Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
Goedemiddag,

Wij willen graag zonnepanelen. Dit ter dekking van ons huidige verbruik maar ook ter dekking van het verbruik van een all-electric warmtepomp welke we dit jaar van plan zijn om te laten installeren. We hopen daarom zo'n 20 panelen kwijt te kunnen op ons dak. De ligging van ons huis is WZW-ONO (zie legplan offerte). De daken zijn schuin. Zowel voor als achter zit een even grote dakkapel (1 is nog niet te zien op google maps en dus ook niet in het legplan maar hij zit er wel degelijk :) ). We willen liever geen panelen op de dakkappelen. Naast de reguliere schoorsteen zijn er nog 2 schoorsteenpijpjes voor houtkachel en afvoer droger. Deze laatste zou weg mogen (weet niet of dat makkelijk gaat). Dan kan er weer een paneel extra liggen. We hebben ook een garage met een plat dak. Daar komt een stuk minder zon.

We hebben een offerte binnen. Ze verwachten een opbrengst van 6300 kWh. We vragen ons af of dit een goede offerte is. Zowel qua legplan, kosten als het gebruikte materiaal (bijvoorbeeld gebruik power optimizers).

We willen graag nog meer offertes maar weten niet wat betrouwbare partijen zijn die een reeele prijs vragen in de regio Utrecht. Tips zijn erg welkom.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JErS-oGHS2CRdLeyQpULKw_NTy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3SNgHo6uWtpAXvCywmXJUnaF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64zQM7unSYwd0gA5Ih71GhIPsi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5WWoFujk3ptY47LeeqKSQPmc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW4YL4TfjtErF58cfutmdrDqP0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NmmX1wkV6JWkom3dgsKxIf7s.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:29
Positief: s500b optimizers, de enige waarmee dit okay kan werken.

Positief: uitgewerkte prijs specificatie

Negatief: wel heel veel vergezochte kostenposten. (Project management, internet omvormer, 20 kabels waarvan de meeste niet eens nodig zijn wat panelen klikken aan optimizers en naastliggende optimizers aan elkaar)

Hierdoor komt het op bijna €1,50/Wp wat aan de hoge kant is voor een 8kWp solaredge systeem

Mijn gevoel zegt dat die 2 panelen op de garage echt wel erbij moeten kunnen op het dak.

Waarom niets op het zuid gerichte deel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Dank voor je reactie Ronald! Denk je dat verder shoppen veel oplevert? Die dakdelen op het zuiden zijn overigens van de buren. Het is 2 onder 1 kap. Vanaf ongeveer de noordelijkste schoorsteen op de nok is het dak van de buren. Dus ook nog een reepje oost en west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Inmiddels 2 nieuwe offertes:

Offerte 2 (verwachte opbrengst 7106 kWh). Duur (€1,65/Wp) Bovendien meerdere panelen op dak van de buren geplaatst...). Qua materiaal weet ik niet of dit beter is dan de eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDAYpFXTvsaUQ8S_fBWsedx8ZYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0q5JmZWEhqKwZDwjwJZYnkcA.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkYs1lrcZ0u1Rl3Llf0o1u649ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WOKMjiM7FdjvCcCLXmUvQhp.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 3 (verwachte opbrengst 7110 kWh). Goedkoopste (€1,41/Wp) maar weet niet of de panelen noordelijk van de dakkapellen veel zin hebben). Qua materiaal (micro omvormers) weet ik niet of dat beter is dan de eerste offerte (met power optimizers).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P1wiXqOxbe3v8KI4tjfKQcCO14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRefc7AvgAiNRYWBzJmRzCfF.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FO70BYAiCd8zuXA-1mwxy4f2ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vssUwOuLUPwBYInAD2J88j30.jpg?f=user_large

Mochten jullie een mening hebben over deze offertes dan verneem ik ze graag! Alvast mijn dank!

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Hentai op 14-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Offerte 3 is netjes voor een Enphase iq7a systeem. Lager in kosten dan het solaredge systeem van eerder ondanks dat het materiaal pittig meer kost.

Je kunt inderdaad twijfelen over de panelen tussen dakkapel en dak buren, ligt wel pittig beschut. Op het platte dak gaat beter werken.

21 op de kap, 4 op plat als je zover wil gaan financieel gezien? Enphase geeft je wel de flexibiliteit om panelen vrijelijk te verdelen over de woning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Heel erg bedankt Ronald! Ga maar eens bellen met de partij van offerte 3. 20 panelen vinden we wel genoeg. Liefst willen we niks op de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daletumxa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 14:08
Offerte 1 is toch een stuk goedkoper dan offerte 3 - 1 is inc btw. Wel 3 panelen minder maar gooi je er nog 3 extra op blijft de 1ste toch wel aardig goedkoper al zit je misschien wel aan het randje van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Daletumxa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:38:
Offerte 1 is toch een stuk goedkoper dan offerte 3 - 1 is inc btw. Wel 3 panelen minder maar gooi je er nog 3 extra op blijft de 1ste toch wel aardig goedkoper al zit je misschien wel aan het randje van de omvormer.
Dank voor je reactie! Maar offerte 1 is toch niet goedkoper als je euro per wattpiek rekent? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Offerte 1: 11.910 euro voor 8100 W = 1.47 euro/Wp
Offerte 3: 13.470 euro voor 9545 W = 1.41 euro/Wp
DJ Hentai schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Dank voor je reactie! Maar offerte 1 is toch niet goedkoper als je euro per wattpiek rekent? Of mis ik iets?
Volgensmij mis je niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Inmiddels offerte 1 inclusief legplan aan laten passen (alles op de schuine daken: 10 voor en 10 achter). Prijs gaat daardoor ook dalen. Wij zijn nu tevreden met het legplan en wat meer tevreden met de prijs (1,43 euro/WP). De offerte en het legplan zijn nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsHCrf3KRcs90nkygJO34bCXPpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xqqPf2QVWRsCXkheiUazg4DB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5DHD4w98ttNk01OWLL4gNI4Bgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zJuiSsWgCTvxdknVZhx9TAXb.jpg?f=user_large

Helaas is het lastig contact te krijgen met de partij van offerte 3. Ben benieuwd waar zij op uit komen met hetzelfde legplan.

We vragen ons nu wel af wat beter is voor onze situatie: poweroptimizers en centrale omvormer (solar edge) of micro omvormers (enphase).

Als de prijzen ongeveer hetzelfde zijn lijk je meer op te wekken bij offerte 3 en zijn de garanties ook langer (25 jaar op panelen en micro omvormers). Bovendien is er bij offerte 3 geen aanbetaling. Bij offerte 1 wel: maar liefst 50%(!).

Zucht.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Simulaties onderling zijn niet te vergelijken.

Bij gelijk legplan verwacht je bij solaredge en Enphase Iq7a ruwweg hetzelfde.
Iq7+ een procent minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:45:
Simulaties onderling zijn niet te vergelijken.

Bij gelijk legplan verwacht je bij solaredge en Enphase Iq7a ruwweg hetzelfde.
Iq7+ een procent minder.
Helder Ronald. Dank. Maar wat vind jij van de verschillen in garantie, betrouwbaarheid, uitbreidbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:27

kujinshi

seven heroes

Uitbreidbaarheid is toch niet zo aan de orde in je huidige systeem. Je hebt 2 vlakken, 6000w omvormer en 8000w aan panelen op twee groepen in de omvormer.

Zou je meer panelen op ander vlak (zuid) willen hebben zou ik er wat aparts voor aanleggen. 2 kleine omvormers voor 4 panelen, dat soort constructies. Ik snap dat je meer wilt wellicht. Een vol elektrische warmtepomp gaat heel veel stroom nemen, met het normale huis stroomverbruik erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door kujinshi op 18-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DJ Hentai uitbreidbaarheid is niet relevant als je het niet zelf doet. Installateurs hebben daar geen zin in een rekenen links of rechtsom de hoofdprijs en een beetje.

Garantie van dingen die op je dak liggen en je niet zelf kunt vervangen is irrelevant als er geen installatie garantie bij is. Bij defect waarbij je iemand moet betalen voor het werk kost dat meer dan het product zelf.

Het paneel zelf is het betrouwbaarste deel van de installatie. En string system is dus het betrouwbaarst.
SolarEdge deelt en groot deel van de nadelen van enphase, wat bij die laatste alles op dak ligt.
Enphase heeft op de meterkast componenten (Envoy en relay) en beschamende 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:46:
@DJ Hentai uitbreidbaarheid is niet relevant als je het niet zelf doet. Installateurs hebben daar geen zin in een rekenen links of rechtsom de hoofdprijs en een beetje.

Garantie van dingen die op je dak liggen en je niet zelf kunt vervangen is irrelevant als er geen installatie garantie bij is. Bij defect waarbij je iemand moet betalen voor het werk kost dat meer dan het product zelf.

Het paneel zelf is het betrouwbaarste deel van de installatie. En string system is dus het betrouwbaarst.
SolarEdge deelt en groot deel van de nadelen van enphase, wat bij die laatste alles op dak ligt.
Enphase heeft op de meterkast componenten (Envoy en relay) en beschamende 5 jaar garantie.
OK. Dank. Dus daarin ook weinig verschil. En een string system is hier dus blijkbaar geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DJ Hentai voor alleen het schuine dak zeker wel... Maar dan moet je meer offerte werk (willen) verzetten en we zien genoeg moeite op het forum om onder de prijzen die je hebt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:57:
@DJ Hentai voor alleen het schuine dak zeker wel... Maar dan moet je meer offerte werk (willen) verzetten en we zien genoeg moeite op het forum om onder de prijzen die je hebt te komen.
Ik vond 7 aanvragen wel voldoende ;) . Inmiddels een aangepaste versie van offerte 3 (Enhpase) gekregen:

Met hetzelfde legplan als offerte 1 (hierboven) komt offerte 3 nu op : 11.820,16 euro. Dus 1,42 euro/Wp. Nagenoeg zelfde prijs dus als offerte 1.

Los van de Enphase/SolarEdge vergelijking neig ik nu erg naar offerte 3 vanwege:

10 jaar montage garantie ipv 2 jaar bij offerte 1.
Geen aanbetaling i.p.v. 50% aanbetaling bij offerte 1.
Plaatsing in april i.p.v. juni bij offerte 1.

Mochten er nog argumenten/aandachtspunten zijn die ik over het hoofd zie dan hoor ik het graag!

Dank voor alle reacties tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dan klinkt offerte 3 als optimaal voor jouw. Dat is geen extreem verkeerde prijs overigens, zeker met gebruik van de technisch juiste maar kostbare IQ7A. Enphase is gewoon niet goedkoop (maar zeker wel goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:36
Misschien een tip om nog even in het Enphase topic te kijken. Ik zat te twijfelen tussen de IQ7+en de IQ7A en wilde eerst ook voor de IQ7A gaan maar na wat info uit dit topic en van Enphase zelf ben ik erachter gekomen dat de IQ7+ beter aansluit. De voltage van de Jinko panelen die jij wilt hebben (ik heb de 420 ipv de 415 maar zijn verder vrij hetzelfde) vallen niet ideaal in het MPPT voltage bereik van de IQ7A waardoor hij later begint met opwekken en eerder stopt met opwekken in vergelijking met de IQ7+.

Hierbij de link waarbij de reactie van Ralphfx bovenaan begint met de uitleg ervan: Het grote Enphase topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
supercrazy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:03:
Misschien een tip om nog even in het Enphase topic te kijken. Ik zat te twijfelen tussen de IQ7+en de IQ7A en wilde eerst ook voor de IQ7A gaan maar na wat info uit dit topic en van Enphase zelf ben ik erachter gekomen dat de IQ7+ beter aansluit. De voltage van de Jinko panelen die jij wilt hebben (ik heb de 420 ipv de 415 maar zijn verder vrij hetzelfde) vallen niet ideaal in het MPPT voltage bereik van de IQ7A waardoor hij later begint met opwekken en eerder stopt met opwekken in vergelijking met de IQ7+.

Hierbij de link waarbij de reactie van Ralphfx bovenaan begint met de uitleg ervan: Het grote Enphase topic
Jeetje: deze had ik even gemist.. Gelijk voorgelegd aan de leverancier. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nice one @supercrazy - dat betekend dat het paneel bij 58 graden (paneel temperatuur) en minder dan noct instraling moeilijk zou starten. Dat is dus alleen na uitval overdag.

Maaruh… weer een voorbeeld dat omvormer fabrikanten op een andere wereld leven van de paneel fabrikanten…

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 20-01-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DJ Hentai schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:41:
Naast de reguliere schoorsteen zijn er nog 2 schoorsteenpijpjes voor houtkachel en afvoer droger. Deze laatste zou weg mogen (weet niet of dat makkelijk gaat).
Helemaal weghalen is lastig, dakpan nodig, kans op lekkage etc. maar je kan hem simpelweg afzagen, vullen met isolatiemateriaal en afdoppen. En wellicht juist ook goed te gebruiken voor kabeldoorvoer.

Verder vind ik de suggestie van panelen bij de buren wel erg goed gevonden, heb er zelf eignelijk nooit aan gedacht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Aikon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Helemaal weghalen is lastig, dakpan nodig, kans op lekkage etc. maar je kan hem simpelweg afzagen, vullen met isolatiemateriaal en afdoppen. En wellicht juist ook goed te gebruiken voor kabeldoorvoer.

Verder vind ik de suggestie van panelen bij de buren wel erg goed gevonden, heb er zelf eignelijk nooit aan gedacht _/-\o_
Dank voor het meedenken. dacht ook nog aan zo'n ventilatiepan: https://www.adr-dakwinkel...q-DQbzfx3ECEaAnGEEALw_wcB

Weet niet of de buren blij zijn met de suggestie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
Ronald schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:33:
Nice one @supercrazy - dat betekend dat het paneel bij 58 graden (paneel temperatuur) en minder dan noct instraling moeilijk zou starten. Dat is dus alleen na uitval overdag.

Maaruh… weer een voorbeeld dat omvormer fabrikanten op een andere wereld leven van de paneel fabrikanten…
De reactie van de leverancier is binnen:

Het paneel ligt inderdaad een beetje tussen beide omvormers in.
Vanuit Enphase wordt er geadviseerd om boven de 400Wp over te stappen op de IQ7A omvormer in verband met het hogere wattage. De opstart en doorlooptijd is echter wel beter bij de IQ7+ dus dit maakt het wat lastiger in te schatten. Wij volgen met ons advies het voorstel van Enphase maar wanneer je zelf een goed gevoel hebt bij de IQ7+ dan kunnen wij deze natuurlijk voor jullie plaatsen. De minderprijs van de IQ7+ omvormers is ongeveer € 23,00 per stuk welke dan in mindering worden gebracht in de offerte.
Ik hoor graag waar je de voorkeur aan geeft.

Dus jullie advies is nu de IQ7+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DJ Hentai iq7+ gaat iets aftop verlies geven, maar heeft iets hogere bedrijfszekerheid.

Iq7a minder tot geen aftop, maar zou mocht bij warm of zonnig weer na stroom uitval overdag moeilijk kunnen opstarten.

Lastige technische keuze, ik heb er geen keihard antwoord op.
Neem je de financiële kant mee: het scheelt je €500 investering. (Dat zijn bijna 2 panelen, die meer zouden opleveren dan de iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:36
DJ Hentai schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:58:
[...]

De reactie van de leverancier is binnen:

Het paneel ligt inderdaad een beetje tussen beide omvormers in.
Vanuit Enphase wordt er geadviseerd om boven de 400Wp over te stappen op de IQ7A omvormer in verband met het hogere wattage. De opstart en doorlooptijd is echter wel beter bij de IQ7+ dus dit maakt het wat lastiger in te schatten. Wij volgen met ons advies het voorstel van Enphase maar wanneer je zelf een goed gevoel hebt bij de IQ7+ dan kunnen wij deze natuurlijk voor jullie plaatsen. De minderprijs van de IQ7+ omvormers is ongeveer € 23,00 per stuk welke dan in mindering worden gebracht in de offerte.
Ik hoor graag waar je de voorkeur aan geeft.

Dus jullie advies is nu de IQ7+?
Het is lastig wat ik al aangaf :). Ikzelf ben voor de Plus gegaan vanwege het eerder opstarten en langer doorgaan. De techneut van Enphase gaf ook aan dat het eerder opstarten en langer doordraaien een dagelijks ding is, terwijl aftoppen een enkele keer in ons klimaat voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Hentai
supercrazy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Het is lastig wat ik al aangaf :). Ikzelf ben voor de Plus gegaan vanwege het eerder opstarten en langer doorgaan. De techneut van Enphase gaf ook aan dat het eerder opstarten en langer doordraaien een dagelijks ding is, terwijl aftoppen een enkele keer in ons klimaat voorkomt.
Dank nog voor je reacties supercrazy! Ik heb inmiddels aangegeven ook voor de plus te willen gaan.
Pagina: 1