1x40A aansluitwaarde en zonnepanelen 4510Wp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:33
Ik heb even een vraag over de doorlaatwaarde van mijn meterkast.
Ivm zonnepanelen die over tijdje geplaatst gaan worden vroeg ik mij af of dit goed gaat zonder dat ik de aansluitwaarde hoeft aan te passen. Ik heb blijkbaar nu een 1x40ampere aansluiting en wil zonnepanelen met totale wp waarde van 4510 gaan laten plaatsen.

Ik dacht dat 1x35a gebruikelijk was dus 40 ken ik eigenlijk niet, vraag mij af of de periodieke kosten hiervan ook hoger zijn maar dat moet ik even checken met Liander denk ik.

Mijn huidig stroom verbruik is rond 3200kwh. En vervarming, warm water en koken is nog op gas.
Buiten de bekende grote verbruikers zoals, waterkoker, koffieaparaat en droger heb ik volgens mij verder geen bijzondere apparaten.

Uiteindelijk wil ik ook wel over naar 3x25a maar als het nog niet hoeft wacht ik even daarmee met de grote verbouwing die we over paar jaar willen doen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
4510 Watt / 230V = 20A max, dus dat zou makkelijk moeten gaan.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zal ik hem maar weer even plaatsen

20A (panelen) + 40A (hoofdzekering) is 60A en je aardlekschakelaars zijn maar geschikt voor 40A

40A hoofdzekering zal een automaat zijn denk ik? Dat kost niks extra.
Heb je fotos van de meterkast en groepenkast?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 14:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:48:
Ik dacht dat 1x35a gebruikelijk was dus 40 ken ik eigenlijk niet..
1x50A komt zelfs regelmatig voor.
Uiteindelijk wil ik ook wel over naar 3x25a maar als het nog niet hoeft wacht ik even daarmee met de grote verbouwing die we over paar jaar willen doen.
Als je niet perse 3 fasen nodig hebt is 1x40A wel flexibeler mits je meterkast daarvoor geschikt is kan je ook daadwerkelijk 40A over 1 fase trekken waar dat anders dus maar max 25A is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:57:

20A (panelen) + 40A (hoofdzekering) is 60A en je aardlekschakelaars zijn maar geschikt voor 40A

Hierbij de foto van de meterkast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc_v-VXtx-q-IW_aRehRlQmThRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsqxzaBrbTPzCcpAURDqnfyY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
DukeBox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:58:
[...]

[...]

Als je niet perse 3 fasen nodig hebt is 1x40A wel flexibeler mits je meterkast daarvoor geschikt is kan je ook daadwerkelijk 40A over 1 fase trekken waar dat anders dus maar max 25A is.
Buren hadden zelfs 1x10 fase begrijp niet waarom ze woningen met bijna 200m2 gekozen hebben voor zulke aansluitingen volgens mij was in 2003 3x25a aansluitiny ook gebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:01:
Hierbij de foto van de meterkast
Daar staan je hoofdzekeringen niet op.
Dat bestaat niet, 3 fasen is max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
1x10A 1fase denk ik.
3x25A was in 2003 nog niet echt gangbaar, 1x35A of 1x40A automaat is een lange tijd de norm geweest.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
DukeBox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Daar staan je hoofdzekeringen niet op.

[...]

Dat bestaat niet, 3 fasen is max.
Bedoelde inderdaad 1x10 1 fase

Ik maak even andere foto ill be back

[ Voor 10% gewijzigd door Figo112 op 04-01-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Maar wat bedoelen jullie met foto van hoofverzekering? De meter zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53

Tazzios

..

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:16:
voor de meter zit de hoofdzekering die ze willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:16:
Nee daar nog onder zou een hoofdzekeringenkast moeten zitten. Afhankelijk van de leeftijd een open of gesloten kastje.

Zonder de bedrading intern te weten is het natuurlijk (deels) gissen, maar 5 automaten bij elkaar is opvallend.
Dit riekt naar 5 automaten op de ene aardlek en 3 op de andere waar maximaal 4 de bedoeling is.

Verder, waar @AUijtdehaag al naar linkt, je zal de kast moeten (laten) aanpassen om overbelasting te voorkomen.
Het zij met 63A aardlekschakelaars en bedrading of met een 40A voorbeveiliging tussen de hoofdaansluiting (en PV) en de afgaande groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
timberleek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Nee daar nog onder zou een hoofdzekeringenkast moeten zitten. Afhankelijk van de leeftijd een open of gesloten kastje.

Zonder de bedrading intern te weten is het natuurlijk (deels) gissen, maar 5 automaten bij elkaar is opvallend.
Dit riekt naar 5 automaten op de ene aardlek en 3 op de andere waar maximaal 4 de bedoeling is.

Verder, waar @AUijtdehaag al naar linkt, je zal de kast moeten (laten) aanpassen om overbelasting te voorkomen.
Het zij met 63A aardlekschakelaars en bedrading of met een 40A voorbeveiliging tussen de hoofdaansluiting (en PV) en de afgaande groepen.
Hmm voor de meter zit inderdaad een gesloten zwarte doos, kan ik die openmaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS4O1HU83-nfKDc89JH-1r--0y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYilHw0rd83PJ1ektAQlBEc3.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een foto van de aardelkschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTFuW4c0jF6K7CSWBbSFlvdbmeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnd2xKissGxbEoTetEn70Jau.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Figo112 op 04-01-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

1x10A is in woonhuizen nooit geleverd, alleen als zogenaamde garagebox-aansluiting. Bij recreatie woningen is 6A nog wel eens voorgekomen omdat het park niet meer kon krijgen maar dat zie je nog maar zeer weinig tegenwoordig. 1x25A is de laagst geleverde aansluiting (word ook wel kleine huisaansluiting genoemd).
n.b. Bij opgesplitste appartementen kunnen er uitzonderingen zijn.
Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:23:
Hmm voor de meter zit inderdaad een gesloten zwarte doos, kan ik die openmaken?
Die zou verzegeld moeten zijn, soms is het zwarte semi-transparant en kan je er met een zaklamp doorheen schijnen om de zekeringen te zien.
timberleek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:27:
Maar je kan op je energierekening en volgens mij ook op mijnaansluiting.nl wat voor aansluiting er geregistreerd is.
Daar staat alleen wat in rekening wordt gebracht, het type aansluiting is vaak niet kloppend.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Normaliter kun je deze kast niet openen zonder een zegel te verbreken (wat niet toegestaan is!).

Maar je kan op je energierekening en volgens mij ook op mijnaansluiting.nl wat voor aansluiting er geregistreerd is.
Maar 4100W past keurig op een 20A automaat, wat zowel op een 35 als 40A hoofdaansluiting past.
Als je een omvormer neemt van 3.6kW max hoef je in de praktijk amper opbrengst in te leveren, maar past hij zelf op een standaard 16A aansluiting.

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 04-01-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
DukeBox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:26:
[...]

1x10A is in woonhuizen nooit geleverd, alleen als zogenaamde garagebox-aansluiting. Bij recreatie woningen is 6A nog wel eens voorgekomen omdat het park niet meer kon krijgen maar dat zie je nog maar zeer weinig tegenwoordig. 1x25A is de laagst geleverde aansluiting (word ook wel kleine huisaansluiting genoemd).
n.b. Bij opgesplitste appartementen kunnen er uitzonderingen zijn.
Of hij heeft inderdaad zelf verkeerd zou zomaar kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het aantal WP is niet relevant. Het maximale vermogen van de omvormer wel. Wat is het max vermogen van de omvormer die je laat aansluiten?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JvS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:29:
Het aantal WP is niet relevant. Het maximale vermogen van de omvormer wel. Wat is het max vermogen van de omvormer die je laat aansluiten?
het wordt een sunnyboy 3.6 sma is dat 3600kwh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:30:
[...]

het wordt een sunnyboy 3.6 sma is dat 3600kwh?
Yes dat is 3.6kW, of 3600W.
Gewoon een 16A automaat dus.

Niks aan het handje voor jouw hoofdaansluiting. Alleen het verhaal van de meterkast aanpassen blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
timberleek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Yes dat is 3.6kW, of 3600W.
Gewoon een 16A automaat dus.

Niks aan het handje voor jouw hoofdaansluiting. Alleen het verhaal van de meterkast aanpassen blijft staan.
Bedoel je met het aanpassen dat je per aardlekschakelaar maar max 4 groepen mag hebben? Heb in totaal 8 groepen en zou dus die 5de groep naar die andere kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:27:
Of hij heeft inderdaad zelf verkeerd zou zomaar kunnen.
Dat denk ik wel, je zou dan niet eens een normale oven kunnen gebruiken.

n.b. probeer wel een beetje op de eenheden te letten. Ampere = A (niet a) en kWh (niet kwh) waar het kW moet zijn, het zou in sommige gevallen hele verkeerde antwoorden kunnen geven op je eigenlijke vraag.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
timberleek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:27:
Normaliter kun je deze kast niet openen zonder een zegel te verbreken (wat niet toegestaan is!).

Maar 4100W past keurig op een 20A automaat, wat zowel op een 35 als 40A hoofdaansluiting past.
Als je een omvormer neemt van 3.6kW max hoef je in de praktijk amper opbrengst in te leveren, maar past hij zelf op een standaard 16A aansluiting.
Wat ik niet begrijp is dat ik via vattenfall op mijn jaarafrekening zie dat ik betaal voor een 3x25a aansluiting maar Liander netbeheerder gebeld die gaf aan 1x40a. Dus begrijp het niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Nee, alhoewel je dat mogelijk ook moet (laten) aanpassen als je er toch mee bezig bent. Maar misschien is het niet zoals het lijkt en klopt het onder de motorkap keurig. De plaatsing van de automaat doet echter anders vermoeden.

Nee zie de post van @AUijtdehaag eerder.
Jouw aardlekschakelaars en omliggende bekabeling zijn geschikt voor maximaal 40A. In de toekomstige situatie kunnen zijn 35/40A plus 16A aan zonnestroom voor hun kiezen krijgen, oftewel veel te veel.

Deze componenten moeten verzwaard worden, of het circuit moet extra beveiligd worden door middel van een extra 40A groep. ABB link in die post vertelt je er meer over.
Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:36:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat ik via vattenfall op mijn jaarafrekening zie dat ik betaal voor een 3x25a aansluiting maar Liander netbeheerder gebeld die gaf aan 1x40a. Dus begrijp het niet echt.
1x35/40 en 3x25A zitten in dezelfde tariefgroep, misschien dat daar de verwarring vandaan is gekomen.
Je hebt in ieder geval duidelijk geen 3-fase meterkast, dus 3*25A zal het niet zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 04-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:36:
Zoals ik eerder al schreef, ik veel gevallen klopt de registratie niet. Qua kosten maakt het ook niet uit, 3x25A is net zo duur als tot 1x25A t/m 1x50A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
DukeBox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Zoals ik eerder al schreef, ik veel gevallen klopt de registratie niet. Qua kosten maakt het ook niet uit, 3x25A is net zo duur als tot 1x25A t/m 1x50A.
Denk je dat de registratie eerder bij vattenfall niet klopt dan bij de netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:40:
Denk je dat de registratie eerder bij vattenfall niet klopt dan bij de netbeheerder?
Vaak bij geen van beiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Figo112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Bedoel je met het aanpassen dat je per aardlekschakelaar maar max 4 groepen mag hebben? Heb in totaal 8 groepen en zou dus die 5de groep naar die andere kunnen.
Nee.

Ten eerste: een 3,6kW (geen kWh! leer de verschillen begrijpen!) omvormer gaat uitstekend op een standaard 1 fase aansluiting, omdat de opwek nooit meer dan 16A gaat zijn. 99% van de mensen heeft die aangesloten met een extra 16 aardlekautomaat die je extra naast je groepen zet (heb ik ook zo gedaan).

MAAAAARRR, wat hier bedoelt wordt, is dat je nu (door de PV installatie) twee bronnen van stroom hebt:
1x 16A van je zonnepanelen
1x 35 of 40A van je hoofdaansluiting
Total is dat 51 of 56A

In pure theorie kunnen 4 groepen achter 1 aardlek elk 16A vragen en in totaal dus 51A of 56A geleverder krijgen, zonder dat er een groep uit klapt. Je aardlek kan echter maar 40A verwerken en die "friedt" dus dan.

Dit is in principe niet goed en dit kan je oplossen door de stroom uit je hoofdaansluiting/hoofschakelaar en van je zonnepanelen EERST door een 40A automaat te laten lopen en DAN naar je aardlekschakelaars te laten gaan.

Dit is niet wat je vroeg en maakt het daarom een beetje verwarrend. Het is ook gewoon waar. Die situatie is vooral link als je veel grootverbruikers tegelijk aan hebt (in de praktijk, elektrisch koken, warmtepomp, vaatwasser, waterkoker, elektrisch laden, airco, oven, wasmachine, etc).

Dit is dezelfde situatie als waarin zonder zonnepanelen je hoofdschakelaar eruit zou klappen (nooit dus). In werkelijkheid is dit dus wel niet goed, maar ook niet echt "een ding" (tenzij je meer grootverbruikers toevoegt zoals WP en elektrisch laden). Maar hier op tweakers krijg je altijd ongevraagd "compleet" advies hierover :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JvS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Nee.

Ten eerste: een 3,6kW (geen kWh! leer de verschillen begrijpen!) omvormer gaat uitstekend op een standaard 1 fase aansluiting, omdat de opwek nooit meer dan 16A gaat zijn. 99% van de mensen heeft die aangesloten met een extra 16 aardlekautomaat die je extra naast je groepen zet (heb ik ook zo gedaan).

MAAAAARRR, wat hier bedoelt wordt, is dat je nu (naast de PV installatie) twee bronnen van stroom hebt:
Total is dat 51 of 56A

In pure theorie kunnen 4 groepen achter 1 aardlek elk 16A vragen en in totaal dus 51A of 56A geleverder krijgen, zonder dat er een groep uit klapt. Je aardlek kan echter maar 40A verwerken en die "friedt" dus dan.

Dit is in principe niet goed en dit kan je oplossen door de stroom uit je hoofdaansluiting/hoofschakelaar en van je zonnepanelen EERST door een 40A automaat te laten lopen en DAN naar je aardlekschakelaars te laten gaan.

Dit is niet wat je vroeg en maakt het daarom een beetje verwarrend. Het is ook gewoon waar. Die situatie is vooral link als je veel grootverbruikers tegelijk aan hebt (in de praktijk, elektrisch koken, warmtepomp, vaatwasser, waterkoker, elektrisch laden, airco, oven, wasmachine, etc).

Dit is dezelfde situatie als waarin zonder zonnepanelen je hoofdschakelaar eruit zou klappen (nooit dus). In werkelijkheid is dit dus wel niet goed, maar ook niet echt "een ding" (tenzij je meer grootverbruikers toevoegt zoals WP en elektrisch laden). Maar hier op tweakers krijg je altijd ongevraagd "compleet" advies hierover :P.
Hmm ik stel het erg op prijs en zo leer ik dan ook weer wat nieuws (totaal niet mijn kennisgebied).
Het is nu wat duidelijker, maar waar moet die echte 40A automaat komen? Voor die zwarte gesloten doos? Volgende maand is de schouw en is dit iets waar de zonnepanelen boer nog rekening mee houdt of moet ik dit zelf oplossen door een electricien in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
oftewel wie mag die zwarte doos openen en de aanpassing doorvoeren is dat de netbeheerder of mag een willekeurige electricien dit doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In principe moet de installateur van de panelen dat doen, maar ik verwacht dat ze het niet gaan doen en je ook niet begrijpen als je het vraagt.

Ik vind het bij jou een beetje moeilijk om te zien wat je hoofdschakelaar is. Die hoort naar mijn idee in die blauwe schakelkast te zitten. Bij mij zit-ie rechtsonder (ik heb ook een GE, ziet er een beetje hetzelfde uit). In die zwarte kast hoor je niet te hoeven komen. Kan je een foto maken van de meterkast (dat blauwe ding) zonder de kap ervoor zodat de bedrading duidelijker wordt? Dat ding rechtsonder, heb je die bewust geblurd ofzo? Dat lijkt de hoofdschakelaar, maar ik herken het niet helemaal.

Schematisch (alleen fase, nul moet ook natuurlijk) moet die extra 40A automaat zo bij een 1 fase aansluiting (roze omcirkeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-vdOCng6d34E0aaT38gt5AgsOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1LmvyYm3DXoSPbbw1heW6G2f.png?f=user_large

Dit doet overigens ongeveer letterlijk helemaal niemand voor de volledigheid :P

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 04-01-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JvS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:06:
In principe moet de installateur van de panelen dat doen, maar ik verwacht dat ze het niet gaan doen en je ook niet begrijpen als je het vraagt.

Ik vind het bij jou een beetje moeilijk om te zien wat je hoofdschakelaar is. Die hoort naar mijn idee in die blauwe schakelkast te zitten. Bij mij zit-ie rechtsonder (ik heb ook een GE, ziet er een beetje hetzelfde uit). In die zwarte kast hoor je niet te hoeven komen. Kan je een foto maken van de meterkast (dat blauwe ding) zonder de kap ervoor zodat de bedrading duidelijker wordt? Dat ding rechtsonder, heb je die bewust geblurd ofzo? Dat lijkt de hoofdschakelaar, maar ik herken het niet helemaal.

Schematisch (alleen fase, nul moet ook natuurlijk) moet die extra 40A automaat zo bij een 1 fase aansluiting (roze omcirkeld):

[Afbeelding]

Bedankt dit zorgt ervoor dat ik het allemaal steeds beter begrijp. Heb wat extra fotos gemaakt om de hoofdschakelaar zichtbaar te maken heb je hier iets aan?

En je tekening is dat optie 1a die ook in de pdf van ABB wordt aangeraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1QlM-adPLIsJV7Sc__eLzCCSmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnF5yoVTulgKXffZZknp5xrn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTFuW4c0jF6K7CSWBbSFlvdbmeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnd2xKissGxbEoTetEn70Jau.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhvK6Q2fgIbC8jrOl4b5QiK11_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIsWmlto4rMZt42MiNtV6F7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Figo112 op 04-01-2023 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
Jouw kast heeft geen hoofdschakelaar.

Dat was in het verleden niet verplicht. Tegenwoordig wel bij nieuwe installaties.
Aangezien de boel nu toch al overhoop moet zou je kunnen overwegen om dit meteen mee te nemen.

Dan zou de lijst met benodigdheden zijn:
1x 2-polige hoofdschakelaar 40A
1x 40A automaat
1x 16A 30mA aardlekautomaat
+ wat extra draden.

De elektricien die het komt plaatsen kan dan meteen even kijken naar die 5e groep.

Dan is de hele boel weer jofel voor de toekomst.
Het is een relatief nieuw probleem (kwa bekendheid), maar wel een die meer en meer onder de aandacht wordt gebracht. Standaard voorgemonteerde kasten zijn inmiddels ook netjes verkrijgbaar met dergelijke voorbeveiligingen.

Maar de markt is doorgaans traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
timberleek schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:31:
Jouw kast heeft geen hoofdschakelaar.

Dat was in het verleden niet verplicht. Tegenwoordig wel bij nieuwe installaties.
Aangezien de boel nu toch al overhoop moet zou je kunnen overwegen om dit meteen mee te nemen.

Dan zou de lijst met benodigdheden zijn:
1x 2-polige hoofdschakelaar 40A
1x 40A automaat
1x 16A 30mA aardlekautomaat
+ wat extra draden.

De elektricien die het komt plaatsen kan dan meteen even kijken naar die 5e groep.

Dan is de hele boel weer jofel voor de toekomst.

[...]

Het is een relatief nieuw probleem (kwa bekendheid), maar wel een die meer en meer onder de aandacht wordt gebracht. Standaard voorgemonteerde kasten zijn inmiddels ook netjes verkrijgbaar met dergelijke voorbeveiligingen.

Maar de markt is doorgaans traag.
Hmm ok dan begrijp ik het, zat mij rot te zoeken naar een hoofdschakelaar :D

Om het even over het lijstje met benodigdheden te hebben, wat hoort bij de zonnepanelen installateur en wat zou ik zelf alvast kunnen laten uitvoeren? Ik neem aan dat 1x 16A 30mA aardlekautomaat bij de zonnepanelen installateur hoort?

En die automaat 40A komt dus voor de 2 aardlekschakelaars en voor de automaat komt weer de hoofdschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:57:

Nog bedankt voor je link naar het artikel van ABB, ik heb ze vandaag gesproken. Erg aardige meneer die mij goed te woord heeft gestaan. Sommige zaken waren voor mij als leek nog niet helemaal duidelijk maar nu is het kwartje gevallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JvS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Nee.

MAAAAARRR, wat hier bedoelt wordt, is dat je nu (door de PV installatie) twee bronnen van stroom hebt:
Total is dat 51 of 56A

Maar even een korte vraag, volgens ABB artikel zou ik dit probleem ook kunnen tackelen met een aardlekautomaat

) of door toepassing van
40A-aardlekautomaten in plaats van
aardlekschakelaars.

Heb ik nou wel of geen aardlekautomaat? aanduiding staat 40A 30mA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTFuW4c0jF6K7CSWBbSFlvdbmeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnd2xKissGxbEoTetEn70Jau.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
edit : oeps, 2de pagina gemist

[ Voor 66% gewijzigd door Pejdref op 05-01-2023 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Figo112 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Maar even een korte vraag, volgens ABB artikel zou ik dit probleem ook kunnen tackelen met een aardlekautomaat

) of door toepassing van
40A-aardlekautomaten in plaats van
aardlekschakelaars.

Heb ik nou wel of geen aardlekautomaat? aanduiding staat 40A 30mA

[Afbeelding]
Dit zijn aardlekschakelaars. Die kunnen tot max 40A gebruikt worden en gaan uit als er meer dan 30mA "aardlek" (stroom) weg lekt.

Aardlekautomaten gaan uit als er meer dan 30mA stroom weglekt EN ook als er meer dan 16A (als het een 16A aardlekautomaat is) stroom loopt.

Ik weet niet zo goed wat "het artikel van ABB" is, maar op de plek waar ik een 40A automaat teken, kan je ook een 40A aardlekautomaat doen, maar ik zou dat niet aanraden (want dan ga je meer dan 4 groepen achter 1 aardlek plaatsen).

Edit: Je kan wel je aardlekschakelaars vervangen door 40A aardlekautomaten. Dan komt het ook goed. Maar dat lijkt me allemaal duurder dan een 40A automaat ertussen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 05-01-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
JvS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Dit zijn aardlekschakelaars. Die kunnen tot max 40A gebruikt worden en gaan uit als er meer dan 30mA "aardlek" (stroom) weg lekt.

Aardlekautomaten gaan uit als er meer dan 30mA stroom weglekt EN ook als er meer dan 16A (als het een 16A aardlekautomaat is) stroom loopt.

Ik weet niet zo goed wat "het artikel van ABB" is, maar op de plek waar ik een 40A automaat teken, kan je ook een 40A aardlekautomaat doen, maar ik zou dat niet aanraden (want dan ga je meer dan 4 groepen achter 1 aardlek plaatsen).

Edit: Je kan wel je aardlekschakelaars vervangen door 40A aardlekautomaten. Dan komt het ook goed. Maar dat lijkt me allemaal duurder dan een 40A automaat ertussen zetten.
Ik kan een 2de hands meterkast overnemen heb even foto gevraagd wat denken jullie doen of niet? En wat zouden jullie hier max voor betalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oll9OBhk07aL4sewQG2C2-DVqRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1k6G6ZMylZiVEmlBcbcMqC8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 10:29
DukeBox schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:58:
[...]

[...]

Ja klopt ik wilde 3x25 a aanvragen maar ik zag vandaag dat ik 50 ampere heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Figo112 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Ik kan een 2de hands meterkast overnemen heb even foto gevraagd wat denken jullie doen of niet? En wat zouden jullie hier max voor betalen?

[Afbeelding]
Waarom zou je?
Deze kast lost niks van de problemen op en je moet hem nog aangesloten krijgen.

Heb je meer groepen nodig?
En alle verbouwingen ivm zonnepanelen inclusief 40A voorbeveiliging moet je dan nog steeds kopen en (laten) aanleggen.

Er zit alleen een hoofdschakelaar in, die mis jij nog. Maar die kosten 3 keer niks om nieuw te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er bestaan ook 1-fase kasten die al maximaalstroombeveiliging hebben
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Maar ik wil je niet op kosten jagen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Jullie hebben gelijk jongens ik zorg gewoon voor een automaat 40A en laat mij niet gek maken. Bedankt voor alle tips en info veel van geleerd.
Pagina: 1