Ik heb van een medetweaker een hele lading aan pluggen, USB-stick en licentie overgenomen. Leuk projectje om individuele verbruikers wat beter in kaart te krijgen. Even een W7 VM opgezet (met W11 is het niet aan de praat te krijgen, de Plugwise Source software heeft .NET 1.0 / 1.1 nodig) op m'n server en ik kon de boel configureren. Via het custom component
plugwise_usb-beta zijn de plugs ook in Home Assistant te krijgen (meten + schakelen).
Ik kon eigenlijk nergens vinden wat er nou in zo'n Circle zit, dus heb er eentje open gemaakt (kan eigenlijk non-destructief, achterkant zit gelijmd met een dun lijmrandje. Met een spudger voorzichtig in de lijmnaad wrikken en hij gaat open. Kan zo weer dichtgelijmd).
- Op een apart insteekbordje wat met 14 soldeerpunten met het hoofd PCB is verbonden zit een EM250 QU5577.1. Dit is een 'XAP2b' 16-bit CPU, 128kB opslag, 5kB RAM en een 2.4GHz, IEEE 802.15.4-compliant transceiver.
- Op het CPU-bordje zit nog een 8-pins flashchip Atmel 26F004
- Energiemeting wordt gedaan door een MCP3905A I/SS
- Schakelrelais is een OMRON G2RL-1A-E 5VDC 230V/16A
- Voeding voor het geheel is een LNK3040N
Zowel het hoofd PCB als het insteekbordje met CPU/radio hebben de opdruk "
AME.NU" wat de partij zal zijn die de PCB's heeft ontwikkeld/geassembleerd.
Als je de datasheet van de EM250 leest dan is theoretisch gezien het hele spul qua hardware geschikt om als generiek Zigbee device te functioneren. Maar ChatGPT geeft al aan dat het lastig, zo niet onmogelijk is om bijv. de firmware van de EM250 te dumpen. De 8-pins Atmel flashchip valt waarschijnlijk wel te dumpen, maar mogelijk staat daar alleen device specifieke config zoals MAC-adres, stroommeting-kalibratie e.d. in?
Het Plugwise-protocol is in 2011 al eens bekeken:
Plugwise Protocol Analysis, Part 1
Plugwise Protocol Analysis, Part 2
Plugwise Protocol Analysis, Part 3
Plugwise Protocol Analysis, Part 4 (Create Network)
Plugwise Protocol Analysis, Part 5 (Date/Time)
Plugwise Protocol Analysis, Part 6 (Firmware update observations)
De Plugwise Source software (v2.40) is
hier overigens nog bij Plugwise te downloaden (maar zonder licentie heb je er niks aan). Ik heb hem
hier gemirrored, mocht de originele downloadlink stuk gaan.