Verschil TP-Link switches TL-SG2218 en TL-SG3428

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben van plan een managed switch aan te schaffen. Ik ben van plan een TP-link te kopen. Dat merk biedt naast unmanaged en managed switches, ook easy smart en smart switches. De verschillen worden hier uitgelegd: https://www.tp-link.com/us/support/faq/839/

Easy smart switches hebben een beperkt aantal mogelijkheden voor instellingen. Het is een zeer uitgeklede managed switch. Zo is de html-interface de enige interface (geen serial, geen telnet/ssh en geen snmp). De typeaanduidingen bij TP-Link beginnen met SG1, net zoals de unmanaged switches.

De managed switches hebben volledige functionaliteit. Typeaanduidingen beginnen met SG3.

Het verschil tussen unmanaged, managed en easy smart is volkomen duidelijk.

Maar TP-Link heeft ook een reeks switches tussen easy smart en managed in: smart. Typeaanduidingen beginnen met SG2.

Mijn shortlist bestaat uit de TL-SG2218 en TL-SG3428. De eerstgenoemde is een smart switch, de andere is managed. De ene heeft 16 poorten, de andere 24. Dit komt omdat geen managed switch met 16 poorten in dezelfde serie beschikbaar is, en dan is het eerstvolgende aantal 24. Ze zijn verder vergelijkbaar: gigabit switches zonder PoE.

Mijn vraag is: Wat is het wezenlijke verschil tussen deze switches? Onderliggende vraag is verschil tussen TP-Link smart en managed switches.

Als ik de features bekijke dan zie ik slechts één verschil: De SG3428 (managed) heeft seriële poort voor beheer, de SG2218 (smart) heeft dit niet, maar er is wel een reset knop voor het geval je er niet meer in kunt komen.

Verder zijn de features voor zover ik kan zien volledig identiek. Als ik ga Googlen is het meeste wat ik tegenkom de bewering dat managed switches geavanceerder en uitgebreider zijn dan smart switches, maar dit zie ik niet terug in de features van deze twee. Die zijn identiek.

Ik heb geprobeerd verschillen te vinden door handleidingen te vergelijken, maar beide switches hebben dezelfde handleiding.

Ik zie verschillen in het, in de specificatie-overzichten, genoemde stroomverbruik. Maar dat zegt mij niet zo veel, omdat stroomverbruik ook afhangt van hoe de switch belast wordt. Stroomverbruik is voor mij wel een belangrijke factor. Ik wil een zo zuinig mogelijke switch. Wat valt er te zeggen over de verschillen in stroomverbruik?

Zijn er verder nog verschillen?

EDIT: Links naar datasheets en handleiding verwijderd. TP-Link staat geen deeplinking toe. Datasheets en handleiding zijn te vinden onder "support" bij elk product.

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 05-01-2023 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
Een ideaal topic om de @TP-Link bedrijfsaccount even in te taggen ;-)

mn boerenverstand zou zeggen "minder rekenkracht = minder stroomverbruik".. maar dat zegt bv niks over de efficientie van je voeding ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ijske schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:44:
Een ideaal topic om de @TP-Link bedrijfsaccount even in te taggen ;-)

mn boerenverstand zou zeggen "minder rekenkracht = minder stroomverbruik".. maar dat zegt bv niks over de efficientie van je voeding ..
Waar, maar ik kan ook geen verschil vinden dat suggereert dat die managed switch meer rekenkracht heeft dan de smart switch. Voor die seriële consolepoort is amper extra rekenkracht nodig.

Wist niet dat @TP-Link ook op dit forum een account heeft. Op het forum van TP-Link zelf komen vergelijkbare topics ook voorbij, maar nergens een uitleg wat nou precies de beslissende factoren zijn (concrete verschillen) om voor een SG-2xxx of SG-3xxx te gaan, behalve het idee dat 'managed' méér is dan 'smart'.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 05-01-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou er verschil kunnen zitten in support (life cycle), garantie of introductiejaar?