Toon posts:

energie bezuinigen op videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-01 16:44
Dag tweakers! Ik wil mijn pc wat zuiniger maken, teneerste wil ik beginnen met de videokaart omdat ik niet meer iedere dag aan het gamen ben. Nu alleen in het weekend. Mijn moederbord heeft een dvi en HDMI aansluiting voor de monitor, dus ik zou deze dan willen inschakelen in de bios.

Maar wordt er dan nog steeds evenveel stroom verbruikt door videokaart als ik deze in de moederbord laat zitten zonder dat ik daar monitoren aansluit? Als ik ze eruit moet halen kan ik in het weekend niet meer gamen en kan ik net zo goed alles zo laten hoe dat het is. Mijn videokaart is een asus gtx 660 non-ti (8-10 jaar oud) en nog steeds tevreden met de videokaart voor (sommige) shooters en simulatie games. Tips welkom. :)

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat je moederbord een DVI en HDMI uitgang heeft wil nog niet zeggen dat je cpu een iGPU heeft en dat je dus beeld krijgt als je je videokaart omzeilt. Welke CPU heb je?

Los daarvan is het lood om oud ijzer. Als je niet gamet idlet je GPU zo goed als (7-8W) dus switchen naar een andere bron zal maar heel weinig uitmaken (maar meten is weten).

[Voor 62% gewijzigd door br00ky op 04-01-2023 16:53]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mobie2 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:31:
Maar wordt er dan nog steeds evenveel stroom verbruikt door videokaart als ik deze in de moederbord laat zitten zonder dat ik daar monitoren aansluit?
Dat zal iets minder zijn, gezien je videokaart dan geen 2D dingen hoeft te doen. Maar dat zou je CPU dan weer op moeten pakken (uitgaande van een IGP), dus onder de streep zal het weinig verschillen.

En als je dan een keer wilt gamen zul je om moeten pluggen, hopen dat je moederbord overweg kan met weergave via de IGP en de GPU (al dan niet met een reboot).
Er zitten heel wat haken en ogen aan, en ik denk onder de streep dat je er weinig mee op gaat schieten als het lukt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je videokaart standaard niet volledig uit. Dat kan v.z.i.w. wel door dat in de BIOS te doen, of door met wat settings voor PCIe-slots te spelen (deep sleep states) maar dat heeft wel wat neveneffecten en/of kan wat gehannes zijn als je je videokaart wil uitschakelen en inschakelen.

Als je echt de hele week je PC gebruikt zonder videokaart kan dat eventueel een optie zijn maar ik zou het het gehannes pas waard vinden als je dan ook lang je PC gebruikt zonder videokaart. Voor een half uurtje gaat het die 8W geen deuk in een pakje boter slaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee