VPN/Modem advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06 21:11
Ik heb een Ziggo aansluiting en heb sinds jaar en dag de modem in bridge-mode. Achterliggend gebruik ik een Linksys AtlasPro-6 Mesh netwerk met drie nodes.
Dit werkt allemaal prima, zowel bedraad als draadloos zeer stabiel en snel.

Echter, ik gebruik ook VPN (expressVPN). Deze kan ik wel op veel apparaten afzonderlijk gebruiken, maar het zou een stuk handiger zijn om dit reeds bij de modem te regelen, zoadat het hele netwerk hier continu achter zit.
Zowel de Ziggo modem als de Linksys router ondersteunen dit niet.

Nu zou het tegenwoordig mogelijk moeten zijn om de standaard modem te vervangen, maar de vraag is waar ik dan goed aan doe? Ik lees goede dingen over een Fritzbox, maar aangezien ik de Linksys graag blijf gebruiken is dat wellicht een overkill.

Ik zoek dus een simpele oplossing om een modem met VPN voor mijn Linksys netwerk te plaatsen; advies, hints en tips worden bij voorbaat gewaardeerd! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:16

jurroen

Security en privacy geek

Het makkelijkste is een klein stukje hardware die je als "gateway" tussen de Connectbox en je eigen netwerk kunt prikken. Als je letterlijk al het verkeer over een VPN-dienst wil routen heb je aan twee interfaces (WAN + LAN) voldoende.

Ik heb zelf een GL-iNet 'travel router' die al het verkeer automatisch over mijn Wireguard tunnel gooit. Dat zijn hele handzame en energiezuinige apparaatjes. Maarrrr: ze trekken geen gbit lijn vol, omdat het terminaten van een VPN connectie toch wat meer performance vereist.

Als je het helemaal fancy wilt doen: koop voor 250-300 euro een embedded network boardje op AliExpress, kwak er OPNsense op (of maak je eigen router met OpenBSD voor de diehard geek) en zet de Linksys pods op een AP-only modus. Zo heb je niet alleen een selectieve VPN gateway, maar ook een fijne en goede firewall.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk eerst eens waarom je VPN wilt, het enige wat VPN doet is het entry point van VPN verleggen naar een gekozen land/ server en je eigen IP maskeert. Verder beveiligt het niets sterker nog wie vertrouw je meer Ziggo of die VPN provider die zo lekker goedkoop is?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:24
Heeft je Linksys AtlasPro-6 een mogelijkheid om een tweede WiFi netwerk toe te voegen met andere instellingen?
Zo ja, dan zou je met een RPi die je instelt als gateway/router alles over VPN kunnen sturen en je tweede WiFi netwerk de RPi als gateway laten gebruiken.
Zo kun je een "VPN"-netwerk kiezen of je normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06 21:11
Hoewel ik “vroeger” een behoorlijke computernerd was, zelf systemen bouwde en voor de hele familie het complete computerpark onderhield, ben ik er helaas al een tijdje uit……. Ik kom een eind, maar ik zoek dus nu wel een beetje een “gebruiksvriendelijke” oplossing.

De reden voor de VPN is gelegen in het “privacy”-verhaal, maar de laatste tijd ben ik vooral ook een beetje aan het hobbyen met iptv en dat houd ik liever een beetje uit het zicht, net als vroeger het downloaden van muziek en films zeg maar.
Ik gebruik expressVPN al een tijdje en dit is soms ook gewoon handig om bepaalde content te bereiken, maar telkens een appje moeten starten is gewoon lastig. Achter een modem met dit ingebouwd leek mij logischerwijs dus handiger, alles in een klap “beschermd”.

@Frogmen je hebt wel een punt en ze mij aan het denken, maar is het dan onterecht een VPN te gebruiken? Is het een vals gevoel van (privicy)bescherming?