Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mijn Asus Strix RTX3090 heeft een probleempje met zijn ventilator(aansturing) lijkt het. Met de 0dB modus zouden deze pas aan moeten gaan met een temperatuur van 55 graden. Ondanks dat hij 40 graden is spint hij constant zijn fans op naar 33% om ze vervolgens weer uit te zetten. 1 van de fans maakt hier bij een rammeltje wat ik als zeer vervelend ervaar :P

Nou is dat rammeltje alleen bij het op spinnen. Dat maakt niet heel veel uit alleen jammer is dat hij ze constant aan en uit zet. Ik heb de bios switch om gezet, dat maakt geen verschil. De fancurve kan ik aanpassen met GPU Tweak 3, de tool van Asus. De handmatige verstelling werkt, hier reageert hij op. De fancurve aanpassen kan wel, maar hij doet hier niks mee lijkt het. Ook de 0dB modus uit zetten lijkt geen effect te hebben.

Vanwege de semi defecte fan wil ik een nieuwe koeler aanschaffen, mits ik een adres kan vinden voor originele onderdelen.

Wat kan ik doen om alles weer correct te laten functioneren? Wat stuurt de fan eigenlijk aan?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
ze zijn apart te vervangen,dat wist ik bv deze zou moeten werken bv :

https://www.ebay.com/itm/165643458562

Je hebt vast nog garantie?, fabrieks garantie is 3 jaar.
Dan zou je de kaart ook nog onder garantie kunnen laten repareren

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 04-01-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@freaky35 Helaas geen garantie meer, ik heb de kaart 2e hands gekocht. Ik ben zelf handig genoeg om het te maken zolang ik maar de onderdelen heb :P Bedankt voor de link.

Edit;
Het liefst zou ik ook de shroud vervangen, want daar zitten wat lelijke krassen op. Maar dat is geen noodzaak puur hobby :D

[ Voor 28% gewijzigd door pwillemske op 04-01-2023 20:42 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Niemand die dit gehad heeft of suggesties heeft? Ik heb GPU tweak ondertussen verwijderd omdat het niet echt werkte en eigenlijk alleen slechter maakte. Dit heeft niet geholpen en nu is het dus nog steeds net zo slecht als met GPU tweak :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je zou nog even de bios switch kunnen omzetten op de kaart (fysiek knopje). Daarmee kan je switchen tussen Performance en Quiet mode. Misschien dat de andere bios wat minder overspannen reageert qua fancurve :)

Zonder factuur geeft Asus garantie op basis van serienummer en productiedatum. Ik verwacht 3 jaar limited warranty voor hun topklasse GPUs. Elke 3090 zou dus nog binnen de garantie moeten zitten. Check het eens via https://eu-rma.asus.com/nl

Fans op eBay of China bestellen is vaak waardeloos. Is allemaal namaak spul met goedkope lagers. Het is ook niet zeker of 1 nieuwe fan je probleem oplost, kan ook iets met de aansturing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@stin00 Ik heb de bios switch omgezet en merk hier helemaal geen verschil. Ik zal de rma pagina eens bekijken, de koeler is al wel een keer los geweest (door de vorige eigenaar) dus ik verwacht er niet teveel van.

Tevens zal ik de drivers eens opnieuw installeren.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 12:37
pwillemske schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:13:
Niemand die dit gehad heeft of suggesties heeft? Ik heb GPU tweak ondertussen verwijderd omdat het niet echt werkte en eigenlijk alleen slechter maakte. Dit heeft niet geholpen en nu is het dus nog steeds net zo slecht als met GPU tweak :X
Heb hetzelfde probleem.
Ik heb gewoon een fan curve ingesteld in GPU Tweak zodat die nooit uit gaat. De fans staan constant op 50% (hoor je toch niet en is beter dan elke keer het geratel te horen) en indien die warmer wordt gaat de fan vanzelf hoger dan 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Raven__NL Onderdeel van het probleem is dat mijn gpu niks met die zelfgemaakte fancurve doet. Ik kan de slider wel verzetten en daar reageert ie op. Ook de 0dB schakelaar in de software werkt niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 12:37
Dit is hoe ik het heb ingesteld. Misschien heb je wat aan.
In het begin heb ik ook zitten kloten. Herstart van de PC nadat je GPU Tweak heb geinstalleerd kan ook een helpen (weet ik niet meer)

0db heb ik gewoon uitstaan en de slider op de kaart ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sRKy6NS/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ja zo heb ik het ook ingesteld gehad, ik zal nog eens spelen met het programma.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23

Eren

Boss of this gym

Kun je de stop-starttemperatuur niet aanpassen? Ik speel soms PS2-spellen waardoor mijn videokaart rond de 49/50 graden Celsius hangt, wat ook de grens is waarbij het stop-startsysteem op mijn kaart steeds wordt ingeschakeld en uitgeschakeld. Uiteindelijk heb ik de starttemperatuur verhoogd naar 60 graden Celsius.

Als één van je fans een 'rammelend' geluid maakt bij het opstarten, betekent dit dat er iets defect aan is. In mijn geval met mijn 3070 Eagle OC maakte het een tikgeluid bij het opstarten. Aanvankelijk was het alleen een tik, maar enkele weken later was het constant een ratelend geluid bij 70% ventilatorsnelheid. Uiteindelijk heb ik de fans vervangen door originele Gigabyte gaming OC-fans. Nu is het fluisterstil en hoor ik geen tikgeluid bij het opstarten van de fans.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Eren De start/stop temp is 55 graden. In idle is de gpu temperatuur ongeveer 30 graden. Ook met het kijken van video’s of andere lichter gebruik komt de gpu niet boven de 50 graden. Zodra er een zware game wordt gespeeld gaan de fans wel gewoon constant aan. De temp kan ik alleen aanpassen in de fancurve maar daar reageert ie niet op.

Het geluid is inderdaad alleen bij het opstarten en uitzetten van de fan, eenmaal op toeren hoor je er niks meer van.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23

Eren

Boss of this gym

pwillemske schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:13:
@Eren De start/stop temp is 55 graden. In idle is de gpu temperatuur ongeveer 30 graden. Ook met het kijken van video’s of andere lichter gebruik komt de gpu niet boven de 50 graden. Zodra er een zware game wordt gespeeld gaan de fans wel gewoon constant aan. De temp kan ik alleen aanpassen in de fancurve maar daar reageert ie niet op.

Het geluid is inderdaad alleen bij het opstarten en uitzetten van de fan, eenmaal op toeren hoor je er niks meer van.
Misschien kan je het wel aansturen met MSI afterburner. Niet de zelfde merk maar zou als het goed is ook gewoon moeten werken.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ja goeie, ga ik ook proberen. Is inderdaad wel een veel gebruikt en bewezen programma i.t.t. Asus GPU Tweak.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1