Kookplaat aansluiten, vreemd aantal aders in kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddiiiiieee
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-01-2023
Goeiemorgen,

Ik heb een perilex vraag (wie niet!)

Ik heb een dubbele automaat aangesloten, stopcontact met L1 L2 N1 N2 en aarde.

Alleen de kookplaat heeft een kabel met vier draadjes, er mist zo te zien een N. Maar de plaat heeft die aansluiting wel en zit gebrugd.

Dat is zonde eigenlijk toch? Zou ik niet beter een nieuwe kabel met vijf aders aansluiten om optimaal gebruik te maken van de twee groepen?

Groet, Eduard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsKa-OUbGRE4qhRjMd-tjLtp74k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDiuRgdQdkwGseEL8SdNF2Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/velY-jNyKbRp0W7lHk2Wyr601pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTMRWJbCxxADYdDfuJQsoVWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K67VP7Ne6bXF5uVtvWcUDgWEzA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaHuQYjvIiZly8Dqn1NvqDLV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 22:07
Op deze manier kan er 32A door de nul draad gaan lopen, deze is daar niet voor geschikt.

Je moet inderdaad een 5 aderige kabel hebben en het dan aansluiten volgens het rechter schema, waarbij je de brug tussen positie 4 en 5 verwijderd.

Let er ook op dat als je een kabel hebt met een aangegoten of voorgemonteerde stekker dat de kleuren niet per se overeen komen met die in het stopcontact. Zorg er dus voor dat de fase en nul draden ongeacht hun kleur op de juiste positie komen op de kookplaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Buskru1jt op 06-01-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Inderdaad moet daar een 2e nuldraad bij (en de brug eruit).
Zo te zien contact 2 en 4 op de ene groep en 1 en 5 op de ander.

De huidige kabel is voor een 3-fase installatie (waarvan 2 gebruikt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
Aangezien je 3 fase hebt zou ik de kookgroep eruit gooien en er een 3 fase krachtgtoep in zetten.

Dan heb je maar 1 N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Wanneer L1 en L2 inderdaad een andere fase zijn kan er nooit meer dan 16A over de enkele N lopen, terwijl het totaal opgenomen vermogen wel 7.6kw is. Indien L1 en L2 aan dezelfde fase zitten is het ook noodzakelijk om twee gescheiden N draden te hebben lopen, om te voorkomen dat er meer dan 16A over een enkele 2.5mm2 draad loopt.

Overigens is het sinds een aantal jaar niet meer aangeraden om een 3 fase aardlek te gebruiken en losse automaten hierachter te zetten. De beste oplossing is een 3 fase alamat, deze kan dan gebruikt worden voor de kookplaat. Ook wanneer de kookplaat slechts 2 fase gebruikt is een 3 fase automaat nog steeds goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddiiiiieee
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-01-2023
Dank mensen! Dan ga ik een stuk 5 aderige kabel halen. De stekker moet ik nog in elkaar zetten dus ik kan goed zien wat wat is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:33
Volgens mij zit het aangesloten zoals het zou moeten.

Je lijkt een 3 fase aansluiting te hebben gezien de aardlekschakelaar aan de rechterzijde van de foto.
Dus de meest waarschijnlijke situatie is de 400v 2N op het plaatje en zo is het nu aangesloten.

Om het helemaal zeker te weten zou je een multimeter kunnen pakken en de spanning kunnen meten over zwart en bruin.

400v, Alles ok, niets doen.
0v, als de donder een extra N aansluiten..

Als je een normale 3x25A aansluiting hebt zou je, als alles op 1 fase is aangesloten, 32A kunnen trekken en dat kan weer gevolgen hebben voor de hoofdzekering, dus meer reden om aan te nemen dat er 2 verschillende fases zijn gebruikt voor deze aansluiting, maar meten is weten. (of kijken zoals door sypie is aangedragen)..

[ Voor 59% gewijzigd door _root op 06-01-2023 12:51 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 22:07
Wat @_root hierboven zegt zou inderdaad ook nog kunnen, maar dan zou een echte 3 fase groep (kookgroep) in de meterkast netter zijn dan een fornuis groep. Al mag een fornuis groep wel gewoon volgens mij.

Je zou kunnen controleren in de meterkast of door te meten tussen de fase in het perilex stopcontact of het hier 2 aparte fase betreft of 1 fase verdeeld over 2 “groepen”.

[ Voor 6% gewijzigd door Buskru1jt op 06-01-2023 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Buskru1jt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:26:

Je zou kunnen moet controleren in de meterkast of door te meten tussen de fase in het perilex stopcontact of het hier 2 aparte fase betreft of 1 fase verdeeld over 2 “groepen”.
Groepenkast open maken, kijken (!)* waar de voeding van de kookgroep vandaan komt en dan je conclusie trekken. Het is een kookgroep maar hoe die is aangesloten kun je zo niet zien. Zijn de beide fasen daadwerkelijk verschillende fasen van het net of is het "gewoon" twee groepen van 16A op dezelfde fase? Dit maakt verschil voor wat je daarna aan gaat sluiten in je perilex én op de kookplaat.

*= Niet met je vingers aankomen, ook 230V kan flink gevaarlijk zijn. Daarom moet je ook kijken met je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in DEI. Ik verplaats het topic daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 22:18
Ik heb eerder ook het vermoeden dat de 5e draad gewoon heel kort is weggeknipt. Als dit een aangeklonken perilex is, is die altijd met 5 aders aangesloten namelijk, en de kabel is behoorlijk dik voor maar 4 aders.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Als je de fase waar deze plaat op zit verder niet belast zal je niet snel een hoofdzekering laten springen. (6600 watt max = 28,7A als je 230 binnenkrijgt)

Wel beter als de grijze draad nog in de kabel zit.

Op de kabel staat ook hoeveel aders er in zitten ( 5G, 5 aders 1 ground)
Pagina: 1