Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
Ik overwoog al een tijdje om eens een topic te wijden aan mijn herfstavonturen, maar omdat het hier erg stil is wist ik niet hoe zinvol het zou zijn. Maar ik werd getriggerd doordat @LA-384 zich ergens hardop afvroeg of fotografie eigenlijk niet grotendeels toeval is.

Bij mij begint het als het herfst wordt qua fotografie altijd weer te kriebelen. Ik heb het niet zo op slecht weer, maar de kleuren van de bossen en de vaak mysterieuze sfeer vind ik echt geweldig. Normaal gesproken vlieg ik dan van hot naar her. Ik woon aan de rand van de Veluwe en heb dus ruim de keuze. Dat leidt er echter wel toe dat de factor toeval nogal groot is. Je moet maar net op het goede moment op de goede plek zijn. Daarom wilde ik het dit jaar, bij wijze van experiment anders doen. Ik heb 1 gebiedje uitgezocht waar ik meerdere keren naar terug ben gegaan. Ik ben ook wel op andere plekken geweest, maar als ik erop uitging in ieder geval ook naar deze plek.

De plek in kwestie is een natuurgebied net ten zuiden van het dorp Wolfheze. Er zijn daar wat hoogteverschillen, er lopen beken en er staan een aantal karakteristieke bomen, waardoor het net wat interessanter is dan het gemiddelde bosperceel. Ik heb me steeds beperkt tot ongeveer het volgende rondje met een lengte van slechts 1,5km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IBZVtsBxxs8Ip9ENDYJLcaWs7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fdUvsPpRSMPMhkkS8n2EzMty.png?f=fotoalbum_large

Ik ben erg gecharmeerd van een aantal Britse fotografen die ik volg en die zich hebben toegelegd op 'woodlandphotography'. Vaak zijn dat niet de grote vista's maar meer intieme composities; een tak van sport die door de chaos die het bos vaak is, moeilijker is dan je zou denken.

Ik was de eerste keer (met camera) ter plekke op 22 oktober en dat was aan de vroege kant. Het was een goede manier om op zoek te gaan naar potentieel interessante composities, maar het bos was nog veel te veel 1 tint groen-geel waardoor onderwerpen niet goed los kwamen van de achtergrond. Zie b.v. deze of dezebeelden. Gelukkig verandert het bos in de herfst met de week, dus in de daaropvolgende weken werd het al snel beter. Ik er uiteindelijk tussen 22 oktober en 30 november elke week minimaal 1x geweest om het rondje te lopen en foto's te maken.

Al met al was het een heel leerzame exercitie. Het is sowieso erg tof om de verandering van een stuk bos zo op de voet te volgen. Op het gebied van fotografie heb ik in ieder geval de volgende lessen geleerd:
  • Consistentie is belangrijk. Als je een bepaald beeld voor ogen hebt dan is de kans klein dat je dat beeld gaat maken als je 1x ergens bent. Natuurlijk kun je je zo goed mogelijk voorbereiden, maar dan nog kunnen de omstandigheden ter plekke anders zijn dan verwacht. Of de omstandigheden zijn goed, maar je profiteert er niet maximaal van omdat je net niet weet waar je moet zijn;
  • Het vooraf tot in detail bedenken van composities werkte niet echt. Als er prachtige zonnestralen zijn, zul je net zien dat je je beeld net wat anders moet framen. Of de lucht die in een eerdere poging nog afgeschermd werd door een bladerdak is een week later een grote witte vlek doordat de bladeren inmiddels gevallen zijn.
  • Als je vaker ergens komt weet je niet alleen snel de beste fotomogelijkheden te vinden, maar kun je ook beter inschatten wat de omstandigheden zullen zijn. Ik ben geregeld door de mist heen gereden om er ter plekke achter te komen dat er net daar geen mist was. En andersom.
  • Vaker terug gaan naar dezelfde plek geeft je de mogelijkheid om je composities te finetunen. Op het relatief kleine schermpje van je camera zie je toch snel wat over het hoofd.
Allemaal interessante punten, maar de hamvraag is natuurlijk of ik door deze aanpak meer en/of betere platen gemaakt heb dan met mijn eerdere, minder gefocuste, aanpak. En daar ben ik nog niet uit. Zoals gezegd heb ik me niet beperkt tot dit gebiedje, maar ben ik vaak nog even doorgereden naar plekken. Of ik was toevallig ergens waar de omstandigheden zo mooi waren dat ik de camera niet in de tas kon houden. Als ik mijn favoriete platen van dit najaar op een rijtje zou moeten zetten, dan zou dat een ongeveer 50:50 mix zijn van platen uit dit gebied en platen van elders. Of het experiment daarmee geslaagd is of niet weet ik niet. Ik weet wel dat ik me in ieder geval prima vermaakt heb. ;)

Genoeg geluld. Tijd voor plaatjes. Een selectie uit de gemaakte beelden in chronologische volgorde.
Commentaar is welkom. Uiteraard op de beelden, maar ik hoor ook graag hoe jullie dit soort fotografie aanpakken en hoe je jezelf hierin probeert te verbeteren!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607251144_8f44e26cc5_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

`Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607418550_1ac6eba6dd_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607251169_a783958378_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607418535_4d3a9bb8bf_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607251134_aaf8d327cf_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52606494152_ec5e94ef9c_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52606993566_b1d4406445_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52607252654_821e9cd6b5_b.jpgUntitled by Klaas Tuin, on Flickr

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leuk idee @klaaas !

Nu nog een fixed positie ergens kiezen, desnoods markeren met drie kleine puntjes/paaltjes (voor je statief) o.i.d. En vanaf die plek iedere keer een paar foto's nemen, alle windrichtingen op.

En dan vervolgens een timelapse van een jaar ofzo (alle seizoenen).

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 04-01-2023 21:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ehtweak schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:37:
Leuk idee @klaaas !

Nu nog een fixed positie ergens kiezen, desnoods markeren met drie kleine puntjes/paaltjes (voor je statief) o.i.d. En vanaf die plek iedere keer een paar foto's nemen, alle windrichtingen op.

En dan vervolgens een timelapse van een jaar ofzo (alle seizoenen).
Een timelapse zou erg gaaf zijn idd. Praktisch gezien een beetje lastig denk ik, maar wel heel tof!

Mijn experiment was trouwens niet bedoeld om dat verloop in tijd specifiek weer te geven. Vandaar ook geen vast standpunt e.d. IK vroeg me af of ik, door me te beperken tot een klein gebied, met betere platen zou thuiskomen dan mijn gebruikelijk op goed geluk tactiek.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:03
Ik kijk niet naar je onderschrift, ik denk dat je wel een punt hebt. ;) Je kunt bepaalde dingen gewoon net effe anders dan de vorige keer (vorige dag, vorige maand, vorig jaar ) als je bedacht hebt wat je anders zou willen doen. Dus de herhaling binnen een klein gebied helpt wel.

Een timelapse vanaf een vast punt op bijvoorbeeld de buitenkant van het monumentale bomenpad op landgoed Mariendaal is eenvoudig qua camerapositie, voor de rest heeft het alle praktische bezwaren van een timelapse over de seizoenen. En qua onderwerp is dat denk ik toch saaier dan losse foto's maken op het rondje wat je nu hebt uitgekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heel goed punt wat je hier bespreekt. Ik heb ook een paar vaste "local patches" waar ik vaak kom. Op een gegeven moment ken je ze zo goed dat je bij elk type weer en licht weet op welke plek het op dat moment het mooiste is.

En dan hoef je echt niet elke keer je statief in dezelfde kuiltjes van de vorige keer te zetten. Er is altijd ruimte genoeg voor variatie. Hoewel ik moet bekennen dat sommige bomen wel vaak de revue passeren maar dan elke keer wel met ander licht, ander bladerdek en eventueel andere dieren erbij.

Maar goed. De strategie werkt. Want je mistfoto's en die met de lichtstralen zijn erg fraai. En die had je anders niet gehad waarschijnlijk.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 19:03
Leuk experiment! En mooie foto's. Ik denk zeker dat, door elke keer op andere momenten terug te komen op dezelfde plek, je betere foto's leert maken. Op die manier krijg je denk ik ook oog voor andere details en kun je jezelf verbeteren wat betreft compositie en dergelijke.

Ik denk dat fotografie wel voor een groot deel op toeval aankomt. Op het juiste moment op de juiste plek zijn. En bij de ene vorm van fotografie speelt dat denk ik een grotere rol dan bij andere.

Ik ben jaloers op jouw woonlocatie! Lijkt me heerlijk om zo dicht in de buurt bij een mooi bos te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@allen: bedankt voor de reacties!

@biomass : qua process zijn losse foto's natuurlijk veel leuker dan een timelapse. Maar een goed uitgevoerde timelapse is wel tof als eindresultaat.

@sys64738 : misschien had ik deze specifieke mist en stralenfoto's niet gehad, maar ik heb buiten dit gebied deze herfst ook geslaagde mist en stralenfoto's gemaakt (in herfst- en wintertopic al wat geplaatst). Dus ik ben er nog niet helemaal uit. Wat wel scheelt is dat ik de omgeving sowieso wel goed ken. Als de omstandigheden goed zijn heb ik altijd wel plekken waar de kans op een goede plaat groot is. De beperking tot dit gebied was wel een oefening in het vooraf visualiseren van beelden en die dan ook daadwerkelijk maken bij goede omstandigheden.

@RaptorK : voor wat betreft dat toeval kun je bij landschapsfotografie denk ik wel je kans op succes zelf behoorlijk vergroten. Het weer heb je niet in de hand, maar kennis van je omgeving / onderwerp en consequent aanwezig zijn zijn daar m.i. belangrijke factoren in.

Hij wil.

Pagina: 1