Vraag

• trdry
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01 16:17
Mensen,

Ik zit met mijn handen in het haar. Op de PC van mijn zoon wilde ik van de week een setting wijzigen in de bios. Dus ik doe het gebruikelijke, druk een paar keer op DEL tijdens het opstarten en vervolgens gebeurde er iets vreemds. Ik kreeg een zwart scherm. Voor de duidelijkheid: voor het zwarte scherm krijg ik de gebruikelijke informatie te zien met de melding 'Please press f2 or del to enter setup'. Resume: ik kom niet in de bios en dat is vreemd.

Tot dit punt startte de pc verder nog gewoon op. Alleen kon ik de setting die ik wilde aanpassen niet aanpassen. Wat op zich geen ramp was. Maar nu komt het.

Omdat ik dacht dat er misschien iets stuk was in de configuratie zelf heb ik de CMOS batterij er uit gehaald om deze te resetten. Het probleem is blijven bestaan met als bijkomend probleem dat het systeem me nu de BIOS in dwingt. Er verschijnt de melding

'Please enter setup to recover BIOS setting. Press F1 to Run SETUP'.

Vervolgens heb ik de GPU er uit gehaald met in het achterhoofd het idee dat deze misschien niet meer helemaal lekker is. Daarna heb ik alle apparaten ontkoppeld, zonder CMOS batterij geprobeerd te starten, geheugen bankjes er uit en stuk voor stuk uitgeprobeerd om te kijken of deze niet misschien waren overleden maar tot zover geen gewenst resultaat.

Maar als ik dit doe dan kom ik weer in het zwarte scherm terecht. Voor mijn zoon is dit, om begrijpelijke redenen, rampzalig en daardoor voor mij dus ook. :D

Valt dit te omzeilen? Is er iemand die bekend is met de probleem en de mogelijke oorzaken?

Ik kan er op zich mee leven dat die bios niet meer toegankelijk is. Maar dat de hele pc nu onbruikbaar is geworden dat kan ik moeilijk een plekje geven |:( 8)7 ;)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Thijs

Beste antwoord (via trdry op 22-01-2023 16:16)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
En heb je al wat gedaan met de melding “ Please enter setup to recover BIOS setting. Press F1 to Run SETUP”?

Je meldt dat je van alles hebt gedaan en na dat stuk dat je dan op een zwart scherm uitkomt.

Het is mij niet duidelijk of dat bij elkaar hoort.

Ik heb het idee dat de bios corrupt is geraakt. Op zich ondersteunt het bord bios flashback, dus waarschijnlijk zou je dit kunnen fixen door de bios opnieuw te flashen:

Uitleg: https://www.asus.com/NL/support/FAQ/1038568

Bios:
https://dlcdnets.asus.com...el=MAXIMUS%20VII%20RANGER

En maak even een lijstje van je onderdelen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
En heb je al wat gedaan met de melding “ Please enter setup to recover BIOS setting. Press F1 to Run SETUP”?

Je meldt dat je van alles hebt gedaan en na dat stuk dat je dan op een zwart scherm uitkomt.

Ik heb het idee dat de bios corrupt is geraakt. Op zich ondersteunt het bord bios flashback, dus waarschijnlijk zou je dit kunnen fixen door de bios opnieuw te flashen:

Bios:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Gezien het om een moederbord van toch alweer 8 jaar oud gaat; batterijtje al een keer vervangen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• trdry
@White Feather Als ik op F1 druk, zelfde gedrag. Maar ik was me niet bewust van die flashback functie. Gaaf en hoopvol! Straks even stickie scoren en uitproberen. Heel erg bedankt voor deze tip, ik laat weten hoe het gegaan is.

@D4NG3R Dank voor je reactie! Batterijtje is nog in orde.

To be continued!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
trdry schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:49:
@D4NG3R Dank voor je reactie! Batterijtje is nog in orde.
Maar hem je 'em nou daadwerkelijk vervangen? Wazige BIOS problemen willen daar nogal eens uit voortvloeien.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• trdry
Voor de zekerheid nog even geprobeerd, maar geen verschil. Ging ik ook vanuit. Want als ik daar logisch over nadenk dan zou de PC uit zichzelf met het verzoek om configureren zijn gekomen voor dit 'incident' aangezien alle instellingen zouden verdwijnen (in 't geval van een lege batterij) toch?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Maar als ik dit doe dan kom ik weer in het zwarte scherm terecht.
Echt gewoon zwart beeld of geeft je monitor soms een melding van dat er geen beeld is of gaat in standby?
Ik zou ook nog een andere aansluiting/beeldscherm proberen.
Heb je op die PC al eerder wel het BIOS scherm kunnen oproepen/instellen?

• trdry
The_Doman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Echt gewoon zwart beeld of geeft je monitor soms een melding van dat er geen beeld is of gaat in standby?
Ik zou ook nog een andere aansluiting/beeldscherm proberen.
Heb je op die PC al eerder wel het BIOS scherm kunnen oproepen/instellen?
De monitor blijft actief en gaat niet op standby. Ik ben regelmatig in de BIOS aan het rondneuzen geweest. Ik kan me wel herinneren dat ik een keer een vrij 'scrambled' beeld heb gehad in de BIOS. Wat je ook ziet bij een defecte monitor of GPU. Maar dat was een incident en is daarna ook niet meer voorgevallen. Om die reden heb ik de GPU er ook uit gehaald en het onboard device gepoogd te gebruiken maar helaas met het zelfde resultaat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24

• trdry
Nope, thanks! Zojuist gedaan. Geen fix helaas.

IPV een jumper dingie zat er zelfs een clr_cmos button op dat bord.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien dit nog proberen?
Tom's Hardware: Black screen when booting bios (Asus x570)
Here's my workaround:
- Turn your power supply off and unplug it from the wall.
- Unplug EVERYTHING from your PC, except your keyboard. By everything, I mean all USB devices, all SATA cables, your GPU (if you have on board graphics), and everything else you can possibly unplug Remove the CMOS battery completely.
- Connect your monitor directly to the motherboard (again, if possible)
- Plug you PSU back to the wall and turn it on.
- Turn on your computer. Since you don't have any SATA devices available, it should go straight into BIOS.
Don't forget to plug your CMOS battery back on after you get it working (turn off your computer first).

After some experimentation, I found out that the culprits were my SATA devices. I can get to BIOS simply by removing each and every SATA cable from my drives. I have absolutely no idea why!

• trdry
Geprobeerd. Ook geen succes...

Zojuist ook geprobeerd om die flashback functie te gebruiken maar de BIOSRenamer waarover in de instructie gesproken wordt zit er niet bij. Dus gewoon die zip-file uitgepakt op de Fat32 geformatteerde usb stick, deze in de flashback port gestoken en de knop ingedrukt. Deze knippert 5 seconden en blijft dan continu branden wat volgens de instructie zegt dat er iets niet goed gaat. Ik weet niet wat die BIOSRenamer precies zou moeten doen maar als die een één of andere super speciale filename genereert dan wil ik dat graag weten.

De moed begint mij zo langzamerhand in de schoenen te zakken. Gelukkig heeft opa nog een bordje liggen, maar die zit de komende 4 weken nog in Zuid-Spanje.

Mocht iemand nog een briljante ingeving hebben, dan lees ik dat graag natuurlijk.

In elk geval enorm bedankt voor de reacties tot nu toe!!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-01 03:47
trdry schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:31:
[...]

De monitor blijft actief en gaat niet op standby. Ik ben regelmatig in de BIOS aan het rondneuzen geweest. Ik kan me wel herinneren dat ik een keer een vrij 'scrambled' beeld heb gehad in de BIOS. Wat je ook ziet bij een defecte monitor of GPU. Maar dat was een incident en is daarna ook niet meer voorgevallen. Om die reden heb ik de GPU er ook uit gehaald en het onboard device gepoogd te gebruiken maar helaas met het zelfde resultaat.
een scrambled beeld in de BIOS duidt op RAM settings die niet helemaal lekker staan, is mijn ervaring. Heb je al geprobeerd om met 1 stick RAM en alleen je Windows SSD op te starten, dus alle andere aansluitingen eruit m.u.v. muis en keyboard?
Zorg ervoor dat de pomp van je waterkoeling draait (ik kan niet zien welke koeler je gebruikt) ik heb wel eens gehad dat de pomp niet draaide na een clr cmos en dan valt de pc uit door thermal protection.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:12

Nemesizz

Untouchable

Misschien nog een ander scherm proberen (als dat kan).

Heb hier zelf een monitor staan die na een paar jaar geen andere resolutie kan weergeven dan 1080p, dus dingen als POST, BIOS en Windows start gebeuren wil die geen beeld meer geven (in mijn geval gaat die dan naar een soort test scherm met allerlei kleuren).

BIOS/POST resoluties zijn vaak vrij laag, kan zijn dat de monitor er geen zin meer in heeft (komt door een defect onderdeel in de monitor kan alleen niet meer op de naam komen...).

Ik zeg niet meteen dat het dat is, maar het is altijd een poging waard. Zulke problemen zoals met de monitor wat ik heb kunnen gewoon van het ene op het andere moment ontstaan (is eigenlijk met alle problemen zo ; "gisteren deed die het nog" :+ ).

• trdry
White Feather schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:13:

Bios:

Uiteindelijk is het alsnog gelukt met de flashback functie! Hele grote blij.

Bedankt allemaal voor de reacties! Erg fijn! _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee