Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:02
Sinds een paar dagen nu geeft mijn TV ( uitvoering: Toshiba 43V5863DA Zwart (buitenlands model) ) geen beeld meer, wat natuurlijk een redelijk essentieël onderdeel is van een TV. Een paar dagen daarvoor de TV 'normaal' met de afstandsbediening uitgezet, ook geen problemen gemerkt van deze aard hiervoor, en nu blijft het zwart, ook geen opstartscherm meer...

Er zitten een Apple TV 4K en een Xbox 360 aangesloten via HDMI. De headphone out gaat naar mijn versterker om het geluid over de speakers te krijgen.

Als eerste geprobeerd de stekker uit en in te pluggen met intervallen variërend tussen de 10 seconden en 15 minuten, zonder verschil. Vervolgens de TV gewoon een hele poos 'aan' laten staan in de hoop dat 'ie beeld zou gaan geven, maar na een uur nog niks, helaas.

Na een Google zoekopdracht een (i.m.o.) waardeloos filmpje tegengekomen met de oplossingen; stekker eruit en erin, firmware updaten, wat lastig is zoinder beeld en anders Toshiba bellen...

Wat ik bijzonder vind is dat als ik via de Apple TV iets met geluid afspeel, ik het geluid wel hoor, maar dus geen beeld heb.

Is dit dan een kapotte backlight? Verder weet ik niet bijzonder veel van TV's...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als het defecte verlichting is, dan heb je nog wel gewoon geluid en als je een sterkte lamp op de televisie richt, zou je vaag nog wat beeld moeten kunnen zien.

Je hoort nog geluid, dus ik denk inderdaad defecte verlichting. Het kan ook de voeding van de verlichting zijn, maar waarschijnlijk de verlichting zelf: Het zijn vaak een hoop leds in serie geschakeld, één defecte led en het is afgelopen.

[ Voor 37% gewijzigd door dmantione op 05-01-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
dmantione schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:36:
Als het defecte verlichting is, dan heb je nog wel gewoon geluid en als je een sterkte lamp op de televisie richt, zou je vaag nog wat beeld moeten kunnen zien.

...
Zojuist geprobeerd met de zaklamp van de iPhone, dan zie ik nog geen beeld. Is dit sterk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Normaalgesproken wel ja. Nou ja, ik denk nog steeds dat de verlichting stuk is, maar om zeker te zijn zou je kunnen kijken of er nog spanning staat op de draden die naar de verlichting gaan. Dat is als je de televisie open maakt meestal vrij makkelijk te vinden: Vaak twee draden die van de voeding naar het paneel lopen. Mocht het toch de voeding zijn, dan kan is die soms nog wel eens eenvoudig te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Laatst wou ik dus de TV van de wand halen en de voeding controleren, maar voor de zekerheid testte ik hem nog even. Toen ging 'ie gewoon weer aan, maar sindsdien niet meer.

Enig idee wat dit kan verklaren?