Verzenden artikel ter reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 21:47
Hallo medetweakers,

Ik heb een apart onderdeel van een product wat ik onder garantie ter reparatie wil laten aanbieden bij de fabrikant.

Normaliter een eenvoudige kwestie, maar de fabrikant verwacht dat ik de hele set terugstuur onder het mom van: indien het aparte onderdeel niet kan worden gerepareerd dan dient de hele set te worden vervangen.

Het product heeft echter afmetingen waarvoor in de winkels geen dozen zijn te verkrijgen en de originele doos heb ik natuurlijk niet bewaard want dat neemt teveel ruimte in.
Elke andere, niet op maat gemaakte doos, brengt daarnaast een aanzienlijk risico op beschadiging tijdens transport met zich mee. Transport gaat via fabrikant met UPS en daar heb ik al minder goede ervaringen mee.

Daarop verzocht ik de fabrikant om toch enkel het defecte onderdeel op te sturen en wanneer fabrikant besluit tot gehele vervanging van de set dat ik hun, na ontvangst van de nieuwe set, de oude kan retourneren want dan heb ik wel een geschikte doos. Desnoods op eigen kosten...

Reactie: Daar gaan ze niet in mee en ze kunnen zelf ook geen dozen toesturen.

In mijn ogen werken ze niet mee in het zoeken naar een passende oplossing om het proces voor mij als klant behapbaar te maken en daarmee ook de risico's te reduceren.

Vraag: Wat zijn in deze kwestie volgens jullie mijn opties/rechten?

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rechtstreeks met fabrikant zijn je rechten redelijk dicht bij de nul. Daarvoor moet je bij de winkel zijn waar je het hebt gekocht. En dan, uiteraard onder IANAL, wordt het een grijzer gebied. Al verwacht ik ook dan niet echt dat je meer kan dan ze dwingen jou een doos op te sturen, als dat al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 14:08
Terug naar de winkel waar waar je de set gekocht hebt en hen de afhandeling laten verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Helaas zijn webshop en fabrikant in deze zaak hetzelfde.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als het gaat om rechten is het belangrijk om op te merken dat je een overeenkomst hebt met de winkel waar je het product gekocht hebt, niet bij de fabrikant. De meeste en sterkste rechten heb je dus bij de winkel, als het gaat om een defect product binnen de garantieperiode is de winkel verplicht om het defect kosteloos en zonder overlast te verhelpen. Dus alle kosten wat betreft grote dozen en dure verzending zijn voor hun, het risico van de verzending is voor hun. Als je het product fysiek bij de winkel af hebt gehaald is het mogelijk niet onredelijk dat je het product wel naar hun toe brengt.

Zoals gezegd, bij de fabrikant heb je niet echt rechten anders dan wat ze bij aankoop beloofd hebben, dus daar heb je bot gezegd pech als de verzending moeilijk is.
Jorco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:44:
Helaas zijn webshop en fabrikant in deze zaak hetzelfde.
Nou ja, "helaas"... dan gelden alle bovengenoemde rechten gewoon voor de fabrikant. Dus: zij dienen alle kosten te vergoeden en het risico op zich te nemen.

Zoek op internet naar een mooie passende doos met een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal, en voordat je die bestelt, bevestig even bij de fabrikant dat ze die kosten voor je vergoeden en dat het risico bij verzending bij hun ligt. Dan is het antwoord vast "nee" en dan kun je met juridische termen beginnen te slaan.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 05-01-2023 11:46 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:42
Op grond van BW 7:21 lid 3 BW moet de verkoper (die in dit geval dus hetzelfde is als de fabrikant, lekker makkelijk dus) zorgen voor herstel of vervanging "zonder ernstige overlast".
Als de goederen bijzonder groot, zwaar of kwetsbaar zijn en daardoor het verzenden ervan complex is kan dat "ernstige overlast" opleveren en moet de verkoper de goederen op locatie repareren of komen ophalen.

Het is natuurlijk behoorlijk onredelijk dat ze je de hele set willen laten terugsturen omdat er één onderdeel kapot is, en ik denk dat je die discussie (juridisch) best zou kunnen winnen. Maar dat kost waarschijnlijk (flink) meer energie dan een geschikte doos vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jorco
Belgisch of Nederlands recht ?
Consument of zakelijke aankoop ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
Hackus schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:00:
@Jorco
Belgisch of Nederlands recht ?
Consument of zakelijke aankoop ?
Nederlands consument.

Overigens heb ik ze naar aanleiding van de reacties hier nogmaals gehaald en ze diverse voorstellen gedaan die wel een oplossing zouden kunnen zijn. Zonde dat grote bedrijven zo star kunnen zijn en niet meedenken.

PSN ID = Jorco

Pagina: 1