Polymeerlijm zoals bvb tec7 zal ook wel ok zijn. 2 componenten lijkt mij persoonlijk overkill. Een dot lijm aan het uiteinde van het metaal spuiten en bij het overschuiven zal zich dat dan overal mooi verspreiden.
Dat is toch de theorie
Dat is toch de theorie
Dank voor de tips! Dit weekend een tripje naar de bouwmarkt.
zoiets zou ik ervoor gebruiken https://www.toolstation.n...ponenten-epoxylijm/p57353 of een van deze https://www.toolstation.n...en-tapes/epoxylijmen/c449 zie nu pas dat het geen metaal op metaal is
[ Voor 36% gewijzigd door Toerq op 05-01-2023 22:16 ]
Ik zie dat het metalen deel nogal roestig is. Dan zou ik in ieder geval het roest voor het lijmen verwijderen met een metal de-coroder, daarna licht schuren. Het bakelieten deel van binnen schoon proberen te maken (pas op met agressieve schoonmaakmiddelen, die maken het bakeliet dof. Daarna alles goed ontvetten (weer oppassen met oplosmiddelen op het buitendeel van het bakeliet. Vervolgens een goede lijm (en de goede hoeveelheid) gebruiken (ik maak mijn lijm zelf door Paraloid B72 op te lossen in alcohol of aceton). Goed klemmen en minstens 8 uur laten drogen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Gewoon montagekit en er over heen schuiven. Even laten drogen en komt nooit weer los
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Wat bedoel je precies met “klemmen”?Yaksa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:14:
Ik zie dat het metalen deel nogal roestig is. Dan zou ik in ieder geval het roest voor het lijmen verwijderen met een metal de-coroder, daarna licht schuren. Het bakelieten deel van binnen schoon proberen te maken (pas op met agressieve schoonmaakmiddelen, die maken het bakeliet dof. Daarna alles goed ontvetten (weer oppassen met oplosmiddelen op het buitendeel van het bakeliet. Vervolgens een goede lijm (en de goede hoeveelheid) gebruiken (ik maak mijn lijm zelf door Paraloid B72 op te lossen in alcohol of aceton). Goed klemmen en minstens 8 uur laten drogen.
Met klemmen bedoel ik dat je het bakelieten deel weer exact op zijn oorspronkelijke positie duwt en in die positie met een klem vastzet zodat beide delen niet meer bewegen en de lijm kan uitharden. Vandaar ook dat je de goede hoeveelheid lijm moet gebruiken anders duw je de overtollige lijm het bakelieten deel in en dan krijg je het nooit meer in de originele positie. Al met al lijkt het simpel, maar bij een dergelijke reparatie hoort een goede voorbereiding en planning. Vooral niet denken "hoe meer lijm hoe beter" dus. Overigens is Paraloid reversibel, mocht het fout gaan dan is het weer met alcohol hetzij aceton te verwijderen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Precies, montagekit is tegenwoordig op waterbasis, dus je kan resten met een nat sponsje weghalen. Probeer anders een dotje ergens op een stuk papier wacht 2 dagen en kijk zelf hoe enorm stevig het wordt. Steel over de hele lengte met montagekit, handvat erover, teveel met een spons weghalen. 48 uur laten drogen.Eivogel1985 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:33:
Gewoon montagekit en er over heen schuiven. Even laten drogen en komt nooit weer los
Ligt bij de Action, Pattex. Niet de goedkope nemen, ook niet die polymax, gewoon Pattex montagekit.
https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-montagelijm/
Pagina: 1