Ervaringen met smarthomeproducten van Aliexpress?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36
Ik ben aan het beginnen een smarthome op te zetten, op basis van het Zigbee protocol (Pi4 icm Sonoff) en Home Assistant. Ik zoek betaalbare componenten voor de volgende toepassingen, en zie bij Aliexpress betaalbare items:Dit werkt dan via Tuya, net als Lidl-producten (bijv. https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100339483).

Ik heb een tutorial gevonden hoe je Tuya producten lokaal kunt gebruiken (YouTube: HOW TO - Setup Local Tuya in Home Assistant), dus dat zou moeten voorkomen dat er informatie naar China gaat.

Wie heeft producten bij Ali gekocht en daar goede ervaringen mee?

Groet, dzjam

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-01-2023 13:26 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb spreekwoordelijke zeecontainers vol met smarthome spul gekocht op Aliexpress. Verreweg in de meeste gevallen goede ervaringen mee.

De Tuya local / Tuya cloud discussie is er niet echt als je Zigbee gebruikt, die heb je namelijk niet nodig. Dat speelt alleen voor Tuya icm Wifi. Enige waar je op moet letten is of de betreffende sensor ZHA / Zigbee2MQTT compatible is. Daar heb je deze handige site voor:
https://zigbee.blakadder.com/

Ik heb zelf goede ervaringen met Aqara Zigbee spul, over het algemeen net wat betere kwaliteit en beter afgewerkt. Verder zie je op AliExpress tientallen merken, maar 95% daarvan is allemaal Tuya. Denk aan Moes, Aubess, Tenky, Copui, Girier, Bseed en ga zo maar door.

Laatste tip is dat naast Aliexpress soms ook wel goede deals te halen zijn bij techpunt (het voormalige xiaomiproducts) en op Amazon. Als je iets snel nodig hebt kun je daar ook terecht.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Hartelijk dank voor deze nuttige info! Hier kan ik veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Nog een korte vraag: bij Aqara producten lees ik af en toe dat er een Aqara gateway nodig is. Klopt dat? Het liefst zou ik het uiteraard direct aan mijn Zigbee installatie koppelen, zonder extra apparatuur.

Groet, dzjam
DexterDee schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:24:
Ik heb spreekwoordelijke zeecontainers vol met smarthome spul gekocht op Aliexpress. Verreweg in de meeste gevallen goede ervaringen mee.

De Tuya local / Tuya cloud discussie is er niet echt als je Zigbee gebruikt, die heb je namelijk niet nodig. Dat speelt alleen voor Tuya icm Wifi. Enige waar je op moet letten is of de betreffende sensor ZHA / Zigbee2MQTT compatible is. Daar heb je deze handige site voor:
https://zigbee.blakadder.com/

Ik heb zelf goede ervaringen met Aqara Zigbee spul, over het algemeen net wat betere kwaliteit en beter afgewerkt. Verder zie je op AliExpress tientallen merken, maar 95% daarvan is allemaal Tuya. Denk aan Moes, Aubess, Tenky, Copui, Girier, Bseed en ga zo maar door.

Laatste tip is dat naast Aliexpress soms ook wel goede deals te halen zijn bij techpunt (het voormalige xiaomiproducts) en op Amazon. Als je iets snel nodig hebt kun je daar ook terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 20:34
Als je zha/z2m gebruikt heb je verder geen gateway nodig. Wat gebruik je nu voor zigbee in ha?

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Op dit moment nog niks, het is nog in prille aanbouw :-).

Maar het zou zeker eentje van die twee worden. Is er een te verkiezen boven de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf altijd prima ervaring met smarthome spul uit China. Zeker het Zigbee spul werkt top met Z2M en je kan altijd vooraf op de lijst checken of het supported is. Zo niet, duurt het vaak maar één release :p

Die bewegingsmelder die je linkt ken ik als van Konke. Op zich leuk ding maar die willen hier niet opnieuw triggeren (dus de lamp aan houden) als ik in de ruimte blijf.

Gelinkte relais module zal prima werken maar is wel een beetje het oude lompe design. Prima als hij niet ingebouwd hoeft (of zelfs inline met een lamp komt) maar voor vaste installatie niet erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

dzjam schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:22:
Nog een korte vraag: bij Aqara producten lees ik af en toe dat er een Aqara gateway nodig is. Klopt dat? Het liefst zou ik het uiteraard direct aan mijn Zigbee installatie koppelen, zonder extra apparatuur.

Groet, dzjam

[...]
Ik gebruik al mijn aqara producten gewoon zonder aqara gateway, maar met conbee 2 stick

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 08:24
Tuya is niet super, voornamelijk omdat er toch veel via de cloud loopt. Ik raad je aan naar de producten van Sonoff te kijken, bijna even goedkoop en echt cloudless via Zigbee, vaak met Tasmota ook te flashen waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@--Christiaan-- Even voor de duidelijkheid, Tuya heeft ook gewoon Zigbee. Zigbee devices zijn per definitie cloudless zolang je niet voor een cloud-gateway gaat maar Z2M/ZHA/Deconz/Tasmota/whateverlocal.

En Sonoff heeft zeker leuke dingen en super dat erTasmota (of ESPhome) op draait. Maar dat is juist weer niet voor de Zigbee devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 08:24
Septillion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:49:
@--Christiaan-- Even voor de duidelijkheid, Tuya heeft ook gewoon Zigbee. Zigbee devices zijn per definitie cloudless zolang je niet voor een cloud-gateway gaat maar Z2M/ZHA/Deconz/Tasmota/whateverlocal.

En Sonoff heeft zeker leuke dingen en super dat erTasmota (of ESPhome) op draait. Maar dat is juist weer niet voor de Zigbee devices.
Goede punten, dat is verwarrend. Dit geldt alleen voor de Tuya zonder Zigbee inderdaad, die met Zigbee zijn inderdaad cloudless te gebruiken. Sonoff heeft overigens wel weer een ZBMINI met Zigbee, maar daar kan dan weer geen Tasmota op volgens mij (zelf niet geprobeerd). Thanks voor de aanvullingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

--Christiaan-- schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:18:
[...]
Sonoff heeft overigens wel weer een ZBMINI met Zigbee, maar daar kan dan weer geen Tasmota op volgens mij (zelf niet geprobeerd). Thanks voor de aanvullingen :)
Sonoff heeft wel meer dan alleen de ZBMINI op basis van zigbee. Ze hebben thermometers, knoppen, bewegingssensoren, coördinator-sticks etc.

En daar kan inderdaad geen Tasmota op, dat hoef je niet eens te proberen ;)
Zoals @Septillion al terecht aangaf: Tasmota kun je op sommige wifi-apparaten flashen, mits ze voorzien zijn van een ESP8266 of ESP32 microcontroller. Op Zigbee-devices kun je geen Tasmota flashen, die hebben compleet andere chips.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Yep, en gelukkig gebruikt Sonoff tot nu toe nog altijd ESP chipjes voor hun Wifi zaken. Denk dat Sonoff ook al gehoopt had dat de ESP32-H2 al te krijgen zou zijn. Dan zit er denk ik best nog Tasmota of ESPhome support in voor Zigbee :+
Pagina: 1