Vraag

• Geert0507
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-01 22:23
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe videokaart die beter presteert dan de Gigabyte RX 5600 XT die ik nu heb.

Wat is je budget?
+- 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt niet zo veel uit. Ik heb nu een Gigabyte en de software werkt niet altijd even goed. Daarentegen heb ik het ook bijna nooit nodig :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De specificaties van mijn PC zijn:
Processor: Intel i9 9900k
Videokaart: Gigabyte Radeon RX 5600 XT GAMING OC 6G
RAM: Gskill 4x8 ddr4 3000mhz
Moederbord: MSI Z390-A PRO
Powersupply: Sharkoon Silent Storm Cool Zero 750 watt
Behuizing: Sharkoon TG5 pro

Ik gebruik de pc voornamelijk voor studeren/ thuiswerken, maar ik wil er ook graag goed mee kunnen gamen. Ik heb een 49" inch monitor van 120hz en 5120x1440 resolutie. Fifa gaat redelijk met deze videokaart, maar iets beter zou wel mooi zijn :) . Ik heb zelf de RX 6750 XT op het oog, maar ik zou graag willen weten wat jullie aan zouden raden :*) .

Beste antwoord (via Geert0507 op 06-01-2023 13:04)

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06
Voor 700 euro kun je één van deze kaarten kopen wat al een stuk sneller is (link naar Youtube-vergelijking), zeker op zo'n hoge resolutie:
uitvoering: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE
uitvoering: Powercolor Red Devil Radeon RX 6800 XT
Dit zijn de enige twee 6800XT's volgens de pricewatch die voor dit bedrag te koop zijn, daarna gaan de kosten rap omhoog.

Het liefst zit je met de resolutie van jouw monitor te kijken naar de high-end kaarten van de laatste generatie, dus de 4080 of 7900XT, maar dan zit je op ruim het dubbele van jouw huidige budget. Wel kun je dan ook die 120Hz goed benutten. Jouw scherm is waarschijnlijk er eentje uit deze lijst, dat houdt in dat je beter af bent met een AMD videokaart omdat het scherm waarschijnlijk wel Freesync (van AMD) ondersteunt maar geen Gsync (van nVidia). Een 7900XT kun je bestellen vanaf een kleine 1100 euro, weet niet hoe het zit met de huidige levertijden/beschikbaarheid. Een tandje terug naar de 6950XT en dan zit je onder de 1000 euro, maar heb je wel de vorige generatie. De 4080 zit momenteel nog op een vanaf van 1400 euro dus daarmee weinig interessant als je het mij vraagt omdat de snelheid zich tussen de 7900XT en 7900XTX houdt. Wel een stuk beter in raytracing, als je met nVidia onder de 1000 euro wilt zakken met toch een vlotte kaart is er de 4070Ti.

Uiteindelijk hangt het er vanaf welke games je speelt, of je waarde hecht aan raytracing en uiteraard hoeveel je uit wilt geven.

Specs

Alle reacties

• Freaky Maus
Een 6750XT is een mooie kaart, niet krachtig genoeg om op de native resolutie van jouw beeldscherm een hoge framerate neer te kunnen zetten. Maar gezien je het nu uithoudt met een 5600XT zal het zeker een vooruitgang zijn.

Voor 500 euro ongeveer is dat wel het beste wat je kunt krijgen op dit moment, wil je sneller zal het budget verhoogd moeten worden.

Specs

• Geert0507
Freaky Maus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:51:
Een 6750XT is een mooie kaart, niet krachtig genoeg om op de native resolutie van jouw beeldscherm een hoge framerate neer te kunnen zetten. Maar gezien je het nu uithoudt met een 5600XT zal het zeker een vooruitgang zijn.

Voor 500 euro ongeveer is dat wel het beste wat je kunt krijgen op dit moment, wil je sneller zal het budget verhoogd moeten worden.
Stel dat ik een hoger budget zou hebben, wat voor een kaart zou jij dan aanraden voor deze resolutie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Freaky Maus
Voor 700 euro kun je één van deze kaarten kopen wat al een stuk sneller is (link naar Youtube-vergelijking), zeker op zo'n hoge resolutie:
Dit zijn de enige twee 6800XT's volgens de pricewatch die voor dit bedrag te koop zijn, daarna gaan de kosten rap omhoog.

Het liefst zit je met de resolutie van jouw monitor te kijken naar de high-end kaarten van de laatste generatie, dus de 4080 of 7900XT, maar dan zit je op ruim het dubbele van jouw huidige budget. Wel kun je dan ook die 120Hz goed benutten. Jouw scherm is waarschijnlijk er eentje uit deze lijst, dat houdt in dat je beter af bent met een AMD videokaart omdat het scherm waarschijnlijk wel Freesync (van AMD) ondersteunt maar geen Gsync (van nVidia). Een 7900XT kun je bestellen vanaf een kleine 1100 euro, weet niet hoe het zit met de huidige levertijden/beschikbaarheid. Een tandje terug naar de 6950XT en dan zit je onder de 1000 euro, maar heb je wel de vorige generatie. De 4080 zit momenteel nog op een vanaf van 1400 euro dus daarmee weinig interessant als je het mij vraagt omdat de snelheid zich tussen de 7900XT en 7900XTX houdt. Wel een stuk beter in raytracing, als je met nVidia onder de 1000 euro wilt zakken met toch een vlotte kaart is er de 4070Ti.

Uiteindelijk hangt het er vanaf welke games je speelt, of je waarde hecht aan raytracing en uiteraard hoeveel je uit wilt geven.

Specs

• Geert0507
Freaky Maus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:06:

Heel erg bedankt, ik ga dan denk ik nog even verder kijken of ik nog wat aan mijn budget kan doen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee