Toon posts:

WT(WindowsToGo)Externe USB 3.0 ssd boot niet op usb3.0 poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gamer_Life
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-01 15:11
Mijn vraag:

Ik heb een WTG gemaakt met Windows 11 die draait op een Kingston ssd in een externe usb3.1 behuizing.
Ik heb een oude Acer aspire v3-771G hij boot op als ik hem aan de rechterkant in de usb 2.0 poort stop( wordt direct herkent tijdens bootup) maar als ik hem in 1 van de 2 usb3.0 stop ( die gewoon werken want mijn toetsenbord en muis werken gewoon tijdens bootup)aan de linkerkant dan staat hij niet eens in de bootup lijst (F12) en start die mijn gewone Windows 10 op van de interne ssd.
Uiteraard kan ik hem met usb2.0 gebruiken maar ik heb liever de snelheid van de 3.0 want die werkte 1 x en dat was echt een stuk sneller.

Ik heb hem gemaakt met Rufus (nieuwste versie) moet ik soms een instelling veranderen voor ik hem daarmee maak of is dit een bios probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- usb 3.1(of 3.0) behuizing.
- Kingston ssd 480gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik kreeg hem 1 x aan de praat door te switchen naar legacy bios toen nadat Rufus het foutmelding scherm liet zien dat dit een uefi instal was terug naar de bios en weer op uefi gezet en toen het bootmenu(F12) gestart en toen stond die er 1 x wel tussen maar daarna is dat niet meer gelukt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat het op te lossen is met instellingen in Rufus of de bios.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Die laptop is nog net van het tijdperk dat de USB 3 controller van andere makelij dan Intel zou kunnen zijn.
Van 3rd party USB controllers kon je destijds wel vaker niet opstarten.

I reject your reality and substitute my own

• Gamer_Life
nelizmastr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:29:
Die laptop is nog net van het tijdperk dat de USB 3 controller van andere makelij dan Intel zou kunnen zijn.
Van 3rd party USB controllers kon je destijds wel vaker niet opstarten.
Daar was ik al bang voor ;) toch bedankt voor je reactie.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:11
Ik dacht wel dat deze laptop ook de Intel USB3 chipset gebruikt.
Het kan ook wel aan de externe USB behuizing liggen?
Ik neem aan dat deze wel goed werkt vanuit Windows zelf?
Ik gebruik hier zelf ook een heel assortiment van USB2/3 SATA cases/adapters met SSD/HDD's voor WINPe/ISO's/Ventoy enz. :)
Waar ik dan soms tegenaan loop bij gebruik van USB3 is dat een adapter soms niet gezien wordt als boot device na een soft boot/reboot van de PC.
Alleen na volledige afsluiten (power off) is de USB3 interface dan wel zichtbaar in de bios als boot optie.
Heb je ook andere USB2/3 apparaten getest via de USB3 poorten of deze dan wel zichtbaar zijn in het boot menu?

• Gamer_Life
The_Doman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:23:
Ik dacht wel dat deze laptop ook de Intel USB3 chipset gebruikt.
Het kan ook wel aan de externe USB behuizing liggen?
Ik neem aan dat deze wel goed werkt vanuit Windows zelf?
Ik gebruik hier zelf ook een heel assortiment van USB2/3 SATA cases/adapters met SSD/HDD's voor WINPe/ISO's/Ventoy enz. :)
Waar ik dan soms tegenaan loop bij gebruik van USB3 is dat een adapter soms niet gezien wordt als boot device na een soft boot/reboot van de PC.
Alleen na volledige afsluiten (power off) is de USB3 interface dan wel zichtbaar in de bios als boot optie.
Heb je ook andere USB2/3 apparaten getest via de USB3 poorten of deze dan wel zichtbaar zijn in het boot menu?
Wat ik mij herinner is dat ik volgens mij via de usb3.0 poort wel een usb3.0 usb stick hebt gebruikt om Windows te installeren.
En de externe behuizing +ssd worden wel gezien en hij boot er vanaf als ik hem in een gewone usb 2.0 poort steek.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee