Vraag

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 19:38
Beste Tweakers

Ik heb de volgende vraag.
Ik heb prive nog altijd een oude configuratie
I5 2500K met HD 3000. (Z68X-UD3H-B3)
En meerdere grote SSD.
Ik gebruik de pc vooral om te internetten en wat fotobewerking.
Internet is behoorlijk snel dus eerlijk gezegd is de pc nog altijd niet vervangen.
Ik heb nu een 24 inch IIyama scherm. Full hd.

Ik wilde graag een groter scherm gaan gebruiken.
Ik heb vandaag het volgende scherm gekregen (natuurlijk ook gekocht :) ).

Acer NITRO XZ2 XZ322QUP - 31.5" (2K)

Vandaag proberen aan te sluiten.
Ik had gelezen dat dat HD3000 (onboard GPU) via een displayport kabel 2K aan zou moeten kunnen.
Ik heb vanalles geprobeerd.
Meerdere DP kabels die wel werken op een andere configuratie.
Wanneer ik het acer scherm aansluit via hdmi dan verschijnt er wel beeld. Maar alleen full hd.

Een bijkomend probleem is dat wanneer ik mijn pc herstart dan doet de pc dit netjes maar gaat het acer scherm in standby modus. De enige manier om weer beeld te krijgen is om de stroomkabel eruit en erin te stoppen.

Hierna heb ik een oudere pc van mijn zoon genomen met een AMD Radeon 7770 GPU.
Het nieuwe scherm via DP aangesloten. Hier krijg ik wel netjes 2K beeld. So far so good.
Wanneer ik dit via HDMI doe ook.

Echter het bijkomende probleem dat wanneer ik de pc herstart verschijnt er weer geen beeld meer.
Het blauwe lampje op de acer nitro monitor wordt rood (standby) en hierna wordt het niet meer blauw. (totdat ik de stroom er weer afhaal)

Ik kan dus wel de radeon 7770 kaart in mijn eigen pc inbouwen maar dan heb ik nog altijd het bijkomende probleem.

Kan iemand me hiermee helpen?
1. Gaat het werken op mijn onboard GPU (hd 3000)
2. Weet iemand hoe ik het extra probleem van het opnieuw opstarten van pc en dat de monitor dan weer functioneert kan verhelpen?

hans

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Heel eerlijk zou ik ervoor kiezen een andere videokaart te halen, liefst een die voldoet aan courante standaarden. Goedkoopste optie is de GT1030. Die trekt over zowel HDMI als DP de volle resolutie.

I reject your reality and substitute my own

• hke
nelizmastr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:40:
Heel eerlijk zou ik ervoor kiezen een andere videokaart te halen, liefst een die voldoet aan courante standaarden. Goedkoopste optie is de GT1030. Die trekt over zowel HDMI als DP de volle resolutie.
Dank je wel voor je reactie.
Zou het bijkomende probleem ook kunnen ontstaan dat er geen courante GPU inzit. (het niet opnieuw aangaan na opstarten pc)
Is een GT1030 sneller, couranter dan een radeon 7770?

hans

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:07
hke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:31:

Zou het bijkomende probleem ook kunnen ontstaan dat er geen courante GPU inzit. (het niet opnieuw aangaan na opstarten pc)
Mogelijk een DP issue met Windows 10. Heb ik wel vaker gezien met oudere hardware en DP op nieuwe monitoren.
Is een GT1030 sneller, couranter dan een radeon 7770?
Sneller en veel couranter. GT 1030 doet 4K op HDMI waarmee je probleem helemaal weg is. uitvoering: ASUS GT1030-2G-BRK doet zelfs 2x 4K maar €115 vind ik nogal wat voor een instap videokaartje. Daar haal je ook een gebruikte GTX 1060/1650 voor. Welk merk en type voeding heb je?

• hke
Mogelijk een DP issue met Windows 10. Heb ik wel vaker gezien met oudere hardware en DP op nieuwe monitoren.
Wanneer ik een courantere GPU zou aanschaffen en dan verbinden via hdmi zou het probleem dus niet moeten voorkomen.
Of klopt dit niet?
Mijn zoon heeft een gaming opstelling van 1 jaar oud. ik kan de monitor eens bij hem aansluiten.
Welk merk en type voeding heb je?
Ik heb een be quiet! Pure Power L7 300W uit 2013.

Zou ik ook een GT 1030 bij vraag en aanbod hier op tweakers kunnen aanschaffen. Het blijft een pc van ongeveer 10 jr oud.

hans

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06

nelizmastr

Goed wies kapot

hke schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Mijn zoon heeft een gaming opstelling van 1 jaar oud. ik kan de monitor eens bij hem aansluiten.
De 7770 stamt uit februari 2012 ;)

Dus voor hem is het misschien een jaar oud, maar de kaart is alweer 11 jaar oud.

I reject your reality and substitute my own

• hke
nelizmastr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:53:
[...]

De 7770 stamt uit februari 2012 ;)

Dus voor hem is het misschien een jaar oud, maar de kaart is alweer 11 jaar oud.
excuses voor de verwarring.
mijn zoon heeft een opstelling met een RTX 3070 Ti GPU erin.
allemaal courante onderdelen.

De 7770 was van zijn vorige configuratie.

hans

• hke
Dag samen,

ik heb zojuist een test gedaan met mijn nieuwe acer nitro XZ2 XZ322QUP scherm aangesloten op de computer van mijn zoon.
Een AMD Ryzen 5 5600X met een rtx 3070 Ti GPU.

Wanneer ik op deze pc kies voor opnieuw opstarten of kies voor afsluiten en aanzetten werkt alles direct en zoals verwacht. Meerdere keren gedaan.

Gisteren heb ik het nieuwe beeldscherm dus aangesloten gehad op 2 oude configuraties waarvan 1 mijn reguliere computer is. (De eerste)

1 I5 2500K met HD 3000. (Z68X-UD3H-B3)
2. Intel Core2Quad Q6600 met een Radeon 7770 GPU op een Gigabyte GA-EP35-DS3P bord.

Bij de eerste kreeg ik geen beeld via DP, alleen via hdmi en dan tot fullhd. Wanneer ik de pc opnieuw opstartte, ging het beeldscherm in standby.

Bij de tweede kreeg ik via DP en HDMI 2K resolutie. Alleen ook hier wanneer ik de pc opnieuw opstartte (of volledig uitzet en aanzet), ging het beeldscherm in standby.

Kun je dus concluderen dat mijn bestaande configuraties te oud zijn voor het nieuwe Acer beeldscherm.

En wat denken jullie?
Zou het probleem niet voorkomen wanneer ik een GT1030 aanschaf voor in computer 1?
En ook wanneer ik een 2de hands GT1030 kaartje aanschaf?

Of evt deze: https://tweakers.net/pric...orce-gt-1030-2gb-0db.html

hans

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:42
hke schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:09:
Alleen ook hier wanneer ik de pc opnieuw opstartte (of volledig uitzet en aanzet), ging het beeldscherm in standby.
Als de monitor is stand-by zit, krijg je dan misschien wel weer beeld als je de monitor tijdelijk helemaal (~1 minuut) stroomloos maakt?

Ook heb je nog wel eens het DisplayPort Pin 20 probleem
Maar dat lijkt me hier niet het probleem.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee