Toon posts:

Advies over NAS vervangen. Welke en hoe zet ik data over?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-02 11:30
Ik heb momenteel een WD My Cloud Mirror 4 TB met 2xHDD ingesteld op Raid.

Ik overweg om mijn jas te vervangen omdat die al 10 jaar oud is en wordt niet meer door WD ondersteund.

Graag hoor ik advies over:

1. Kan ik mijn HDD gewoon overzetten in een nieuwe NAS met dezelfde Raid instellingen of is het raadzaam om de HDD ook te vervangen?

2. Indien ik de HDD vervang wat is beter HDD of SSD?

3. Hoe zet ik eventueel mijn data over?

4. Wat is een redelijk NAS voor thuis gebruik? Moet wel kunnen streamen naar mijn TV en ik wil bijvoorkeur bestanden op afstand kunnen benaderen? Budget is afhankelijk van functionaliteit maar liefst geef ik niet te veel uit.

Alle reacties

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je HDD ook 10 jaar oud zijn zou ik die ook vervangen. Voor een NAS is de snelheid van de HDD meestal niet zo belangrijk als op een PC dus ik zou voor HDD gaan (Veel TB voor hetzelfde geld als een kleinere SSD). Wat ondersteuning betreft kan ik Synology aanbevelen: mijn NAS van 10 jaar geleden wordt nog steeds ge-updated. Synology heeft een groot aantal te installeren apps o.a. ook streaming.

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-02 11:30
Dank voor je snelle reactie. Wat ik mis is hoe ik mijn data over kan zetten van mijn oude NAS

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nedish schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:46:
Dank voor je snelle reactie. Wat ik mis is hoe ik mijn data over kan zetten van mijn oude NAS
Die zou je door middel van rsync kunnen overzetten (als je oude nas dat ondersteunt). Dus de nieuwe NAS voorzien van nieuwe disken en dan van nas naar nas kopieren.

Je kan deze huidige disken volgens mij niet zomaar in de synology plaatsen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10
Nedish schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:46:
Copy-paste van NAS A naar nieuwe NAS B, of denk ik nu te simpel? :9

Je huidige disk zou ik als afgeschreven beschouwen. 10 jaar is relatief lang in HDD land.

SSD's zou ik persoonlijk niet aan beginnen voor de opslag. Indien de NAS ondersteuning bied voor SSD caching kan ik dan wel weer aanraden er eentje in te prikken. Maar dat hoeft dan (naast de HDD's) geen grote te zijn.

[Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 05-01-2023 16:02]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Copy paste is inderdaad te simpel :)

Kost eeuwen tijd, en als er iets fout loopt moet je handmatig gaan zoeken. Rsync is direct van nas naar nas en werkt prettiger.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nedish schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:26:
Ik heb momenteel een WD My Cloud Mirror 4 TB met 2xHDD ingesteld op Raid.

Ik overweg om mijn jas te vervangen omdat die al 10 jaar oud is en wordt niet meer door WD ondersteund.

Graag hoor ik advies over:

1. Kan ik mijn HDD gewoon overzetten in een nieuwe NAS met dezelfde Raid instellingen of is het raadzaam om de HDD ook te vervangen?

2. Indien ik de HDD vervang wat is beter HDD of SSD?

3. Hoe zet ik eventueel mijn data over?

4. Wat is een redelijk NAS voor thuis gebruik? Moet wel kunnen streamen naar mijn TV en ik wil bijvoorkeur bestanden op afstand kunnen benaderen? Budget is afhankelijk van functionaliteit maar liefst geef ik niet te veel uit.
1. Nee, vervangen.
2. HDD voor een NAS, zoals bijvoorbeeld WD RED (CMR / Plus) categorie: Interne harde schijven
3. Aangezien je maar 4TB hebt zou ik het gewoon handmatig overzetten of gewoon via de browser interface
4. Synology uit de + serie. (220+, 420+, 720+, 920+) afhankelijk van hoeveel opslag en performance je wilt.

Streamen kan je makkeiljk met bijvoorbeeld Plex Media Sever, op afstand benaderen via QuickConnect en Synology Apps zoals Drive, File etc. De 220+ en 420+ zijn prima instapmodellen, wil je toch ook al snel met zaken als Docker gaan werken dan zou ik eerder voor de 720 of 920 gaan.

Denk ook goed na over een backup strategie, wat als je huis afbrand of alles wordt gestolen?
Oplossing > gebruik maken van bijvoorbeeld de ingebouwde (betaalde) Cloud opties.

[Voor 37% gewijzigd door Greatsword op 05-01-2023 18:26]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:17
Wat ik altijd doe (je hebt vast nog wel ergens een oude HDD rondslingeren) is alles daarnaartoe copyen middels USB en dan op de nieuwe zetten. Je laat de bron onbelast en onaangesproken tijdens de kopie en hebt meteen een extra fysieke backup als je toch ergens een foutje maakt. Kan Synology ook van harte aanbevelen, gebruik ze al naar volle tevredenheid sinds 2006.

Het genoemde Rsync is ook een goede optie.

Of een restore van een backup met de nieuwe nas als target

Of een handmatige kopie

Het werkt allemaal.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee