• Jop1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-01 16:42
Hi Tweakers,

Sinds ik mijn nieuwe camera met VR zoom lens in gebruik heb genomen vind ik dat er teveel vignet in mijn beeld zit. Komt dit door de adapter ring die ik gebruik? Ik begrijp het niet helemaal. Ook niet hoe dit fatsoenlijk weg te werken, het door Nikon geadviseerde lens profiel doet weinig.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?

// Nikon Z6II
// FTZ II Adapter ring
// Nikkor 70-200mm VR f/2.8G ED

Als voorbeeld twee foto's. Bij allebei heb ik de 'exposure' en 'blacks' omlaag gebracht om het vignet beter zichtbaar te krijgen.

Screenshot 1:
- zonder camera profiel

Screenshot 2:
- met camera profiel

[Voor 1% gewijzigd door Jop1981 op 05-01-2023 10:32. Reden: tekst aanpassing]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 12:40

DirtyBird

Praktiserend denker

In je screenshots is je volledige naam te zien, is dat oke?

Wat is het doel van de adapterring? De mount van de lens is toch hetzelfde als die van de body? Zou toch direct moeten passen?
Doordat de lens verder van de sensor komt, kan die niet de hele sensor belichten. Hierdoor krijg je een vignet.
Mogelijk dat je camera en jpeg een crop laten zien waardoor de vignet eruit valt, maar dit bij de raw wel zichtbaar blijft.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik vind het profiel wel een duidelijk verschil maken. Vaak is vignetting ook diafragma afhankelijk. Wordt het beter als je op F8 schiet?

@DirtyBird Het is een F-mount lens op een Z-mount body. Dus die adapter doet wel degelijk iets. Alleen zou het geen fignetting moeten/hoeven geven. De adapter zorgt ervoor dat de lens juist op de goede afstand van de sensor zit en daardoor zou het allemaal precies zo moeten werken als op de DSLR waarvoor de lens eigenlijk ontworpen is.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 12:40

DirtyBird

Praktiserend denker

ah, de gelinkte lens is niet de juiste zie ik nu :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Jop1981
DirtyBird schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:28:
In je screenshots is je volledige naam te zien, is dat oke?

Wat is het doel van de adapterring? De mount van de lens is toch hetzelfde als die van de body? Zou toch direct moeten passen?
Doordat de lens verder van de sensor komt, kan die niet de hele sensor belichten. Hierdoor krijg je een vignet.
Mogelijk dat je camera en jpeg een crop laten zien waardoor de vignet eruit valt, maar dit bij de raw wel zichtbaar blijft.
Ik heb inderdaad de verkeerde lens bij de omschrijving gekozen. De lens die ik gebruik is een FX lens, geen Z mount. My bad :F

• Jop1981
sys64738 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:00:
Ik vind het profiel wel een duidelijk verschil maken. Vaak is vignetting ook diafragma afhankelijk. Wordt het beter als je op F8 schiet?

@DirtyBird Het is een F-mount lens op een Z-mount body. Dus die adapter doet wel degelijk iets. Alleen zou het geen fignetting moeten/hoeven geven. De adapter zorgt ervoor dat de lens juist op de goede afstand van de sensor zit en daardoor zou het allemaal precies zo moeten werken als op de DSLR waarvoor de lens eigenlijk ontworpen is.
Die test zal ik eens doen, kijken of een groter/kleiner diafragma verschil maakt in het vignet. Maar wat je zegt, ik dacht ook dat de adapter geen extra vignet zou hoeven geven. Dat moet toch allemaal goed uitgedacht zijn.

Blijft het wel zo dat ik in Nederland vaak fotografeer met weinig licht en dus een open diafragma wil gebruiken, f/5.6 of lager.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vind dit wel heel erg veel vignettering inderdaad, en best vreemd dat het niet helemaal gecentreerd lijkt.
Heb zelf de FTZ adapter nooit gebruikt (ben meteen helemaal van F afgestapt) dus ik kan geen vergelijkende shots voor je maken, maar dit zit er wel apart uit. Lijkt me ook moeilijk te compenseren in Lightroom als het niet evenredig is.

• Jop1981
hfos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
Ik vind dit wel heel erg veel vignettering inderdaad, en best vreemd dat het niet helemaal gecentreerd lijkt.
Heb zelf de FTZ adapter nooit gebruikt (ben meteen helemaal van F afgestapt) dus ik kan geen vergelijkende shots voor je maken, maar dit zit er wel apart uit. Lijkt me ook moeilijk te compenseren in Lightroom als het niet evenredig is.
Bedankt voor je reactie hfos.
Ik vind het vignet effect ook wel erg groot. Voor nu heb ik nog geen idee wat het veroorzaakt. Het stoort me wel enorm, gezien de prijs van de lens, adapter en camera body. Je zou verwachten dat dit geen issue meer zou moeten zijn in 2023...

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:07
Heb je deze ook weleens op FF dslrs gebruikt van Nikon met F-mount?
Zo ja, had de lens toen geen last van de vignettering?

Als het inderdaad over de AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED-IF VR gaat welke is uitgebracht in 2003, dan is onderstaande waarschijnlijk van toepassing:
Ik heb weleens beweringen gelezen dat deze meer ontworpen was voor goede prestaties op APS-C dan op FF en hierdoor veel vignettering geeft in de hoeken op FF. Of deze beweringen kloppen weet ik niet, maar het klinkt wel plausibel.
De eerste digitale full frame camera van Nikon (D3) is pas in 2007 uitgebracht, veel later dan deze lens. De vignettering op FF was een van de punten die met de AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II (de opvolger uit 2009) werd aangepakt.

Ik snap dat het storend is en dat je dit absoluut niet wil voor het geld dat deze combinatie gekost heeft, maar hoe mooi de techniek van 2023 ook is, het kan geen wonderen verrichten op iets wat met techniek uit 2003 wordt vastgelegd. Een gebrek aan licht (de vignettering) is een gebrek aan data in het bron materiaal. Software kan dit wel oplichten om de belichting over de foto gelijk te trekken, echter kost dit wel beeldkwaliteit in de hoeken in de vorm van ruis en minder dynamisch bereik. En als het te donker is door te veel vignettering kan het zijn dat er geen data is om op te lichten.

Ook ben je afhankelijk van de kwaliteit van het lensprofiel wat in dit geval Adobe in Lightroom toepast. Misschien dat bijvoorbeeld DxO in hun software een accurater profiel van deze lens heeft en nog iets minder vignettering in het eindresultaat achter laat.

[Voor 3% gewijzigd door matje500 op 07-01-2023 21:14]

• matje500
Als ik nu naar de foto kijk, heb ik wel het idee dat de hoek linksonder meer last heeft van vignettering dan de andere hoeken. Dit zou nog wel aan de uitlijning van de elementen in de lens kunnen liggen.
Als dat klopt, en je zou even hypothetisch gesproken die uitlijning corrigeren, dan is de vignettering alsnog niet verdwenen... Deze is dan enkel gecentreerd met het midden van het beeld en in alle hoeken dan even groot/zwaar.

• Jop1981
matje500 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Heb je deze ook weleens op FF dslrs gebruikt van Nikon met F-mount?
Zo ja, had de lens toen geen last van de vignettering?
Ehh ja, dat heb ik inderdaad nog niet getest @matje500. Goede eerste stap om dat even te doen. Ik heb mijn oude Nikon DSLR nog liggen. Het is tijd voor wat tests. Ik zal laten weten in deze thread wat eruit is gekomen.
Als het inderdaad over de AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED-IF VR gaat welke is uitgebracht in 2003, dan is onderstaande waarschijnlijk van toepassing:
Ik heb weleens beweringen gelezen dat deze meer ontworpen was voor goede prestaties op APS-C dan op FF en hierdoor veel vignettering geeft in de hoeken op FF. Of deze beweringen kloppen weet ik niet, maar het klinkt wel plausibel.
Dat bericht kom ik nu ook steeds vaker tegen. Ik moet er even achter zien te komen van welk jaar deze lens is. Heb je een tip hoe dat te achterhalen?

• matje500
Dat bericht kom ik nu ook steeds vaker tegen. Ik moet er even achter zien te komen van welk jaar deze lens is. Heb je een tip hoe dat te achterhalen?
Voor mij gaat het in deze kwestie even meer of het inderdaad om het ontwerp gaat wat in 2003 is uitgebracht. Of de lens dan geproduceerd is in 2004 of in 2008 maakt vrijwel niet uit, deze mate van vignettering zit dan in het lens ontwerp wat na aankondiging in 2003 niet gewijzigd is.
Er staat wel een serienummer op de lens, maar daar kan je zelf voor zover ik weet weinig informatie uit halen.

Gelukkig is vrij snel aan het uiterlijk van de lens te zien welk model het is:
V1: https://tweakers.net/pric...g-if-ed-vr/specificaties/
V2: https://tweakers.net/pric...g-ed-vr-ii/specificaties/

Ik verwacht dat je V1 hebt. Klopt dat?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee