Toon posts:

Wel of geen zonnepanelen mogelijk op dit dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rinzeanne
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01 19:24
Wij wonen in een bijzonder project in Heerenveen dat 16 jaar geleden onder architectuur is gebouwd. Helaas net te vroeg dat de architect toen al over zonnepanelen had nagedacht...
In totaal zijn het 46 woningen.

Hier zitten woningen tussen met platte daken, maar ook woningen met schuin oplopende daken. Onze woning (rood omcirkeld) heeft grotendeels schuin dak, met bitumen bedekt en gemonteerd op hout. De woning ligt ideaal op het zuid-westen. Vanwege oa. aanschaf elektrische auto en een stuk verduurzaming zouden zonnepanelen nu erg gewenst zijn...
De buurman heeft een plat dak en heeft hier 18 zonnepanelen gelegd. Zie foto.
De installateur geeft aan dat ons dak te stijl is om panelen los op te leggen (wat ik begrijp). Monteren willen ze eigenlijk ook niet aan beginnen, omdat ze dan door het bitumen en isolatie van 10 cm moeten boren om de panelen op het hout te bevestigen.
Veel buren zitten met hetzelfde probleem en eigenlijk is het esthetisch ook niet ideaal om zonnepanelen op de schuine wanden te plaatsen, als het al zou kunnen...

Mijn vragen:
1. bestaan er 'flexibele' zonnepanelen die op dit type daken kunnen worden gemonteerd? Of andere alternatieven?
2. Als ik geen zonnepanelen op eigen dak kan hebben, waar kan ik dan +/- 20 panelen kopen, die fysiek op extern dak van een 3e partij of bijvoorbeeld zonnepanelenveld liggen? Ik wil dus niet leasen of in een zonneproject zg. rendement krijgen (zoals zonnepanelendelen.nl), maar 'gewoon' mijn panelen op een andere plek hebben liggen waarbij de kwh opbrengst verrekend wordt met mijn verbruik op mijn eigen adres. Ik heb al sites bekeken met postcoderoos etc, maar kom niet verder dan dat ik me bij een lokale energiecooperatie zou moeten aanmelden. Voor Heerenveen kan ik er niet één vinden. Of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 7% gewijzigd door Rinzeanne op 04-01-2023 15:50]

Beste antwoord (via Rinzeanne op 05-01-2023 16:55)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 15:15

MieJuul

3970Wp

Kun je wat afmetingen aan de tweede afbeelding toevoegen?
En welke maat hebben de panelen van de buren?
Je kan ipv ZW ook op ZO leggen, dus kwartslag draaien.
Icm een dergelijk plat systeem als je buren maakt dat niet heel veel verschil, en zou je toch zeker wel aan 5 panelen kunnen komen gok ik, misschien zelfs wel 6?!

Edit: Tenzij die strook kiezels achter de pijpjes echt te smal is, dan wordt het wel lastig inderdaad

[Voor 13% gewijzigd door MieJuul op 05-01-2023 10:54]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:51
Er bestaan flexibele panelen die worden vooral op campers gebruikt. Deze hebben wel een minder lange levensduur omdat ze met hitteproblemen kampen.

je kunt sowieso wat gewone panelen op het vlakke stuk leggen. stuk of 5 gok ik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Dit is werk voor een dakdekker die ook PV doet. De generieke PV installateur heeft hier geen kaas van gegeten.

Heb je al in die richting gezocht?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Rinzeanne
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01 19:24
alwind schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:30:
Er bestaan flexibele panelen die worden vooral op campers gebruikt. Deze hebben wel een minder lange levensduur omdat ze met hitteproblemen kampen.

je kunt sowieso wat gewone panelen op het vlakke stuk leggen. stuk of 5 gok ik.
Als het echt op het platte dak aankomt Max 2-3 panelen. En dat is dus niet de moeite...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 15:15

MieJuul

3970Wp

Kun je wat afmetingen aan de tweede afbeelding toevoegen?
En welke maat hebben de panelen van de buren?
Je kan ipv ZW ook op ZO leggen, dus kwartslag draaien.
Icm een dergelijk plat systeem als je buren maakt dat niet heel veel verschil, en zou je toch zeker wel aan 5 panelen kunnen komen gok ik, misschien zelfs wel 6?!

Edit: Tenzij die strook kiezels achter de pijpjes echt te smal is, dan wordt het wel lastig inderdaad

[Voor 13% gewijzigd door MieJuul op 05-01-2023 10:54]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee