Extra groepen door grijze mantelbuizen meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:11
In het vloerdeel van mijn meterkast zitten conform de norm netjes 2 grijze mantelbuis uiteinden van 50mm met daarin de CAI en Telecom bekabeling.

Voor de aanleg van 2 extra groepen voor zonnepanelen en een laadpaal zou ik (1 of 2) van deze mantelbuizen willen gebruiken om van de meterkast naar buitenshuis te komen. (Ik heb geen kruipruimte en meterkast grenst ook niet aan de voorgevel, een andere nette oplossing heeft veel meer klus impact)

Door gebruik van ymvk kabels en de dikte van de buis zou dit conform de nen1010 gewoon mogen bij een willekeurige enkele mantelbuis (dus veilig is het wel), maar in de meterkast gelden hier waarschijnlijk weer wat meer regels…

- De kleurcodering klopt zo bijvoorbeeld dan al niet meer (grijs is telecom/cai/laagspanning)
- Ziggo/KPN zal niet blij zijn als ze een keer hun kabels moeten vervangen, of bijvoorbeeld glasvezel bij willen leggen.

Mijn vraag… is verstandig om dit te doen? Of een absolute no-go?

Beste antwoord (via Mike_S op 07-01-2023 18:20)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Als ik mijn aannemer bij onze nieuwbouw mag geloven, dan zijn de richtlijnen van de leverancier vaak maar om iets op papier te hebben staan.

Als je ziet wat ze bij renovatie allemaal moeten doen omdat het nooit volgens de huidige richtlijnen is gemaakt.... Zo ook bij mijn vorige woning (jaren 50)... Coax wordt gewoon via de keldermuur naar binnen geboord en omhoog gebogen de meterkast in. Die zat echt niet in een mooie invoerbocht :)

Ik zou gewoon een kleinere mantelbuis in een van die twee mantelbuizen leggen en daar de kabel doorheen trekken. Wellicht is het dan niet volgens hun richtlijn, maar het is dan ook geen harde eis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Is nog steeds jouw meterkast. Kabels en apparatuur van liander/ ziggo of een andere leverancier zijn niet van jouw en mag je niet aanzitten. Dus als er een LEGE mantelbuis naar buiten gaat mag jij daar gewoon je kabels in gooien. Als je tzt glasvezel krijg is wel de kans heel groot dat ze hem niet gaan invoeren want alle aanbieders dienen hun eigen invoerbuis te hebben op hun eigen plekje.

Ik zelf heb een meterkast van voor de oorlog en daar zit helemaal niets conform de huidige regels en heb ik niet eens invoer ochten en ze hebben we twee jaar geleden mijn gas en elektra kabels / leidingen vervangen dus in de praktijk loopt het dan vaak wel weer los... Maja dat weet je pas achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Eventueel kun je een horizontaal gestuurde (grond)boring overwegen om vanaf (ik neem aan) de gevel naar de meterkast te boren. Is ook kosten- en arbeidsintensief, maar dan hoef je binnenshuis niet (veel) te slopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Als ik mijn aannemer bij onze nieuwbouw mag geloven, dan zijn de richtlijnen van de leverancier vaak maar om iets op papier te hebben staan.

Als je ziet wat ze bij renovatie allemaal moeten doen omdat het nooit volgens de huidige richtlijnen is gemaakt.... Zo ook bij mijn vorige woning (jaren 50)... Coax wordt gewoon via de keldermuur naar binnen geboord en omhoog gebogen de meterkast in. Die zat echt niet in een mooie invoerbocht :)

Ik zou gewoon een kleinere mantelbuis in een van die twee mantelbuizen leggen en daar de kabel doorheen trekken. Wellicht is het dan niet volgens hun richtlijn, maar het is dan ook geen harde eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan de gok nemen.. en als ze tzt wel gaan zeuren bied je aan om de kabel(s) die er NIET in horen er uit te halen?

en na dat ze uitgespeeld zijn met hun kabeltjes trek je ze er weer in..

ideaal is anders maar tja :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:11
Dank voor jullie reacties!
Ik ga het er gewoon op wagen… 2 ymvk kabels (1 per buis) en mocht er een instantie bij onderhoud over klagen, kan ik een inderdaad zoals SMSfreakie zegt even losmaken en tijdelijk terugtrekken… laat ik ze gewoon wat langer (een extra lusje) in de meterkast zodat ik ze zelfs een stukje kan inkorten om het opnieuw doorvoeren makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mike_S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:20:
Dank voor jullie reacties!
Ik ga het er gewoon op wagen… 2 ymvk kabels (1 per buis) en mocht er een instantie bij onderhoud over klagen, kan ik een inderdaad zoals SMSfreakie zegt even losmaken en tijdelijk terugtrekken… laat ik ze gewoon wat langer (een extra lusje) in de meterkast zodat ik ze zelfs een stukje kan inkorten om het opnieuw doorvoeren makkelijker te maken.
leg aan weerskanten even een lus...

404 Signature not found

Pagina: 1