• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01 20:18
Hallo,

Ik heb zitten rondkijken voor een antwoord, maar ik kom er maar niet uit. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht die in 2024 af is. Momenteel zijn we geen fiscale partners en hebben we geen samenlevingscontract. Wel zullen we in 2024 waarschijnlijk trouwen en daarvoor al automatisch fiscale partners worden als het huis af is in het voorjaar.

Nu zit ik dus te kijken naar de hypotheekrente aftrek. Als ik dat nu aanvraag, kan het maar voor 50%. Kan mijn vriendin het ook voor haar 50% doen of heeft de belastingdienst liever dat 1 persoon het doet?
Verder vraag ik me af of we veel mislopen. Ik zie voorbeelden op het internet waar geschreven wordt dat het veel scheelt als de een veel verdient en de ander bijna niets. Bij ons is de verhouding afgerond 55k en partner 45k per jaar.

Zou het dan veel uitmaken als we als non fiscale partners de hypotheekrenteaftrek aanvragen?

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 07:21
Jullie zijn al fiscaal partners:
U bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
Een van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
https://www.belastingdien...e-partners-met-huisgenoot

Edit: Te snel gelezen!

Ik denk dat dit voor jullie situatie opgaat:
https://www.belastingdien...rs-wel-samen-eigen-woning

Dus verdeling van de hypotheek (ik gok 50/50) is ook de verdeling voor IB.

[Voor 18% gewijzigd door DeMolT. op 04-01-2023 14:25]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:40
Olivertwist278 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:13:

Nu zit ik dus te kijken naar de hypotheekrente aftrek. Als ik dat nu aanvraag, kan het maar voor 50%. Kan mijn vriendin het ook voor haar 50% doen of heeft de belastingdienst liever dat 1 persoon het doet?
De belastingdienst maakt zich niet druk of 1 persoon het doet of niet, immers doe je het dan nog beiden alleen 1 persoon op 0% van het totaal.
Maar wat wel zo is is dat wanneer je geen fiscaalpartner hebt en je bent voor 50% eigenaar je ook maar 50% mag aftrekken en niet de 100%.
Als eigenaarschap bijvoorbeeld 75/25 zou zijn dan mag 1 persoon 75% aftrekken en de ander maximaal 25%.
Ben je fiscaal partner dan bepaal je zelf de meest gunstige verdeling.

Gezien jullie inkomens denk ik dat het niet heel veel uit zal maken of je het nu 50/50 verwerkt of anders verdeeld, maar dit is een aanname en niet gestoeld op enige kennis.

[Voor 3% gewijzigd door BernardV op 04-01-2023 14:21]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee