Lekkage in AEG 7000 serie AutoDose wasmachine gehad door te veel schuim bij het wassen van kussens. Hij gaf code EF3. Water uit de machine laten lopen waardoor die code verdween. Nu start het programma, maar na het pompen, voor de waterinlaat stopt hij en ontgrendelt de deur. Bij opvragen laatste error code verschijnt ECE. Iemand een idee wat dat betekent?
Vraag
Alle reacties
Al google geraadpleegd?
EF3: storing voor overdosering / aqua controle / niveauschakelaar
Overdosering is opgelost want water eruit.
EF0
https://meolease.nl/conte...code-foutcode-aeg-ef0-efo
EF3: storing voor overdosering / aqua controle / niveauschakelaar
Overdosering is opgelost want water eruit.
EF0
https://meolease.nl/conte...code-foutcode-aeg-ef0-efo
Meest voorkomende AEG foutcode is EF0 ( EFO ): Dat lijkt een ernstige code, maar vaak is er gewassen met teveel zeep waardoor er sop met wat water op de bodemplaat is gelekt. De machine denkt nu dat hij in het water staat en stopt daardoor.
Oplossing voor EF0 ( EFO ) in het meest voorkomende geval:
- stekker uit stopcontact
- plaats een plankje of bv twee boeken onder de voorste poten van de wasmachine waardoor deze achterover helt. Het water loopt nu weg.
- Dagje wachten, en alles is weer droog.
- stekker er weer in, en wassen maar weer (niet teveel zeep gebruiken).
Bedankt. Heb al flink wat tijd op Google besteed. Het is meer dan een week geleden en de bodemplaat is helemaal droog. Stekker meerdere malen eruit gehad. Allemaal geen effect. De machine blijft melding ECE geven. Ik kan die melding nergens terug vinden op het grote internet. Wel CE, maar geen idee of dat hetzelfde is.
Na lang zoeken heb ik de omschrijving van de de code gevonden.
De code ECE betekent: Geen communicatie tussen besturingsmodule en auto-dose print.
De oplossing volgt later.
De code ECE betekent: Geen communicatie tussen besturingsmodule en auto-dose print.
De oplossing volgt later.
[ Voor 217% gewijzigd door WhoopySnoopy op 22-05-2023 09:47 ]
@WhoopySnoopy Beste, ik ben benieuwd naar de oplossing, wij hebben hier namelijk precies dezelfde situatie
Wij hebben ook precies dit probleem momenteel, is er inmiddels een oplossing?
Ik vrees dat dit wijst op een defect in de stuurprint van het autodose systeem. Hoe oud is de machine?
Zoals eerder gezegd ece is bijna altijd de stuurprint van autodose.
Check gelijk even of de zeepdoos van autodose lekt als je de bakken vult. Vaak lekken ze ook aan de zijkanten uit de klepjes on de bakken te legen. (Ook te zien aan een zeepspoortje). Aan de achterkant van de zeepbak zit de pompmodule daar lekt het zeep ook weleens doorheen.
Verder kan je als je autodose bak aan de bovenkant nat wordt ook nog de sproeiers(waar het water uitkomt wat in de zeeplade sproeit) checken of die verstopt zitten.
Je kan kijken of je dit zelf wilt doen door de onderdelen te kopen van aeg shop. Of een monteur langs laten sturen.
Check gelijk even of de zeepdoos van autodose lekt als je de bakken vult. Vaak lekken ze ook aan de zijkanten uit de klepjes on de bakken te legen. (Ook te zien aan een zeepspoortje). Aan de achterkant van de zeepbak zit de pompmodule daar lekt het zeep ook weleens doorheen.
Verder kan je als je autodose bak aan de bovenkant nat wordt ook nog de sproeiers(waar het water uitkomt wat in de zeeplade sproeit) checken of die verstopt zitten.
Je kan kijken of je dit zelf wilt doen door de onderdelen te kopen van aeg shop. Of een monteur langs laten sturen.
weet jij hhier misschien bet antworod op? dat de stuurprint van autodose bij aeg een gevoelig punt is is me bekend door de vele klachten erover. aar waarom gaat die print kapot? loopt er sop op, of raakt hij oververhit doordat het doseersysteem verstopt raakt of wat gaat er exact mis?ajow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:59:
Zoals eerder gezegd ece is bijna altijd de stuurprint van autodose.
wat kost zo'n print in de webshop? als je het niet zelf kan doen en zo'n print zou ook nog duur zijn dan heb je een nieuwe wasmachine van een ander merk voor de reparatiekosten.
Standaard reparatie kosten is €229,- bij aeg onafhankelijk welke onderdelen. Bij wasmachines. (Enkele productgroepen is dat niet zo)
Als je je pnc nummer doorstuurt kan ik even kijken of het beschikbaar is op aeg webshop. Pnc nummer(productnummer) staat op stickertje aan de binnenkant van de duur en begint met 914 en dan nog 6 cijfers.
Waardoor het komt weet ik niet. 1x zo'n ding open geschroefd maar kon het niet vinden. (Heb niet echt een pcb electronica achtergrond). Begon net met ideeën op te schrijven maar eigenlijk was dat meer opschrijven wat het onderdeel doet.
Meestal is het nodig die vaak het hele autodose systeem (sproeiers, zeepladebak, pomp-autodose, stuursysteem-autodose) hoewel je zelf ook kan kijken of die lekt en schoon kan maken en waterdicht is dit vaak voor kwaliteit de beste optie voor een monteur.
Als je je pnc nummer doorstuurt kan ik even kijken of het beschikbaar is op aeg webshop. Pnc nummer(productnummer) staat op stickertje aan de binnenkant van de duur en begint met 914 en dan nog 6 cijfers.
Waardoor het komt weet ik niet. 1x zo'n ding open geschroefd maar kon het niet vinden. (Heb niet echt een pcb electronica achtergrond). Begon net met ideeën op te schrijven maar eigenlijk was dat meer opschrijven wat het onderdeel doet.
Meestal is het nodig die vaak het hele autodose systeem (sproeiers, zeepladebak, pomp-autodose, stuursysteem-autodose) hoewel je zelf ook kan kijken of die lekt en schoon kan maken en waterdicht is dit vaak voor kwaliteit de beste optie voor een monteur.
De machine is nog net geen twee jaar oud. Dus valt nog binnen de garantie. Zelf is er dus niets aan te doen?
Hallo, is er intussen al een oplossing voor het ECE probleem?
AEG Lavamat 7000: Eerst EF3 foutcode ten gevolge van te veel wasmiddel toe te voegen.
Machine schuin gezet en water laten weglopen . EF3 verdwijnt.
Maar als je nu een programma wil starten wordt er een aantal keer gepompt, maar komt er geen water in de machine. Na een tijdje begint het pauzeknopje te knipperen en gebeurt er verder niets meer.
229 euro is wel een som geld voor een technieker, en als het probleem een eenvoudige oplossing heeft zou ik het eerst zelf wel willen proberen. Anders wordt het toch de technieker vrees ik.
AEG Lavamat 7000: Eerst EF3 foutcode ten gevolge van te veel wasmiddel toe te voegen.
Maar als je nu een programma wil starten wordt er een aantal keer gepompt, maar komt er geen water in de machine. Na een tijdje begint het pauzeknopje te knipperen en gebeurt er verder niets meer.
229 euro is wel een som geld voor een technieker, en als het probleem een eenvoudige oplossing heeft zou ik het eerst zelf wel willen proberen. Anders wordt het toch de technieker vrees ik.
Volgens het interweb is de code CE een gevolg van het zeepbakje wat niet in de goede positie staat. isschien is het waard om naar die schakelaar te kijken?Graujoske schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:15:
Hallo, is er intussen al een oplossing voor het ECE probleem?
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Ik heb die schakelaar/contacten nog eens extra nagekeken, maar euvel blijft. Toch bedankt voor de hint.
Technieker is langs geweest.
Print autodosing wasmiddel vervangen. Problem solved!
Print autodosing wasmiddel vervangen. Problem solved!
Bedoel je de printplaat? Ik heb hetzelfde probleem. Hij lijkt geen water in machine te pompen, nadat mijn vrouw te veel waspoeder in de trommel gedaan om door te spoelen ofzo. Om een luchtje eruit te halen ofzo, maar daarna lag er sop op de bodem van de wasmachine. Dat is nu droog, maar foutmelding blijft. Overigens enkel in service menu.
En 2e vraag: heb je AEG zelf langs laten komen? En kwamen er op de vaste kosten nog extra kosten?
En 2e vraag: heb je AEG zelf langs laten komen? En kwamen er op de vaste kosten nog extra kosten?
[ Voor 23% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 16-10-2024 12:05 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Wij hebben ook een AEG Lavamat 7000, deze had ook de ECE error.
Na aanleiding van dit artikel ben ik ook bij de pomp-module uit gekomen. Thanks!
Ik heb via de AEG site een nieuwe pompmotor module voor de autodosing gekocht.
art. nr: 140119689101
EAN code: 7321424875047
Volgens de productnummer checker op de site hoort deze module niet in mijn wasmachine, maar alle maten en vrijwel alle codes op deze module kwamen overeen met de unit die er bij mij in zat. Het lijkt er op dat deze module een stuk goedkoper aangeboden wordt omdat deze voor Zanussi machines bedoeld is. Dat is ook van Electroluxt, dus zullen wel marketing afwegingen zijn om hetzelfde artikel tegen een andere prijs aan te bieden.
Prijs 64 euro (en gratis verzending boven 50e)
Als je de bovenplaat van de machine af haalt en de plaat aan de achterkant is de unit best goed bereikbaar en kan hij vrij makkelijk vervangen worden. Zit gewoon met een paar schroeven vast.
Sinds deze nieuwe unit er in zit draait de onze machine weer zonder problemen.
Na aanleiding van dit artikel ben ik ook bij de pomp-module uit gekomen. Thanks!
Ik heb via de AEG site een nieuwe pompmotor module voor de autodosing gekocht.
art. nr: 140119689101
EAN code: 7321424875047
Volgens de productnummer checker op de site hoort deze module niet in mijn wasmachine, maar alle maten en vrijwel alle codes op deze module kwamen overeen met de unit die er bij mij in zat. Het lijkt er op dat deze module een stuk goedkoper aangeboden wordt omdat deze voor Zanussi machines bedoeld is. Dat is ook van Electroluxt, dus zullen wel marketing afwegingen zijn om hetzelfde artikel tegen een andere prijs aan te bieden.
Prijs 64 euro (en gratis verzending boven 50e)
Als je de bovenplaat van de machine af haalt en de plaat aan de achterkant is de unit best goed bereikbaar en kan hij vrij makkelijk vervangen worden. Zit gewoon met een paar schroeven vast.
Sinds deze nieuwe unit er in zit draait de onze machine weer zonder problemen.
/f/image/8VtR1OjK6ePLv0FBNXdexa9K.png?f=fotoalbum_large)
Pagina: 1