Advies moederbord cpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 09:34
Mijn moederbord reageert niet meer dus ik zoek een ander moederbord.

Wat ik heb :
Asus h97 plus moederbord (overleden)
Intel i7 (geloof 4770)
24gb ddr3
Nvidia gtx 970 (bevalt nog prima tot nu toe)
Verder een paar Ssd's, ATX kast, etc

Heb, omdat ik dacht dat het een voeding probleem was, al een nieuwe coolermaster 750 w gekocht.
Mijn oude corsair 550w ging al heel lang mee, dus was niet zo rouwig deze een keer te vervangen.

Wat is je budget?
Max +- 350e

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik speel vnl fallout 76 en efootball. Verder photoshop voor foto bewerking. Ik hou van games en wil ze ook nog kunnen spelen maar hoeft van mij allemaal niet top te zijn. Op medium graphics oid vind ik meer dan ok.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op mp een tweedehands moederbord, net zo oud als die van mij voor een 100 e. Zit ook i5 cpu en geheugen bij maar die kan ik vervangen met wat ik nog heb. (I7, 24gb). Kan ik mijn oude componenten weer gebruiken.

Verder, indien nieuwe aankoop ... Ik zie hier overal AMD ryzen langskomen, dat is beter dan intel? Ik heb altijd mijn twijfels bij AMD icm Windows of andere compatibiliteit? Ik ben tegenwoordig niet meer zo op de hoogte.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zal een ryzen 5 bijvoorbeeld nu sneller zijn dan mijn I7?
En... Ik zie in veel adviezen hier een micro ATX moederbord naar voren komen?
Ik heb liever een ATX moederbord? Toch meer ruimte voor slots etc?

Ik twijfel wat ik het beste nu kan doen?

Beste antwoord (via Harribo op 05-01-2023 20:37)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 145,20€ 145,20
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 91,25€ 91,25
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 85,01€ 85,01
Totaal€ 321,46

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

DarkSide

theres no place like ::1

Ryzen 5 en I7 zeggen niet zo veel.

Als je een 4770 hebt, dan is een Ryzen 5 2600 al sneller.

Je huidige setup is wel oud met DDR3 en oude socket.
Je moet dus zoeken naar een duur (nieuw) bordje of tweede hands wil je de huidige componenten gebruiken.

Anders idd nieuw systeem nemen.
AMD werkt prima tegenwoordig.
En kunt kijken naar een Ryzen 3000 serie bv.
Je moet dan wel ook nieuw geheugen kopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:39
Vaak wordt er maar 1 PCI-e slot bezet door een GPU en zijn de andere sloten nooit in gebruik, dan is het toch een prima optie om voor een micro-ATX bord te gaan?

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 145,20€ 145,20
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 91,25€ 91,25
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 85,01€ 85,01
Totaal€ 321,46

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Eigenlijk zonde om nog geld in een 10 jaar oud systeem te steken. Dan is de oplossing van Hackus hierboven een stuk beter.

Welke 750w Cooler Master heb je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
PCBaas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:09:
Vaak wordt er maar 1 PCI-e slot bezet door een GPU en zijn de andere sloten nooit in gebruik, dan is het toch een prima optie om voor een micro-ATX bord te gaan?
Dat is waar. Ik neem aan dat ik die micro ATX bord wel in een ATX kast kan inbouwen?
De tijden dat iedereen veel grote disk drives etc in zijn kast had zijn natuurlijk ook wel voorbij

Kwam nog oude factuur tegen:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJiQREfVvsukPK1oyPYQwDMoweA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1LOt0FtWzXbLxevKfqeFEyI.jpg?f=fotoalbum_large
Uszka schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:21:
Eigenlijk zonde om nog geld in een 10 jaar oud systeem te steken. Dan is de oplossing van Hackus hierboven een stuk beter.

Welke 750w Cooler Master heb je precies?
Ja wellicht wel. Correctie 8 jaar oud, bijna 9 :)
Deze Cooler master

@Hackus dank je

[ Voor 19% gewijzigd door Harribo op 05-01-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

DarkSide

theres no place like ::1

Nu ben ik wel benieuwd.
Heb je nu 24GB in je systeem of 2x4 GB :P

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
DarkSide schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:44:
Nu ben ik wel benieuwd.
Heb je nu 24GB in je systeem of 2x4 GB :P
Nee 24gb geloof ik. 2x8 en 2x4. Wil je het echt weten? :)

Iets anders... Ik haalde 10 jaar geleden gewoon nieuwe componenten bij een fysieke winkel hier in Groningen. Vaak de Norrod.
Zo kon ik makkelijk terug als iets niet werkte.

Maar is dat niet meer zo van deze tijd, het kopen in een fysieke winkel ?
Of is het online ook zo inmiddels een stuk goedkoper dat dat zelden meer gebeurd?

Als ik nu rondkijk, zie ik dat er vnl alleen hele systemen worden verkocht in fysieke winkels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Ik zou het fijn vinden als er nog iemand reageert op mijn nono vragen :)

Vwb het moederbord... Ik heb het setje besteld wat @Hackus voorstelde. Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Ik heb het setje vandaag binnen gekregen en in elkaar gezet.
Was een tijd geleden dat ik zoiets gedaan had maar het lukte. Alles rustig bekijken en de tijd voor nemen.

Het gigabyte moederbord heeft als grote nadeel dat een lange videokaart een paar sata connectoren afdekt.. De eerste paar gebruik ik wel.
Nu snap ik weer waarom ik van ATX borden hou :p
Ik heb ook nog een paar sata harde schijven die ik eigenlijk wel wil aansluiten maar ff kijken hoe en wat.

Windows 10 startte na een tijdje op met steeds een bsod. Asio.sys zat te zeuren, bleek een Asus systeembestand te zijn. Dus Asus service uitgezet in safe mode en toen deed het het weer allemaal. Wel wat uurtjes verder dan.

Het draait nu tenminste. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 06-01-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
uitvoering: Startech.com 45 cm SATA naar SATA Serial ATA Kabel met Rechte Hoe...

Misschien dat een dergelijke SATA kabel wel onder de videokaart past? Voor zover ik kan zien zou deze de kabel richting de bovenkant sturen. Misschien niet de allermooiste oplossing maar zou wel op de bovenste 2 SATA connectoren op het moederbord moeten passen.

Geef eerlijk toe dat het de eerste was die ik tegen kwam, er is vast wel ergens een wat minder zichtbare zwarte kabel te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
WinterEFG schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:15:
uitvoering: Startech.com 45 cm SATA naar SATA Serial ATA Kabel met Rechte Hoe...

Misschien dat een dergelijke SATA kabel wel onder de videokaart past? Voor zover ik kan zien zou deze de kabel richting de bovenkant sturen. Misschien niet de allermooiste oplossing maar zou wel op de bovenste 2 SATA connectoren op het moederbord moeten passen.

Geef eerlijk toe dat het de eerste was die ik tegen kwam, er is vast wel ergens een wat minder zichtbare zwarte kabel te verkrijgen.
Dank voor je reactie.
Zo'n kabel kreeg ik al bij het moederbord. Maar volgens mij sluit mijn gtx 970 videokaart het strak af. Zal nog eens beter kijken.

Ik heb gelukkig nu 3 vd 4 sata poorten kunnen gebruiken waarvan 1 pal tegen /naast de videokaart zit.

Ik heb ook nog een oude magnetische HD, misschien die eens vervangen voor een simpele niet al te dure m2 ssd.

Achteraf had ik trouwens misschien ook beter een modulaire voeding kunnen kopen icm micro ATX. Het is al zo klein. Heb echt her en der kabels gecheckt om ervoor te zorgen dat het niet tot problemen leidt.

Edit :
Het hoekige sata stekkertje past net

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 07-01-2023 17:16 ]

Pagina: 1