Vraag

• Ducky.nL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01 14:00
Beste Tweakers,

Al een tijd probeer ik de BIOS van m'n moederbord te updaten om 'n upgrade naar de Ryzen 5000 series mogelijk te maken, waarna ik na veel zuchten weer eventjes opgeef. Ik heb de strijdbijl weer in handen vandaag...

Zie Update 2 hieronder voor het huidige struikelblok. Alles tot update 2 is nu opgelost.

Gebruikmakende van de BIOS flash modus die ik vanuit de BIOS settings in kan, wordt mijn MBR en FAT32 geformatteerde USB drive niet gezien. Inmiddels heb ik drie verschillende flash drives geprobeerd.
Edit: [1] De oudst geprobeerde USB drive is 6-7 jaar oud. [2] Het BIOS bestand staat in de root van de drive, zonder extra bestanden of mappen. [3] óók NTFS heb ik geprobeerd.

De MSI Live Update tool geeft mij geen melding van een beschikbare BIOS update, en stiekem ben ik erg huiverig voor BIOS updaten vanuit Windows. Ervaringen van anderen raden het in ieder geval sterk af.

Ik weet even écht niet meer wat ik moet doen. Ik wil héél graag m'n Ryzen 5800X in werking treden, maar dat lukt niet met de BIOS uit 2019 die er momenteel op staat.

Iemand enig idee?

Mvg,
Arjen/Ducky

[UPDATE 1]

Inmiddels zie ik verschil in hoe m'n BIOS mijn moederbord identificeert, en hoe mijn System Information het moederbord identificeert.

System Information (Gaming Plus):

BIOS screen (Gaming Pro):

[UPDATE 2]

Middels dit forumtopic heb ik de BIOS voor de Gaming >Plus< weten te installeren, en is de Gaming Pro BIOS nu geschiedenis. Daarmee kon ik de 5800X POSTen, met één enkele 8GB DDR4 2666Mhz (Corsair LPX). Daarna kon ik de tweede toevoegen, wederom met POST. Beide 8GB 3200Mhz Corsair LPX strips kreeg ik er niet bij. Ook niet een enkele.
Ik heb ook nog zónder de 2666 strips geprobeerd, maar het zijn echt de 3200Mhz strips die niet naar POST willen.
Enig idee waarom?

[Voor 55% gewijzigd door Ducky.nL op 05-01-2023 00:13]

Alle reacties

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:55
Hoe recent zijn die flash drives?
Hoe ouder ze zijn, hoe groter de kans dat je moederbord hem herkent om de bios te flashen.

[Voor 9% gewijzigd door Kheos op 04-01-2023 17:11]

• Ducky.nL
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:11:
Hoe recent zijn die flash drives?
Hoe ouder ze zijn, hoe groter de kans dat je moederbord hem herkent om de bios te flashen.
De huidige gebruikte is zo'n 6-7 jaar oud.

• Kheos
Zeker dat je hem in het juiste USB slot steekt?

• Ducky.nL
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
Zeker dat je hem in het juiste USB slot steekt?
Ook al aardig wat van geprobeerd. Front, de bovenste op de backpanel (vaak lagere USB protocollen voor toetsenborden e.d.) en de lagere slots op de backpanel (de USB 3.1 Gen 2 slots).

• Kheos
Ducky.nL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Ook al aardig wat van geprobeerd. Front, de bovenste op de backpanel (vaak lagere USB protocollen voor toetsenborden e.d.) en de lagere slots op de backpanel (de USB 3.1 Gen 2 slots).
Check FF de manual want er is meestal maar 1 slot dat je hiervoor kunt gebruiken. Staat ook dikwijls aangeduid op het moederbord.
Alle andere sloten gaan dan per definitie niet werken.

• Ducky.nL
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Check FF de manual want er is meestal maar 1 slot dat je hiervoor kunt gebruiken. Staat ook dikwijls aangeduid op het moederbord.
Thanks voor al je tips tot nu toe!
Ik heb het even gecheckt; er staat niets aangegeven bij het update bios proces in de manual.

Link naar pdf: https://download.msi.com/...exe/mb/M7B79v3.0-EURO.pdf

• Kheos
Ducky.nL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Thanks voor al je tips tot nu toe!
Ik heb het even gecheckt; er staat niets aangegeven bij het update bios proces in de manual.
[Afbeelding]

Link naar pdf: https://download.msi.com/...exe/mb/M7B79v3.0-EURO.pdf
Er staat dus ook niet in hoe je stick moet geformatteerd worden. Waar heb je die info vandaan?

• Ducky.nL
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Er staat dus ook niet in hoe je stick moet geformatteerd worden. Waar heb je die info vandaan?
Meerdere fora die stateren dat NTFS ook zou moeten werken, maar er meer risico is bij het gebruik er van. FAT32 zou failsafe zijn.
Goed, ik heb beiden nu meermaals gebruikt in ieder geval..

• Ducky.nL
UPDATE. Ik heb een update geplaatst in de originele post.

• MikeRoG
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk de ingepakte bestand op de usb sticks gezet i.p.v. de echte bios-bestand?
Als je de bios hebt gedownloadt, moet je hem uitpakken en dan de bestand met extensie .AL0 op de stick zetten.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-02 16:39
Kheos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Dat is alleen voor de Bios updaten zonder CPU functie. Bios flashback met het knopje op de i/o shield

Ik denk dat je uit moet gaan van het model nummer dat je bios geeft en uitgaan van de Gaming Pro en aleen dat bios op je USB stick zetten. Dat denk ik omdat:

X470 Gaming PRO
https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PRO/support#bios

Daar is ook een bios wat overeenkomt met de foto die je gepost hebt.
7B79v19 2019-03-08

Bij de X470 Gaming PLUS, staat die er niet.
https://www.msi.com/Mothe...-GAMING-PLUS/support#bios

Als je een handleiding download is bij de gaming pro het bestand E7B79v1.0 en de gaming plus E7B79v2.1-GSE-LITE.pdf.

Als je het echt zeker wilt weten moet je even fysiek in de kast kijken wat er op het moederboord geprint staat. (Of op de doos als je die nog hebt.)

En als je in m-flash in de bios bent, heb je dan al geprobeerd om met enter/ pijltjes/muisklik verder te komen? Bij mijn Gigabyte moet ik altijd eerst nog een paar keer klikken om de usb te selecteren. En op de foto lijkt je bios een USB stick te zien, aan het rood omrandde lijntje te zien.

En vergeet ook niet het bestand uit te pakken inderdaad, zoals hierboven staat.

[Voor 6% gewijzigd door Gaming247 op 04-01-2023 19:03]

[Updated spec's]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:03
Je mobo zegt gaming pro dus bios van gaming pro op je usb stick zetten. Dan in de EUFi naar M-flash gaan en dan pas kun je de juiste file selecteren. Zet voor de zekerheid beide updates (zowel Plus as PRO) op de stick

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jonatw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 20:17
Gisteren exact hetzelfde mobo geflashed, zelfde issue gehad. Andere usb gepakt met een lage capaciteit 2GB, fat32 geformatteerd en de twee bestanden 7it de zip erop gezet. Via de bios op Flash geklikt linksonder. USB was niet zichtbaar, toen een ander usb slot geprobeerd en hij was zowaar te selecteren.

• Ducky.nL
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Eerst de Gaming Pro latest BIOS geflashed via de reguliere M-Flash. Vervolgens een tool gevonden ( Zie DEZE LINK ) waarmee ik de daadwerkelijke BIOS die mijn hardware zou moeten hebben, de Gaming Plus, er op heb gezet. Daarmee wilde hij wel met de 5800X booten.
Echter wilde het niet booten met de 2x8GB 3200Mhz Corsair LPX RAM. Wel met de 2x8GB 2666Mhz Corsair LPX RAM.

Toch apart, want ze zouden beiden gewoon op 2133Mhz moeten starten wanneer je de CMOS cleared. Voor de duidelijkheid: Zowel alle 4 de strips, als het proberen van beide setjes los van elkaar, werkt enkel met het langzamere paar.
Denk dat ik maar een G.Skill 2x16GB ga aanschaffen en deze beide 2x8 ga verkopen.
Of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 8% gewijzigd door Ducky.nL op 05-01-2023 00:40]

• Gaming247
Waar is dat op gebaseerd dat je een Gaming Plus hebt en geen Gaming Pro? Op de informatie van Windows? Een verkeerd bios kan ook verminderde geheugen compatibiliteit geven.

[Updated spec's]

• Ducky.nL
Gaming247 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:10:
Waar is dat op gebaseerd dat je een Gaming Plus hebt en geen Gaming Pro? Op de informatie van Windows? Een verkeerd bios kan ook verminderde geheugen compatibiliteit geven.
Op de tekst die op het moederbord staat. Op de naam van het product op de pakbon van de online retailer. Op de surround sound sockets aan de achterkant van het moederbord die niet op de Pro variant zitten, en wél op de Plus. Op de MSI Live Update die m'n registratie automatisch voltooide als zijnde een Gaming Plus. En ja, ook op wat System Information mij vertelde.

De problemen met de 3200Mhz Corsair Vengeance reepjes zijn nog steeds aanwezig met de nieuwste Plus BIOS.

[Voor 7% gewijzigd door Ducky.nL op 05-01-2023 13:26]

• Gaming247
Ah oke. sorry ik vroeg het wat bot misschien. Ik was bang dat je geheugen problemen kwamen door een verkeerd bios en dat je alleen naar system information had gekeken, dat is niet de betrouwbaarste informatie. Dan stond er dus een verkeerd bios op en nu het goede. Dan is het raar dat het setje 3200MHz niet wil opstarten. Soms heb je van die problemen en dan is het makkelijkste het setje te verkopen en een setje te kopen van die op de QVL staat.

[Voor 40% gewijzigd door Gaming247 op 05-01-2023 17:13]

[Updated spec's]

• Ducky.nL
Gaming247 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:12:
Ah oke. sorry ik vroeg het wat bot misschien. Ik was bang dat je geheugen problemen kwamen door een verkeerd bios en dat je alleen naar system information had gekeken, dat is niet de betrouwbaarste informatie. Dan stond er dus een verkeerd bios op en nu het goede. Dan is het raar dat het setje 3200MHz niet wil opstarten. Soms heb je van die problemen en dan is het makkelijkste het setje te verkopen en een setje te kopen van die op de QVL staat.
Hey! No worries. Was meer m'n eigen frustratie met het feit dat de B-stock mobo die ik had gekocht dus verkeerd geflasht was door een medewerker (vermoedelijk) van Alternate, en ik daarom een jaar of 2 flink wat gezeur heb gehad door het niet 'kunnen' updaten van de BIOS.

Inmiddels het RAM verkocht en er zit een QVL setje in, yes!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee