Toon posts:

Excel real-time data tussen accounts op server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R-Tronic
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 18:49
Goedemiddag,

Ik heb een machine monitoring tool gemaakt met behulp van een Siemens LOGO!
D.m.v. de LOGO Acces Tool invoegtoepassing kan ik data uit de LOGO ophalen en in Excel plaatsen.

Nu werkt dit allemaal perfect op mijn account op de werkserver. Ik heb om andere afdelingen te voorzien van voor hun relevante informatie, extra aparte werkmappen gemaakt die met grafieken bepaalde data laten zien.
Wederom, op mijn account werkt dit allemaal prima. De werkbladen met grafieken halen de data netjes uit de Monitor.

Alleen zullen deze grafieken geopend worden op andere accounts en dan werkt het niet meer.
De data die benodigd is, staat op de Excel werkmap op mijn account en een ander account kan dit niet uitlezen.

Iemand hier een idee hoe ik dit kan oplossen?

Voor de duidelijkheid:

Mijn account draait Excel met LOGO Acces Tool en krijgt zo real-time data uit een Siemens LOGO.
Een deel van deze data wil ik delen met bijvoorbeeld de planning of directie.

Daartoe een nieuwe werkmap gemaakt die opgeslagen staat in dezelfde map als de monitor.
Op mijn account werkt deze grafiek wél, want op mijn account heb ik toegang tot de real-time data.

Als je met een ander account deze grafiek opent, krijg je geen data want de monitor draait niet in hetzelfde account op dat moment.

De monitor ook op meerdere accounts laten draaien is helaas niet mogelijk omdat de Acces Tool maar 1 verbinding tegelijk mag hebben...

Groeten Ralph

...

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt je Excel-file wellicht delen met de juiste anderen?

Het hoe en wat hangt af van je netwerk, daar hebben wij geen zicht op. 'Gewoon' via fileshare of Sharepoint/Onedrive oid?

Maar is Excel wel een handige oplossing voor zoiets? Webbased lijkt me handiger en minder foutgevoelig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• R-Tronic
Ik zal er eens naar kijken of het met delen lukt.

Het is een windows server. Alle Excel mappen staan in G:\Monitor en die map is door ieder account toegankelijk.

De LOGO heeft ook een webserver functie, maar die is erg gelimiteerd. Er is ook nog een mogelijkheid om de bepaalde data in een CSV bestand te zetten.
Maar dat is eigenlijk loggen en dat is voor nu niet gewenst. Ik wil gewoon elke 30 seconden de laatst gemeten waardes in een grafiek zetten.

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11
Klinkt niet heel robuust zo. Als je dit goed wil doen heb je een OPC achtige service nodig en een data-historian. Dat kan redelijk eenvoudig op de server draaien. Dan heb je de data altijd betrouwbaar beschikbaar.
Als je het toch zo wilt doen zou ik proberen de CSV bestanden ergens centraal neer te laten zetten. Bijvoorbeeld eerst op de LOGO en mbv een batchfile automatisch over laten zetten op de server. (Of vanuit de LOGO direct op de server als dat mogelijk is). Mijns inziens is het beter de ruwe data in CSV's te hebben staan, het liefst in een read-only modus.
Dan kun je iedereen de Excel file sturen die dan gebruikt maakt van dezelfde brondata. Eventueel kun je overwegen dat in Acces te maken, lijkt me iets stabieler voor meerdere gebruikers.

[Voor 2% gewijzigd door ERMAWG op 04-01-2023 18:40. Reden: Klein beetje genuanceerd]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Poeh, lastige setup. Je zou eigenlijk een scriptje moeten hebben om de data in een database te zetten (influxdb) en vervolgens een tool om grafieken te maken (grafana). Er zijn nog veel meer tools die dergelijke mogelijkheden bieden (splunk, elastic). Ik weet niet of in jouw setup PowerBI iets kan betekenen).

• R-Tronic
Alle data, zoals cyclustijden en status van de machines maar ook gemeten automaat- en storingstijden zitten in de LOGO zelf.
Het Excel bestand leest deze data dus alleen maar uit. Mocht Excel afgesloten worden en een dag later weer opgestart, heb je gewoon de actuele data weer beschikbaar.

Dit draait nu al 3 weken in een test setup, foutloos zonder vastlopen of verbindingsproblemen.
De webserver die de LOGO op de SD kaart draait, doet het ook al weken zonder problemen.

De verbinding is afhankelijk van het bedrijfsnetwerk, maar als dat plat ligt hebben we wel grotere problemen dan de real-time efficiency niet te kunnen zien. Alle data staat zogezegd toch in de LOGO zelf dus op het moment dat het netwerk weer online komt, komt de actuele data gewoon weer beschikbaar.

Ik zal eerst even proberen hoe het werkt met een gedeeld bestand, maar zodra het maar even onstabiel lijkt te worden moeten de heren planning en directie de fabriek maar in lopen om de data te bekijken op de grote schermen.
De monitor moet gewoon 24/7 draaien en de rest is puur gemakzucht.

Ik heb voor de test al eens wat data in een CSV bestand gelogd, maar hoe ik dit in een andere map krijg is mij nog onduidelijk. De LOGO logt namelijk een CSV bestand van maximaal 20.000 regels en daarna maakt ie automatisch een nieuw CSV bestand aan.
Na 500 bestanden begint ie de eerste weer te overschrijven.

Ik kan met een Power Query wel CSV data invoegen, maar hoe dat gaat moet ik nog testen.

Ook zat ik te zoeken naar een VBA macro die elke 30 seconden data van bepaalde cellen naar andere werkmappen schrijft. Ook hier moet ik het voorlopig van Google hebben, helaas.
Of Tweakers, natuurlijk :)

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij trekt de Siemens Logo software onder jouw account de gegevens uit de plc. Een andere gebruiker heeft deze software niet en kan dus niet met de Logo PLC communiceren. Ik weet niet hoe kritisch de Logo voor het bedrijf is, maar secure is dit zeker niet. Beste oplossing is hier al eerder genoemd. Zet er een OPC server tussen en lees de data daar dan uit met Excel. De huidige oplossing gaat niet stabiel werken en is zeker niet schaalbaar en secure

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• R-Tronic
Inderdaad, alleen de Excel die op dát moment de invoegtoepassing LOGO Acces heeft draaien kan de data uit de LOGO halen. Als ik bijvoorbeeld uitlog en mijn collega vanaf een ander account logt in dan kan hij die data zien. Maar niet tegelijk omdat de Acces Tool maar 1 user per keer laat verbinden.

Secure is in de huidige opstelling niet zo'n punt dacht ik. We werken uitsluitend op het interne netwerk. Er is geen koppeling naar het internet.

Een siemens logo draait op zich prima stabiel natuurlijk, ik heb er meerdere al 5+ jaar 24/7 draaien die zelfs kritieke delen van een lijn besturen. Nog nooit uitval gehad. Heb je voorbeelden waarom dit niet stabiel zou kunnen werken?

De LOGO die de data verzameld heeft een fixed IP, gereserveerd op MAC adress.
Het bedrijfsnetwerk is een glasnetwerk, professioneel opgezet met een tiental switches en bij uitval van 1 switch, gaat het verkeer ergens anders langs.
Ook al zou de server tijdelijk offline zijn, het maakt voor de data niet uit. Zolang er stroom op de LOGO staat, word de data verzameld.
In Excel lees je het alleen maar real-time uit, in mijn geval 1 x per 5 seconden.

Maar die OPC is wel heel interessant. Die ga ik zeker bekijken.

In de toekomst, over een jaar of 2, zit er een verhuizing aan te komen waarna we sowieso gaan uitbreiden.
Op dat moment is de huidige LOGO toch ontoereikend, puur omdat ik niet genoeg ingangen beschikbaar heb voor nog meer machines en het programma intern aan de limieten zit.

Dan moet er dus sowieso wat anders komen maar voor nu willen we ff snel inzicht in de efficiency van de fabriek en dat moet zo wel lukken. Mocht het onverhoopt uitvallen, is het geen grote ramp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee