weinig mee

Hangt helemaal van de applicatie af.

Het is niet veel, maar kan ook gewoon een goede performance leveren, afhankelijk van de applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

geertvduin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:

Ook dat staat letterlijk in de pdf :)
To license a physical server—when running SQL Server in a physical OSE—all physical cores on the server must be licensed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Zwelgje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Niks/weinig is echt onzin. Heb meerdere applicaties op sql express draaien en dat gaat prima. Het hangt allemaal van de requirements af en daar weten we bijna niets over.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00
sig69 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:29:
[...]

Niks/weinig is echt onzin. Heb meerdere applicaties op sql express draaien en dat gaat prima. Het hangt allemaal van de requirements af en daar weten we bijna niets over.
dat het werkt en dat het prima is snap ik ook wel, alles hangt af van de workload maar dat geef ik toch ook aan in mijn reactie?

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje op 09-01-2023 07:54 ]

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1