Toon posts:

Beoordeling offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-01 10:51
Beoordeling gevraagd
Ik heb 2 offertes van 1 installateur.

Eerste offerte was voor 13 panelen op schuin dak op het westen.
Tweede offerte bijna 4k duurder voor nog eens 4 panelen op de uitbouw van onze woonkamer op het zuiden.

Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11+ 395
Enphase IQ7A-72-2-INT
onderconstructie: Valk® pitched en Flatfix® Fusion
elektra: AC-DC bekabeling en MC4 connectoren
Solargroepsautomaat met Aardlekschakelaar / PV-verdeler
Offerte A
panelen: 13x Q Cells (395 Wp)
Totaal watt piek 5.135 Wp
Ex. btw prijs per Wp € 1,64
Omvormer 13 Enphase omvormer
Optimizers Geen optimizers
Investering ex. btw € 8.422,00
Investering inc. btw € 10.190,62
Verwachte opbrengst jaar 1: 4.235 kWh
Verwachte besparing jaar 1 bij 0,32/kWh: € 1.355,-
Verwachte opbrengst na 25 jaar: € 31.551,-
Terugverdientijd: 6 jaar en 5 maanden
Offerte B
Panelen 17x Q Cells (395 Wp)
Totaal watt piek 6.715 Wp
Ex. btw prijs per Wp € 1,83
Omvormer 17 Enphase omvormer
Investering ex. btw € 12.312,00
Investering inc. btw € 14.897,52
Verwachte opbrengst jaar 1: 5.585 kWh
Verwachte besparing jaar 1: € 1.787,-
Verwachte opbrengst na 25 jaar: € 41.608,-
Terugverdientijd 7 jaar en 4 maanden

Wat vinden jullie van deze offertes?
Wat is wijs?

De 4 extra panelen op de uitbouw kosten volgens mij €2,35 per watt piek.
En moeten ook nog eens in de vier jaar opzij voor schilderwerk, wat dan €600 zou kosten.
Dus zijn die wel rendabel?
Beschikbare (dak)ruimte
Ik wil sowieso panelen op het schuine dak op het westen. In de offerte staan er 13 ingetekend, maar ik vraag me af of die wel passen.
Daarnaast zouden er panelen op de uitbouw van de woonkamer passen. Dat is op het zuiden. Omdat ze daar landscape misschien net niet passen in de breedte, hebben ze er 4 portrait ingetekend.
Die op de uitbouw zullen eind van de middag de schaduw van een boom krijgen. En die op het schuine dak (in ieder geval de onderste rijen, schat ik) aan het eind van de middag schaduw van het huis van de buren.
Jaarverbruik
Wij verbruiken 5000 tot 6000 kWh per jaar. Ergens de komende jaren wil ik denk ik ook wel een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De groepenkast is 1-fase. Stedin zegt dat we 3-fasen hebben, ik denk dat de 3-fase is voorbereid tot in de meterkast, maar ze bij de oplevering van het huis niets met die 3 draadjes hebben gedaan. We hebben ook een kookgroep nu. En de hoofdzekering is 2 breed nu.

Graag jullie mening!

Jeroen

[Voor 58% gewijzigd door Activator726 op 06-01-2023 10:25]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Ja dat zijn 4 te dure panelen.

Die eerste offerte is denk ik niet extreem duur voor Enphase. Maar als je geen schaduw hebt kun je denk ik beter nog wat offertes proberen op te vragen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Heb je een foto van de meterkast? Ik vermoed dat je ook een enkelfase kWh meter hebt.

Is deze offerte inclusief aanpassen naar 3 fase?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik denk dat verder zoeken wellicht waarde heeft. Maar ook dat goed te beoordelen is het handig als we de situatie beter kennen: is die uitbouw zo extreem moeilijk?

Het af en opbouwen van een plat dak systeem lijkt vooral op Lego (technik) ;)

Dus je moet wel heel linkshandig zijn wil dat niet lukken. Zijn een paar dingen om rekening mee te houden, maar daar is weinig lastig aan.

Ennuh? Elke 4 jaar? Gebruik eens knappe verf… ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee