Loze leiding in de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeteMKaa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-11-2024
Hi,

ik ben recent verhuisd en wil nu een fatsoenlijk bedraad netwerk gaan aanleggen. In mijn meterkast is 1 netwerkkabel die naar de 1ste verdieping loopt en zijn er nog 2 loze leidingen met een zwarte draad (volgens mij voor de andere loze leidingen door het huis). Volgens de buren zou er ook op de 2de verdieping een uitgang moeten zijn van de loze leiding (rode streep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVNsFChb1wyzGghoKXm79kCVU9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a7RIcFI5JiC6dMv3EMh86RH.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, op mijn 2de verdieping heb ik een egale muur zonder aansluiting. Zou het mogelijk zijn dat de aannemer de loze leiding achter de muur heeft laten zitten zonder een outlet te monteren? Wat voor mogelijkheden zijn er om die aansluiting te vinden zonder de hele muur te slopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnYNtXqCbWTU7h6mq5mH08iJyiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jw4XKJ1lMFbt10du5o6RlwMl.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Trekveer erin schuiven en kijken hoever je komt. Laat 1 iemand bij die muur staan, en luisteren of die 'm ergens hoort tikken als je 'm op en neer beweegt om te lokaliseren waar die uitkomt.
En kijk de buren lief aan om te vragen waar die van hun zit, dan heb je een beetje een idee waar je moet kijken.

Uiteindelijk ontkom je er niet aan om wat te breken, maar als je het uiteinde van een trekveer duidelijk hoort tikken, kun je redelijk precies zijn. Of als je 'm nergens hoort, weet je ook dat het de moeite niet is om te gaan breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ja de aannemer smeert niet betaalde/bestelde loze leidingen dicht. Ik heb een iets andere aanpak als @TERW_DAN

Wat je kan doen is met een metalen trekveer en een leiding detector gaan kijken of je hem kan vinden. Chekc eerst of de leiding detector reageert op je (metalen) trekveer, dan trekveer in de buis steken zover als je kan, en dan bij het rode kijken of je een reactie krijgt van de leiding detector. Heb je hem gevonden, trek dan de trek veer er een stuk je uit, om te kijken of het de trekveer is. Heb je hem gevonden dan dan je gaan boren, wel voorzichtig want je vil geen gruis of stukken in de leiding.

Laat me weten hoe het gaat, ik moet na 10 jaar ook nog steeds op zoek naar een loze leiding, helaas in beton.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik had een loze leiding aan laten leggen maar bij oplevering kon ik hem ook niet vinden. Bleek dat de stukadoor eroverheen had gestuukt. Man tikte 1 keer op de muur (op de juiste plek) en de doos in de muur kwam tevoorschijn. Dus wellicht is het zo gemakkelijk.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:13
Is het ook mogelijk dat die loze leidingen op een totaal andere plek uitkomen? Zelfs een andere verdieping?
Door een stofzuiger op de loze leiding te zetten kan je luisteren waar in het huis die lucht zuigt.
Misschien een beetje tape om de stang/buis om een goede afsluiting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Gertjuhjan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:50:
Ik had een loze leiding aan laten leggen maar bij oplevering kon ik hem ook niet vinden. Bleek dat de stukadoor eroverheen had gestuukt. Man tikte 1 keer op de muur (op de juiste plek) en de doos in de muur kwam tevoorschijn. Dus wellicht is het zo gemakkelijk.
Hier dacht ik ook meteen aan: dichtgesmeerd door een overijverige stucadoor, die kans is echt wel groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50

SA007

Moderator Tweaking
Zwarte draad kan je ook uitpiepen met een kabelzoeker, als die die erg gevoelig zet kan je vaak ~5cm de muur in meten.

Op de muur kloppen naar holle plekken is inderdaad ook een goede, inbouwdozen zit normaal zo'n fragiel plastic kapje over, die worden vaak overgestuct/geverfd/behangen, als er niet te dik gestuct is kan je ze zo vinden in de muur.
(vrij normaal ook, in een nieuw huis moet je als elektricien vaak goed weten waar er 'ongeveer' dozen zitten om ze aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
is er geen tekening beschikbaar? wij hebben een gedetailleerde installatie tekening gekregen bij de oplevering waar alle outlets op staan aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeteMKaa
PageFault schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Hier dacht ik ook meteen aan: dichtgesmeerd door een overijverige stucadoor, die kans is echt wel groot.
Dat is de hoop die ik heb inderdaad. Alleen moet wel ff op de juiste plek gaan slaan met een hamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeteMKaa
Fried schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:43:
is er geen tekening beschikbaar? wij hebben een gedetailleerde installatie tekening gekregen bij de oplevering waar alle outlets op staan aangegeven?
Ik heb bij de gemeente de constructietekeningen opgevraagd maar heb vanuit een ZIP gekregen met 100 PDF bestanden erin met random namen. De grote PDFs bevatten 700 pagina's met berekeningen, vergunningen en metingen. Ben er doorheen gegaan maar heb geen duidelijke tekening kunnen vinden waar de leidingen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ZeteMKaa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Dat is de hoop die ik heb inderdaad. Alleen moet wel ff op de juiste plek gaan slaan met een hamer :P
Als de stucadoor het heeft gedaan wil je gewoon rustig kloppen met bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier. Als het hol is merk je dat snel genoeg. De trekveer er in om te kijken of je de pijp hoort is ook een idee. Je kunt ook proberen te rammelen aan de zwarte draad en dan kijken of iemand die ergens hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:23
Blijf het bijzonder vinden dat de originele "projectmap" van het bouwproject, die je als eerste bewoner bij het tekenen koopcontract krijgt, niet krijgt. In die map heb ik gedurende de bouw (meer/minderwerk, elektra, leidingwerk) alles netjes bewaard en vastgelegd. Vervolgens bij alle kijkdagen foto's gemaakt en ook in de map gedaan. Is niet veel moeite, maar enorm waardevol voor verbouwingen en/of toekomstige kopers.
Wellicht slingert er toch nog ergens zo'n map rond?

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je het ongeveer weet (zal bij de buren ongeveer op de zelfde plek zitten) kan je met een achterkant van een schroevendraaier gaan kloppen.. waar het ineens anders klinkt zal een doos zitten... tenzij de stuclaag zo dik is :X

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Hann1BaL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Als de stucadoor het heeft gedaan wil je gewoon rustig kloppen met bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier. Als het hol is merk je dat snel genoeg. De trekveer er in om te kijken of je de pijp hoort is ook een idee. Je kunt ook proberen te rammelen aan de zwarte draad en dan kijken of iemand die ergens hoort.
Je hoopt echt dat er een deksel erop zit. Voor hetzelfde geld hebben ze een open inbouwdoos dichtgestuuct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Je hebt duidelijk geen verstand van stucen.
Een open inbouwdoos krijg je van zijn leven niet dichtgestuct.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10

Arjan A

Cenosillicafoob

Ben(V) schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:42:
Ik ben geen stucadoor, maar het is mij ook gelukt 8)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Bij mij hadden ze hem dichtgesmeerd (Met echt een super dun laagje). Dus het kan zeker wel.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Geloof je het zelf?
Dat lukt echt alleen als je er stucgaas overheen trekt, dus een stuc deksel ligt meer voor de hand, maar open laten is echt onmogelijk.
Je kunt niet op lucht stucen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17:25
Ben er hier ook naar op zoek geweest. 8 loze leidingen tbv speakers / alarm / etc. Diverse punten uiteindelijk gevonden, buisjes eindigden gewoon achter het stucwerk zonder doos (want bedoeld voor een PIR/speaker etc)
Bij 1 plek stootten we helaas 10x10cm stucwerk van de muur :X
Helaas ééntje niet kunnen achterhalen, ik kon wel tracken, maar de buis gaat naar boven, en zodra deze achter/in de bewapening van de plafondvloer valt kan je het vergeten, dan kan je het signaal niet meer volgen.

Ik heb bij de eerste eigenaar om foto's gevraagd, maar na 2 jaar vragen heb ik het maar opgegeven... Voor dit soort dingen zijn foto's van de bouw eigenlijk onontbeerlijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05
Mistraller schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:50:
Ben er hier ook naar op zoek geweest. 8 loze leidingen tbv speakers / alarm / etc. Diverse punten uiteindelijk gevonden, buisjes eindigden gewoon achter het stucwerk zonder doos (want bedoeld voor een PIR/speaker etc)
Bij 1 plek stootten we helaas 10x10cm stucwerk van de muur :X
Helaas ééntje niet kunnen achterhalen, ik kon wel tracken, maar de buis gaat naar boven, en zodra deze achter/in de bewapening van de plafondvloer valt kan je het vergeten, dan kan je het signaal niet meer volgen.

Ik heb bij de eerste eigenaar om foto's gevraagd, maar na 2 jaar vragen heb ik het maar opgegeven... Voor dit soort dingen zijn foto's van de bouw eigenlijk onontbeerlijk.
Installatiebedrijf die de elektra geinstalleerd heeft moet de juiste tekeningen wel hebben in de archieven. Vaak tekent bouwbedrijf de CAD tekeningen en stuurt ze op naar installatiebedrijf waar de leidingen moeten komen. Installatiebedrijf legt punten aan en werkt eventueel verdere details uit zoals groepen etc.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17:25
Monkeydancer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Installatiebedrijf die de elektra geinstalleerd heeft moet de juiste tekeningen wel hebben in de archieven. Vaak tekent bouwbedrijf de CAD tekeningen en stuurt ze op naar installatiebedrijf waar de leidingen moeten komen. Installatiebedrijf legt punten aan en werkt eventueel verdere details uit zoals groepen etc.
De tekeningen die ik wél heb wijken hier zelfs ook af. (HWA die wel ingetekend is, maar er niet zit) etc. En ik vermoed dat de eerste eigenaar veel zelf heeft gedaan. Electra tekeningen bevatten bij mij alleen de groepen structuur/lichtpunten etc.
Alle laagspanning zonder inbouwdozen is niet ingetekend.

Maar goed, volgens mij gaat het in geval van TS om projectbouw, dan zou je zeggen dat de zaken wat gestructureerder gaan inderdaad.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hier ook bij oplevering een inbouwdoos waar overheen gestuct was. Even tikken met een schroevendraaier en hij is weer open.

Kan prima. Komt wel vaker voor. Er zit alleen soms een flinke klodder gips in die inbouwdoos.

Je hebt dus duidelijk geen verstand van stucen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:45
Mijn buurman is elektricien en gebruikt (daarom) deze inbouwdozen. Daar zit een RFID-sticker in het deksel, dus na het stucen (ook als het al volledig gedroogd is) kan hij met de detector zo vinden waar ze zitten.

Je zou even bij een willekeurige WCD kunnen kijken welke dozen ze voor jouw huis gebruikt hebben.
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Je hebt dus duidelijk geen verstand van stucen :P
@Ben(V) heeft het toch over open inbouwdozen, waar dus geen dekseltje op zit. Dan moet je dus 4 of 5 centimeter(!) dik stucen op die plek. "Kan" wel, inderdaad, maar dat doe je niet per ongeluk of voor de lol. En het duurt een paar weken voordat dat droog is, zeg ik uit eigen ervaring :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geloof mij ze kunnen het! gewoon compleet vol blubberen met stuc...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Stalensnuitje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:36:
Mijn buurman is elektricien en gebruikt (daarom) deze inbouwdozen. Daar zit een RFID-sticker in het deksel, dus na het stucen (ook als het al volledig gedroogd is) kan hij met de detector zo vinden waar ze zitten.

Je zou even bij een willekeurige WCD kunnen kijken welke dozen ze voor jouw huis gebruikt hebben.

[...]

@Ben(V) heeft het toch over open inbouwdozen, waar dus geen dekseltje op zit. Dan moet je dus 4 of 5 centimeter(!) dik stucen op die plek. "Kan" wel, inderdaad, maar dat doe je niet per ongeluk of voor de lol. En het duurt een paar weken voordat dat droog is, zeg ik uit eigen ervaring :X
Open doos inderdaad. Stukadoor doet het inderdaad niet perongeluk of voor de lol. Hij vergeet ze alleen weer uit te snijden nadat hij klaar is met een muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Voordeel van de muur uit de topicstart is dat je hem net zo makkelijk weer maakt als dat je hem sloopt: dichtsmeren, beetje schuren, verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Ik weet wel zeker hoe een stucadoor werkt en zo n gat krijg je makkelijk dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

As je direct in de doos uitkomt vanaf de loze pijp: trekveer pakken, aan het uiteinde een kleine tiewrap plaatsen door steken tot je in de inbouwdoos zit en met een boormachine de trekveer draaien. Hoor je snel genoeg waar de doos zit.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Voordat je gaat slopen ;). Je weet zeker dat er niet ergens anders 2 loze leidingen uitkomen ? Vaak zijn loze leidingen namelijk meerwerk, welke de eigenaar zelf kan aangeven waar die komt. Wat bij je buren dus op een hele ander plek uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:45
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Open doos inderdaad. Stukadoor doet het inderdaad niet perongeluk of voor de lol. Hij vergeet ze alleen weer uit te snijden nadat hij klaar is met een muur.
Zal wel aan mijn gebrekkige verbeelding liggen, maar waar stuc je dan tegenaan zonder dekseltje op de doos? Dat krijg je dan toch in elk geval nooit strak als je er niks achter hebt zitten? Als het gips überhaupt al niet gewoon naar binnen/buiten valt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stalensnuitje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Zal wel aan mijn gebrekkige verbeelding liggen, maar waar stuc je dan tegenaan zonder dekseltje op de doos? Dat krijg je dan toch in elk geval nooit strak als je er niks achter hebt zitten? Als het gips überhaupt al niet gewoon naar binnen/buiten valt :?
Een stukadoor maakt al gauw honderd liter specie aan; één kwak in zo'n doosje en hij zit vol :+

Maar de gemiddelde stukadoor zal echt niet zo snel een doos waar een trekdraad in zit vol stucen. Als er geen deksel op zit denk ik dat de meesten er op z'n minst een prop papier in zullen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja vol smeren is uiteraard iets anders dan dicht smeren.
Een strucsdoor die een doos vol smeert is geen knip voor zijn neus waard.
Die doos zit er niet om vol te metselen.

Alleen als er een stuc deksel op zit wordt er overheen gestuct en de stucadoor denkt dan, wie hem nodig heeft maakt hem wel open.
Is ook een fluitje van een cent als je weet waar hij zit.

Pagina: 1