Vraag

• DraZtic81
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-01 19:47
Hi iedereen,

hebt een vraag over het gedrag van de aanvoer/retour warm en koud water bij vloerverwarming icm stadsverwarming.

Heb nu 2 maanden vloer verwarming en wil uiteindelijk een slimme thermostaat oplossing kiezen maar voordat ik dat doe wil ik het systeem eerst goed begrijpen.

Situatie
Stadsverwarming (eneco) met centrale klep (aan/uit)
  • BG – vloerverwarming
  • 1e & 2e etage – radiatoren (5 totaal)
  • Alles is parallel gekoppeld
Nu is het zo dat de temp. op BG op een comfortabele 21 graden is (nog zo’n oude ronde honeywell draaischijf, bedraad). Zodra de temp. is bereikt stopt de warmte vraag en sluit netjes de centrale klep bij de stadsverwarming.

Ook bij ons ontstaat nu de situatie dat de radiatoren boven niet voldoende tijd krijgen om warm te worden omdat het beneden sneller warm wordt. Ik heb zelfs de aanvoer temp. Nu op 25/27 graden staan om het opwarmen van de vloer wat langer te laten duren zodat de radiatoren boven iets meer tijd krijgen warm te worden. Dit is geen echte oplossing (werkt ook niet echt), en moet ik meer naar een ‘slimme – oplossing’ gaan denken. (tado,etc).

mijn vraag / klopt mijn gedachte

Ik wil dus boven (kraan)thermostaten aanschaffen zodat er boven apart een warmtevraag naar de centrale thermostaat gestuurd kan worden (en de klep) geopend wordt. Nu vraag ik mij af wat dit betekent voor de vloerverwarming.

Ik heb de volgende scenario bedacht, maar wil graag checken of ik dit goed beredeneer/snap

Als er boven een warmte vraag ontstaat gaat de klep bij de stadsverwarming open.
Het warme water komt langs de vloerverwarming aftakking waarbij een deel van het warme water omhoog gaat en een deel naar de vloerverwarming.

Nu komt het: Stel: de thermostaat staat op 30 graden en de RTL (retour) op 23 graden zodat er ca. 25% warmte afgegeven word aan de vloerverwarming. Nu er een warmte vraag is stijgt de gemiddelde temperatuur in de vloerverwarming en zal de retourwater op een gegeven moment hoger zijn dan 23 graden waardoor er geen water retour gegeven wordt en opnieuw door de vloerverwarming gaat lopen.

Op dit moment gaat er geen water uit het circuit van de vloerverwarming en kan er ook geen nieuwe warm water erbij. Klopt het dan dat vanaf dat moment alle warm water die vanuit de stadsverwarming komt (zolang er warmtevraag is) bij de aftakking dan omhoog gaat richting de radiatoren?

Als dit klopt, dan zou ik eigenlijk geen slimme thermostaat-knop op de vloerverwarming nodig hebben toch? Ik wil voorkomen dat wanneer er boven warmtevraag is het beneden onnodig extra warmte verbruikt wordt en andersom.

Of heb ik toch ook bij de vloerverwarming een slimme thermostaat-knop nodig?

(op foto,
rechts aanvoer & thermostaat.
Links retour & RTL)

[Voor 1% gewijzigd door DraZtic81 op 05-01-2023 18:54. Reden: spelling]

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-02 03:12
eigenlijk is het beter om alles te voorzien van een thermostaatkraan/regelklep etc.
waarom heb ik die mening ? je vloerverwarming wordt dan gezien als een apparte ruimte.
en kan dus ook appart stoken. aan te bevelen kleppen honnyweel zoneklep.
of danfoss amz 112. ook veel goede ervaringen mee. (ook bij meerdere tweakers)
of gewoon een thermostaat kraan. maar wel 1 met grotere diameter/grotere doorgang.
waar een slimme knop op kan. dus bijvoorkeur met een m30 schroefdraad.

je woonkamer waar de vloerverwarmong zit gaat anders achter of voor lopen kwa warte.
het is of te koud of te warm in je woonkamer zonder extra regelknop en das niet fijn.
ook al klopt je gedachte gang wel theoretisch zou je zonder extra regelklep af kunnen.

de regelklep bijvoorkeur in je retour ivm hete water. maar kwa rtl ventiel heb ik eigenlijk geen idee.
of ze elkaar niet gaan tegenwerken. ik zit niet zo gek vaak in de stadverwarming. max 1 x per jaar.
(ik plaats de kleppen meestal in de aanvoer vloerverwarming bij instalaties met een cv ketel)
(eigenlijk is dat een heel ander vaatje. hele andere manier van werken. grote verschillen etc)

optie b (ervanuitgaande dat een extra regelklep gaat plaatsen voor de vloerverwarming.)
een roundje on/of aan de regelklep voor de vloerverwarming hangen zonder doorschakeling.
en hopen dat je boven genoeg stookt/dat er voldoende warmte aanbod is.
maar de vloerverwarming/woonkamer kan zelf geen warmtevraag creeren.
het roundje is alleen een maximaal thermostaat die voorkomt dat het te warm wordt.

nu wil ik je wel wijzen op een filmpje enerzijds voor de energie besparing.
anderzijds voor te heet water. waardoor je kunstof leidingen kapot kunnen gaan.
maar ik zie dit niet op jouw foto, je hebt gewoon staal als aanvoer en retour.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 05-01-2023 22:45]

• DraZtic81
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-01 19:47
Dank je voor je antwoord.

@miciel
Een domme vraag: Wat is een “roundje”?

Heb even nagedacht en heb de onderstaande tekeningen gemaakt hoe ik het denk te regelen.

– Aanuit klep is van honeywell
– Nu is een bedraad honeywell thermostaat hieraan gesloten.
– Roode lijn zijn de leidingen (versimeld. Aanvoer/retour niet uitgetekend)
– gele lijn toont hoe het ‘slimme thermostaat’ systeem gekoppeld is
– ST = Slimmte thermostaat knop

Nieuwe situatie

BG
  • Slimme thermostaat op BG koppelen aan aan/uit klep (bedraad)
  • Deze regelt de warmtevraag voor de begane grond
  • Vloerverwarming kan als 1 zone gezien worden. Woonkamer/keuken is open en heeft bij ons geen toegevoegde waarde om hier nog een zone verderling in te maken. Dus dat is makkelijk :)
1e/2e verdieping
  • Radiatoren krijgen een “Slimme Thermostaat” (= bolletje S.T.)
  • Zo is het mogelijk dat de kamers zelf warmtevraag sturen en de centrale klep open gaat hebben de overige kamers geen warmte vraag nodig, dan knijpen ze hun toevoer dicht
Dubbel check / graag jullie mening

1. Is het dan nodig om nog een slimme thermostaat knop aan de vloerverwarming toe te voegen? De centrale thermostaat in de woonkamer reguleert al voor de BG de warmtevraag. Mogelijke reden om deze wel toe te voegen is om te zorgen dat wanneer op de 1e/2e verdieping warmtevraag is dat er geen overbodige warmte naar de vloerverwarming toe gaat. Maar als de vloerverwarming voldoende warm water in zijn systeem heeft zou het systeem mechanisch ook het warm water weigeren en zou zo’n slimme thermostaat hier overbodig zijn.

2. Wel een terecht punt Miciel dat dat de vloerverwarming mogelijk voor of achter zou kunnen lopen. Is dit een merkbaar iets? Iemand ervaring hierbij?

3. Nog een praktisch punt. Stel dat ik besluit een slimme thermostaat knop toe te voegen aan mijn vloerverwarming. Is het dan - in mijn geval - een kwestie van de thermostaat knop vervangen door een slimme thermostaat? Zie foto onder.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-02 03:12
@DraZtic81 een roundje is spreekterm. voor honnywell round. (in jouw geval on/of thermostaat) zie linkje https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37052855

1v Is het dan nodig om nog een slimme thermostaat knop aan de vloerverwarming toe te voegen? De centrale thermostaat in de woonkamer reguleert al voor de BG de warmtevraag. Mogelijke reden om deze wel toe te voegen is om te zorgen dat wanneer op de 1e/2e verdieping warmtevraag is dat er geen overbodige warmte naar de vloerverwarming toe gaat. Maar als de vloerverwarming voldoende warm water in zijn systeem heeft zou het systeem mechanisch ook het warm water weigeren en zou zo’n slimme thermostaatknop hier overbodig zijn.

1a ik snap je denkwijze. en theoretisch gezien zou je door te spelen met je vloertemperatuur vrij goed uit moeten komen.
waarmee ik doel op behagelijke vloer en of woonkamer. (in de praktijk is het helaas vaak anders. te warm of te koud.)
omdat jij toch al een slimme kamer thermostaat gaat instaleren in je woonkamer kan het zonder zoneklep of slimme thermostaat kraan bij jou enkel te warm worden. voor kou/koude hoeft je niet bang te zijn dat is niet echt bij jouw van toepassing. na hoop ik wel dat de tado slimme thermostaat werkt zonder dat ie ook een zone heeft om open te zetten.
(zo diep zit ik niet in die materie. lees hiervoor even onderstaande reactie. ik kan niet alle toepassingen gaan onthouden)

2v Wel een terecht punt Miciel dat dat de vloerverwarming mogelijk voor of achter zou kunnen lopen. Is dit een merkbaar iets? Iemand ervaring hierbij?
2a zie bovenstaand antwoordt. je kan ermee wegkomen. maar meestal wordt het toch een tweede ronde.
waarin ik de betreffende onderdelen er alsnog tussen mag/moet knopen op kosten van de klant.

3v. Nog een praktisch punt. Stel dat ik besluit een slimme thermostaat knop toe te voegen aan mijn vloerverwarming. Is het dan - in mijn geval - een kwestie van de thermostaat knop vervangen door een slimme thermostaat? Zie foto onder.
3a nee die moet je laten zitten. deze regelt je vloer temperatuur. zonder deze thermostaatkraan gaat je pomp in zijn beveiliging.
je moet dus een extra thermostaat kraan instaleren. bijvoorkeur 1 met hoge kva waarde/grote doorlaat.
je kan ipv een slimme thermostaatknop ook een zone klep eraan hangen. bij tado. zelfde idee/zelfde effect.
(tado adviseert een zoneklep voor de vloerverwarming met een slimme thermostaat. en een ketel relais.
de ketel relais kan je aan de zoneklep. (ketel) van de stadsverwarming hangen. zie betreffende linkje.
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

omdat ik veel voor klanten werk en geen zin heb om 2 keer langs te komen, adviseer/verkoop/instaleer ik meestal een complete installatie. wat betekent benden een extra thermostaat kraan of zone klep en boven dus slimme knoppen. zodat er niks te warm wordt. of worst case dat het te koud wordt. na kost het wel iets meer dat ben ik met je eens maar scheelt mij weer ellende. ook ik wil avonds weleens op de bank kunnen zitten ipv gebeld te worden omdat ik een halve installatie aflever. als persoon a tevreden is gaat het snel naar persoon b. etc. maar uiteindelijk is het wel wat jij wilt dit is tweakers. en geen klantenkring.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee