Toon posts:

Loskrijgen slotbout citroen C4 coupé.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roadtonowhere
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-01 12:13
Beste mensen,
Heeft iemand ervaring met het loskrijgen van de slotbout (anti-diefstalbout) bij een citroën C4 coupé uit 2004?
(dit ivm het wisselen van de remblokken)
Het betreft een bout die origineel met een speciale 'sleutel' losgemaakt moet worden. Echter is deze sleutel niet meer aanwezig.
Diverse citroën-dealers gebeld, maar die geven aan dat dit alleen losgeboord kan worden.
Dus heb ik de boormachine erbij genomen, speciaal 3 maten bosch metaalboren gekocht en een poging gewaagd. Maar, tot mijn verbazing kom ik er niet in. De bout is blijkbaar zo hard dat de boor er gewoon niet doorheen komt. Vreemd, want op diverse youtube filmpjes zie je het gebeuren alsof het een piece of cake is.

heeft iemand hier ervaring mee? suggesties?
Alvast mijn dank...

Alle reacties

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
Moer er op lassen en losdraaien.

• Roadtonowhere
Teddy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:56:
Moer er op lassen en losdraaien.
Ik heb geen lasapparatuur...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:57

de Peer

under peer review

Moer er op laten lassen en losdraaien.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:13
Sleuf erin slijpen en grote platkop schroevendraaier erin.
Je zal wel een grote hefboomwerking nodig hebben, dat is je volgende uitdaging.
Beter koop je een platkop bitje wat je met een verlengstuk (ratelsleutel oid) kan gebruiken.

[Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2023 15:06]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-02 18:31

MLLL

Palm Treo 650

HugoBoss1985 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Sleuf erin slijpen en grote platkop schroevendraaier erin.
Je zal wel een grote hefboomwerking nodig hebben, dat is je volgende uitdaging.
Beter koop je een platkop bitje wat je met een verlengstuk (ratelsleutel oid) kan gebruiken.
Dat slijpen zal niet gemakkelijk gaan aangezien de bout nogal verdiept in de velg ligt.

Je kunt ook naar een grote universele garage gaan , die hebben vaak allerhande soorten van dit soort doppen. Wie weet zit er de goede bij

• HugoBoss1985
MLLL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Dat slijpen zal niet gemakkelijk gaan aangezien de bout nogal verdiept in de velg ligt.

Je kunt ook naar een grote universele garage gaan , die hebben vaak allerhande soorten van dit soort doppen. Wie weet zit er de goede bij
Je wilt uiteraard de velg niet raken (wellicht met een dremel werken)... net zoals dat je de velg en de band moet beschermen tegen las spatten wanneer je daar gaat lassen.

Je laatste advies is het beste, alvorens te gaan "kloten".

@Roadtonowhere Je hebt dus waarschijnlijk speciale boren nodig voor hard metaal, en/of meer kracht :P

[Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2023 15:15]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 14:51
Hier zijn speciale sets voor zoals deze : https://www.hbm-machines....q0Zdo4HhuDpRoCdPcQAvD_BwE

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 22:19
Een dop die net iets te klein is erop hameren?

Er zijn ook "opvreet" doppen die ervoor gemaakt zijn, maar als je deze nog moet aanschaffen kun je beter naar een garage gaan. Gewoon even rondbellen naar de garage's die wat oudere auto's vaker zien (dus niet de dealer).

• HugoBoss1985
Timorad schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:15:

Er zijn ook "opvreet" doppen die ervoor gemaakt zijn, maar als je deze nog moet aanschaffen kun je beter naar een garage gaan. Gewoon even rondbellen naar de garage's die wat oudere auto's vaker zien (dus niet de dealer).
Dat is ook een goede en interessante.
Als de dop harder is dan bout dan kan dat.
Ik doe dat wel eens met vernaggelde inbus bouten, dan ram ik er een torx in ;)

• Roadtonowhere
Timorad schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:15:

Vergeten te melden inderdaad. Ik heb geprobeerd om er een wat kleinere dop(pen) op te hameren. De eerste brak af...de tweede kreeg ik er niet voldoende op. (echt flink staan hameren 8)7 )

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39
Bel even een lokale bandenboer. Die hebben vaak een hele set doppen om dit los te krijgen.

• Roadtonowhere
Heb je hier ervaring mee?
Weet je zo of deze de-montagedoppen er links- of rechtsdraaiend opgeschroeft moeten worden?
m.a.w. Wanneer je de dop erop schroeft/draait...kom je dan vanzelf tot het moment dat je de moer eruit kan draaien?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 14:51
Geen ervaring met wielmoeren, wel met kleinere variant ervan. Ze zijn speciaal gemaakt om los te draaien, ze vreten zich vast in de bout, waarna je ze los kunt draaien.

Maar ik zou idd gewoon even naar Profile ofzo gaan, die hebben vast zo'n setje.

(Je moet trouwens ook nog nieuwe bouten regelen voordat je dat doet..)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:55
Deze set wellicht?
Heb je gelijk vervanging voor de bout die je aan het slopen bent ;-)
En anders hebben ze er nog veel meer met even zoeken.

https://www.originalcarpa...lotbouten-1612616480-4313

• Roadtonowhere
Dieks77 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:07:
Deze set wellicht?
Heb je gelijk vervanging voor de bout die je aan het slopen bent ;-)
En anders hebben ze er nog veel meer met even zoeken.

https://www.originalcarpa...lotbouten-1612616480-4313
Dit is de set die ik in eerste instantie had gekocht, maar helaas niet de juiste. Bij nader informeren vernam ik dat elke auto een eigen (authentiek) sleutel krijgt die alleen bij die auto past.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 14:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Die anti diefstal moeren zijn zwaar klote... Deze laten verwijderen bij bandenboer, kost je €25 of zo en dan normale laten terugzetten. Bij mijn BMWs sloopten de banden boer ze door de ster half kaal te draaien zodat ik zelf ook niks meer kon wisselen.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:55
Roadtonowhere schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Dit is de set die ik in eerste instantie had gekocht, maar helaas niet de juiste. Bij nader informeren vernam ik dat elke auto een eigen (authentiek) sleutel krijgt die alleen bij die auto past.
Ah, unieke pin layout, dus echt een totale vervang-set.
Dan denk ik dat als enige overblijft die speciale set die @MEN-O noemt.
Die zijn in principe voor een impact bedoeld en draaien zich vast in de kop met een tegengesteld schroefdraad mechanisme.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik zou toch eens een paar dealers langs rijden en kijken of er niet een auto staat met matching sleutelbout..
Toen ik dealers belde was het ook van 'kan niet de sleutel is uniek' maar uiteindelijk lukte het prima.. met de sleutelbout van een auto die toevallig daar net een beurt kreeg :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Anders heb je ook nog wat van dit soort dingen:
https://www.amazon.co.uk/...es-Spinning/dp/B0BN66ZLPY

Maar de bout eroplassen is dan goedkoper :)

<edit> die van @MEN-O is goedkoper :)

[Voor 11% gewijzigd door ToolkiT op 05-01-2023 21:02]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
Dop eroverheen gaat meestal wel mits je de juiste hardheid hebt, gebruikte vroeger meestal van die 12 kant doppen ervoor. Wat je ook kan proberen is een dunne puntbeitel in een van die gaatjes en dan losslaan voorzichtig met een moker. Wel eerst de rest vd bouten wat losdraaien zodat de spanning eraf is.

Deze zijn wel in kleinere maten te verkrijgen en lijken mij ook meer grip te hebben, je zou die bout ff op kunnen meten met een schuifmaat en de juiste dop bestellen. https://www.amazon.nl/BGS...gid=pla-548267140766&th=1 en dan voorzichtig losdraaien zonder dat het afbreekt.

[Voor 46% gewijzigd door Toerq op 05-01-2023 23:17]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
Ff gekeken maar de kleinste is 17mm denk dat dat niet gaat passen op die slotbout, de rand buitenom daar past die dop zoiezo niet overheen en bij sommige sloten draait die mee om losdraaien te voorkomen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Lezen...

[Voor 218% gewijzigd door WEBGAMING op 05-01-2023 23:09]

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik denk dat je goed hebt gekeken hoor, maar weet je zeker dat hij niet ergens bij de krik set ligt? Soms kijken mensen er overheen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik had dit probleem bij mijn Peugeot ook. Zelfde type slotbout. Dealer geeft aan dat het niet kan, maar de plaatselijke kleine zelfstandige bandentoko, die heeft wel iets waar het mee werkt. In mijn geval niet de juiste adapter, maar met grof geweld kwam het ding toch gewoon los.

Maar goed, de tip van de plaatselijke bandentoko is al een paar keer gemeld en daar wordt door TS niet op gereageerd...

Punctuality is the politeness of kings

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:28
dreamscape schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:30:

Maar goed, de tip van de plaatselijke bandentoko is al een paar keer gemeld en daar wordt door TS niet op gereageerd...
ja vind ik ook vreemd die gasten hebben daar gewoon een adapter liggen om ze eraf te halen maar goed denk dat TS liever met boormachine en een slijptol aan de gang gaat

tip van flip bel ff wat autosloperijen die hebben die adapters ook wel op een schapje liggen voor weinig

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Slotbouten moet je weg gooien, niemand gaat velgen jatten van een 18 jaar oude Citroën. Bij mijn Coupe (die afgelopen december 18 is geworden) heb ik direct bij aanschaf de slotbouten laten vervangen voor normale.

Ik heb het destijds bij de dealer laten doen dacht ik, volgens mij zijn die ook uitgeboord.

• Roadtonowhere
Update:
Vandaag bij euromaster geweest die zeer behulpzaam aan de slag gingen. Eerst geprobeerd met adapter maar daarmee brak gelijk de kop van de bout af. Hij heeft toen geprobeerd er een moer op te lassen, maar...helaas, ook deze brak twee maal af. Kosten: geen!! Toffe Euromaster!!

kreeg de tip om naar professioneel lasbedrijf te gaan die betere las kan toepassen. Het wordt dat of toch uitboren.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de kop van de bout er af.. kan je het wiel nu inmiddels wel afnemen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 20:23
laten doen...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee