Toon posts:

Apparatuur gebruikt voor leuzen Erasmusbrug

Pagina: 1
Acties:

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26
Met de jaarwisseling zijn er leuzen geprojecteerd op de Erasmusbrug. Even los van de inhoud (ik sta er niet achter) wat ik wel bewonder is de techniek om van een enorme afstand nauwkeurig te kunnen projecteren.

Vandaag kwam er nieuws dat dit ook gebeurde op een UWV gebouw.

Nu heb ik geen ambities om zelf dit soort projecties op te gaan zetten, maar ik ben wel verdraaid benieuwd wat voor soort apparatuur men gebruikt kan hebben om dit te doen. En tot welke afstanden? En hoe kalibreer je zoiets (in het voorbeeld van de brug) zonder dat iemand het door heeft?

In het geval van de Erasmusbrug was er ook sprake van projectie vanaf een boot. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen, immers hoe houd je dat stabiel over zo'n afstand?

Volgens dit artikel gaat het om 'professionele apparatuur' maar daar wordt niet vermeld wat voor soort apparatuur dat dan is en wat voor (legale) doelen het dient.

Is er hier misschien iemand op de hoogte of professioneel bezig met dit soort apparatuur die mij kan uitleggen hoe het werkt en waarvoor het gebruikt wordt?

offtopic:
Voor de duidelijkheid: ik ga zelf niets projecteren, en dit is geen aankoopadviestopic. :)

[Voor 3% gewijzigd door AlphaRomeo op 05-01-2023 19:05]

• SkippyWasTaken
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:24
Ik was ook wel benieuwd dus ik ben even gaan googlen, op basis van de foto in het NOS artikel dat je doorstuurde kwam deze naar boven:
YouTube: Lasercube Pro 2.5W - Wicked Lasers

Zijn best krachtige apparaten zo te zien, hoe je zoiets zou afstellen op een bewegend schip.. Dat is een goede vraag.

[Voor 21% gewijzigd door SkippyWasTaken op 05-01-2023 16:53]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En dan nog, de projectieafstand, tussen projector en het vlak waarop de afbeelding moet komen, is ook nog een dingetje...

Dit zijn blijkbaar de makers van zo'n laserkubus:

https://www.laseros.com/

Mooie Plaatjes   

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58

SA007

Moderator Tweaking
Is 'gewoon' een laserprojector.

Probleem met lasers (en dus laserprojectors) is een beetje dat ze ~10 jaar terug extreem veel te duur waren om in te zetten op plekken waar er 'iets' mee kon gebeuren en dat daardoor de mensen die ze hadden netjes aan regels hielden en ze goed afstellen.
Alleen nu zijn ze opeens goedkoop en hebben veel mensen ze ondanks dat ze niet veiliger geworden zijn...

Die krachtige lasers kunnen flink wat oogschade geven als ze slecht afgesteld staan.

Qua prijs moet je denken dat ze eerst 10-20k waren voor zelfbouw en 60+k voor kopen, en nu voor <1000 op aliexpress te krijgen zijn.

[Voor 4% gewijzigd door SA007 op 05-01-2023 17:32]

Klok is stuk :(

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 17:43
AlphaRomeo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:21:

In het geval van de Erasmusbrug was er ook sprake van projectie vanaf een boot. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen, immers hoe houd je dat stabiel over zo'n afstand?
dat apparaat dat hierboven is gepost is niet zo heel groot, die zou je makkelijk op een gimbal kunnen zetten en die kosten tegenwoordig haast niets meer.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vermoedelijk heeft men de projector op een zelfcorrigerende ondergrond geplaatst.
YouTube: Gyroscopic self-leveling pool table on the cruise ship "Radiance of ...

[Voor 31% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 05-01-2023 18:03]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dacht van de beelden op TV te zien dat het een laserprojector was.
Zet dat ding verderop op het parkeerterrein bij Prinsehoofd en klaar is kees...

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Een gimbal voor een DLSR sub 1000 euro: https://www.amazon.nl/DJI...ansmission/dp/B07QD9PB11/
Volgens dit artikel gaat het om 'professionele apparatuur' maar daar wordt niet vermeld wat voor soort apparatuur dat dan is en wat voor (legale) doelen het dient.
Een laserprojector is er ook al vanaf duizend euro, https://www.laseros.com/lasercube/ als je een paar keer per jaar een feestje organiseerd ergens in een afgetrapte loods is dit best een leuk dingetje En die gimbal is ook leuk voor wat partyfotografie/video.

Gewoon wat gasten die door het jaar heen wat feestjes organiseren voor hun matties en op oudjaar leuzen op een brug projecteren is mijn gok..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Microkid schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:19:
Dacht van de beelden op TV te zien dat het een laserprojector was.
Zet dat ding verderop op het parkeerterrein bij Prinsehoofd en klaar is kees...

[Afbeelding]
Projectie was vanaf de andere kant.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

jadjong schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Projectie was vanaf de andere kant.
Ah! ok. :) Dan nog: zo'n projector kan best wel een afstandje overbruggen. Ergens op de kade neerzetten en klaar.

[Voor 23% gewijzigd door Microkid op 05-01-2023 18:47]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48
Die scheef gestapelde blokkendozen, gebouw van de havendienst. Legio mogelijkheden waar je stroom hebt en kan projecteren.

• AlphaRomeo
Dank voor alle nuttige inzichten tot zover.
Ik weet dat die dingen steeds beter worden, maar als ik onderstaande foto bekijk, dan gaat het toch om een afstand van tientallen meters. Video's maken met een gymbal doe je normaal gesproken op <15m van je onderwerp en dan nog zit er wel iets beweging in als je echt gaat schudden met de gymbal (wat een boot doet).

Als ik die projecties op de brug zie dan lijkt de projectie bijzonder vast te staan op de brug. Zie hieronder de video, de tekst lijkt super strak over de rand te lopen. Niet waar, vanaf 9 seconden lijkt er iemand aan de projector te schuiven of input te geven op de hypothetische gymball. (Dank @Toerq)

Ik denk dat er drie mogelijke opties zijn:
1. De projectieafstand was niet heel groot (<30 meter) maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk
2. Er werd een extreem goed stabilizatie-platform (categorie pooltafel inderdaad) gebruikt
3. Er werd statisch geprojecteerd (meest waarschijnlijke voor mij op dit moment)

Gegeven het feit dat de letters nauwelijks convergeren naar boven denk ik dat er vanuit een iets lagere hoek geprojecteerd moet zijn, ongeveer ter hoogte van het brugdek maar dan over een enorme afstand.

Dank voor alle linkjes naar de projectoren. Het lijkt over het algemeen disco-apparatuur te zijn waarbij nauwkeurigheid niet zo belangrijk is en een brede bundel wel. Ik heb de handleiding van zo'n lasercube bekeken, en ik wordt ten eerste al een beetje zenuwachtig van alle veiligheidswaarschuwingen zoals (pagina 13):
Eye exposure to laser light can cause instant injury and permanent blindness.
Wat aangeeft dat het toch wel serieus risicovol spul is als je niet oplet. (laser klasse 4).

De software staat er ook beknopt beschreven en het lijkt redelijk eenvoudig te zijn om gewoon een text de lucht in te slingeren waarbij ik er vanuit ga dat je die kunt verschalen in alle richtingen.

Wat nergens staat is wat de field-of-view van die dingen is (de handleiding suggereert wel iets van 40 graden) en wat de resolutie is. Als we dat wisten konden we uitrekenen wat de maximale afstand is waarop nog leesbare tekst te produceren is.

Voor hetzelfde geld is de hele FOV instelbaar doordat de lasers gewoon een minder grote uitslag krijgen en is de projectieafstand schier oneindig.

Deze vraag heb ik ook nog open staan:
En hoe kalibreer je zoiets (in het voorbeeld van de brug) zonder dat iemand het door heeft?
Mijn vermoeden is nu dat dat met trial-and-error gebeurd is ruim voor het aftelmoment en met een vriendelijker boodschap waarna de unit is gefixeerd.
jadjong schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:51:
Die scheef gestapelde blokkendozen, gebouw van de havendienst. Legio mogelijkheden waar je stroom hebt en kan projecteren.
Nu ik de handleiding gelezen heb denk ik dat je niet eens een stopcontact nodig hebt, 65 watt kan prima uit een voertuig of zware powerbank komen.

En er schijnt ook de mogelijkheid tot opladen te zijn, dus wellicht zit er zelfs een batterij in!

Ik vind het interessant spul, maar dat beloofd nog wat als de prijs verder daalt.
Binnenkort heeft elke gek met kerst zo'n ding voor de deur, dan krijgen agenten geen gehoorbeschermers meer uitgedeeld maar laserbrillen... :|

Nogmaals dank allemaal en nieuwe inzichten of informatie blijft welkom.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
AlphaRomeo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:34:

[...]

Ik weet dat die dingen steeds beter worden, maar als ik onderstaande foto bekijk, dan gaat het toch om een afstand van tientallen meters. Video's maken met een gymbal doe je normaal gesproken op <15m van je onderwerp en dan nog zit er wel iets beweging in als je echt gaat schudden met de gymbal (wat een boot doet).
[Afbeelding]

Als ik die projecties op de brug zie dan lijkt de projectie bijzonder vast te staan op de brug. Zie hieronder de video, de tekst lijkt super strak over de rand te lopen.
[html]<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="nl" dir="ltr">Op de Erasmusbrug zijn racistische leuzen geprojecteerd tijdens de jaarwisseling. <a href="https://t.co/saEJPmxFHl">https://t.co/saEJPmxFHl</a> <a href="https://t.co/4TDQSam65F">pic.twitter.com/4TDQSam65F</a></p>— Rijnmond (@RTV_Rijnmond) <a href="https://twitter.com/RTV_Rijnmond/status/1609476425798635521?ref_src=twsrc%5Etfw">January 1, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/html]
Ik denk dat er drie mogelijke opties zijn:
1. De projectieafstand was niet heel groot (<30 meter) maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk
2. Er werd een extreem goed stabilizatie-platform (categorie pooltafel inderdaad) gebruikt
3. Er werd statisch geprojecteerd (meest waarschijnlijke voor mij op dit moment)
YouTube: 340 Meter Long-Distance Projection - Wicked Lasers LaserCube 300+ meter is geen probleem.

• AlphaRomeo
Wow :o
En dat moet ook wel afgaande op Google maps, ik kom op een projectieafstand van minimaal 280 meter voor een enigszins plausibele hoek:

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:19
de tekst lijkt super strak over de rand te lopen
Heb het filmpje bekeken maar vanaf de 9 seconden zo ongeveer verspringt er wel een lap tekst.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
En hoe kalibreer je zoiets (in het voorbeeld van de brug) zonder dat iemand het door heeft?
Eerst een puntje om te centreren, dan een streepje, even bijdraaien in de software, klaar. Nog geen 5 minuten werk. Tekst grootte/hoek kan je gewoon on the fly een beetje bijstellen.

Roomba E5 te koop

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Met een beamer, zo stelt men.
Met een fotootje als voorbeeld.

https://www.ad.nl/limburg...rug-te-zien-was~ade83f08/

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

AlphaRomeo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:34:

<knip>

Ik vind het interessant spul, maar dat beloofd nog wat als de prijs verder daalt.
Binnenkort heeft elke gek met kerst zo'n ding voor de deur, dan krijgen agenten geen gehoorbeschermers meer uitgedeeld maar laserbrillen... :|

Nogmaals dank allemaal en nieuwe inzichten of informatie blijft welkom.
https://harvardpolitics.c...ullets%20and%20tear%20gas.

Ik zat te denken aan die helicopter die in Egypte helemaal verlicht werd door lasers, toen bedacht ik dat ik ook wel eens beelden heb gezien van rellen met lasers, maar dit is interessanter.

Ik ben ook benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Drones met zo'n projector aan de gimball? (lastiger om de zender te achterhalen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee