Rtx 6800 - belasting PEG kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-03 21:37
Hey,

Heb momenteel een RX6800, aangesloten met 2x 8pin pci maar dan uit 1 kabel.

Ik heb een test gedaan en dan zie ik dat de watt 150 is ongeveer en uitschieter tot 170.

Klopt het dat 1 pcie 150 watt levert? En ik hem moet aansluiten met 2 losse kabels?

Hoeveel preformence lever is ermee in?

Groet,

Mark

Beste antwoord (via markmhh op 05-01-2023 14:50)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:24
Dennism schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:42:
Ik heb daar altijd dit mooie plaatje voor:

[Afbeelding]
Dat is een afbeelding van Seasonic en die gebruiken slechte kabels en connectors. Het ligt echt aan het merk en type voeding af het met een daisy chained kabel kan of met 2 aparte kabels moet.
markmhh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:16:
ik zal denk ik dus een andere voeding moeten
Welk merk en type voeding heb je nu? Corsair CV650 lees ik nu. Daar wil je omwille van het design aan de input kant van de voeding sws geen RX 6800 op aansluiten. Nieuwe en betere voeding dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 04-01-2023 16:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 14:41
Ik ben ook wel benieuwd! Ik zie vooral PCIE kabels met 1 aansluiting op de PSU en splittend naar 2 GPU aansluitingen en de meningen zijn erg verdeeld.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

markmhh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:07:
Hoeveel preformence lever is ermee in?
Waarschijnlijk niets.
Ten eerste kan je PCIe-slot ook nog eea leveren aan stroom. Daarnaast zul je als je teveel door je stroomkabels trekt last krijgen van hitte, en mogelijk smeltende kabels. Gebruik je splitters, dan is de kans aanwezig op een niet goed sluitend contact, wat die kans vergroot.
Dus bij voorkeur geen splitters gebruiken, maar direct aansluiten, dat maakt de kans op schade gewoon wat kleiner.

Maar wat betreft performance zal het niet uit gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
TERW_DAN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Waarschijnlijk niets.
Ten eerste kan je PCIe-slot ook nog eea leveren aan stroom. Daarnaast zul je als je teveel door je stroomkabels trekt last krijgen van hitte, en mogelijk smeltende kabels. Gebruik je splitters, dan is de kans aanwezig op een niet goed sluitend contact, wat die kans vergroot.
Dus bij voorkeur geen splitters gebruiken, maar direct aansluiten, dat maakt de kans op schade gewoon wat kleiner.

Maar wat betreft performance zal het niet uit gaan maken.
Waarom leveren PSU leveranciers dan voornamelijk splitter kabels bij hun voedingen?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ColdBurn89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Waarom leveren PSU leveranciers dan voornamelijk splitter kabels bij hun voedingen?
Ik heb nog nooit losse splitters bij een PSU gehad. Enkel bij videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
TERW_DAN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb nog nooit losse splitters bij een PSU gehad. Enkel bij videokaarten.
Ik heb vorige week een Cooler Master 850w V2 Gold gekocht en zitten 6x deze in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnx_7RViHdCygYoPQaqGDXCo2ZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eMfFOiF9uYtCw1qvE9k8dmk0.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door ColdBurn89 op 04-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar dat zijn dan ook geen losse splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
Ik heb bij me psu 1 kabel van pcie die is gesplit in 2x 8 pin maar ik lees dat die Max 150 watt geeft. Dat zie ik ook in amd want hij heeft 150watt gemiddeld. Ik lees dat gebruikt gemiddeld 240 watt is. Dus als ik 2 keer pcie doet presteert die dan beter?

Had namelijk ook met tarkov dat me pc ging reboote bij 1 map die nieuwe.

Betreft een corsair cv650 voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
TERW_DAN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:39:
Maar dat zijn dan ook geen losse splitters.
Dit is wel een splitter. Het gaat van 1 aansluiting naar 2 aansluitingen. Dat noemen ze een splitter :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-07 20:34

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/yq4k0l11pbg71.jpg?auto=webp&s=38965f1ad800c8177eb4dc951f0d8f3a38956416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89

[Afbeelding]
Wat is dan de reden van de fabrikanten om die stomme kabels te splitten? Is toch veel netter en veiliger om dan de split opties weg te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ColdBurn89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Dit is wel een splitter. Het gaat van 1 aansluiting naar 2 aansluitingen. Dat noemen ze een splitter :D
Maar de kabels splitsen niet :P

Ik bedoel dit soort dingen
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1261529-0/interne-voedingskabel-0.3-meter.jpg
Daar splits je 1 PCIe-stekker op in 2. En die dingen geven vaker problemen. Dus die zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Als het direct uit je voeding komt op die manier zoals jij linkte, dan zou ik me er echt niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89

[Afbeelding]
Thnx! Dit is denk ik ook wat TS zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka

[Afbeelding]
Dat is een afbeelding van Seasonic en die gebruiken slechte kabels en connectors. Het ligt echt aan het merk en type voeding af het met een daisy chained kabel kan of met 2 aparte kabels moet.
markmhh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:16:
Welk merk en type voeding heb je nu? Corsair CV650 lees ik nu. Daar wil je omwille van het design aan de input kant van de voeding sws geen RX 6800 op aansluiten. Nieuwe en betere voeding dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 04-01-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[Afbeelding]
Omdat het op een mooi plaatje staat, is het waar?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-07 20:34
CodeCaster schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Omdat het op een mooi plaatje staat, is het waar?
Over het algemeen wordt dit wel als best practise gezien ja.

Al zou je tegenwoordig bij 3 power connectors het liefst (als je voeding ze heeft) ook daar 3 aparte kabels willen gebruiken. Zeker als je zwaar gaat overklokken.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 04-01-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

het is een best practice maar dat betekend niet dat het fout is om niet te doen. zeker als het gaat om 150 a 170W, wat eigenlijk maar een klein beetje meer is dan de 150W die 1 connector kan hebben.

In deze kabels is de connector het zwakste punt, waarbij de kabel afhankelijk van de fabrikant dikker of dunner is uitgevoerd.

1 8 pin connector is door de fabrikant gespecced op maximaal 300W en PCI-E standaard heeft dit gehalveerd naar 150W. Het feit dat je hier 2 connectors voor gebruikt betekend dat het eigenlijk al oversized is. Maar het gaat niet eens over de connector maar over de kabel. 1 dikke kabel of 2 dunnere kabels met dezelfde doorvoor zou exact hetzelfde effect moeten hebben.

Dus wat ik altijd aanraad is: gebruik 2 losse kabels als je die hebt bij je voeding. Maar als je alleen 1 gecombineerde hebt, kun je die gewoon gebruiken. Daarnaast wil je wel zorgen dat je een kwaliteit voeding hebt voor de rest van je onderdelen.

Voor de topicstarter. de kaart heeft 2 8-pins om ruim te zitten in zijn jasje. de kaart mag dus 300W over de 2 connectors halen. Als je verder geen problemen hebt is er geen reden om iets te veranderen.
De PCI-E slaat op de connectors op je kaart niet op je voeding.

De voeding plus zijn kabels zijn uitgerekend om uit 1 connector in de voeding 300W te halen en dit naar 2 connectors op de videokaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
heb met een game gehad dat me PC ging restarten ! en @Uszka is deze voeding zo slecht dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dennism schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Over het algemeen wordt dit wel als best practise gezien ja.

Al zou je tegenwoordig bij 3 power connectors het liefst (als je voeding ze heeft) ook daar 3 aparte kabels willen gebruiken. Zeker als je zwaar gaat overklokken.
Het advies is over het algemeen handig hoor, want het sluit voornamelijk slechte connectoren en slechte kabels uit. Dáár zit het risico. Het is helaas ook een oversimplificatie die al een decennium of zo over het web waart.

Zie bijvoorbeeld How much power output can an 8-pin to 2x 6+2-pin connector output? op SuperUser.com:

• Een full-sized PCIe-x16-kaart trekt maximaal 66W op 12V vanuit het PCIe-slot.
• De meeste voedingen hebben één 12V-rail. Ongeacht waar je de kabel in de voeding prikt en hoeveel, de bron is dus hetzelfde.
• De PCIe-specificatie bepaalt wat het contact aan de ontvangende kant van de kabel mag vragen, en heeft niets te maken met de leverende kant.
• Eén 8-pins-stekker heeft drie 12V-draden van 18 gauge die volgens Molex 8,5A elk mogen dragen. 12*3*8,5 = 306W.

tl;dr: de kaart mag, volgens de PCIe-spec, per connector maximaal 150W trekken. Twee connectoren naar één voeding-connector kan prima, als de kabel maar dik genoeg is en de kaart in totaal niet meer dan zo'n 350W gebruikt.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
markmhh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:50:
heb met een game gehad dat me PC ging restarten ! en @Uszka is deze voeding zo slecht dan?
Slecht is niet het goede woord. Het is een heel behoorlijke budget voeding maar door de verouderde topologie van het gebruikte platform niet geschikt voor een RX 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Uszka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Slecht is niet het goede woord. Het is een heel behoorlijke budget voeding maar door de verouderde topologie van het gebruikte platform niet geschikt voor een RX 6800.
Wat betekent dat precies en hoe merk je dat als gebruiker? Heeft de "topologie" niet meer te maken met de rating (bronze/silver/gold/+) en daarmee de efficiëntie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CodeCaster schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Wat betekent dat precies en hoe merk je dat als gebruiker? Heeft de "topologie" niet meer te maken met de rating (bronze/silver/gold/+) en daarmee de efficiëntie?
Dat heeft er ook een klein beetje mee te maken maar de topologie is naast de kwaliteit het belangrijkste. In de CV650 zit een platform met double forward aan de input kant en onafhankelijke spanningsregeling aan de output. Dat laatste is prima alleen kan het double forward design niet goed omgaan met heel snel wisselende belasting die hedendaagse hardware en vooral videokaarten opleggen aan de voeding. Gevolg is coilwine, bonkende transformator en instabiliteit van het systeem. Moderne voedingen hebben een LLC design aan de primaire kant die deze problemen niet kent. Tenminste, als je een goede neemt. Een goede DF voeding is nog altijd beter dan een slechte LLC, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markmhh
Wat is dan een redelijke voeding voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: Corsair RM650 (2021) Zwart
uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 650W FM

oa

750w voor redelijke prijs uitvoering: Corsair CX750M (2021)

was verkeerde. moest TX750M zijn, maar die is te duur

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 04-01-2023 18:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CX750M 2021 is ook weer double forward. Daar schiet je dus niets mee op. De andere die @Hackus noemt zijn wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

markmhh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:53:
Wat is dan een redelijke voeding voor mij?
als je een budget van 70,- hebt en niet hoger
ASUS TUF-GAMING-750B

Review

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markmhh
Bedankt! Is 650 genoeg of zou ik dan meteen voor 750 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

markmhh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 05:54:
Bedankt! Is 650 genoeg of zou ik dan meteen voor 750 gaan?
650watt is voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zit net ff te kijken, wat scheelt het snel in 1 dag qua prijzen :eek:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
Wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
Hackus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:39:
[...]

als je een budget van 70,- hebt en niet hoger
ASUS TUF-GAMING-750B

Review
deze was gister voor 70 euro daar te koop als ik het goed gezien heb @Hackus
die Asus voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
Ik heb zins ik de rx6800 heb dat me of dus restart met tarkov het was eerst alleen met Street of tarkov maar nu ook in andere Maps. Kan dat door voeding komen? Cpu en mobo zijn nieuw temps laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
@hackus

Ik nijg naar die van be quiet voeding. welke is volgens jou de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
markmhh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:12:
Ik heb zins ik de rx6800 heb dat me of dus restart met tarkov het was eerst alleen met Street of tarkov maar nu ook in andere Maps. Kan dat door voeding komen? Cpu en mobo zijn nieuw temps laag
Dat soort restarts kunnen zeker met de voeding te maken hebben.
Indien dit het geval is, zou ik ook pas weer gamen als je een andere voeding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

markmhh schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:41:
@hackus

Ik nijg naar die van be quiet voeding. welke is volgens jou de beste keuze?
Zijn alle 3 wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
heb de fractal besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
de voeding zit erin. echter restart pc nog steeds met tarkov. heb alleen street of tarkov geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeyGroningen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-01-2023
Na een beetje Googlen naar jouw probleem zie ik dat er veel meer spelers zijn van Tarkov die deze problemen ervaren:

https://forum.escapefromt...f-while-playing-the-game/
https://forum.escapefromt...nly-while-playing-tarkov/

Soms is een spel niet goed gecodeerd en/of spreekt niet op de juiste manier videokaart drivers aan. Soms kan het spel ook de oorzaak zijn.

Een qoute van jou:
"ik heb zins ik de rx6800 heb dat me of dus restart met tarkov het was eerst alleen met Street of tarkov maar nu ook in andere Maps."
Betekent dat je dit probleem ook had bij je vorige videokaart? Is mij niet helemaal duidelijk,

Topic start was een mogelijke PEG kabel issue, Belangrijk is of die kaart na de PSU wissel nu wel het juiste vermogen gebruikt (meer dan 150 Watt) en dat je hem niet meer in de Daisychain heb zitten. Als het wattage goed is en je andere games werken goed en je benchmark scores liggen in de buurt van wat die kaart zou moeten scoren zit je volgens mij goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoundHound0172
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 11:26
JoeyGroningen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:17:
Na een beetje Googlen naar jouw probleem zie ik dat er veel meer spelers zijn van Tarkov die deze problemen ervaren:

https://forum.escapefromt...f-while-playing-the-game/
https://forum.escapefromt...nly-while-playing-tarkov/

Soms is een spel niet goed gecodeerd en/of spreekt niet op de juiste manier videokaart drivers aan. Soms kan het spel ook de oorzaak zijn.

Een qoute van jou:
"ik heb zins ik de rx6800 heb dat me of dus restart met tarkov het was eerst alleen met Street of tarkov maar nu ook in andere Maps."
Betekent dat je dit probleem ook had bij je vorige videokaart? Is mij niet helemaal duidelijk,

Topic start was een mogelijke PEG kabel issue, Belangrijk is of die kaart na de PSU wissel nu wel het juiste vermogen gebruikt (meer dan 150 Watt) en dat je hem niet meer in de Daisychain heb zitten. Als het wattage goed is en je andere games werken goed en je benchmark scores liggen in de buurt van wat die kaart zou moeten scoren zit je volgens mij goed.
Daarnaast bevind deze game zich nog in de BETA fase. Zolang dit het geval is verwacht ik ook niet dat AMD de videokaart drivers voor deze game geoptimaliseerd heef, laat staan dat de game stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
De vraag is dan in dit geval,wat doet de pc met andere games?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markmhh
Andere games geen last. Het met futmark 166 fps op 2k en verbruikt 214 watt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_Q-Qdhe7FzjEzkKbgbJlm7CSRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VitMWFa6HII6kZnFsiIPdPch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnXBLd-N6jyu8I42zqmmXy-SiHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj1W437SXfKB6dPSpkW5YPzG.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet nieuwe voeding scheelt best veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:26
GHz hogere clockspeed van de CPU door een andere voeding.

Nou, nee.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmhh
Ik heb alleen de voeding veranderd en daarna de test gedaan 🙃
Pagina: 1