Toon posts:

Waar vind ik goedkope 48x POE+ switches?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 18:34

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Voor een stichting zoek ik wat netwerkupgrades, voornamelijk de switches.
Momenteel hangen er 3x Cisco C3560's van 2009ish dacht ik.

Punt is dat zijn 24poorts POE switches met 10/100mbit.
We hebben wat nieuwe accesspoints gekregen die POE+ willen en de 24 poorten worden krap dus zoek ik naar een betaalbare upgrade.

Wat ik al gevonden heb:
Brocade fastiron FCX648S-HPOE
Opvallend betaalbaar op ebay (~150 euro), maar voor mij een onbekend merk.
Lijkt wel een mogelijke uplink op 10gbit te hebben, dat is een leuke bonus.

Cisco SG 300-52P
Ietsjes nieuwer, al boeit me dat weinig, maar vooral een stuk duurder (en cisco is nogal niet mijn favoriet)

Vind genoeg echt moderne van aruba/juniper/etc, maar eigenlijk alleen in de 500+ euro range wat met 3 (of 4 voor een reserve) nogal duur wordt.

Laag stroomverbruik is ook een factor, maar de POE switches hebben meestal alleen het maximale verbruik als spec, en niet wat de switch zelf gebruikt of hoe efficiënt de voeding is dus dat is bijna niet te vergelijken.

Weet iemand nog goede suggesties of redenen om een merk/type wel of niet te kiezen of waar goedkope te vinden zijn?

Klok is stuk :(

Beste antwoord (via SA007 op 05-01-2023 23:18)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let naast het aantal poorten ook op leverbare PoE-vermogen :o

Je hebt weinig aan 48 poorten als je onvoldoende voeding hebt om je devices van prik te voorzien. PoE+ is max 25W per PD, wat 30W bij PSE vereist. Als je dus 48 apparaten hebt die max vermogen vereisen, heb je een available PoE power nodig van 48x30 = 1440W. Dat ga je waarschijnlijk niet vinden...

Eerste stap is dus om te achterhalen hoeveel je PD's daadwerkelijk trekken, dan berekenen wat dat aan PSE-zijde betekent (getal x 1.2) en dan kijken welke switch daarbij past.

Om maar een voorbeeld te noemen: ik heb een Cisco C3560X-48PF-L zie trouwens DM daarover O-) . Die is met verschillende PSU's geleverd; alleen de zwaarste 1100W PSU is in staat om 800W available PoE vermogen te leveren. Veel zwaarder dan dat ga je het niet aantreffen. Dat betekent dus met alle 48 poorten in gebruik voor PoE dat je gemiddeld maar 16.7W per poort PSE hebt, dus maar 13.9W PD hebt, maar net iets boven 802.3af (PoE non-plus) spec van 12.9W. Wil je per poort de volle 25W PD leveren, dus 30W PSE, dan kun je max 800/30=26 poorten PoE gebruiken. Uiteraard kun je meer gebruiken als blijkt dat je PD minder is.

Als je dan naar bijv bovenstaande TP-Link Jetstream TL-SG1428PE kijkt, heeft het een 250W PoE budget. Met dezelfde rekensom kun je daar dus max 8 apparaten die volle 25W trekken op aansluiten, en als je alle 24 poorten gebruikt, mogen de aangesloten apparaten maar 8.7W elk gebruiken.

Als een apparaat als 802.3at (PoE+) specced is, gaat het in ieder geval piek meer dan de 12.9W PS / 16W PSE trekken.

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-01-2023 14:58]

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
Misschien is een TP-Link of ubiquiti een oplossing?
vb:
https://www.tp-link.com/n...rt-switch/t1600g-52ps/v4/

Ligt eraan het is niet de premium onder de premium misschien, niet stackable.

[Voor 4% gewijzigd door mklcln op 05-01-2023 00:11]

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-01 20:23
Je zegt dat het aantal poorten wat krap word, dan kun je toch prima 1 van 48 poorten pakken, en de rest vervangen door 24 poorts? Die zijn er genoeg, voor een stuk betaalbare prijzen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
mklcln schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:07:
Misschien is een TP-Link of ubiquiti een oplossing?
vb:
https://www.tp-link.com/n...rt-switch/t1600g-52ps/v4/

Ligt eraan het is niet de premium onder de premium misschien, niet stackable.
De tp-link is nog steeds 750 euro, vreemd genoeg duurder dan 8 poorts POE switches stapelen.
2e hands ook rond de 300+ euro.
De ubiquity zie ik eigenlijk alleen nog duurder dan dat.
ramonlambal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:33:
Je zegt dat het aantal poorten wat krap word, dan kun je toch prima 1 van 48 poorten pakken, en de rest vervangen door 24 poorts? Die zijn er genoeg, voor een stuk betaalbare prijzen.
Ik zie niet in hoe ik met 1 48 poorts op 3 switches het poorttekort oplos, maar 3 24 poorts switches en de bestaande erbij laten liggen is ook een goede optie inderdaad.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13
Quake III LAN Party ? :+

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33
SA007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:22:
Ik zie niet in hoe ik met 1 48 poorts op 3 switches het poorttekort oplos, maar 3 24 poorts switches en de bestaande erbij laten liggen is ook een goede optie inderdaad.
Volgens mij bedoelt hij 1x een 48 poorts en 2x 24 poorts kopen.

• DeBolle
  • Laatst online: 21:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

SA007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:59:
Voor een stichting zoek ik wat netwerkupgrades, voornamelijk de switches.

Wat ik al gevonden heb:
Brocade fastiron FCX648S-HPOE
Opvallend betaalbaar op ebay (~150 euro), maar voor mij een onbekend merk.
Brocade is groot geworden in fibre channel switches (bijv. De 12000) en heeft ooit Foundry networks overgenomen met hun Fastiron series.
High-end spul, ook verkrijgbaar onder IBM, HP of Dell naam als OEM. Let goed op meegeleverde licenties.

Specs

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:18
Wat dacht je van een Huawei enterprise switch ?

Heeft ook nog een fatsoenlijke GUI naast een super uitgebreide CLI.

https://www.marktplaats.n...62706-huawei-s5700-switch

[Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 05-01-2023 09:58]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01 15:44

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De SG300 serie van Cisco is geen "traditionele" Cisco switch, want die dingen zijn web managed. Alles is dus via een GUI in te stellen. Prima stabiele dingen.

Brocade is idd geniepig met de licenties, vraag na bij de verkoper wat erop zit.

I reject your reality and substitute my own

• ramonlambal
Arn0uDz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Volgens mij bedoelt hij 1x een 48 poorts en 2x 24 poorts kopen.
Precies dat idd! :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
nelizmastr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:28:
De SG300 serie van Cisco is geen "traditionele" Cisco switch, want die dingen zijn web managed. Alles is dus via een GUI in te stellen. Prima stabiele dingen.

Brocade is idd geniepig met de licenties, vraag na bij de verkoper wat erop zit.
Het is dan ook geen Cisco, maar Linksys meuk met Cisco logo erop. Kwaliteit van dat spul staat gelijk aan Netgear wat mij betreft.

Mijn ervaringen met Linksys zijn niet positief, ook niet als er een Cisco sticker op zit.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een stichting is die een officieel goed doel is dan kan je je ook aanmelden bij techsoup.nl zij regelen eigenlijk alle IT donaties van de grote partijen een goede doelen, van software tot hardware aan toe. Zeker in dit kader de moeite waard om te kijken.
Verder ben ik benieuwd wat je met zoveel POE poorten moet is het een call centre?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ramonlambal
EIgenlijk een hele goede vraag die Frogmen stelt: hoeveel POE+ aansluitingen heb je nu echt nodig?
Als dat er minder dan 24 zijn, kun je dus prima een 24 poorts POE+ switch aanschaffen + een 48 poorts switch + een 24 poort switch

Bijv alles van TP-link:
24xPOE+gigabit: uitvoering: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten of uitvoering: TP-Link TL-SG1428PE
48xgigabit: uitvoering: TP-Link JetStream T2600G-52TS (TL-SG3452)
24xgigabit: uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2 Managed Switch with 4 SFP Slots

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let naast het aantal poorten ook op leverbare PoE-vermogen :o

Je hebt weinig aan 48 poorten als je onvoldoende voeding hebt om je devices van prik te voorzien. PoE+ is max 25W per PD, wat 30W bij PSE vereist. Als je dus 48 apparaten hebt die max vermogen vereisen, heb je een available PoE power nodig van 48x30 = 1440W. Dat ga je waarschijnlijk niet vinden...

Eerste stap is dus om te achterhalen hoeveel je PD's daadwerkelijk trekken, dan berekenen wat dat aan PSE-zijde betekent (getal x 1.2) en dan kijken welke switch daarbij past.

Om maar een voorbeeld te noemen: ik heb een Cisco C3560X-48PF-L zie trouwens DM daarover O-) . Die is met verschillende PSU's geleverd; alleen de zwaarste 1100W PSU is in staat om 800W available PoE vermogen te leveren. Veel zwaarder dan dat ga je het niet aantreffen. Dat betekent dus met alle 48 poorten in gebruik voor PoE dat je gemiddeld maar 16.7W per poort PSE hebt, dus maar 13.9W PD hebt, maar net iets boven 802.3af (PoE non-plus) spec van 12.9W. Wil je per poort de volle 25W PD leveren, dus 30W PSE, dan kun je max 800/30=26 poorten PoE gebruiken. Uiteraard kun je meer gebruiken als blijkt dat je PD minder is.

Als je dan naar bijv bovenstaande TP-Link Jetstream TL-SG1428PE kijkt, heeft het een 250W PoE budget. Met dezelfde rekensom kun je daar dus max 8 apparaten die volle 25W trekken op aansluiten, en als je alle 24 poorten gebruikt, mogen de aangesloten apparaten maar 8.7W elk gebruiken.

Als een apparaat als 802.3at (PoE+) specced is, gaat het in ieder geval piek meer dan de 12.9W PS / 16W PSE trekken.

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-01-2023 14:58]

Soittakaa Paranoid!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Dat Brocade licenties heeft is inderdaad een goeie, denk dat de meeste 2e hands verkopers niet meer weten dan 'hij staat daar' want dat zijn handelaars, dus dat is een risico, maar 's naar kijken wat dat inhoudt als die incompleet zijn...

POE+ heb ik niet veel nodig, ongeveer 6-8 poorten per switch, daarnaast een 15-20 andere POE apparaten (camera's, auromatiseringsdingen, telefoons, etc) die allemaal 's 3-5W ofzo gebruiken per stuk.
Power budget maak ik me dus geen zorgen over.
24 poorten POE en de rest niet zou ook prima kunnen, wel weer meer beheerwerk zeker als de merken afwijken.

@mash_man02 Die Huawei lijkt ook leuke optie inderdaad.
@dion_b De C3560X is inderdaad een goede tip, zie die te koop staan voor nog minder dan de brocade.
Iig minder dan de helft van die SG300, wat blijkbaar matig spul is.
@ramonlambal TP link ben ik best fan van, maar op zijn goedkoopst toch 2-3x zo duur als 2e hands. En TP link zelf zie je (nog?) niet heel veel 2e hands.

@Frogmen bedankt voor de tip van techsoup, ga daar ook 's rondkijken.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 17:52
Ik ga een yolo toevoegen (en puur omdat ik ze enorm cool vind en helaas geen verantwoording vind om er zelf eentje te kopen).. een HP Procurve Chassis ?
https://i.ebayimg.com/images/g/H70AAOSwPaFgB3D7/s-l1600.jpg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SA007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:13:
Dat Brocade licenties heeft is inderdaad een goeie, denk dat de meeste 2e hands verkopers niet meer weten dan 'hij staat daar' want dat zijn handelaars, dus dat is een risico, maar 's naar kijken wat dat inhoudt als die incompleet zijn...

POE+ heb ik niet veel nodig, ongeveer 6-8 poorten per switch, daarnaast een 15-20 andere POE apparaten (camera's, auromatiseringsdingen, telefoons, etc) die allemaal 's 3-5W ofzo gebruiken per stuk.
Power budget maak ik me dus geen zorgen over.
24 poorten POE en de rest niet zou ook prima kunnen, wel weer meer beheerwerk zeker als de merken afwijken.

@mash_man02 Die Huawei lijkt ook leuke optie inderdaad.
Huaweis worden momenteel door veel grote partijen gedumpt omdat ze onder druk van overheden of US aandeelhouders geen zaken met Huawei willen/mogen doen. Daar zou je evt goede deals kunnen vinden.
@dion_b De C3560X is inderdaad een goede tip, zie die te koop staan voor nog minder dan de brocade.
Iig minder dan de helft van die SG300, wat blijkbaar matig spul is.
Pas op dat lang niet alle C3560X hetzelfde zijn. Ik zie bijvoorbeeld de C3560X-48P-S voor erg weinig staan, maar verschil tussen de -48P en -48PF is dat die eerste maar 435W PoE budget heeft waar de laatste 800W doet.

Als ik uit wat je hierboven schrijft op kan maken dat je qua PD 8x25W en 20x5W nodig hebt, kom ik uit op 300W PD waar je iets van 360W PSE nodig hebt. Dat kan, maar je moet niet ver willen uitbreiden.
@ramonlambal TP link ben ik best fan van, maar op zijn goedkoopst toch 2-3x zo duur als 2e hands. En TP link zelf zie je (nog?) niet heel veel 2e hands.
Reken wel even TCO door. Die Cisco's zijn goed en veel goedkoper in aanschaf dan ik gedacht zou hebben, maar slurpen wel een fors vermogen. Wij hebben op kantoor (normaliter Cisco shop) een paar TP-Link switches ingekocht omdat hun verbruik zodanig veel lager was dat ze passief gekoeld konden worden. Het ging ons meer om het geluid, maar als je wilt/moet letten op verbruikskosten, is het verstandig om in ieder geval een ballpark figure te hebben voor de alternatieven.

Soittakaa Paranoid!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:24:
Pas op dat lang niet alle C3560X hetzelfde zijn.
Klopt, en je hebt zag ik ook de C3750X serie die vrijwel hetzelfde is op wat (voor mij) niet boeiende features na...
Reken wel even TCO door. Die Cisco's zijn goed en veel goedkoper in aanschaf dan ik gedacht zou hebben, maar slurpen wel een fors vermogen. Wij hebben op kantoor (normaliter Cisco shop) een paar TP-Link switches ingekocht omdat hun verbruik zodanig veel lager was dat ze passief gekoeld konden worden. Het ging ons meer om het geluid, maar als je wilt/moet letten op verbruikskosten, is het verstandig om in ieder geval een ballpark figure te hebben voor de alternatieven.
Ja, maar is een hele moeilijke, ik kan nergens vinden wat het stroomverbruik van de switches zelf is.
Je kan wel de PSU power pakken en het POE budget eraf trekken maar dat is niet het verbruik van de switch, moet je load ook hebben. En een layer 3 switch waarbij je dat deel niet gebruikt zal in gebruik onder load nog steeds niet aan die power komen bijv.
Komt er ruwweg op neer dat je het pas kan zien met de switch aangesloten met een powermeter erop...
Ja die nieuwe tplink zal minder verbruiken dan een oudere cisco, maar hoeveel, en hoe zit dat met aruba/huawei/brocade/hp/enz, is op papier niet te doen om dat mee te nemen in de vergelijking helaas.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SA007 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Ja, maar is een hele moeilijke, ik kan nergens vinden wat het stroomverbruik van de switches zelf is.
Je kan wel de PSU power pakken en het POE budget eraf trekken maar dat is niet het verbruik van de switch, moet je load ook hebben. En een layer 3 switch waarbij je dat deel niet gebruikt zal in gebruik onder load nog steeds niet aan die power komen bijv.
Komt er ruwweg op neer dat je het pas kan zien met de switch aangesloten met een powermeter erop...
Ja die nieuwe tplink zal minder verbruiken dan een oudere cisco, maar hoeveel, en hoe zit dat met aruba/huawei/brocade/hp/enz, is op papier niet te doen om dat mee te nemen in de vergelijking helaas.
Cisco heeft het in de documentatie staan:
https://www.cisco.com/c/e...ata_sheet_c78-584733.html
(en dan omlaag scrollen tot Power Consumptions of Standalone Cisco Catalyst 3750-X and 3560-X Series Switches).

Daar komt nog de daadwerkelijk gebruikte PoE power (PSE, niet PD) bovenop. Als ik zie dat bijv de CS3560X-48PF-L een 1100W PSU heeft en daarmee zowel 136W eigen verbruik als 800W PoE kan leveren, wil dat zeggen dat de overhead voor die PoE ongeveer 1100-800-136=164W is. Dus efficiency is ~800/(800+164)=~83%. Als je dus 360W PSE gebruikt, zal dat bij de switch PSU 360/0.83=434W gebruiken voor PoE, plus nog die 136W erbij, waarmee je dus op 570W uitkomt.

Als ik ga snuffelen bij de TL-SG1428PE vind ik hier 27W zonder PoE en 305W met volle PoE aan. Als je de 27W 'kaal' van de 305W aftrekt hou je 278W over die gebruikt wordt om 250W PoE te leveren. Efficiency is hier 250/278=90% Je gaat twee van deze switches nodig hebben om je 360W PSE totaal te trekken, dus elk gaan ze 180W gebruiken. 180W/0.90=200W op de PSU, plus 27W erbij levert 227W per switch. Twee keer 227 is dus 454W verbruik.

Verschil in verbruik tussen een enkele CS3560X-48PF-L en twee TL-SG1428PE is dus 116W. Over 24u genomen is dat 2.8kWh. Hoeveel dat IRL scheelt hangt af van je energiecontract, maar laat ik eens EUR 0.50 per kWh nemen. Dan kom je uit op een verschil van EUR 1.40 per dag. Twee van de TP-Link switches kosten bij elkaar EUR 600, zo'n CS3560X-48PF-L zou je voor EUR 25 op de kop kunnen tikken. Verschil in aanschaf is dus EUR 575. Simpel rekensommetje leert dan dat je de aanschaf van 2x SG1428PE er in 575/1.4=411 dagen eruit hebt :o

Nu, bovenstaande doet een paar aannames over liniair schalen van efficiency (doet het niet) en 24/7 vol piekverbruik vragen (gebeurt niet), maar aangezien 82W van dat 116W verschil puur uit eigen non-PoE verbruik van de switches komt, durf ik te zeggen dat wat je devices doen en hoe de PoE efficiency precies schaalt er bij benadering allemaal niet toe doet. Zelfs puur op non-PoE verbruik berekend heb je de nieuwere switches er binnen twee jaar uit...

Soittakaa Paranoid!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb even opgezocht, wat ik kan vinden van de huidige switches is de C3650X 48 poorts al zuiniger dan de 24 poorts die er nu hangt, POE budget niet meegerekend, dus het is al een verbetering.

Ook zitten we daar met een behoorlijk bijzondere situatie waardoor de terugverdientijd nog best een factor 8-10 langer is, tegen de tijd dat de C3650X'en versleten zijn kijk ik wel weer verder :)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Check ff of je PoE op de switch kan uitschakelen met een Port schedule. AP’s en IP telefoons hoeven niet aan te staan buiten kantoortijden. (Behalve die ene bij de receptie voor noodgevallen.) Scheelt behoorlijk in stroomkosten.

SG300 serie is een verouderd model. Deze in opgevolgd door de CBS350 en CBS250 serie. CBS350 is L3, CBS250 is L2 only.

[Voor 37% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-01-2023 00:35]

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee