Toon posts:

Van webhosting naar VPS en domein oplossing (hobby)

Pagina: 1
Acties:

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:50
Al enkele jaren heb ik ergens webhosting, en ik maak er eigenlijk te weinig gebruik van. Waarom? Te gelimiteerd.

Ik werk vooral aan eigen Dotnet projectjes, dus ik heb hosting hier voor, maar af en toe wil ik iets zelf hosten (dingen van github en zo) wat vaak of docker of geen dotnet is. Nu heb ik via het werk nog wat Azure credits waar ik een aantal vms heb draaien maar dat wil ik graag daar weg halen los van mijn werk account hebben.

Vanuit kosten perspectief leek Contabo mij wel interessant, tenminste voor wat ik denk nodig te hebben zijn ze erg goedkoop. Zelfs de optie een eigen image te gebruiken.

Alleen zit ik een beetje met mijn domein naam en wat daar mee te doen. Die heb ik momenteel ook bij mijn hosting partij voor ~7 euro per jaar. Als ik bij Contabo kijk kost dat 2.50 per maand voor een nl domein. In tegenstelling tot de VPS erg duur.

Dus ben ik even aan het overwegen wat daar mijn beste opties zijn. Ik kan het als het goed is laten waar het is, en de DNS servers forwarden, of het ergens anders heen verhuizen.

Momenteel zijn de DNS opties wat apart in te stellen. Volgens mij is er best wel wat mogelijk maar qua overzicht in de erg basic interface en wat issues waar ik tegen aan loop met waar ik opties mis zou ik dat het liefst ook elders plaatsen waar ik meer controlle over de zones heb. Een sub domein in een sub domein was iets wat ik niet werkend kreeg bijvoorbeeld.

Maar hier weet ik dus even niet wat dan mijn opties zijn. Waar men overal best veel info geeft over hosting, is het beheer van een DNS meestal niet erg duidelijk en word verwezen naar een control panel waar je eerst een account voor moet hebben.

Dus ik zoek wat suggesties hier voor, iemand die goede ervaringen heeft met het beheer van DNS, en het liefst niet dat je dingen moet aanvragen als je iets in je root zone wilt aanpassen.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
Ik denk dat je deze zaken echt los van elkaar moet zien. Verhuis gewoon jouw domein naar een (fatsoenlijke) domain hoster. Persoonlijk zit ik al jaren bij TransIP voor domain hosting maar draai mijn services overal en nergens. Persoonlijk zou ik geen wijziging kunnen bendenken waarbij er "support" nodig is.
Hetzelfde geldt voor je VPS trouwens, kies een aanbieder die bij jouw eisen past.

• LOTG
@MasterL Dat was inderdaad het plan, vandaar de vraag wat de opties zijn.
De problemen die ik nu had zat hem in de configuratie van subdomain delegation. Daarvoor moesten er in de root zone aanpassingen gedaan worden die ik niet kon doen.

Ik kon alleen mijn complete zone naar andere nameservers laten verwijzen, niet alleen een subdomain.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Cloudflare biedt domeinregistratie ook aan, misschien brengt dit nog veel meer hobby mogelijkheden.

Als je handig bent met firewalls en vlans kun je ook overwegen om raspberry pi's in je meterkast te zetten ;)

• LOTG
SVMartin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:01:
Cloudflare biedt domeinregistratie ook aan, misschien brengt dit nog veel meer hobby mogelijkheden.

Als je handig bent met firewalls en vlans kun je ook overwegen om raspberry pi's in je meterkast te zetten ;)
Die staan er al, en zijn in gebruik voor HomeAssistant en OctoPi, maar voor sommige zaken wil ik gewoon een server ergens anders hebben staan die niet zo gevoelig is voor infrastructuur dingen hier (en resources). Vandaar dat ik een aantal dingen in Azure heb draaien en dat bevalt goed, alleen niet mijn account en sommige dingen zijn wat permanenter dan alleen wat development dingen.

Dus het midden tussen een Azure subscription met VMs en eigen hardware is een VPS.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oud collega's van mij gebruikten vps diensten uit het oosten (polen, Wit Rusland, Ukraine) waar ze tevreden over waren en weinig kostte. Even in het licht van nu zetten, misschien vind je iets in Polen?

• LOTG
@SVMartin Cloudflare ga ik sowieso eens naar kijken, qua VPS wil ik ook nog wel eens kijken maar ik ga er waarschijnlijk ook firefly op zetten en dan wil ik eigenlijk wel een partij waar ik wat meer vertrouwen in heb. Ook het liefst daarom een eigen image, zo dat ik zelf weet wat er op staat en mijn eigen backup en encryptie opties kan regelen.

Edit:
Cloudflare support geen NL momenteel

[Voor 6% gewijzigd door LOTG op 06-01-2023 12:53]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:11
LOTG schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:59:
@MasterL Dat was inderdaad het plan, vandaar de vraag wat de opties zijn.
De problemen die ik nu had zat hem in de configuratie van subdomain delegation. Daarvoor moesten er in de root zone aanpassingen gedaan worden die ik niet kon doen.

Ik kon alleen mijn complete zone naar andere nameservers laten verwijzen, niet alleen een subdomain.
Maar waarom "subdomain delegation"? Wat is het werkelijke doel?
1: Je wil alles *.subdomain.domain.nl forwarden naar een andere dns server (conditional forwarding).
2: Je wil *.subdomain.domain.nl forwarden naar 1 IP adres (wildcard setup).

• LOTG
@MasterL Ik had beide geprobeerd maar kreeg het niet voor elkaar.
Ik wilde inderdaad of een subdomein vanuit azure beheren, of losse ips.

Situatie was dat ik meerdere vms had die ik onder een subdomein met eigen prefix wilde benaderen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
LOTG schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:59:
TransIP heeft een eigen DNS maar daarnaast kun je ook nameservers instellen. Je kunt dus gewoon de DNS van TransIP gebruiken om bepaalde records naar een bepaalde server te sturen, dus ook als je meerdere projecten onder dezelfde domeinnaam hebt draaien maar verschillende subdomeinen.

Ik zit zelf ook met mijn VPS bij TransIP want die dingen zijn retesnel en niet heel duur, maar ze zijn absoluut geen budgethost. Als je af kan met alleen IPv6 hebben ze tegenwoordig wel leuke VPSen die bij 2,50 beginnen.

• LOTG
@SVMartin Exoscale lijkt meer op Azure, als in betalen per cycle? Tenminste ik zie geen losse VPS/DNS opties? ClouDNS ga ik nog eens naar kijken straks.

@Oon Transip staat op de kandidaten lijst, ga nog even de knowledge base door zoeken.

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 00:58

ZeroCode

Woopie

Maar zoek je dan juist een windows vps of een linux vps? Dat maakt nogal uit qua kosten, al draait .Net nu gewoon op linux.

Ik zou gewoon een webhosting nemen a la vimexx, daar de domeinnamen registeren en vervolgens een losse vps nemen. Ik heb zelf wat meer met windows vps servers, gewoon omdat ik het ook fijn vind om in te loggen met RDP en eventueel daar dingen te regelen. Transip is wel echt een goede partij daarvoor vind ik. Goede service, 1 keer downtime ( in de afgelopen 10 jaar ).

[Voor 3% gewijzigd door ZeroCode op 06-01-2023 21:05. Reden: Duidelijker]

• LOTG
Denk gewoon Linux, want ik kan gewoon docker images genereren voor mijn dotnet applicaties. Maar daarom vond ik een custom image ook wel interessant, al kon ik niet meteen vinden of daar restricties aan zitten. Zelf heb ik nog een license die ik zou kunnen gebruiken dus mocht ik een Windows installatie willen zou dat misschien ook gewoon kunnen. Maar ik ben wel wat gewend om gewoon via de command line een hoop dingen te regelen. Werkt sowieso ook makkelijk via Windows terminal en WSL dus Windows en RDP is niet direct nodig.

Sowieso een unmanaged vps, zelf wil ik de backup en encryption ook regelen en gewoon als het nodig is kunnen reimage zonder gezeur. En domein inderdaad ergens los regelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee