NVME SSD en boot in BIOS: hoe krijg ik dit goed ingeregeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-06 09:33
Oké, ik ben een behoorlijke n00b en vind het al heel wat dat ik zelf aan mijn pc aan het sleutelen ben. Voor mijn probleem heb ik al het nodige aan zoekwerk gedaan in zowel Google als dit forum, maar ik kom ofwel niks tegen wat echt op mijn probleem slaat, ofwel zie ik zulke technische termen tegen dat ik niet snap of dit hier op slaat.

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende: ik heb een Kingston NV2 sTB NVMe aangeschaft om meer (en meer solide) opslagruimte te creëren op mijn pc. Alleen, wanneer ik de SSD in de poort heb gestoken, wil het opstarten niet meer lukken, waarbij ik tegen het volgende aan loop:

- De pc wil kennelijk de NVMe als opstartschijf pakken, in plaats van de oorspronkelijke Samsung 870 EVO
- Als ik in de BIOS de volgorde van booten wil aanpassen, staat de oorspronkelijke schijf er niet bij
- Ik kan de oorspronkelijke schijf (P3 zie ik er voor staan) niet toevoegen

Op de een of andere manier worden vooral een USB-poort en de DVD-speler als eerste geselecteerd door het systeem en ik kom er zelfs niet verder mee als ik de oude harddisks loskoppel, wat een van de adviezen is die ik heb gevonden.

Moet ik ook de USB-poorten loskoppelen, en de DVD-speler? Kan het te maken hebben met P3?

Dat P0 t/m P3 snap ik ook niet helemaal en daar kan ik ook niet echt nuttige informatie over vinden. Is dat een soort hiërarchische volgorde voor de harde schijven? Zou het nut hebben om die volgorde te veranderen en heeft dat dan te maken met de volgorde van de aansluitingen op de kabel in de pc?

En als ik de schijven met elkaar verwissel, kan dat kwaad omdat de pc die volgorde dan niet meer herkent?

Specs zijn waarschijnlijk ook handig:

- AMD Ryzen 5 1500X
- Gigabyte AB350M-D3H
- Windows Home 10

Verder heb ik onlangs een INNO3D GeForce GTX 1660 Twin X2 geplaatst (voor wat het waard is).

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat mijn pc ofwel standaard die Samsung 870 EVO pakt voor het opstarten, dan wel dat ik die in de BIOS kan selecteren?

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is en dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:14
in welke SATA ssd,heb is maar zo mogelijk dat doordat je die nvme erin hebt gezet,de sata wat die Samsung aan zit niet meer gebruikt kan worden.

En dan moet je dus de kabel van de Samsung in een andere SATA poort doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:17
Waarschijnlijk moet je SATA Kabel verzetten op je moederbord.
In de handleiding staat dat niet alle SATA poorten werken als M.2 in gebruik is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZR0orTP6KzcoYREpm12yPq2brUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YR8h3oH5ZtcbmSrivxNtDIJz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Brian95 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:54:
Waarschijnlijk moet je SATA Kabel verzetten op je moederbord.
In de handleiding staat dat niet alle SATA poorten werken als M.2 in gebruik is
[Afbeelding]
Kijk, hier heb ik wat aan. Ik ga er in duiken en kijken of me dat lukt (ben per slot van rekening een n00b :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
enige wat je moet dus is dus niet ASATA 3.0 en ASATA 3.1 te gebruiken.

staat in het boekje wel dat zijn en die dan over zijn kan je prima gebruiken.

En als ik het zo lees zijn dat ook niet de sata poorten die je wilt gebruiken,dus komt goed uit,lol

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
Dank allen, het is gelukt.

De SSD met Windows was aangesloten op een ASATA-poort en er was nog een oude SSD van 120 GB die leeg was en niet gebruikt werd die op een van de SATA-poorten zat. Die oude heb ik er uit gehaald en ik heb de SSD met Windows (was geen Samsung EVO trouwens, maar een Crucial, voor wat het waard is) op de plek van de oude 120 GB SSD gezet.

De NVMe zit er nu in en ik moest wel even in de BIOS de boel instellen, en nu werkt het. Volgens wordt is de nieuwe schijf nog niet herkend, maar volgens mij zag ik ook ergens dat die schijf nog geformatteerd moet worden, daar ga ik nu in duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
ja die moet je in:

computerbeheer(invullen bij start)---->opslag---->schijfbeheer--->eenvoudig volume aanmaken

nog formateren/ nieuw volume aanmaken

[ Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
freaky35 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:07:
ja die moet je in:

computerbeheer(invullen bij start)---->opslag---->schijfbeheer--->eenvoudig volume aanmaken

nog formateren/ nieuw volume aanmaken
Dank je. Dat had ik online zelf ook al gevonden. Doe wel eerst mijn best om het zelf uit te zoeken 😊.
Pagina: 1