Vraag

• Bruv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-01 13:42
Mijn vraag
Ik heb een ASUS AX-68 router als modem in gebruik om van mijn T-mobile 1Gbit abonnement gebruik te maken. In mijn werkkamer staat een ASUS AC68u, deze is bedraad verbonden met het modem (LAN poort 1) en is geconfigureerd als een AI Mesh node. Ik heb de afgelopen tijd last van traag internet, dit is alleen 's avonds het geval tussen 20-22u ongeveer. Al het internet in het huis is dan langzaam, ongeacht of ik gebruik maak van internet van het modem of van de node. Ik denk dat dit een capaciteitsprobleem is in de wijkkast van T-Mobile bij mij in de buurt.

Daarnaast merk ik dat de linkspeed tussen het modem en de node steeds terug springt van 1 gbit naar 100 mbit. Ik weet niet of dit samenvalt met de storingen vanuit T-mobile. Als ik de kabel eruit haal en opnieuw erin doe, dan is de link speed 1 gbit. Maar na een verloop van tijd (meestal 1 dag) valt deze terug naar 100.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik meet de internetsnelheid met speedtest.net en ik heb de kabel tussen het modem en de node gecontroleerd met een kabeltestjes van € 20,- en tijdens het testen ben ik niet op problemen gestuit. Al mijn apparatuur werkt met gigabit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de kabel getest tussen het modem en de node. Daarnaast kan ik zien dat de snelheid tussen het glasvezelpunt en het modem zelf altijd 1 gbit blijft (WAN poort van het modem). Ik heb de firmware van modem en node teruggeflasht naar ASUS fabrieksfirmware nieuwste versie (stond op merlin) en fabrieksresets op beide apparaten toegepast en daarna opnieuw geconfigureerd. Ik heb de adaptive QoS op 1000 mbit gezet.

Denkt iemand hier dat de storingen vanuit T-Mobile samenhangen met de verminderde linkspeed? Of is het gewoon een kwestie van kabels vervangen? Of heeft iemand nog andere ideeën?

Alle reacties

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-02 22:22
Ik denk dat er geen enkele relatie tussen je 100mbit link en T-mobile is.

Maar hoe test je eigenlijk ? Wat ervaar je precies ?

Ik ken alleen devices die terug gaan naar 100Mbit door power save of green mode.

Kun je eens kijken of je dat ergens aan hebt staan ?

[Voor 35% gewijzigd door mash_man02 op 05-01-2023 18:45]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
T-Mobile modem aansluiten, laptop met kabel erop en vanavond een paar speedtests draaien. Dan kun je eerst de glasvezel zelf uitsluiten of aanwijzen als een probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je met "als modem in gebruik"?

1) de RT-AX88U heeft helemaal geen modemfunctie.
2) je hebt zo te lezen glasvezelinternet, dan heb je sowieso geen modem nodig...

Denk niet direct dat dit invloed gaat hebben op link rate tussen apparaten op je LAN, laat staat evt storingen buitenhuis, maar het is wel zo handig om te begrijpen hoe je de boel aangesloten/ingesteld hebt.

Soittakaa Paranoid!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Dit kan heel goed een slechte kabel zijn, pas geleden toevallig ook gehad.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabeltester zegt alleen of er verbinding is of niet.. niet in welke kwaliteit.. :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Bruv
Bedankt voor het meedenken iedereen!

De AX 68U is geconfigureerd als draadloze router. Niet als modem, excuses. Het enige wat ik heb gedaan is de router op het glasvezelkastje aansluiten en VLAN op 300 zetten. Daarna bedraad de AC68u aangesloten en als AImesh node laten installeren. Als ik de netwerkkabel opnieuw inplug tussen de AX68U en de AC68U zal de snelheid altijd (ongeveer 1 dag) 1000 mbit zijn, daarna springt het weer terug. Voor zover ik na kan gaan staan geen van de gebruikte apparaten in ECO modus oid.

Ik test dus steeds de bedrade internetsnelheid. Als ik merk dat mijn downloadsnelheden laag zijn, dan ga ik naar speedtest.net dan zie ik staan dat de snelheid op 100 mbit blijft steken. Als ik daarna inlog op router.asus.com dan zie ik dat LAN 1 (de verbinding tussen AX68u en AC68u op 100 staat ipv 1000)

De issues vanuit T-Mobile (althans ik vermoed dat dit door een gebrek aan capaciteit komt in de wijkkast) zijn: Zeer veel latency en packetloss, op sommige momenten disconnects van games, discords, filmpjes die niet bufferen etc... Deze issues zijn de laatste tijd dagelijks. En daarom viel het me op dat die link tussen router en node ook steeds weer naar 100 gaat, dus ook dagelijks.

Geïnspireerd door jullie feedback heb ik nu de kabel vanuit LAN 1 van de AX 68U direct in een PC zitten. En ik heb de AC68U met een andere, nieuwere en kortere kabel aangesloten op het AX 68U. Ik ga even kijken hoe lang dit zo goed blijft gaan.

Als de PC die direct aangesloten is op de router ook gaat terugzakken naar 100 mbit dan is het denk ik toch de kabel. En zo kan ik ook checken wat de snelheid van de link tussen router en node doet met een nieuwe kabel. We gaan het zien!

• Bruv
Inmiddels met de nieuwe setup in staat geweest om het probleem te reproduceren!

Lan 1 zakt ook terug naar 100 mbit op andere devices

In Lan 2 zit de AC 68U met een andere kabel. Die blijft mooi op 1 gbit staan.

Dan hebben we het probleem te pakken denk ik!

Zou dit wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat ik twee kabels met elkaar heb verbonden via een koppelstukje (klein rechthoekig blokje met twee RJ45 poorten) ?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
@Bruv dat laatste is de spreekwoordelijke "aap uit de mouw" (voortaan meteen in de openingspost zetten)

• Bruv
W1ck1e schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:01:
@Bruv dat laatste is de spreekwoordelijke "aap uit de mouw" (voortaan meteen in de openingspost zetten)
Goed punt 8)7 . In alle oprechtheid, ik had hier niet eerder aan gedacht. Had ook geen idee dat die koppelstukjes in weg staan aan een gigabit verbinding. Nu ik beter heb gekeken, zie ik dat de betreffende kabel ook (te dicht) langs een deuropening loopt en daardoor schade is opgelopen.....

Dan zijn er dus twee mogelijke oorzaken, het koppelstukje of de schade.

Iemand nog ideeën hoe dit uit te sluiten of zal ik maar gewoon de kabels gaan vervangen? Feit is wel dat bij opnieuw in- en uitpluggen de verbinding altijd ongeveer 1 dag op gigabit staat. Dat doet me toch vermoeden dat er wellicht een minder zware ingreep mogelijk is dan de kabel vervangen (is ongeveer 20 meter, loopt door het hele huis). Maar misschien moet ik die hoop maar lekker laten varen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
Zijn het kant-en-klare kabels of heb je zelf RJ45's eraan geknepen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:13
Hoe zit dat blokje eruit dat je gebruikt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Bruv
Het is iets zoals dit

Ik zie dat die dingen zelf ook zijn gespecificeerd op een CAT type. Als ik dan logisch redeneer dan zou ik nooit 1 gbit moeten kunnen halen als dit een cat5 koppelstukje of ouder is? Want dat haal ik nu wel, al zij het voor korte duur.

[Voor 3% gewijzigd door Bruv op 07-01-2023 14:59]

• Ben(V)
Voor zulke blokjes is de cat kwalificatie nauwelijks van belang als de kabels en de connectors maar in orde zijn.
Een beschadigde kabel is veel waarschijnlijker de oorzaak.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabelschade denk ik ook aan.. met het "af en toe" wegvallen een ader... kan de netwerk poort denken ja hallo die gigabit link is instabiel ik ga terug naar 100.. bij 10/100 gebruik je ook maar 4 aders ipv alle 8

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Bruv
Bedankt voor de vlotte respons weer mensen. Ik ga de AC 68 U nog even aansluiten op het blokje (maar dan met een andere 'eindkabel'). Dat nog even testen. Als de linkspeed dan ook netjes 1 gbit blijft, dan weet ik dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid door kabelschade moet komen (en dat ik het blokje kan blijven gebruiken).

[Voor 7% gewijzigd door Bruv op 07-01-2023 16:02]

• Dyckie
Ben(V) schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:34:
Voor zulke blokjes is de cat kwalificatie nauwelijks van belang als de kabels en de connectors maar in orde zijn.
Een beschadigde kabel is veel waarschijnlijker de oorzaak.
Die Cat waarde is wel van belang bij die blokjes. Das hetzelfde bij connectoren als je een Cat5e connector op een Cat6A aansluit ga je ook max de specificaties van een Cat5e halen hoor.

Je zit hier nogmaals weer onzin uit te gooien.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Ben(V)
Leg jij dan maar eens uit waar het verschil in zit!

• Dyckie
Ben(V) schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34:
Leg jij dan maar eens uit waar het verschil in zit!
Staat zo in de norm geschreven maar dat is iets wat u niet kent heb ik hier al gemerkt. En meer heb ik er niet over te zeggen als je al geen normen wilt volgen.

• Ben(V)
Als je alles zo goed weet kun je het toch wel even vertellen voor degenen die geen normblad kunnen betalen?
Die dingen zijn nogal duur.

Er staat in geen enkel normblad iets over koppelstukjes vrees ik.

• Bruv
W1ck1e schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:01:
Update. Het zou kunnen dat je gelijk hebt.... Ik heb eerst een dag de AC68U op het blokje aangesloten, dat kon de fout niet reproduceren, linkspeed bleef 1 gbit. Daarna met een compressor het blokje en de poorten op de AC68U doorgeblazen en alles weer neergezet zoals 't altijd stond.

Na 2 dagen nog steeds 1000 mbit tussen de AX68U en de AC68U. Dit, terwijl er al flinke storingen vanuit T-Mobile zijn geweest inmiddels.

Laten we hopen dat ik er goed mee weg kom. Dat er toch stof in het blokje zat of dat de kabel er niet helemaal goed in zat. Tot dusver lijkt het daar wel op!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee