Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 08:27
Hoi,

Ik heb een passief gekoelde Akasa Euler S (zonder fan)
  • GIGABYTE GA-H81TN-moederbord
  • Intel i5 4590T CPU
  • Kingston SSDNow mS200 120GB (SMS200S3120G) mSATA SSD
  • Cruciaal Ballistix Sport 4 GB (BLS4G3N169ES4) RAM
  • Windows 10
Ik gebruik dit systeem ongeveer een jaar zonder problemen maar een tijdje terug kreeg ik een blauw scherm en het systeem crashte maar starte daarna zonder problemen op.
Ik maakte me een beetje zorgen en installeerde CPUID om de systeem temperaturen tijdens streaming en licht gamen te volgen.
De resultaten:
De CPU schommelde rond een acceptabele 40-60°C
De SSD bereikte temperaturen tot 70°C! (70 is de gebruikslimiet volgens de specificaties van de fabrikant)
Het RAM-geheugen bereikte zelfs 80°C!

In de task manager waren de belastingen als volgt:
CPU was stabiel rond 40%.
RAM was stabiel rond 60%
SSD varieerde tussen 30 and 70%

De behuizing wordt warm maar niet heet.

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden of aan kan doen. Ik heb overwogen om koelblokjes op de RAM en SSD te proberen maar ik vraag me af of dat een verschil zal maken in een passieve behuizing.

Enig advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah, het is een afgesloten kast waar intern de lucht dus nauwelijks zal bewegen, waarbij de kast zelf dienst doet als heatsink voor de CPU.

Vanbinnen zal het dus langzaam een oventje worden. Ik betwijfel of je dit probleem zal kunnen oplossen zonder een blazer op de behuizing te zetten of de behuizing in z'n geheel te vervangen met iets wat wel voorziet in frisse lucht.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
D4NG3R schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:08:
Tjah, het is een afgesloten kast waar intern de lucht dus nauwelijks zal bewegen, waarbij de kast zelf dienst doet als heatsink voor de CPU.

Vanbinnen zal het dus langzaam een oventje worden. Ik betwijfel of je dit probleem zal kunnen oplossen zonder een blazer op de behuizing te zetten of de behuizing in z'n geheel te vervangen met iets wat wel voorziet in frisse lucht.
Ik heb er nog niet overna gedacht of het mogelijk is maar aangezien de SSD en RAM plat op het mobo liggen is het mogelijk om een koperen blokje tussen de chip en de behuizing te maken die warmte van de SSD en RAM chips naar de behuizing overdraagt, zou dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Wellicht, maar de vraag is of dat netjes opgelost kan worden zonder de boel te beschadigen? Er zal in ieder geval geen hapklare oplossing voor zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 05-01-2023 13:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wordt de kast aan de buitenkant wel warm?

Ik las dat de temps variëren in positie van de case:

https://www.hwcooling.net...-70-w-of-heat-go-ahead/4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Wat is de moederbord temperatuur want dat mis ik in het verhaal.
En hoe kun je gamen of licht kantoorwerk met 4GB ram daarmee overbelast je het systeem.

Minimaal 8gb is vandaag de dag echt wel nodig bij Windows 10 want op deze manier gaat je SSD helemaal naar de kloten en niet zo gek dat die overhit raakt net als je ram.

Je ram en SSD zijn continue aan swappen vanwege tekort aan geheugen, zelfs in die tijd was 8gb ram al de norm.

Windows taakbeheer laat ram gebruik helemaal niet goed zien, als er tekort is gaat Windows compressie en de pagefile aanspreken waardoor het lijkt alsof er 60% in gebruik is.

[ Voor 108% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2023 18:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:23

Tazzios

..

Je kan je focussen op die temperaturen maar of je crash gerelateerd is aan de temperaturen is nog steeds onbekend. Je vertelt niet eens de foutmelding of wanneer/waarbij de crash gebeurde en of het nu vaker gebeurd.

Indien je SSD bij 70 graden gaat throttelen is hij alleen wat langzamer.

Een koelblok zonder airflow doet niet zoveel, 1 langzame fan echter al een wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
NAND (in een SSD) verliest bij hogere temperaturen veel sneller electronen dan bij lagere temperatuur.
Daar krijg je op de lange duur data verlies van.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik heb net zo’n ding afgeschreven, ook een akasa euler met een soortgelijk moederbordje. Zelfde euvel, het hele ding werd veel te warm door de hele behuizing en dan kan je afvoeren wat je wil naar een hete behuizing maar dat heeft geen zin. Wanneer windows 10 ging updaten haalde ik een coolpack die normaal bestemd is voor enkelverzwikkingen uit de vriezer en dan liep die niet vast, in 15 minuten was wel die hele coolpack ontdooit. Uiteindelijk is er van binnen toch iets kapot gegaan en begon de pc regelmatig vast te lopen.

Voor de SSD kan je nog een extra heatsink eromheen zetten, maar ik heb de hele mini pc afgeschreven en ben overgestapt op een intel nuc 8i7 in een Akasa Turing behuizing met Windows 11. Die wordt zeker niet te warm. Denk dat doormodderen met dat oude processor en moederbord niet echt veel zin heeft, sowieso zal iedereen binnenkort moeten overstappen op windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Of Linux ;)

https://silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=68226

Het blok zit vast aan de case, daar zou wat koelpasta tussen kunnen? En een fan op de case richten, helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Je zou inderdaad kunnen proberen om kleine heatsinks op de chips van de ssd en geheugen te maken als dat past. Maar als het binnenin gewoon heel heet word, zal dat ook niet echt helpen.

Best wel bijzonder dat dat ding echt gewoon 0 ventilatie heeft. Een roostertje of een paar gaatjes zou voor zo iets echt heel veel kunnen schelen. Want zelfs bij weinig en/of simpel gebruik, gaat het op een gegeven moment gewoon veel te heet worden in het kastje.

Denk dat dat ook de enige echte oplossing is, iets van ventilatie creëren. Maar om dat netjes voor elkaar te krijgen is natuurlijk niet zo simpel.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 05-01-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
WEBGAMING schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:05:

Denk dat dat ook de enige echte oplossing is, iets van ventilatie creëren. Maar om dat netjes voor elkaar te krijgen is natuurlijk niet zo simpel.
Je zou de wifi antennes weg kunnen laten en de beschermdopjes eraf kunnen halen. Daarbij is het niet zo moeilijk om een paar gaatjes aan de achterkant bij te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
aljooge schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Je zou de wifi antennes weg kunnen laten en de beschermdopjes eraf kunnen halen. Daarbij is het niet zo moeilijk om een paar gaatjes aan de achterkant bij te boren.
De mooie zwarte afwerking netjes houden zal niet heel makkelijk zijn, en de gaten worden dan ook gewoon blank. Of je moet het gaan lakken oid.

Het doen is niet het probleem, het netjes afwerken is wel een uitdaging. Dat bedoelde ik. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 05-01-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
Allen bedankt voor de Tips,
Ik denk dat geleidings blokjes tussen de behuizing en de SSD en RAM chips erg lastig wordt.
Ik ga een RAM upgrade overwegen om de SSD minder te belasten, in de hoop dat dit de SSD temp verlaagt. Ik ga een ventilator aan de buitenzijde tijdens gamen proberen en ik ga kijken of ik een 40mm fan in de behuizing kwijt kan.
Ik ga ondertussen ook naar alternatieve systemen kijken.
SVMartin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:02:
Wordt de kast aan de buitenkant wel warm?

Ik las dat de temps variëren in positie van de case:

https://www.hwcooling.net...-70-w-of-heat-go-ahead/4/
Ja de buitenkant wordt wel warm en ik heb het voornemen om de case uiteindelijk rechtop achter de monitor te plaatsen.
mr_evil08 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:10:
Wat is de moederbord temperatuur want dat mis ik in het verhaal.

Minimaal 8gb is vandaag de dag echt wel nodig bij Windows 10 want op deze manier gaat je SSD helemaal naar de kloten en niet zo gek dat die overhit raakt net als je ram.
Goeie tip, ik ga een groter RAM setje bestellen. De MOBO temp volgt de CPU ongeveer. Die wordt niet gek warm.
Tazzios schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:22:
Je vertelt niet eens de foutmelding of wanneer/waarbij de crash gebeurde en of het nu vaker gebeurd.

Een koelblok zonder airflow doet niet zoveel, 1 langzame fan echter al een wereld van verschil maken.
Ik heb een poging gedaan om de foutmelding van de crash te achterhalen maar ik kon niks vinden, en de crash is niet vaker gebeurd.
aljooge schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:39:
Ben overgestapt op een intel nuc 8i7 in een Akasa Turing behuizing met Windows 11. Die wordt zeker niet te warm.
Ik ben me al een poosje aan het orienteren naar een upgrade maar met NUC's wordt het of heel duur als je echt een vooruitgang wilt maken, of betaalbaar en weinig performance vooruitgang, of je zit weer met ventilatoren. Ik heb vandaag Akasa gemaild met de vraag of ze ook een Socket 1700 upgrade kit gaan maken voor de euler S. Maar dat lost het warmte probleem niet op.
WEBGAMING schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:05:
Best wel bijzonder dat dat ding echt gewoon 0 ventilatie heeft. Een roostertje of een paar gaatjes zou voor zo iets echt heel veel kunnen schelen.
Nou ik zie dat er tussen de finnen toch openingen zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TES-yr3OHXG3Uk64D7dVsvflyu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4S41IjGwZ7SrcdsrYfwjDcA.jpg?f=fotoalbum_large
Bedankt voor de link, erg interessant.

[ Voor 80% gewijzigd door Pino Blauw op 06-01-2023 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
@Pino Blauw Let op dat je niet teveel gaat investeren want dan kan je beter afvragen of een nieuwe pc een betere optie is.

En bedenk wel deze machines zijn niet echt gemaakt om op te gamen.
Je kan ze kortstondig belasten maar niet langdurig, het zijn office pc,s.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2023 09:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
ik ga kijken of ik een 40mm fan in de behuizing kwijt kan.

Dat is rondpompen van warmte. Kan een klein beetje schelen omdat de hitte zich verspreid, maar mooiste is natuurlijk een grote heel langzaam draaiende fan die naar buiten blaast. Alhoewel ik denk dat als je ventilatieopeningen onder en boven hebt (met montage achter je scherm) je ook al wat airflow krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Roostertje in ieder geval naar boven hangen, zodat de warme lucht wat kan ontsnappen. Als dat niet genoeg is daar een kleine ventilator installeren, maar zo'n klein ventilatortje gaat al snel geluid maken, doet het doel van het kastje natuurlijk een beetje teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Ik heb in mijn kleine inter-tech kastje zelf een klein noctua ventilatortje geknutseld met wat dubbelzijdig plakband voor de ssd.

Het totale vermogen van ram en ssd’s is laag, heeft weinig flow nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
jeroen3 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:08:
Ik heb in mijn kleine inter-tech kastje zelf een klein noctua ventilatortje geknutseld met wat dubbelzijdig plakband voor de ssd.

Het totale vermogen van ram en ssd’s is laag, heeft weinig flow nodig.
Hoe ervaar je de geluidsproductie van die fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
WEBGAMING schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:05:
Roostertje in ieder geval naar boven hangen, zodat de warme lucht wat kan ontsnappen. Als dat niet genoeg is daar een kleine ventilator installeren, maar zo'n klein ventilatortje gaat al snel geluid maken, doet het doel van het kastje natuurlijk een beetje teniet.
Nou ik zie dat die mini ventilatoren minder vermogen trekken dan wat een usb poort mag leveren dus ik zou ook een fan aan de buitenkant voor het gat kunnen zetten als ik ga gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Pino Blauw schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Hoe ervaar je de geluidsproductie van die fan?
De 14,9 dB hoor je dus niet. Het is geen blowymatron, haha.
De fan op de NH-L9a maakt bijna meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
Oke ik heb een oplossing.
Een Noctua NF-A4 10x40 PWM past met een beetje dremelen in de behuizing voor de ventilatie opening en heeft de SSD temperatuur verminderd van 70 naar 60°. De temperatuur van het geheugen blijft onverminderd hoog.
Ik heb de Fan aangesloten op de sys_fan header en draait bij idle ongeveer 1200RPM in is normaliter onhoorbaar, in absolute stilte kun je heel zacht een accent van een ventilator horen. Bij belasting draait hij ongeveer 2000 rpm en is hij uiteraard hoorbaar. Ik was van plan de fan met het programma "Speedfan" helemaal uit te schakelen bij idle maar ga dit toch niet doen omdat de fan zo stil is. Ik overweeg Speedfan wel te gaan gebruiken om de fan aan te sturen op basis van de geheugen temperatuur zodat hij sneller reageert en sneller draait bij hoge belasting.
Ik ben ook van plan een nieuw 8gb geheugen setje te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwKMu2v5KQZH8tD5czq-7HE7Kak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLxAmfyqDQ8T8FggMd0D6m48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvr8x_-e0SdwsV6_9EB2P2ib3Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vrEwHP4A5B66M71KUHIe0RH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0zezv_ceZmWrm0heqpjCVO-RCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G5SyfHHy7O8I5d5TMBllVeg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPxHfJqbgWpilagpqa7VlB1e1lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucCYJQLRkNPy4VtOtDkKWfzG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Top!

Ik ben benieuwd wat het geheugen doet.

En zou je eens kunnen testen wat er gebeurd wanneer je de fan als intake gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
SVMartin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
En zou je eens kunnen testen wat er gebeurd wanneer je de fan als intake gebruikt?
Ik begrijp je suggestie niet, wat er gebeurt als ik de fan omdraai? Hij zuigt/blaast nu lucht de behuizing in volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad de fan omdraaien zodat hij de andere kant op blaast. Ik had aangenomen dat hij nu naar buiten blaast. Omdat je bij een gewone desktop eigenlijk altijd een ingaande en een uitgaande hebt, maar jij 1 fan gebruikt is het altijd even de moeite waard om te testen wat het effect is als je hem om draait.
Pagina: 1