Nieuwe dakkapel vocht en lucht komt naar binnen - HELP!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSezen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01 19:22
Wij hebben op 1 september een nieuwe dakkapel laten plaatsen door een bedrijf wat kunststof kozijnen plaatst voornamelijk maar ook dakkapellen plaatst. De dakkapel staat aan de voorkant van de woning, is 410cm breed (binnenmaat). Hij is casco opgeleverd. Dus ik moest t nog zelf aftimmeren en voorzien van gipsplaten. De bovenkant is van buitenaf geïsoleerd. De zijkanten zijn van binnenuit geïsoleerd met steenwol. En dat zie je nog gewoon zitten. Ik moet dat nog zelf dichtmaken.

Ik had niet direct tijd dus wilde ik enkele wkn geleden beginnen met aftimmeren. Het was wel altijd heel fris op zolder wat ik vreemd vond. De zijkanten waren gevuld met steenwol en die haalde ik even weg om eens te kijken wat daar nou onder zit en of het wel goed dichtgemaakt was. Daaronder zag ik direct vocht en al wat beginnende schimmelplekjes. Het is wel met dampkring folie bedekt. Het voelt koud en nat aan. De druppels komen langs de dampkring folie naar beneden. En je voelde op sommige plekken gewoon wind naar binnen komen waar ze met pur hebben dicht gespoten.

Ik heb uiteraard het bedrijf gebeld en die zijn ook op korte termijn langs geweest. Ze hebben geconstateerd dat je via een kiertje gewoon naar buiten kon kijken. Ze hebben dat aan de buitenkant dichtgekit en aan de binnenkant met purschuim dichtgemaakt. De damp kringfolie was op 2 plekjes een beetje gescheurd die heeft de monteur dichtgekit. De natte steenwol isolatie moest ik maar droog laten worden door t te ventileren en daarna terugstoppen. Deze 2 puntjes vond ik nogal vreemd maar goed. Alles is nagelopen en we hebben afgesproken dat ik het even aankijk en mocht het weer problemen opleveren dan zouden ze met 2 man komen een dag en de zijkanten waarschijnlijk opnieuw maken.

Gisterenavond toen t flink regende en waaide ben ik in de nacht naar zolder gegaan. Op de kier waar purschuim zit komt nog steeds wind naar binnen en achter de steenwol weer druppels naar beneden. Helemaal nat. Het steenwol is ook weer nat.

Wat gaat hier fout?
Is dit gewoon niet goed dichtgetimmerd de hele dakkapel of is dit omdat ik t nog aan de binnenkant nog niet heb afgetimmerd en met gipsplaten heb dichtgemaakt? Op de plekjes waar pur is gespoten daar komt gewoon op sommige plekjes wind naar binnen en de damp kringfolie is zeiknat.

Het bedrijf komt over 2 weken weer langs en ik wil me even goed voorbereiden. Ik overweeg om een expert (daar moet ik nog naar op zoek-tips?) langs te laten komen die de hele dakkapel goed inspecteert en een rapport kan opmaken zodat ik hiermee het bedrijf eventueel kan confronteren die de dakkapel heeft geplaatst.

Buiten dit probleem zit ik met het probleem dat er een draagspant loopt midden in de dakkapel. Deze spant komt vanuit de nok schuin naar beneden. Deze spant hebben ze laten zitten. Dus dit loopt halverwege de dakkapel. Terwijl ik aan de achterkant van mijn zolder ook een bestaande dakkapel heb waar het spant gewoon weggehaald is na het plaatsen van het dakkapel. Aan weerszijden is de spant opgevangen door 2 nieuwe spanden. Maar aan de voorkant met de nieuwe dakkapel hebben ze dit niet gedaan. Hoe kan dit? De zijkanten van de nieuwe dakkapel zijn ook opgevangen met nieuwe dwarsbalken. Als ik dan vraag waarom die spant niet weggehaald word kan niemand een zinnig antwoord geven. Ze geven me alleen het advies om zelf die spant op te vangen door een verticale spant naar beneden en die te ondersteunen etc en dan de huidige spant door te zagen. Hiervoor wil ik ook expert inhuren die komt kijken en beoordelen.

Hebben jullie tips, advies, meningen, alles is welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX17l_NiI2aEWVOAszgete7Te4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3lJu7F2f93c6h5vHR9jI4ya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFb-9HT_S1tf55UTl6ZhNE95CmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G4K1SIqg5axRbY6Ht8omKEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UY-7JA_eNZzbyMGCqC2S92Gujg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VD6QXkWOwF5GoOtbEgKoIeyd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uag7uQHjDhxZkQu24OVhvZlvIHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wuRzYcahPFoxzuaAbfUxBTh1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Uiteraard hoort een dakkapel water en winddicht te worden opgeleverd. Je dak was dat neem ik aan voor de plaatsing van de dakkapel ook en dat mag niet veranderen. Ze zullen het dus op moeten lossen, met kit en pur lijkt me geen situatie die voor de lange termijn een goede oplossing is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34
Je kunt een bouwkundige keuring laten doen, kost wel wat.

Heb je een idee waar het water door naar binnenkomt? Dat is vaak een andere plek dan waar het zichtbaar wordt aan de binnenzijde. Heb je foto's van de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b3rt0v
  • Laatst online: 28-05 19:16
Er is een verkeerde folie gebruikt. Blauwe folie is dampdoorlatend, rode folie is dampremmend (wat je nodig hebt in jouw geval bij de zijwangen). Niet gek dus dat alles zeiknat wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
r0b3rt0v schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:50:
Er is een verkeerde folie gebruikt. Blauwe folie is dampdoorlatend, rode folie is dampremmend (wat je nodig hebt in jouw geval bij de zijwangen). Niet gek dus dat alles zeiknat wordt.
Wat de kleur van een folie zegt durf ik niet te zeggen, maar wat jij beweerd is ook onjuist. Je moet de buitenzijde juist niet dampdicht afsluiten, dat is vragen om problemen. De folie zit achter de laag steenwol, deze laag moet ten alle tijden dampopen blijven.

In de opbouw van de zijwangen icm met steenwol isolatie moet het van binnenuit naar buiten dampdicht naar dampopen gewerkt worden. Op dit moment zit de steenwol aan de warme zijde volledig dampopen naar de binnenruimte toe, nogal logisch dat condens zich gaat verzamelen op de buitenwanden aan de binnenzijde.

Opzich mag er een dampopen folie aan de buitenzijde worden gehanteerd, maar de binnenkant moet echt volledig en naadloos dampdicht afgedekt worden. Op deze manier is de opbouw dus echt onvoldoende en zal altijd problemen gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
r0b3rt0v schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:50:
Blauwe folie hoort aan de buitenkant, is water en winddicht. Rood is voor de binnenkant.

Maar staat die dakkapel nu bovenop de dakplaten en panlatten met tussenruimte een beetje opgevuld met PUR?
Verder, steenwol? Hoe dik is die wang, voldoet dat zo aan de isolatie eisen van tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Pejdref schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:30:
Je kunt een bouwkundige keuring laten doen, kost wel wat.

Heb je een idee waar het water door naar binnenkomt? Dat is vaak een andere plek dan waar het zichtbaar wordt aan de binnenzijde. Heb je foto's van de buitenkant?
Die kijken ook maar wat rond, die gaan niet op het dak de zijwangen loshalen en bekijken hoe het zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0b3rt0v
  • Laatst online: 28-05 19:16
Ik had begrepen dat de blauwe dampopen folie aan de binnenkant was geplaatst, mijn fout. Als er geen damprem is gebruikt, is het ook niet gek dat er in de wintermaanden condens in de isolatie ontstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 18:37
Los van de folie discussie, het enige goede antwoord is al gegeven. Het had wind en waterdicht opgeleverd moeten worden. Vochtproblemen (lekkage) los je nooit aan de binnenkant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik zou inderdaad een keer een onafhankelijk iemand hier eens naar laten kijken. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk naar hoe dat glaswol erin is gepropt zou het mij verbazen wanneer daar nog veel isolatiewaarde aan toe te kennen is. En onafhankelijk van welke soort folie, folie is niet bedoeld om regenwater tegen te houden, folie is bedoeld om waterdamp te reguleren. Water van buiten moet gewoon door de buitenconstructie worden tegengehouden, moeilijker is het niet.

Wellicht heb je te maken met lekkage doordat wind en regen samen voor druk op een bepaalde plek zorgen. Water wil ook prima naar boven, wanneer de winddruk maar voldoende is. Dat zorgt nog wel eens voor lastig terugvindbare lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 19:17
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een dakkapel laten plaatsen, ook door een partij die voornamelijk kunststof kozijnen doen. Deze is echter wel 'afgewerkt', dus plaatwerk e.d. is aanwezig, maar best wel slordig.
Helaas veel lekkage gehad en tijdens het recente dooien wederom druppels op de grond bij de aanhechting van dakkapel naar bestaand dak, precies in het midden (horizontaal gezien).
Ook zit ik hier flink op de tocht, er zijn zoveel kieren waar wind gewoon naar binnen komt. Helemaal als de MV aan staat. Goed om te lezen dat dit niet normaal is, ik ga ze wel weer bellen dat dit echt opgelost moet worden.

@TS succes met dit opgelost krijgen. Ik hoop van harte dat het bij jou allemaal wat sneller loopt dan hoe het hier ging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Is het wel lekage van buiten?.

De constructie is nog helemaal niet af.

Volgens mij is het nu gewoon het leefvocht vanuit je woning welke op de koude vlakken condenseert.

Je moet dus aan de binnenzijde juist nog een dampdichte folie aanbrengen en vervolgens afwerken met rachels en gipsplaten.

Onderschat niet hoeveel water je krijg door geen juist dampscherm aan de binnenzijde te plaatsen.

Er kan natuurlijk een lekkage van buiten zijn maar als ik zo de foto's bekijk is dit 99% leefvocht welke condenseert tegen de koude buitenkant. Dat is alleen op te lossen door een goede dampdichtefolie met voldoende overlap en goed aftappen. Daarna ga je pas verder met rachels/ gips of andere afwerking.

Let er op dat de dampdichte folie ook goed aansluit (dampdicht) op je bestaande folie van je oude dak.

En als je het dampscherm geplaatst heb is je tocht ook verdwenen. Het is juist goed dat het tussen het dampopen doek en buiten afwerking tocht, of in dit geval noem je het dan ventileren. Er zal altijd wat vocht of regen tussen je planken aan de buitenzijde komen en dit moet er goed uit ventileren.

Je luchtdichtheid van je constructie is juist het beste om deze zo dicht mogelijk aan de binnenzijde te houden.

Je zou even in het forum kunnen zoeken naar het isoleren van een kapconstructie, je hoef dan wel geen isolatie meer aan te brengen maar wel de hele verdere binnen afwerking.

Dus:

Isolatie verwijderen en laten drogen.
Terug plaatsen
Dampdichte folie aanbrengen
Naden en kieren van de folie aftappen en desnoods kitten
Rachels aanbrengen
Gipsplaat aanbrengen
Naden dichtsmeren
Inwendige hoeken gipsplaat dicht kitten en vervolgens sauzen.

Belangrijk punt is dus dan je de nieuwe folie goed afplak op de bestaande, deze zie je net zitten voor de witte houten plaat en spant een van je bestaande dak.

[ Voor 42% gewijzigd door BBB-Nick op 05-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@CSezen Als ik het zo allemaal lees, laat je bijstaan door iemand.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25

QuattroNL

It is I.

In aanvulling op wat @BBB-Nick zei:
Onderstaande foto toont hoe mijn dakkapel is afgeleverd. Ik heb alleen de rachels zelf aangebracht.
Die blauwe (dampdichte) folie is wel essentieel!
Let er ook op dat je tussen de rachels geen isolatie meer aanbrengt.

Mijn isolatie bestaat trouwens niet uit glaswol maar uit gespoten PIR/PUR (kan naar mijn idee veel beter tegen vocht).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsEke6fBc2kRlTdV-1hTihNmlDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlyoSvdQVckVHFXWBogkaBjc.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

plofkip schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:04:
Helaas veel lekkage gehad en tijdens het recente dooien wederom druppels op de grond bij de aanhechting van dakkapel naar bestaand dak, precies in het midden (horizontaal gezien).
Bekend probleem; waarschijnlijk komt er bij wind(vlagen) een klein beetje water tussen je pannen door, boven de dakkapel. Vroeger liep dat over je dakbeschot naar beneden tot in de dakgoot. Nu loopt het over je dakbeschot tot ónder de opstaande rand van de dakbedekking van je platte dak van de de dakkapel, en dan drupt het naar binnen.

De oplossing is om vanaf de nok folie te plaatsen tot over de opstaande rand van je dakbedekking, maar daarvoor moeten de pannen en panlatten boven de dakkapel er even af en daar hebben de dakkapelboeren geen zin in. Die zeggen liever dat het zo hoort :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45

Dutch_guy

WYSIWYG

BBB-Nick schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:38:
Is het wel lekage van buiten?.

De constructie is nog helemaal niet af.

Volgens mij is het nu gewoon het leefvocht vanuit je woning welke op de koude vlakken condenseert.

Je moet dus aan de binnenzijde juist nog een dampdichte folie aanbrengen en vervolgens afwerken met rachels en gipsplaten.

Onderschat niet hoeveel water je krijg door geen juist dampscherm aan de binnenzijde.
Enige juiste antwoord. Ik had de zolder geïsoleerd, nog geen dampdichte folie geplaatst, na een week nat achter de steenwol. Dan weet je meteen het nut van zo een folie.

Uiteraard mag er nergens wind doorheen gaan. Indien mogelijk zelf op het dak kijken hoe ze het hebben opgeleverd?

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25

QuattroNL

It is I.

eamelink schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Bekend probleem; waarschijnlijk komt er bij wind(vlagen) een klein beetje water tussen je pannen door, boven de dakkapel. Vroeger liep dat over je dakbeschot naar beneden tot in de dakgoot. Nu loopt het over je dakbeschot tot ónder de opstaande rand van de dakbedekking van je platte dak van de de dakkapel, en dan drupt het naar binnen.

De oplossing is om vanaf de nok folie te plaatsen tot over de opstaande rand van je dakbedekking, maar daarvoor moeten de pannen en panlatten boven de dakkapel er even af en daar hebben de dakkapelboeren geen zin in. Die zeggen liever dat het zo hoort :*)
In het kader hiervan, om de TS (en andere dakkapel-bezitters) alvast voor te bereiden voor wat er mógelijk nog kan gaan gebeuren, hier een topic ter info: Dakkapel lekt (door sneeuw)
(ikzelf nu 1x meegemaakt, niet fijn).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:18
Ah shit, onderstaande is al gemeld door een andere tweaker, al die moeite voor niks 8)7 :D

Als ik het zo zie niks aan de hand. De open structuur waardoor het water naar binnen komt maakt ook dat het er weer uit kan. De kans is zelfs groot dat het is onstaan doordat de waterdichte afwerkfolie (laatste foto) later is geplaatst. Vanuit huis werkt het vocht zich naar buiten toe.Echter is de folie aan de buitenkant vertragend waardoor het vocht zich ophoopt. Doordat de folie aan de warme binenkant het nu afsluit zal het vocht in het isolatiematerial langzaam zijn weg naar buiten vinden.

Ietswat de temperatuur opstoken kan hierbij helpen. Let wel, bij extreme koude dagen heb je altijd een condensatiepunt waar vocht zal onstaan. Dit kan niet direct kwaad doordat het van tijdelijke aard is.

Leuk weetje:
Hoe dikker het isolatie materiaal, hoe minder het vocht zich op één plek zal ophopen. Want het duurt langer voordat warm en koud bij elkaar komt. Denk aan enkel glas en dubbel/triple glas. Enkel glas heeft veel meer last van condens.

Veel plezier met je dakkapel!

[ Voor 23% gewijzigd door StormRider op 05-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:09
Misschien dat het je niet veel uitmaakt, of heeft iemand het ondertussen al bij je gemeld. Maar ik zag op enkele van je foto's de galerij strip met meerdere foto's welke misschien wat privacy gevoelig zijn. Meld het toch maar even. Succes met het dakkapel!
Pagina: 1