grafische kaart krijgt geen voeding na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-01-2023
hallo allen,
ik ben vrij nieuw hier, maar weet dat er hier mensen zullen zijn die meer weten over dit probleem die ik nu heb met mijn nieuwe game pc dan dat ik doe. ik heb voor mijn verjaardag een bijna complete upgrade gekregen van mijn game pc.
de volgende componenten zijn toen vervangen:
de processor: intel core i9 12900k
de cpu kooler: be quiet pure rock 2 fx
het werkgeheugen: corsair ddr5 (32gb en 6000MHz)
het moederbord: asus prime z790-a wifi
behuising: be quiet silent base 802 window white midi tower b
daarnaast kwamen van mijn oude pc nog de voeding en grafische kaart erin.
deze zijn:

voeding: be quiet straight power 11 850w
grafische kaart: gigabyte geforce rtx 3060 Ti vision oc 8g

vanmorgen was de pc eindelijk klaar om voor het eerst geboot te worden, maar mijn beeldscherm pakte het signaal van de pc niet. na een paar keer opnieuw geprobeerd te hebben kwamen we erachter dat de grafische kaart geen voeding krijgt. we hebben daarna ook nog zonder geprobeerd, maar geen ander resultaat. alles licht wel op als we de stekker erin doen en de pc aanzetten. zelfs de bedrade toetsenbord met led licht springt aan.
alle raad is welkom.
hier is een lijstje met dingen die wij al geprobeerd hebben:
complete pc swap (pa heeft zelfde voeding en gpu als mij) alles werkte naar behoren, dus ligt niet aan de kabel of monitor.
voeding swap (mijn voeding in zijn pc) werkte ook, dus niks mis met de voeding.
gpu swap (mijn gpu in zijn pc) werkte, geen problemen.
aansluiting gewisseld (we dachten dat we sommige draadjes tussen voeding en onderdelen niet goed hadden geplaatst) niks bij veranderd.
beter aandrukken van aansluitingen (was mijn idee, misschien zaten ze te los) niks bij veranderd.
zelfde tests met mijn tv beeldscherm (nog een test om te kijken of het niet aan de kabel of mijn monitor lag) hetzelfde resultaat.
cpu en cpu kooler opnieuw geplaatst na pinnen gechecked te hebben, niks veranderd.
gedeelte tussen moederbord en grafische kaart gecheckt op vuil of onbekende kleine objecten, niks gevonden en geen verandering.
pa's gpu en voeding in mijn built, geen resultaat.
batterij eruit, ook geen resultaat.

ook zie ik steeds meer mensen over eventuele problemen met de cpu koeler, wat raden jullie aan? het liefst wel iets met led en wat in wit/staal kan.

[ Voor 5% gewijzigd door PJakobsen op 05-01-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 15:45
En je pa's GPU in jouw PC? Zou het alsnog aan je mobo kunnen liggen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
Stalensnuitje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:38:
En je pa's GPU in jouw PC? Zou het alsnog aan je mobo kunnen liggen misschien?
dat heeft ie dan weer niet geprobeerd, of hij moet het me niet verteld hebben. zal t straks eens voorstellen
en mijn pa heeft idd ook al een mailtje verstuurd naar asus, maar wou ook nog zelf kjken of er iets gadaan kan worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door PJakobsen op 05-01-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Zo kaal mogelijk buiten de behuizing testen op een stuk karton. Alleen moederbord, cpu, cpu koeler, 1 geheugenmodule en de voeding. Monitor aansluiten op het moederbord.

De Pure Rock 2 FX is veel te licht voor een 12900K trouwens. Die kan amper een 12600K koel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 14:12
Doe ook een bios reset of kijk naar de instellingen. Zat er voorheen een andere videokaart in?

Ik had een zwart scherm met mijn nieuwe 4090 FE. Moest de firmware upgraden en mijn Z690 bios upgraden. Maar dat had meer te maken met het feit dat de videokaart nieuwer was dan mijn moederbord. Heeft wel mijn probleem opgelost toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
Uszka schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:00:
Zo kaal mogelijk buiten de behuizing testen op een stuk karton. Alleen moederbord, cpu, cpu koeler, 1 geheugenmodule en de voeding. Monitor aansluiten op het moederbord.

De Pure Rock 2 FX is veel te licht voor een 12900K trouwens. Die kan amper een 12600K koel houden.
wij hebben via alternate de zelf pc samenstellen gedaan en die gaf geen problemen aan met alles, dus we zijn er op het moment van overtuigt dat we gewoon een slecht moederbord hebben gekregen. we kijken wel en anders gooi ik dar gewoon weer een upgrade tegen aan.
com2,1ghz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:06:
Doe ook een bios reset of kijk naar de instellingen. Zat er voorheen een andere videokaart in?

Ik had een zwart scherm met mijn nieuwe 4090 FE. Moest de firmware upgraden en mijn Z690 bios upgraden. Maar dat had meer te maken met het feit dat de videokaart nieuwer was dan mijn moederbord. Heeft wel mijn probleem opgelost toen.
de videokaart is hetzelfde gebleven, al het andere is juist het nieuwste. we gingen echt voor upgrade, maar het is meer een nachtmerrie dan een droom op het moment :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:54
deze koeler is trouwens wel erg mager voor deze 12900k:

be quiet pure rock 2 fx

Zou die sowieso aanpassen,deze is simwpelweg niet voldoende om die cpu koel te houden.
Deze gaat maar tot 150 watt,daar gaat een 12900k dik overheen:

100% belast gaat een 12900k makkelijk over de 200watt heen,dan weet je dat deze niet genoeg is.

[ Voor 53% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
PJakobsen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:42:
[...]

wij hebben via alternate de zelf pc samenstellen gedaan en die gaf geen problemen aan met alles, dus we zijn er op het moment van overtuigt dat we gewoon een slecht moederbord hebben gekregen. we kijken wel en anders gooi ik dar gewoon weer een upgrade tegen aan.
Maar je hebt het nog niet als zodanig getest dus een DOA is nog niet bevestigd.
Pagina: 1