Badkamer vloer is lek.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:42
Mijn vraag
Deze week zijn wij begonnen met onze kitranden te vervangen in de douche (vloer) van ons net aangekochte huis. Na het verwijderen van een kitrand kwam het water achter de kitrand eruit lopen. Lekkage |:( . We hadden al wat twijfels bij de kitranden en de voegen van de tegels. De vloertegels waren niet gevoegd, maar ingekit. We hebben de kit inmiddels verwijderd en wilden beginnen met invoegen, maar door gebruik te maken van een vochtmeter kwamen we erachter dat de cementvloer nog veel te vochtig is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb deze week de elektrische kachel aangezet om zo het droogproces te versnellen. Daarnaast meten we dagelijks de vochtigheid in de vloer en wanden, maar onze twijfel is wat toegenomen wat we hiermee moeten doen en hoe lang dit droogproces gaat duren?

Mijn vraag is: wat is het beste om nu te doen? Daarnaast vragen we ons af, wanneer we de kit opnieuw zullen aanbrengen en we de vloer zullen invoegen, hoe we dan weten of daadwerkelijk alles volledig waterdicht is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVzVcJzvinHq3ovqEB3u4YEh3ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz6mVYVMQejoCynr7TV3LzPi.jpg?f=fotoalbum_large

Rood = water onder de kit rand
Geel= tegel zit wat los, klinkt hol bij dat gedeelte.

Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Remtronica op 05-01-2023 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-05 17:24
Wij hebben ook een lekke douchevloer gehad door slechte voegen. De tegelzetter is toen begonnen met het verwijderen van de oude voegen en tegels en kwam er toen achter dat - hetzelfde verhaal dus - de cementvloer nog veel te vochtig was. Dat drogen duurde bij ons een week. Ik kan me voorstellen dat dit totaal afhankelijk is van hoe lang de vloer al lek was en ik kan me ook voorstellen dat het in jouw geval, met alleen verwijderen van voeg en niet tegel, langer duurt om te drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Normaal stop je bij een douche een waterdicht vlies tussen muur en tegels, wat doorloopt tot in de waterafvoer; daardoor zal een lekke voeg geen problemen geven (wordt toch netjes afgevoerd). Maar dat is in België. Wellicht dat enkele meters van zo'n vlies er uit worden bespaard, betaal je bij aanleg 100€ minder en ben je zeker dat je na 5 jaar vochtproblemen hebt (waar je dezelfde aannemer weer voor betaalt om het op te lossen, win-win voor hem).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

emile schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:10:
Wij hebben ook een lekke douchevloer gehad door slechte voegen. De tegelzetter is toen begonnen met het verwijderen van de oude voegen en tegels en kwam er toen achter dat - hetzelfde verhaal dus - de cementvloer nog veel te vochtig was. Dat drogen duurde bij ons een week. Ik kan me voorstellen dat dit totaal afhankelijk is van hoe lang de vloer al lek was en ik kan me ook voorstellen dat het in jouw geval, met alleen verwijderen van voeg en niet tegel, langer duurt om te drogen.
En zomer / winter maakt ook verschil denk ik. Misschien even een ontvochtiger in de ruimte zetten en inderdaad warm stoken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Alles eruit, goed laten drogen en opnieuw tegelen en voegen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt voor de reacties. We hebben momenteel een elektrische kachel aan om het drogen hopelijk te versnellen. Moeten de tegels er echt uit of kan ik het, indien droog, invoegen en afkitten? We hebben namelijk geen extra tegels voor de vloer. Maakt het nog uit dat een tegel hol klinkt, er zit hier dus te weinig lijm onder? Komt hier geen vocht onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Remtronica schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:41:
Bedankt voor de reacties. We hebben momenteel een elektrische kachel aan om het drogen hopelijk te versnellen. Moeten de tegels er echt uit of kan ik het, indien droog, invoegen en afkitten? We hebben namelijk geen extra tegels voor de vloer. Maakt het nog uit dat een tegel hol klinkt, er zit hier dus te weinig lijm onder? Komt hier geen vocht onder?
Lijkt mij dat als de tegel hol klinkt en je gaat er straks op staan dat je nieuwe voegen heel snel ook weer zullen scheuren en dan kan je weer aan de slag. Denk dat je er niet onderuit komt om de tegels te vervangen als ze echt los liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De tegel ligt wat los in een hoek. Als ik er met een schroevendraaier op tik hoor je een holle klank bij dat stuk ( zie gele cirkel in de foto). De rest van de tegel is wel goed gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je verder nog lekkage geconstateerd? Zo niet, dan zou ik het wel aandurven om, na goed te laten drogen, te voegen zonder de tegels weg te halen. Dat kan altijd nog.

Wat een idioten trouwens, tegels kitten ipv voegen. Dat is nog meer werk ook...

Bekijk ook even goed de kitranden langs de douchegoot. Daar gaat het ook vaak verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ik ben benieuwd hoe lang we nog moeten drogen? We hebben inderdaad alle kit in de douche verwijderd en zullen opnieuw gaan afkitten als het droog is. We zullen dan ook de douchegoot afkitten met ottoseal s70. Hopelijk is dan alles waterdicht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Waarom voeg je niet alles ipv kitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Rainesh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:33:
Waarom voeg je niet alles ipv kitten?
Een douchegoot dien je te kitten en niet te voegen. Door de verschillende materialen kan de voeg niet het uitzetten/krimpen opvangen waardoor de kans van scheurtjes (en dus lekkage) groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:05
Als je de tegels laat zitten is er minder oppervlakte bloodgesteld aan de lucht om te drogen. Dus als het drogen bij @emile al een week duurde met alles eruit kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het zonder het verwijderen van de tegels nog veel langer kan gaan duren.

Na het opleveren van onze badkamer een paar jaar terug heb ik de beste monteur nog een keer langs laten komen omdat er een tegel niet goed vast zat. Hij heeft met een slijptol toen de voegen los gehaald en de tegel eruit kunnen halen, daarbij wel gezegd dat we nog nieuwe tegels als backup hadden.

Op onze houten vloer heb ik overigens een keer de tip gehad om een stukje keukenpapier neer te leggen met grof zout. Het zout trekt de vocht uit de vloer in het keukenpapier. Keukenpapier was nodig omdat het zout anders vlekken geeft op de houten vloer, maar met tegels/cement/beton is dat misschien niet nodig en kan je het er uit stofzuigen. Misschien helpt dat als je het in de voegen strooit?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17
Leg alles goed vast, dit is mogelijk een verborgen gebrek, heb je jouw aankoopmakelaar, verkoopmakelaar/de verkopers al geïnformeerd?

Los van het laten drogen voordat je opnieuw kit wil je natuurlijk achterhalen waarom er vocht achter de tegels zit, kortom de oorzaak achterhalen. heb je op meerdere punten gemeten waar het vochtig is? Ook de hoogte in? Dan weet je natuurlijk waar het probleem zit. Misschien zit er wel lekkage in een leiding in de muur. Wat ik regelmatig heb gezien is dat achter de rozetten van de kraan er niet gekit is. Succes met het achterhalen en oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Rostares schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Een douchegoot dien je te kitten en niet te voegen. Door de verschillende materialen kan de voeg niet het uitzetten/krimpen opvangen waardoor de kans van scheurtjes (en dus lekkage) groter is.
tot nu toe heb ik alle douchegoten met voeg gezien. De binnenhoeken van een douche kit je altijd (bovenop je voeg) en de tussenranden alleen met voeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:55

Releases

Ja maar!

Hoog beun de haas gehalte.
Ik zou alles eruit halen, en alles nieuw erin doen.

Anders ben je vast en zeker over een paar maanden weer aan de beurt door het geknoei van de vorige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:28
Rainesh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:51:
[...]

tot nu toe heb ik alle douchegoten met voeg gezien. De binnenhoeken van een douche kit je altijd (bovenop je voeg) en de tussenranden alleen met voeg.
Douchegoot word altijd gekit, nooit gevoegd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:40
Ligt het aan mij of zijn de tegels niet gevoegd in je douche? op de foto lijkt het alsof het niet (goed) gevoegd is, dan gaat er uiteraard water onder de tegels komen en dus los gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
Soepstengel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:45:
Als je de tegels laat zitten is er minder oppervlakte bloodgesteld aan de lucht om te drogen. Dus als het drogen bij @emile al een week duurde met alles eruit kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het zonder het verwijderen van de tegels nog veel langer kan gaan duren.
Vocht kan (als het goed is!) niet door tegels. Dus inderdaad, drogen enkel via de voegen, dat klinkt als een veel te langdurige methode.

Tegels wippen dus. Heb je er een paar extra?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
basjuhh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:19:
Ligt het aan mij of zijn de tegels niet gevoegd in je douche? op de foto lijkt het alsof het niet (goed) gevoegd is, dan gaat er uiteraard water onder de tegels komen en dus los gaan zitten.
Ligt het aan mij of heb je de TS echt niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:40
Blijkbaar niet goed genoeg, mijn nederige excuses :-)
Sethro schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Ligt het aan mij of heb je de TS echt niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ik heb vandaag wat tegelzetters gebeld. Deze gaven aan dat je met een föhn en elektrische verwarming op de voegen het droog proces kon versnellen. Dit zijn we nu dan ook aan het doen, maar helaas is op dit moment de vocht gehalte nog boven de 2%. Te hoog dus. Hopelijk krijgen we de cementvloer droog door de voegen te verwarmen.
Ik weet niet of zoiets onder een verborgen gebreken valt? Ik weet wel dat het niet voldoet aan de moderne badkamer eisen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je de kitranden al verwijderd hebt zal je weinig kans hebben om het op verborgen gebrek te gooien.

Dan had je eerst de andere partij de gelegenheid moeten geven om ernaar te kijken/repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Wolly schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:20:
Als je de kitranden al verwijderd hebt zal je weinig kans hebben om het op verborgen gebrek te gooien.

Dan had je eerst de andere partij de gelegenheid moeten geven om ernaar te kijken/repareren.
Ok. Maar we kwamen er pas achter door juist de kitranden weg te halen. Blijkbaar zat het lek achter de kitranden, dus we kwamen er met toeval achter. Dit konden we niet eerder hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pas op met welke soort verwarming, dat je glasplaten niet knappen.

Dit stukje voegen is klein klusje als de boel droog is. tegenwoordig kit men veel te veel. vroeger waren zelfs de randen nog gevoegd en houd 40-50jaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Remtronica schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Ok. Maar we kwamen er pas achter door juist de kitranden weg te halen. Blijkbaar zat het lek achter de kitranden, dus we kwamen er met toeval achter. Dit konden we niet eerder hebben gezien.
Het was ook niet echt verborgen want die kitvoegen waren gewoon zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Remtronica schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:18:
Ik weet niet of zoiets onder een verborgen gebreken valt?
Je bent die kit niet voor niets gaan vervangen. Blijkbaar was er al iets te zien.
Daarnaast is voegen & kitten niet een kostenpost waar je voor gaat procederen.

Het vervelendste is de droogtijd en laat dat nu een ding zijn wat je moeilijk kunt kwantificeren. Als je een andere douche/wasruimte hebt is echt alleen wat ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver12
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06-2024
Wij hadden na het leggen na onze vloer ook een losse tegel.
Wij hebben toen onderstaande produkt gebruikt.

https://www.phtegeltechni...3B5gJHEAAYAiAAEgJ2Z_D_BwE
Pagina: 1