Hoe sierhekwerk palen met voetplaat bevestigen in tuingrond?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb van een kennis ongeveer 30 meter sierhekwerk gekregen welke ik graag zou plaatsen rondom mijn voortuin in plaats van de kaalgevreten buxus die daar nu staat. De palen met daaronder een voetplaat zaten bij hem direct gemonteerd/geschroefd op een muurtje.

In plaats van zelf een muurtje metselen 30 meter zoek ik nu eigenlijk een manier om ze te monteren op iets van een betonnen ondergrond welke ik om de x meter in de grond kan plaatsen. Dit zodat ik de palen om de ~2 meter kan bevestigen. Ik ben geneigd om te zoeken naar iets van een betonpoer. Maar misschien zijn hier mensen met veel betere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alQMJm_8n967p6zCmLw60Lk-ZJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wOwdq7VjDGojqVBGDD4TyXsj.png?f=user_large
Afbeelding geplukt van het net om een beeld te geven waarover ik het heb.

edit: Als toevoeging: het hekwerk zal niet aan een stuk gemonteerd worden van 30 meter. Het zullen uiteindelijk 4 delen van 7 meter elk worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaenir op 05-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grondboor huren en zelf beton erin storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 13:06

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Betonpoeren kan, maar een simpelere en kosteneffectieve optie is inderdaad een gat graven en een zak snelbeton in gooien

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Zo'n grondboor is inderdaad een goed idee, totaal niet aan gedacht. Ik twijfel alleen een beetje aan mijn eigen kunsten om het geheel dan waterpas te krijgen. Zo'n betonpoer geeft mij nog een makkelijke tweede kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vaenir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:25:
Zo'n grondboor is inderdaad een goed idee, totaal niet aan gedacht. Ik twijfel alleen een beetje aan mijn eigen kunsten om het geheel dan waterpas te krijgen. Zo'n betonpoer geeft mij nog een makkelijke tweede kans.
Hoe ziet de onderkant van die palen eruit? Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen om geen snelbeton te nemen, zodat je nog wat spelen met de uitlijning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50
Als je het hekwerk even boven de gaten (grondboor) kunt laten hangen, gooi je die gaten één voor één dicht met snelbeton. Ben je snel klaar.
Ik weet niet wat zo'n segment van 7 meter weegt, maar als je het hek laat hangen is het in ieder geval in de y-richting waterpas. De x-as is met een kruislaser te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
MikeyMan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Hoe ziet de onderkant van die palen eruit? Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen om geen snelbeton te nemen, zodat je nog wat spelen met de uitlijning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSiLUA-MSZowKkIUT6QqtXTgBiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWCOv0QC2pzAGG4Btd4m8Ong.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn bijna identiek aan dit paaltje. Alleen is de plaat bij mij vierkant en zit er in elke hoek een gat voor de bevestiging. Er is in ieder geval niet veel ruimte om ze echt in te graven anders verdwijnt het hek in de grond.

Mooi blok daaronder trouwens... Dit is wel wat ik zoek. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Vaenir op 05-01-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik zou in dat geval het paaltje provisorisch opschoren, snelbeton eronder gieten en draadeinde in de beton steken die je aan de bovenkant met moeren kan vastdraaien. Je hebt ongeveer 5 minuten verwerkingstijd met snelbeton, dat zou meer dan genoeg tijd moeten zijn. Wel het uiteinde van het draadeinde ombuigen voor een optimale verankering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik denk dat bovenstaande de gemakkelijkste oplossing is. Je kan wel een betonpoer halen maar je zit met de voet van je paaltje. Je kan gelijk de bouten meegieten door draadeinden te gebruiken.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
CappieL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:30:
Als je het hekwerk even boven de gaten (grondboor) kunt laten hangen, gooi je die gaten één voor één dicht met snelbeton. Ben je snel klaar.
Ik weet niet wat zo'n segment van 7 meter weegt, maar als je het hek laat hangen is het in ieder geval in de y-richting waterpas. De x-as is met een kruislaser te stellen.
Elk hekwerk van 7 meter wordt aan beide zijden bevestigd op gemetselde diy sier pilaren (die gemaakt zijn door de vorige eigenaren en waar nu dode buxussen tussen staan). Het eerste deel van het hekwerk is dus vrij eenvoudig waterpas te bevestigen tegen zo'n pilaar op zowel de x als y as. Heb helaas geen foto's bij de hand, vrij abstract verhaal zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNTy9JHHe-cqlvW8YIzgsD7-kbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1dHk8rtXaZcd5lwF1PcVrYye.jpg?f=user_large
Random Google foto: Waar het houten hekwerk nu zit wordt bij mij het hekwerk tegenaan bevestigd met een hoekbeugel oid.

[ Voor 18% gewijzigd door Vaenir op 05-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Dat maakt 't nog eenvoudiger lijkt me. Gewoon aan één kant beginnen:
  1. Hekdeel monteren aan sierpilaar
  2. Gat graven onder het beoogde paaltje
  3. Paaltje vastmaken, opschoren en waterpas zetten
  4. Snelbeton in het gat gieten en draadeinden in de beton aanbrengen en door de voet van het paaltje steken
  5. ...now we wait....
  6. En terug naar stap 1 voor het volgende segment
Het enige tricky gedeelte is dat de hekdelen zeer waarschijnlijk niet precies tussen de sierpalen zullen passen. Je zult de laatste dus moeten verzagen en nieuwe ogen aan (laten) maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
DexterDee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:50:
  4. Snelbeton in het gat gieten en draadeinden in de beton aanbrengen en door de voet van het paaltje steken
  5. ...now we wait....
Het enige tricky gedeelte is dat de hekdelen zeer waarschijnlijk niet precies tussen de sierpalen zullen passen. Je zult de laatste dus moeten verzagen en nieuwe ogen aan (laten) maken
Ja, precies!

Als je nog een draadje op hoogte en maat zet, zodat je die kan volgen, staat alles er in no time in.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik denk dat snelbeton ook verreweg de meest kosteneffectieve optie is. Een geschikte betonpoer kost al gauw 30 euro per stuk. Een zak snelbeton heb je voor iets meer dan 8 euro en draadeinde kost ook niet meer dan een paar euro.

Iemand opperde hierboven nog normaal beton, maar dan zul je iets van een bekisting en/of folie moeten gebruiken. Als je dat in de kale grond stort dan trekt al het water eruit en mislukt je beton. En het is wat ingewikkelder om te realiseren omdat je dan alle funderingen in één keer moet storten en alles waterpas moet staan vóór je de paaltjes erop monteert. Of je vult de gaten keer bij keer, maar dan ben je 3 weken onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

poertje eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:12
Wellicht een optie om lange draadeinden aan je voet te bouten, iets langer als de diepte van het gat. Dan kan je het hek eerst zetten en de draadeinden een stukje de grond in duwen. Als alles goed staat de gaten vullen met (snel) beton.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
DexterDee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:50:
  5. ...now we wait....
Lijkt mij inderdaad een heel goed plan! Wat betreft het bevestigen en inkorten van een hekdeel om tegen de sierpilaar te bevestigen; dit is geen probleem volgens mij. Het stuk wat normaliter van het hek bevestigd wordt op de paal is van binnen hol. Je schuift dan het hek als ware over de bevestiging van de paal en daar komt een bout doorheen.

Ik kan het hekwerk inkorten met een slijptol, nieuwe gaten erin boren en deze bevestigen tegen de sierpilaar met iets van een versterkingshoek en dit op elkaar bevestigen met een bout. Qua afstanden kom ik gelukkig goed uit zodat ik alleen hoef te slijpen op de tussenruimtes van het hek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Erwin_83 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:13:
Wellicht een optie om lange draadeinden aan je voet te bouten, iets langer als de diepte van het gat. Dan kan je het hek eerst zetten en de draadeinden een stukje de grond in duwen. Als alles goed staat de gaten vullen met (snel) beton.
Dat is op zich een slim idee! Maar je zou dan wel RVS draadeind moeten gebruiken. De normale variant (verzinkt staal) gaat uiteindelijk roesten in constant contact met (natte) grond en kan niet opdrogen zoals de bovenkant. En die roest kan door de beton naar boven zetten. Helaas is RVS draadeind heel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Ik heb behoorlijk bespaard op hekwerk nu (of buxusvervangers) dus er mag wel wat geld in gestoken worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:36
Ik heb wel eens een hek geplaatst ook met draadeinden in beton en onder de voetplaat van de paal eerst 4 moeren op de draadeinden, dan de paal met voetplaat en daar weer 4 moeren op.
Op deze manier kan je de paal heel makkelijk stellen door de moeren hoger/lager te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
DasNieNix schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
Ik heb wel eens een hek geplaatst ook met draadeinden in beton en onder de voetplaat van de paal eerst 4 moeren op de draadeinden, dan de paal met voetplaat en daar weer 4 moeren op.
Op deze manier kan je de paal heel makkelijk stellen door de moeren hoger/lager te draaien.
Dat sowieso, ik neem aan dat je per draadeind een moer boven en onder de voetplaat bedoelt en niet 4 moeren per draadeind.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
DasNieNix schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
Dat is een goed idee zeg! Ondertussen door alle reacties hier wel een prima plan van aanpak klaar liggen. Bedankt iedereen! _/-\o_ Dit weekend maar eens de spullen inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Voor de beeldvorming (internet foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfwt-fJTSHvdjZnXVPZoRGaWcHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dmRFr8VXxLLIJjE7MqGU1BMf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:36
Erwin_83 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Dat sowieso, ik neem aan dat je per draadeind een moer boven en onder de voetplaat bedoelt en niet 4 moeren per draadeind.
Inderdaad per draadeind 1 moer onder en 1 moer boven de plaat
Pagina: 1